Full version: Fråga om hundraser
EKLO
Hej,

många av er har ju hundar, så jag dristar mig att fråga en sak:

Jag skulle behöva veta om det finns något slags "samlingsnamn" för sådana där magra, slanka hundar med kortkort päls som man brukar ha springlopp med odds med? På norska heter sådana hundar (om jag förstått det hela rätt) MYNDER, och då är det, tror jag, inte en specifik ras, utan en "grupp" av hundraser som har de där egenskaperna.

tacksam om någon har inblick i detta, jag är själv totalt okunnig...
Anki på Öland
Om du menar rasgrupp så tillhör dom Vinthundar, den grupp hundar som jagar med synen.
EKLO
Ja, vad bra! Det visste ju tom jag egentligen, men ibland stannar hjärnan. Tack!
ingrid fuxwall
CITAT (EKLO @ 14-06-2012, 09:42) *
Ja, vad bra! Det visste ju tom jag egentligen, men ibland stannar hjärnan. Tack!

Tänker du skaffa dig en sådan?
Kryddan03
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-06-2012, 20:55) *
Tänker du skaffa dig en sådan?

Hjärna eller vinthund? (Förlåt! Kunde inte låta bli. Skall nog gå och lägga mig snart. giggle.gif)
Myosotis
CITAT (Kryddan03 @ 14-06-2012, 23:10) *
Hjärna eller vinthund?

rotfl.gif
EKLO
En piggare hjärna med bättre minnesfunktion vore onekligen toppen.
och nej - jag är inte typen som vill ha hund, men jag läste en norsk text där ordet dök upp och jag blev nyfiken på vad det hette på svenska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon