Sidor: 1, 2
Tapio
Halaj!

Svängde upp en bil här förut igår, med stor blaffa på dörrarna; SVT stod det på blafforna.
Jag antog att han kört fel och skulle vända snart och köra bort igen, men icke.

En ung kille stegar ut och jag hojtar: nu har du väl ändå hamnat fel?
Kanske inte säger han.
-Vi håller på och spelar in en serie och i den behöver vi en typ sommarstuga som ligger ensligt i en skog och när jag frågade folk nere i ”byn” tipsade de mig om ditt.

Jag stod där på en stege, lagandes småhål i papptaket på min verktygsbod, med en burk asfaltkitt i ena handen och en spatel ur biltemapåsen med bokpinnar. Sa varken bu eller bä.

Men jag släppte in honom i stugan och lät honom fota hit och dit som han ville. F-n vad ostädat jag hade just då. Skämdes gjorde jag.

Min fråga:
Skall jag släppa in dem?
De filmar under två dagar, sa han.
Vända in och ut på mitt hem för allas beskådande?
Är det värt det?
Några tusingar skulle jag få.

Alltså, jag lever för min lilla stuga och min lilla trädgård, och det den ger.
Det skulle vara jättehäftigt att mitt lilla skulle figurera i svt.
Men tänk om de ställer den i dålig dager?

Hur skulle ni själv tänka?

//T
johanna_zon3
Ta reda på vad serien handlar om och vad som ska utspela sig i din stuga.
*Stintan*
Kör hårt! biggrin.gif Vilken mysig stuga förresten!
RibesRubusVitis
Jag skulle absolut tacka ja, även om jag inte fick betalt, och oavsett vad filmen handlar om. Det blir ett minne för livet, och skulle du någon gång behöva sälja har du säkert höjt värdet. Ta lite bilder under inspelningen och spara den färdiga serien från teven.
merlin68
Skitsnygg stuga du har tummenupp.gif Om de återställer din stuga i samma skick som du lånar ut den är det väl okej tycker jag. Att tjäna några tusingar är inte heller helt fel smile.gif Håller även med de andra som har skrivit här i tråden att det blir ett fint minne och himla roligt att få se sin stuga i tv.
Eva i Skåne
Om dom inte vill förändra saker (som inte passar dig) så tycker jag du ska slå till.
Det låter spännande och får du lite betalt också är saken klar, tycker jag. Det finns säkert något du kan använda ett ekonomiskt bidrag till sen.
Vilket minne det kommer bli! Du måste säga till när vi ska titta på tv smile.gif
Cacki
Så kul och vilken mysig stuga!
Gillar du avskiljdhet, så tänk bara på att stuglivet kan bli en aning förändrat när väl serien sänds.
En släkting till mej nappade också på en liknande förfrågan. Filmen blev väldigt populär och själva torpet var en ganska viktig del i filmens handling.
Efteråt började nyfikna människor vallfärda dit för att titta på "tv-torpet". Det hände t.o.m. att de var fräcka nog att gå fram och ställa sej med näsorna tryckta mot fönstret och kika in. biggrin.gif

Gita
Kanske jag är gammalmodig och inskränkt, men aldrig i livet att jag skulle sälja ut mitt hem/min sommarstuga som TV-underhållning. Jag skulle känna mig oerhört "billig"
Gita
Tapio
Halaj!

Nu är det ju inte alls säkert att de väljer just min stuga. De har säkert flera att välja mellan och tar väl den som ligger närmast regissörens tankar om hur det skall se ut.

Den skulle bara vara med i ett avsnitt och det skulle mest filmas inomhus sa han.
Handlingen skulle vara att ett gäng människor skulle fara ut på landet och ”dra till”.
De har med sig ohemulska mänder med sprit och festar till rejält. Sen blir de osams och någon tjej blir upprörd och springer till skogs. Ungefär så.

Det här med att det skulle komma hit fluktare lät ju inte alls bra.
Det vill jag verkligen inte!
Men jag vet inte riktigt hur de skall få reda på var stugan ligger?

Och tack för komplimangerna!

//T
Alba
Det låter ju väldigt roligt. Liite stolt skulle nog jag också bli om frågan kom.
Vad som sen ev. ska visas bör du får kolla innan det läggs ut.
Min första tanke är att filmen ej får gå in på detaljer som namn på orten, färväg osv som gör att objudna gäster ( = tjuvar ) kan hitta till din stuga.

Riktigt fin stuga du har som jag gärna vill kika in hos i ett TV-program.
Anma
Vilken rolig grej! Jag skulle gärna låna ut min stuga till ett par dagars filmande.
Ugglemormor
Var och en gör som de vill.....
Jag har fått mitt hem, trädgård nertrampad av både journalister och nyfikna..... Det var hemskt!
Inte var det enkelt att gå ut och be dom dra...... Det skulle man få ändå läsa om dagen därpå i tidningen.
Värst var det för dottern som på detta vis blev som allmän egendom och kunde inte ens gå ut......
Vi sökte inte detta jippo, det blev så när hon blev upptäckt......

Vi brukade då låna en stor, ilsken hund av en släkting och sätta upp varning för hunden, och på egen risk på vår tomt.......
Helvetet varade nästan 3 år........Mer eller mindre, men vi brukade själva bo mer i vår lägenhet i Sthm för dit kom de inte........
silos
Mitt hem är min borg så jag skulle aldrig vilja tillåta att någon film spelades här!Det räckte med att att en fotograf var här förra året,intervjuade mig och tog en massa bilder av min konst,även det var nästan för mycket!
Ugglemormor
Håller med dig, silos.
Men det som vi var med om, hade så stor genomslagskraft och hon blev igenkänt även under en semester i Wien.
Vi var på en guidad visning i ett slott och han som tolkade, upptäckte vår dotter och kom fram försatt fråga. Jo, det var ju bara att säga det han hade sett på bio eller på TV, men följden blev att vi var med en grupp japaner som också fick reda på det hela......
Där stod hon och japaner tog bilder för glatta livet......
Min dotter gick ut gråtande, får man inte ens vara ifred här heller?......
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Cacki @ 17-06-2012, 13:36) *
Så kul och vilken mysig stuga!
Gillar du avskiljdhet, så tänk bara på att stuglivet kan bli en aning förändrat när väl serien sänds.
En släkting till mej nappade också på en liknande förfrågan. Filmen blev väldigt populär och själva torpet var en ganska viktig del i filmens handling.
Efteråt började nyfikna människor vallfärda dit för att titta på "tv-torpet". Det hände t.o.m. att de var fräcka nog att gå fram och ställa sej med näsorna tryckta mot fönstret och kika in. biggrin.gif


Det var precis det jag tänkte på också. Tänk när du är kanske ensam i stugan och det stryker folk runtomkring där. Eller när du inte är där och vild främmande människor går på din tomt där..... Jag skulle vara rädd för det.

Elisabeth
ingrid fuxwall
Som sagt det är ju du som bestämmer om de ska få använda sig av ditt hem, det är bara du som vet värdet av enskildheten
jaj-51
Nej nej nej ... tänk dig för ...
Skulle inte vilja ha mit hem som utflyktsmål för allehanda folk och fä.
abbbe
CITAT (Ugglemormor @ 17-06-2012, 18:08) *
Håller med dig, silos.
Men det som vi var med om, hade så stor genomslagskraft och hon blev igenkänt även under en semester i Wien.
Vi var på en guidad visning i ett slott och han som tolkade, upptäckte vår dotter och kom fram försatt fråga. Jo, det var ju bara att säga det han hade sett på bio eller på TV, men följden blev att vi var med en grupp japaner som också fick reda på det hela......
Där stod hon och japaner tog bilder för glatta livet......
Min dotter gick ut gråtande, får man inte ens vara ifred här heller?......

Vem är din dotter då?
silos
CITAT (abbbe @ 18-06-2012, 10:24) *
Vem är din dotter då?



Oj oj oj...det är jag med jättenyfiken på!
Ugglemormor
Ok, flera vet om det så....
Hon spelade huvudrollen i de 2 filmerna som Lasse Halström gjorde om. "Alla vi barn i Bullerbyn", som Astrid Lidgren har skrivit. Min dotter är också berättaren i filmerna.

Det var pga detta hon sedan blev mobbad i skolan, kunde inte förstå att de var elaka mot henne. Hon sade i ett T V interjuv att detta hade hon gjort till alla barn som glädje.....
Jag hade hand om pressen på hemmaplan, min önskan var att hon inte skulle ha "hemma hos - reportage", vilket SF gick med på, men det hindrade inte den efterföljande invasionen av nyfikna och andra att försöka glo in gm fönstren.
Hon vägrade sedan att medverka i fler filmer, vilket vi är tacksamma över.
Hon hade privatlärare under de 2åren hon filmade, samt att hon var yngst av barnen. Anna i filmen är ju nu en sångerska som alla vet.
Efter så många år sedan så rullar dessa fortfarande runt i rutorna. Det blev ju en klassiker, likväl som alla Astrids filmer.

Det med hemmafriden när folk ser i TV, kan det bli oönskade efterföljder, det ville jag endast ge min erfarenhet av. Men det är upp till var o en göra som de vill, men tro inte att det ger i pengar något att tråna efter....
silos
Ugglemormor, nu blev jag ju ännu mera nyfiken...hittar inte just den filmen där din dotter är med!
Ugglemormor
Jag har inte heller hållit reda på den när/om/var den går, men googla på Lasse Hallström, eller filmernas namn, så kommer de nog fram.
Jag hittade dem helt appropå i min iPod när jag letade efter andra saker, minns nu inte vilket det var, men tror inte att de är svåra att hitta..... tummenupp.gif
Hon var endast 8 år när det hela startade och hon blev uppplockad på gatan i allt elände, vi hade ingen aning om att de ens sökte barn till det, så den vägen är det.
Hon fick bestämma själv om hon ville vara med, så det var inte vi som ville...... det räckte med en dold "kändis" redan i familjen, så det räckte med det......

Berättar mer om det privat så att det inte bli för mycket här i forumet även att det finns inget att skämmas över...... rose.gif
silos
CITAT (Ugglemormor @ 18-06-2012, 15:36) *
Jag har inte heller hållit reda på den när/om/var den går, men googla på Lasse Hallström, eller filmernas namn, så kommer de nog fram.
Jag hittade dem helt appropå i min iPod när jag letade efter andra saker, minns nu inte vilket det var, men tror inte att de är svåra att hitta..... tummenupp.gif
Hon var endast 8 år när det hela startade och hon blev uppplockad på gatan i allt elände, vi hade ingen aning om att de ens sökte barn till det, så den vägen är det.
Hon fick bestämma själv om hon ville vara med, så det var inte vi som ville...... det räckte med en dold "kändis" redan i familjen, så det räckte med det......

Berättar mer om det privat så att det inte bli för mycket här i forumet även att det finns inget att skämmas över...... rose.gif


Okej! smiley_small_hug.gif
merlin68
Ugglemormor, hoppas din dotter mår bra idag och har kunnat bearbeta mobbningen kompiskram.gif . Det är ju för jävligt att barn mobbas, man får anta att det handlade om avundsjuka och jantelagen. Din dotter var tydligen för söt, gullig, begåvad och gladde sig åt det hon lyckats med...och det blev för mycket för de som saknar solsken i sina själar.
Ugglemormor
Hon spelar rollen som bullerby-Lisa, ......
Du kan även kolla Ginza, deras barnfilmer ......

Den miljön och stämningen kring det hela är så rofyllt sommar, vinter och musiken har ju han J. Riedel (?) skrivit till den, så den är så finstämt av den naturen som detta spelades in, de utonhusdelarna, annat var ju i studion.
Astrid var med oss flera gånger, likväl i de premiärer som även kungafamiiljen var med på och träffade oss privat i de sammanhangen......
Barnen gillade Astrid och klängde på henne så fort de kunde och hon bara myste..... verkligen en unik personlighet att lära känna privat....
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ugglemormor @ 18-06-2012, 15:36) *
Jag har inte heller hållit reda på den när/om/var den går, men googla på Lasse Hallström, eller filmernas namn, så kommer de nog fram.
Jag hittade dem helt appropå i min iPod när jag letade efter andra saker, minns nu inte vilket det var, men tror inte att de är svåra att hitta..... tummenupp.gif


Borde du inte veta mer och ha bättre koll än så ? i en film din dotter varit med i................................................................
Ugglemormor
Vad menar du med det?
Nog katten håller jag inte reda på det år in och år ut när det hände så länge sedan ...... och har dock all material här hemma, men vet inte och hinner inte kolla om och när de visar dem på TV och när...... inget intresse på det på samma sätt när man har släppt det hela när dottern är vuxen och bor annanstans.....

Det var en period i vårat liv och så är det bara ..... en av många minnesvärda perioder och händelser har sedan passerat och har just nu ingen koll om det mera än det jag själv fick upp i min iPod när jag sökte helt annat.......
Tyvärr finns det inte heltäckande "berättelse" om den tiden i nutid, men massor av kartonger med bilder och tidningsurklipp och post hon fick, som jag hoppas att hon nu kan ta med sig och sortera när hon hinner....hon får själv bestämma över det......

Det räcker med det jag gett till svar, så konstigt är det hela inte för oss här hemma, utan ett minne som gav oss alla väldigt mycket insyn, träffa intressanta personer och det var ju efter mig som Lasse H. ringde då dottern ville ha sin mor där på platsen, och det gjorde jag ..... fanns till när det behövdes och försökte skydda henne så gott det gick efteråt .... hon själv är nöjd och glad för min insats --- det enda som räknas är hon själv......
Cacki

Innan det ev blir en massa ifrågasättanden igen om sanningshalten i Ugglemormors påståenden (det har ju hänt förr menar jag), så kan jag intyga att utifrån det jag känner till om henne sedan tidigare, är det fullt möjligt att det hon säger om dotterns roll i Bullerbyfilmerna mycket väl kan vara riktigt.

(Ugglemormor! Hoppas att du inte tar illa upp för att jag skriver så här nu, men eftersom jag tycker att det redan har varit tillräckligt med tjafs på Odla på det sistone, vill jag med detta bara försöka "mota Olle i grind" s a s.)
Anma
Länk till wikipedia om filmen: Alla vi barn i bullerbyn.
evelina
Tapio du ska göra det du själv känner. Fin stuga du har. rolleyes.gif

Så synd bara att alla trådar förstörs med att några vill ha all uppmärksamhet. angry.gif

silos
CITAT (evelina @ 19-06-2012, 06:51) *
Tapio du ska göra det du själv känner. Fin stuga du har. rolleyes.gif

Så synd bara att alla trådar förstörs med att några vill ha all uppmärksamhet. angry.gif



Men det är ju så även i livet utanför småprat,att när man pratar om någonting så kan tankarna av de som talar med varandra föras till även andra saker,precis som här om Tapios stuga och hur det kan bli med besökare etc..inget konstigt med det tycker jag.
Varför skall sådant handla om uppmärksamhet!
*Stintan*
CITAT (silos @ 19-06-2012, 09:06) *
Men det är ju så även i livet utanför småprat,att när man pratar om någonting så kan tankarna av de som talar med varandra föras till även andra saker,precis som här om Tapios stuga och hur det kan bli med besökare etc..inget konstigt med det tycker jag.
Varför skall sådant handla om uppmärksamhet!


Det är väl uppenbart! Det är dessutom alltid samma personer som tar över!
evelina
CITAT (silos @ 19-06-2012, 09:06) *
Men det är ju så även i livet utanför småprat,att när man pratar om någonting så kan tankarna av de som talar med varandra föras till även andra saker,precis som här om Tapios stuga och hur det kan bli med besökare etc..inget konstigt med det tycker jag.
Varför skall sådant handla om uppmärksamhet!



Har du glömt att du blev avstängd från forumet en gång i tiden för att du babblade
i alla trådar.
silos
CITAT (evelina @ 19-06-2012, 09:27) *
Har du glömt att du blev avstängd från forumet en gång i tiden för att du babblade
i alla trådar.


Gammalt skåpmat!
Jag lever i nuet!
Alla andra måste ta sina lärdomar!

Förresten;nu är det du och jag som håller på att förstöra Tapios tråd så jag drar mig ur från och med NU!!!
smiley_small_hug.gif
Ugglemormor
Merlin68 och cacki
Jag skulle inte berätta om detta om jag inte hade "torrt under fötterna". Skulle aldrig ens ha fantasier om det inte var sanning, men inte mer om detta.
Anma hittade den rätta länken.

Ang. Mobbing, blev det så att hon fick det bättre i stan under sin gymnasietid, men ännu säger hon att hon ska inte flytta hit pga av de dåliga minnen. Bakom allt låg ju ren avundsjuka här och det påhejad av barnens föräldrar...... Hur skulle ungarna i den åldern att snacka, fodra att hon skulle dela sitt arvode med alla i klassen?
Maken brukade byta tjänstebil varje år, då gick rykten att vi köpte upp dotterns pengar!

Jag är inte förvånad alls, det berättades liknande historier på SF om andra skådisar vilka bodde på mindre orter.
När hon flyttade till Norge! Blev det positivt möte. De var glada av att få en av Astrid Lindgrens filmbarn.
De gjorde ju rätt ofta reportage om henne många år efteråt, alltid bara positivt.

Silos, glömde jag att skicka en bild om detta till dig med de andra från mig? Troligen.....

Ok, det handlar ju Tapios fina stuga så låt oss se hur det blir med den, men tänk efter innan eller var förberedd vad som kan hända.
Folk kan bete sig hur tokigt som helst. De som lånade ut de 3 stugorna för Bullerbyn, fick ingen ro under och efter filmerna. Sånt kanske vill man undvika.......
*Stintan*
Tror knappast din historia är jämförbar med eventuell utlåning av Tapios stuga Ugglemormor. Jag har bott på ett ställe där både stugor och annat varit med i diverse filminspelningar men det har då aldrig vallfärdat folk dit som smugit i buskarna.
Två dagars filminspelning (mest inomhus) lär inte bli många minuter film i slutänden! Det var dessutom fråga om en serie vad jag förstår varav stugan skulle vara med i ett avsnitt. Varför måla fan på väggen?
Ugglemormor
Stintan,
Det är nog så. Det är ju inte i samma syfte heller, men folk, en del, är verkligen inte kloka! De tror att de "äger" det, även det de sett på film/TV......

Jag tycker att det är en konstig mentalitet, särskilt när barnens föräldrar lade sig i det, som de inte ens ha med och göra.
Jag höll på att bli rent av misshandlad när jag stod vakt vid avspärningen till de tre gårdarna där filmfolket höll på. Det var en barnfamilj där pappan försökte lyfta mig undan så att de kunde passera in.......
En del svor åt en, och det kunde man kanske ta, när man hade fått höra om av personalen att det kan bli tråkigheter när man nekar främmande tillträde.......
Samma skit vid premiärer, men då var man ju gäst ......
Var finns det den vanliga hänsynen, det undrade jag ...... det var mest de manliga div. arbetare som brukade stå vid där, men de har inte hur mycket folk som helst, så jag fick ta en hel del praktiska saker kring det hela.........
OK, nog om detta, ........
*Stintan*
Ja galna människor finns överallt tyvärr slap.gif
caprifol
Och jag säger "aldrig i livet"! Har ganska nyligen skaffat ett skärgårdsställe som jag älskar och tycker är jättefint! Visar gärna och stolt upp det för vänner - men skulle aldrig kunna tänka mig att låta det stå till allmänt beskådande. Men vi är så olika - och tur är det.
Ugglemormor
Jo, det är ju dom galningarna som förstör mest, märks mest och att ta till våld, där går gränsen. Även på sin tomt vill man inte ha okända trampandes omkrin. Jag tror nog att som några säger så vill de ha sitt ifred.

Nu vet jag inte om Tapios fina stuga kommer att visas så att folk hittar den. Kanske meningen är mer anonym så det får man nog kolla mer noga.

Det är inte värt för några småsslantar att få beskymmer.
Både TV och SF vill helst komma undan, snåla som de är.....de tror att folk vill synas nästan utan betalning.
Vår dotter fick inget betalt när hon sedan skulle vara med på olika TV jippo, så det blev endast det som SF ville.
Tapio
Halaj!

Tack för många goda synpunkter, positiva som negativa!
Jag tänker mig att det blir som stintan säger, den fladdrar förbi snabbt och de flesta tänker inte ens på det. Vi snackar ju inte precis sommartorpet med Ernst här. Och det skulle jag föredra faktiskt.
Och jag har inga förväntningar att jag, eftersom min stuga har varit på TV, sedan skall kunna valsa förbi köerna på Stureplan.

Tanken har också slagit mig att det var en inbrottstjuv som var ute och letade objekt.
Just snyggt att släppa in en sån att fota i huset. Fast å andra sidan var det väl bra, för då såg han att det inte fanns mycket att stjäla så då slipper jag uppbruten dörr.
Fast jag tror inte det. Sådana är väl oftast nedgångna pundare i rostig 740 som finansierar sitt missbruk på detta sättet.
Det här var en ung, pigg kille och kom i en blank, ny Skoda Octaviakombi.

//T
Bengalow
Du bad väl honom visa sin om legitimation, kantänka...?
silos
CITAT (Tapio @ 20-06-2012, 07:09) *
Halaj!

Tack för många goda synpunkter, positiva som negativa!
Jag tänker mig att det blir som stintan säger, den fladdrar förbi snabbt och de flesta tänker inte ens på det. Vi snackar ju inte precis sommartorpet med Ernst här. Och det skulle jag föredra faktiskt.
Och jag har inga förväntningar att jag, eftersom min stuga har varit på TV, sedan skall kunna valsa förbi köerna på Stureplan.

Tanken har också slagit mig att det var en inbrottstjuv som var ute och letade objekt.
Just snyggt att släppa in en sån att fota i huset. Fast å andra sidan var det väl bra, för då såg han att det inte fanns mycket att stjäla så då slipper jag uppbruten dörr.
Fast jag tror inte det. Sådana är väl oftast nedgångna pundare i rostig 740 som finansierar sitt missbruk på detta sättet.
Det här var en ung, pigg kille och kom i en blank, ny Skoda Octaviakombi.

//T


Lurendrejare är inte alltid människor som är från livets skuggsida,utan kan faktiskt vara välklädda pigga medmänniskor!
*Stintan*
CITAT (silos @ 20-06-2012, 10:03) *
Lurendrejare är inte alltid människor som är från livets skuggsida,utan kan faktiskt vara välklädda pigga medmänniskor!


Ja och dom åker säkert omkring i fina bilar med stora Svt emblem på sidorna slap.gif
silos
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2012, 11:11) *
Ja och dom åker säkert omkring i fina bilar med stora Svt emblem på sidorna slap.gif


Nu menade jag inte de som besökte Tapio utan att det finns lurendrejare i världen som som ingen kanske mistänker eftersom de är välklädda och mycket trevliga.
*Stintan*
CITAT (silos @ 20-06-2012, 11:26) *
Nu menade jag inte de som besökte Tapio utan att det finns lurendrejare i världen som som ingen kanske mistänker eftersom de är välklädda och mycket trevliga.


För den skull behöver man väl inte måla fan på väggen i Tapios fall.
silos
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2012, 11:46) *
För den skull behöver man väl inte måla fan på väggen i Tapios fall.


Han är säkert vuxen nog att veta hur han vill ha det!
Ugglemormor
Kapp, han kan säkert bedömmande det själv... Det är ju hans eget beslut, men skulle vila veta om syftet att de valde hans fina och speciella stuga, men det kommer väl han att nämna om han vill.....
*Stintan*
CITAT (Ugglemormor @ 20-06-2012, 13:52) *
Kapp, han kan säkert bedömmande det själv... Det är ju hans eget beslut, men skulle vila veta om syftet att de valde hans fina och speciella stuga, men det kommer väl han att nämna om han vill.....


Han sa ju att dom var ute och letade efter en lämplig stuga men dom kollar ju fler så det är ju inte säkert att dom väljer hans.
Ugglemormor
Men då så, det blir kanske inte Taipios stuga utan någon annans, beroende av vad de behöver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon