Sidor: 1, 2, 3, 4
Katarina Odla.nu
Är du en av våra moderatorer?

Arbete pågår med att hitta moderatorer till vårt forum. Vi kommer att ha en huvudmoderator men söker samtidigt flera stycken moderatorer i forumet som ska hjälp varandra och huvudmoderatorn, utvecklas tillsammans och engagerar sig på den nivå de har möjlighet till. Är du kanske en av dem? Mejla mig i så fall och berätta varför just du vill bli moderator och vad du tycker att en moderator ska ha för roll i forumet.

När våra moderatorer är valda och ska börja sin nya roll i forumet kommer det att finnas tydliga regler för hur de ska arbeta och vilka befogenheter de har, men naturligtvis kan uppgiften utvecklas efterhand. En moderator kommer inte att moderera trådar och diskussioner som de själva deltar i.

Mejla mig och berätta varför just du är en av våra moderatorer!
katarina@odla.nu Döp mejlet till "Moderator".

Under augusti månad kommer jag att kontakta er som är aktuella att bli moderatorer i vårt forum för att ni sedan så snart som möjligt ska komma igång med uppgiften.

Jag önskar er alla en riktigt fin sommar och tackar för ert engagemang, era härliga åsikter, fina kunskaper och stora tålamod här i forumet!

Hälsningar Katarina på redaktionen
Myosotis
Hm, en liten fundering bara. Är de som vill bli moderatorer verkligen de som är bäst lämpade för jobbet? Men ni kollar väl upp folk ordentligt.
Jag hoppas att det inte ska bli som på vissa andra fora där trådar delas och sammanförs hejvilt och minsta lilla OT får konsekvenser.
Anki på Öland
CITAT (Myosotis @ 20-06-2012, 11:04) *
Hm, en liten fundering bara. Är de som vill bli moderatorer verkligen de som är bäst lämpade för jobbet? Men ni kollar väl upp folk ordentligt.
Jag hoppas att det inte ska bli som på vissa andra fora där trådar delas och sammanförs hejvilt och minsta lilla OT får konsekvenser.

Håller med där! "Fel" person kan nog "jaga iväg" många av de återstående medlemmarna, de som inte jagats iväg av virusen.
malcolm
Nej, jag vill inte!
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 20-06-2012, 11:54) *
Håller med där! "Fel" person kan nog "jaga iväg" många av de återstående medlemmarna, de som inte jagats iväg av virusen.


tummenupp.gif
ingrid fuxwall
Hoppas verkligen att Ni får tag i folk som är lämpade för "uppdraget" här behövs vakande ögon - tyvärr
silos
CITAT (ingrid fuxwall @ 20-06-2012, 21:51) *
Hoppas verkligen att Ni får tag i folk som är lämpade för "uppdraget" här behövs vakande ögon - tyvärr


Hur skall en medlem vara för att passa till att vara en moderator här?
Gossen Ruda
CITAT (silos @ 21-06-2012, 07:26) *
Hur skall en medlem vara för att passa till att vara en moderator här?

Vederbörande måste ha en ängels tålamod och superhårda nypor. laugh.gif
Red Top
CITAT (Gossen Ruda @ 21-06-2012, 09:24) *
Vederbörande måste ha en ängels tålamod och superhårda nypor. laugh.gif

Och inte ha några bestämda åsikter om någonting...... giggle.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och framförallt vara neutral
Ugglemormor
Hoppas att personen/personer som väljs tillåter sina egna åsikter påverkas så att det endast blir en liten elitgrupp kvar i forumet.
Det må vara någon som verkligen se till att det inte mobbas.
Tomas, där kunde flera av de som blivit mobbade kunna sätta stopp, inte som det är nu att den mobbade kastas först ut......... Dock de mobbade ska känna sig sin lika värde, vilket blir ju motsatsen när den stackarn åker ut och mår sedan dåligt.
Det är väl inte meningen att sådant fortsätter..... Om det är möjligt.

Mer erfarenhet av medmänsklighet behövs.......men mer tydligare regler att följas......
Anki på Öland
CITAT (Ugglemormor @ 21-06-2012, 10:51) *
Hoppas att personen/personer som väljs tillåter sina egna åsikter påverkas så att det endast blir en liten elitgrupp kvar i forumet............

Vad snackar du för dynga - forumet är väl till för alla inte någon elitgrupp - vem anser du då skulle vara elitgruppen som skulle få vara kvar på forumet??
Nej, att vara moderator på odla krävs det mer än så av - framför allt får man ju inte ha förutfattade meningar om personerna här!!!
Ugglemormor
Anki,

Vad dumt det blev! Skrev på min lilla platta och nu ser jag varför du reagerade......
Jag fick inte med det att.....Det ska INTE. TILLÅTA SINA PRIVATA ÅSIKTER. PÅVERKA DET HELA.......
Ok, nu blev det väl rätt????????? Förlåt!!!!!!!
mamamaggan
CITAT (Red Top @ 21-06-2012, 09:42) *
Och inte ha några bestämda åsikter om någonting...... giggle.gif




FInns det någon här som är präst i Svenska kyrkan ? !



Den som väljs måste tillåta olika åsikter och inte böja sig för de som skriker mobbing hela tiden utan att det förekommer mobbing. Som det är i dag så är det ofta så att de som skriker om mobbing nästan är värst själva och inte tål att andra har olika åsikter än vad de själva har.

Ta gärna och sätt upp regler för vad som räknas som mobbning så att vi alla vet !

Det måste finnas mycket klara regler för vad vi får och inte får skriva .

Moderator måste förklara utförligt varför någon blir avstängd , både för den det gäller och för övriga , och varna innan avstängning.
Anki på Öland
CITAT (Ugglemormor @ 21-06-2012, 15:10) *
Anki,

Vad dumt det blev! Skrev på min lilla platta och nu ser jag varför du reagerade......
Jag fick inte med det att.....Det ska INTE. TILLÅTA SINA PRIVATA ÅSIKTER. PÅVERKA DET HELA.......
Ok, nu blev det väl rätt????????? Förlåt!!!!!!!

OK!
Peztis
Fast ofta tycker jag att det är rätt självklart när folk går över gränsen... OK, nu brukar jag ju inte vara så aktiv inne i Småprat utan checkar läget ibland och då ser man rätt fort med objektiva ögon vad som hänt.

Och visst är det så att vissa gillar att trigga medan andra är lättriggade. Precis som i verkliga livet.
Azur
Man kan väl inte nominera folk, men jag skulle personligen gärna se Elisabeth-Västkustkolonisten, Huggorm eller Anma som moderator.
silos
Jag skulle vilja se Herkules som moderator!
Anma
CITAT (Azur @ 23-06-2012, 12:56) *
Man kan väl inte nominera folk, men jag skulle personligen gärna se Elisabeth-Västkustkolonisten, Huggorm eller Anma som moderator.

Tack. Känner mig hedrad, men också övertygad om att flera inte håller med dig. I vilket fall har jag alldeles för stor frånvaro från forumet sommartid för att det skulle fungera.
Gita
CITAT (Anma @ 24-06-2012, 20:25) *
Tack. Känner mig hedrad, men också övertygad om att flera inte håller med dig. I vilket fall har jag alldeles för stor frånvaro från forumet sommartid för att det skulle fungera.

Inte för att du skulle vara sämre än någon annan men jag tycker inte att någon som deltar i diskussionerna och står för starka åsikter såsom du och även jag gör skall moderera.
Gita
Anma
Man ska definitivt inte moderera i de diskussioner man själv deltar. Det håller jag med om. Därför behövs fler moderatorer som delar på uppgiften.
abbbe
Även om jag inte är så insatt i detta ämne så kan jag tycka att det vore intressant om man kunde på något vis dela med sig om vem man tycker är lämpad som moderator, utan att det skulle påverka resultaten såklart.


Nåväl, jag kör. Har inte så mycket koll på "vem" som är "vem" bland medlemmarna, och det borde definitivt inte spela någon roll om vem som blir moderator om man nu lyckas att arbeta efter de omständigheter som krävs för uppdraget. Men jag tycker att, av det som jag har läst och sett allra mest av på forumet, så tycker jag att *Stintan* har potential att kunna bli en bra moderator. Nu vet jag ju inte om hon har intresse av att bli det eller inte, but I'm just saying.
Gita
CITAT (abbbe @ 25-06-2012, 00:30) *
Även om jag inte är så insatt i detta ämne så kan jag tycka att det vore intressant om man kunde på något vis dela med sig om vem man tycker är lämpad som moderator, utan att det skulle påverka resultaten såklart.
Nåväl, jag kör. Har inte så mycket koll på "vem" som är "vem" bland medlemmarna, och det borde definitivt inte spela någon roll om vem som blir moderator om man nu lyckas att arbeta efter de omständigheter som krävs för uppdraget. Men jag tycker att, av det som jag har läst och sett allra mest av på forumet, så tycker jag att *Stintan* har potential att kunna bli en bra moderator. Nu vet jag ju inte om hon har intresse av att bli det eller inte, but I'm just saying.

Stintan? Tja, då vore nog mina och ett par andra skribenters dagar som forummedlemmar lätt räknade.
gita
Ingela i Segersberg
CITAT (abbbe @ 25-06-2012, 00:30) *
Även om jag inte är så insatt i detta ämne så kan jag tycka att det vore intressant om man kunde på något vis dela med sig om vem man tycker är lämpad som moderator, utan att det skulle påverka resultaten såklart.
Nåväl, jag kör. Har inte så mycket koll på "vem" som är "vem" bland medlemmarna, och det borde definitivt inte spela någon roll om vem som blir moderator om man nu lyckas att arbeta efter de omständigheter som krävs för uppdraget. Men jag tycker att, av det som jag har läst och sett allra mest av på forumet, så tycker jag att *Stintan* har potential att kunna bli en bra moderator. Nu vet jag ju inte om hon har intresse av att bli det eller inte, but I'm just saying.

Håller med dig, abbbe! Jag tror också Stintan vore bra som moderator.
Cacki
CITAT (Ingela i Segersberg @ 25-06-2012, 16:09) *
Håller med dig, abbbe! Jag tror också Stintan vore bra som moderator.


Varför inte! Jag tror att det som behövs här på Odla, är precis en dam/herre med skinn på näsan för att styra upp lite.
Inte tror jag att någon behöver vara rädd för att bli utkastad i första taget heller. Är det någon som någonsin hört Stintan gasta om att någon borde stängas av? Inte jag i alla fall.
abbbe
CITAT (Gita @ 25-06-2012, 16:01) *
Stintan? Tja, då vore nog mina och ett par andra skribenters dagar som forummedlemmar lätt räknade.
gita

Nu vet jag inte vem som är ovän med vem, men det borde absolut inte finnas någon risk att bli utkastad pga saker som har hänt innan.

Om jag skulle utse en moderator skulle jag också efterfråga en person som besitter ett trevligt bemötande, vänlighet, mot alla. Det gäller ju inte minst att representera forumet så att även fler kan bli medlemmar. Är man trevlig utstrålar man mer kompetens. Det märks ju till exempel när Katarina skriver, att det är en moderator.
Gossen Ruda
Då kanske jag får påpeka att om man felaktigt kan skriva att andra medlemmar har ett fanatiskt intresse av något har man nog för gott gjort sig omöjlig som moderator.
gnon49
Gäller nog att hitta en moderator som inte är i luven med andra titt som tätt. Det blir inte lätt. Se bara vad Auqa.. fick på pälsen och han var inte ens moderator.
Anma
Måste nog vara en person som inte tar varje påhopp personligt. Som kan skilja på sak och person och som också kan ändra sin eventuella roll i forumet just till moderator roll utan att låta detta stiga åt huvudet.
malcolm
Jag är lite förvånad över hur lite intresse detta ämne har rönt med tanke på hr många som frågat efter just en moderator, jag har själv aldrig velat haftnågon "barnvakt" på forumet utan tyckt att vuxna människor borde bete sig som just vuxna.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Anma @ 25-06-2012, 18:05) *
Som kan skilja på sak och person och som också kan ändra sin eventuella roll i forumet just till moderator roll utan att låta detta stiga åt huvudet.


Anma det är precis så som jag tänker med. Tror inte att någon soll är med i så många bråktrådar här, kan vara en bra moderator.

Elisabeth
Aqvakul
Min kandidat: Huggorm - vi tycker sällan lika, men du är aldrig taskig och har glimten i ögat...
Huggorm
Kul att höra smile.gif
Cacki
Ja, coola Huggis skulle nog också vara en bra kandidat, tror jag. tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 28-06-2012, 15:14) *
Ja, coola Huggis skulle nog också vara en bra kandidat, tror jag. tummenupp.gif


Instämmer!
Motti
Vad som behövs här är en Diplomat !
Aqvakul
CITAT (Motti @ 03-07-2012, 01:00) *
Vad som behövs här är en Diplomat !

Den givne kandidaten är tyvärr upptagen på annat håll...

Aqvakul
mamamaggan
Psst , Aqva , var får man tag på en sådan skylt ?
Motti
Då hoppas jag att vi slipper Aqvakul som moderator !
Aqvakul
CITAT (Motti @ 03-07-2012, 23:46) *
Då hoppas jag att vi slipper Aqvakul som moderator !


Lovar... naughty.gif

Men hade det inte varit trevligare om du, liksom vi andra, kommit med ett positivt förslag istället?
andersen
CITAT (Aqvakul @ 04-07-2012, 01:45) *
Lovar... naughty.gif

Men hade det inte varit trevligare om du, liksom vi andra, kommit med ett positivt förslag istället?


Vad har du och andra kommit med för positivt förslag?jag kan inte se några sådana här i den här tråden.
Aqvakul
CITAT (andersen @ 04-07-2012, 02:08) *
Vad har du och andra kommit med för positivt förslag?jag kan inte se några sådana här i den här tråden.


Jag har föreslagit Huggorm, andra har föreslagit Stintan.... (så lång var väl inte tråden att läsa)

Däremot har jag inte dragit fram personer som inte föreslagits av andra och pekat ut att just den personen vill jag verkligen inte ha... nästan lite "mobbing", kan man tycka...

andersen
CITAT (Aqvakul @ 04-07-2012, 02:22) *
Jag har föreslagit Huggorm, andra har föreslagit Stintan.... (så lång var väl inte tråden att läsa)

Däremot har jag inte dragit fram personer som inte föreslagits av andra och pekat ut att just den personen vill jag verkligen inte ha... nästan lite "mobbing", kan man tycka...


Inte är det några positiva förslag... nu vill jag inte gå in på det för då blir tråden en bråktråd, förstår därimot din tanke om omvända förslag och håller med det blir fel.
*Stintan*
Jag kan inte se någonstans att admin efterfrågar förslag på moderatorer. Det efterfrågas om någon vill ta på sig uppdraget och varför man isåfall vill det samt anmäla sitt intresse till admin. Tror knappast att meningen var att enskilda medlemmars lämplighet/olämplighet skulle diskuteras i tråden och det vore också högst olyckligt med en sådan diskussion.
andersen
CITAT (*Stintan* @ 04-07-2012, 08:13) *
Jag kan inte se någonstans att admin efterfrågar förslag på moderatorer. Det efterfrågas om någon vill ta på sig uppdraget och varför man isåfall vill det samt anmäla sitt intresse till admin. Tror knappast att meningen var att enskilda medlemmars lämplighet/olämplighet skulle diskuteras i tråden och det vore också högst olyckligt med en sådan diskussion.



Du har rätt, det blir fel om vi skall dra fram postiva/negativa sidor hos medlemmar.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 04-07-2012, 08:13) *
Jag kan inte se någonstans att admin efterfrågar förslag på moderatorer. Det efterfrågas om någon vill ta på sig uppdraget och varför man isåfall vill det samt anmäla sitt intresse till admin. Tror knappast att meningen var att enskilda medlemmars lämplighet/olämplighet skulle diskuteras i tråden och det vore också högst olyckligt med en sådan diskussion.


Du har helt rätt i sak Stintan, men...

Jag tycker iofs inte det var fel att nominera någon (jag var inte först) om man kände för det. Det har väl inte heller blivit någon direkt diskussion om de få namn som nämnts.

Jag tycker dock att det känns lite olustigt att utpekas som olämplig, utan att ens ha en tanke på ett sådant uppdrag.

Jag kan komma på flera personer som jag absolut tycker är mindre lämpliga för ett sådant uppdrag, men skulle aldrig komma på tanken att slänga ur mig sådana namn.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 04-07-2012, 08:51) *
Du har helt rätt i sak Stintan, men...

Jag tycker iofs inte det var fel att nominera någon (jag var inte först) om man kände för det. Det har väl inte heller blivit någon direkt diskussion om de få namn som nämnts.

Jag tycker dock att det känns lite olustigt att utpekas som olämplig, utan att ens ha en tanke på ett sådant uppdrag.

Jag kan komma på flera personer som jag absolut tycker är mindre lämpliga för ett sådant uppdrag, men skulle aldrig komma på tanken att slänga ur mig sådana namn.


Ja om det hade fått stanna vid förslag är det ju inte fel men det verkar ju som om det är omöjligt för precis som du säger så är det obehagligt att bli utpekad som olämplig när man inte ens tänkt tanken.

Vi tycker nog alla att det finns en del personer som är mindre lämpliga , men att peka ut dom är för mig obegripligt.
Myosotis
CITAT (*Stintan* @ 04-07-2012, 08:13) *
...Tror knappast att meningen var att enskilda medlemmars lämplighet/olämplighet skulle diskuteras i tråden och det vore också högst olyckligt med en sådan diskussion.

Håller med!! Tycker det är rätt osmakligt för det känns lite som om alla som inte föreslagits är olämpliga.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 04-07-2012, 09:42) *
Håller med!! Tycker det är rätt osmakligt för det känns lite som om alla som inte föreslagits är olämpliga.


Fast då är du i gott sällskap - troligen är ca 95 % av oss mindre lämpliga till just detta uppdrag, fast vi kan vara bra på en massa annat...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon