Full version: SMHI suger
Azur
Jag blir så trött på SMHI. Jag försöker planera mina trädgårdsaktiviteter utifrån deras prognoser, men det är hopplöst. Tiodagarsprognosen är totalt värdelös, den verkar uteslutande vara baserad på statistik från föregående år, men även tvådagarsprognosen är väldigt, väldigt, dålig. När jag igår kollade vad det skulle bli för väder idag så sa prognosen att det skulle regna hela dagen, totalt skulle det bli cirka 10 mm nederbörd. Alltså inte jobba i trädgården. Idag skiner solen, och SMHI har ändrat sin prognos: SOLSKEN HELA DAGEN, 24 grader varmt, noll nederbörd.

Att tiodagarsprognosen är dålig är en sak, men hur lyckades de få totalt fel till nästa dag?
Försvann regnvädret oväntat? Vände regnvädret? Tog det bussen till Spånga? Vem vet (i alla fall inte SMHI).

Är det bara för att jag använder gratistjänsten på nätet? Får de som betalar för sina prognoser bättre prognoser?

Jag vet, jag vet: jag borde använda yr.no istället för SMHI. Jag tittade in på yr.no igår, och de sa att det skulle bli fint väder. Jag trodde inte på dem. Nej jag fattar inte heller hur jag tänkte, men på nåt vis litar man ändå på SMHI trots att man vet hur kassa de är.
gnon49
var inne på SMHI för en stund sedan. över Ljungskile på västkusten hade dom i alla fall rätt. Regn o åter regn. Får hoppas dom får rätt när dom lovat lite mer värme framöver i veckan. men samarbetar inte SMHI med andra länder när dom ställer prognoser?
Gossen Ruda
En prognos är en prognos och inte en absolut beskrivning av vad som kommer att hända över varenda del av vårt land. Det vädret vi har nu med lågtryck och regnfronter, skurar mm är synnerligen svårförutsägbart. Det kan vafra ösregn på ett ställe och fullt solsken nån km bort. Fast hade man sagt att det kan antingen bli regn eller solsken klagar folk på oklara prognoser. Att hålla koll på väderradarn ger dock ett litet hum om hur det kommer att bli.
Huggorm
I fredags spådde SMHI regn, så jag planerade in en massa inomhusaktiviteter. Något regn kom dock inte, och jag kände mig lite lurad på min utomhusdag som jag inte riktigt vågade starta igång. Egentligen är det bättre att inte kolla på prognosen alls, så slipper man bli lurad
Gossen Ruda
För nån vecka sen skulle det komma in ett regnväder från sydväst. Jo, visst kom det några stänk men knappast vad som kan kallas regn. En titt på väderradarn visade att regnet hade delat sig strax innan Göteborg och passerat förbi stan. Lite svårt att veta det i förväg! Idag har det regnat hela fm av och till. Fast nu tittar solen fram. En titt på väderradarn visar att regnet passerat, fritt fram att planera resten av dan.
skånepåg
De har sällan rätt fast de har sagt de har förbättrat sin teknik och bla bla tongue.gif
Kan ju stämma nåt sånär men sällan när det gäller nederbörd och vindstyrka....
Bästa sidan för väderförhållande tycker jag är denna http://www.yr.no/
Eva i Skåne
Här i Skåne tycker jag DMI.dk är bra. Jag brukar titta på deras rörliga radarbild för nederbörd.
Anders zon 1
Tycker att SMHI:s automatprognoser ofta är väldigt opålitliga. Yr är kanske lite bättre men deras automatprognoser kan också vara väldigt konstiga ibland. DMI är tveklöst bäst i Skåne.

Gillar egentligen inte alls automatprognoser. Tycker att de gamla hederliga väderkartorna är bäst, helst med en meteorolog som pratar, eftersom det då går att bilda sig en uppfattning om väderläget i stort. Med lite erfarenhet kan man då göra en bedömning av hur vädret brukar vara vid en viss vädertyp just där man bor. Dessutom kan meteorologen berätta om osäkerheter i prognosen och förtydliga.

På kortare sikt (några timmar) är det allra bästa att kolla regnradarn. Då kan man tydligt se om det är regn på gång.
ryss_борис
Kolla de norska progonoserna då.
Huggorm
Jag har gått hela veckan och spanat på SMHI för att få veta helgvädret. Hela tiden har det spåtts uppehåll och varmt på fredagen, men i morse ändrade de sig till regn och nu regnar det också ordentligt sad.gif
andersen
Till TS prognos är ju en prognos, SMHI sökte folk och när en arbetslös sökte tjänsten så frågade man honom vad han hadde för kvalifikationer, hans svar var att jag har haft 13rätt på tipset två gånger smile.gif
malcolm
Söger man att det blir samma väder som igår har man mer rätt än SMHI.
Gossen Ruda
Om jag fattat det rätt så är vädret väldigt svårbedömt just nu. Det ligger högtryck med värme över Medelhavsområdet och lågtryck med svalt väder häruppe. Mellan dessa luftområden en front som böljar fram och tillbaka och som snabbt kan utveckla små dellågtryck vars banor är svårbedömda. Långtidsprognoser är vanskliga, man får kolla varje dag.
Anders zon 1
Tittar ut genom fönstret på dimman och regnet (nåja, dimman har faktiskt lättat nu men väldigt disigt är det).....skulle det inte bli ganska fint väder idag? Ja, det verkar ha varit svårbedömt hela sommaren. I princip lågtryck med ostadigt väder hela tiden - nog ett ovanligt väderläge som meteorologerna inte riktigt är vana att hantera. Och av långtidsprognoserna att döma finns ju ingen som helst ljusning i sikte heller.....känns snart som om det är kört för den här sommaren. Lite surt eftersom det i princip bara verkar vara vi här i Nordvästeuropa som har det övervägande kallt och regnigt. Resten av norra halvklotet verkar ha ovanligt varmt väder i sommar.
Rebecca
Dmi.dk är bästa prognosen för Skåne. Annars tycker jag Storm.no (som har mer uppdaterade satelliter än Yr.no då Yr har Storms gamla) är den bästa. På Storm.no kan du dessutom jämföra Storm och Yr.
Anders zon 1
CITAT (Rebecca @ 07-07-2012, 13:44) *
Dmi.dk är bästa prognosen för Skåne. Annars tycker jag Storm.no (som har mer uppdaterade satelliter än Yr.no då Yr har Storms gamla) är den bästa. På Storm.no kan du dessutom jämföra Storm och Yr.

Storm.no ser intressant ut. Får kolla mer där. Bra tips!
Christa
Jag tycker prognoserna var bättre när de gjordes av meterologer. Nu är det dataprogram som gör dom.

Nattemperaturer har SMHI varit urdåliga på. Speciellt i den prognosen som stått i tidningen. Kunde bli 15 minus när de spått 0-5 grader kallt.

De spådde genomgående för lite minusgrader nattetid men när jag kontaktade dom om det så verkade de inte bry sig alls.

Jag har plockat äpplen i kolmörker många gånger på grund av det.
Gossen Ruda
Att bestämma nattemperatur över ett stort område men ändå ner på lokalnivå låter sig inte göras. Det finns köldhål som alltid har lägre temp än omgivningen liksom tvärtom. Man lär sig ganska snart hur lokalklimatet ser ut.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 08-07-2012, 09:49) *
Att bestämma nattemperatur över ett stort område men ändå ner på lokalnivå låter sig inte göras. Det finns köldhål som alltid har lägre temp än omgivningen liksom tvärtom. Man lär sig ganska snart hur lokalklimatet ser ut.


Har du jobbat på SMHI eller? Jag bodde inte i något köldhål. Tvärtom, det var alltid kallare en bit därifrån. Så mycket som 10 grader skiljde det dock inte.

Vad är det för mening med prognoser över huvud taget om det kan skilja på 10 grader och ändå vara "rätt"?

Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 08-07-2012, 10:01) *
Har du jobbat på SMHI eller? Jag bodde inte i något köldhål. Tvärtom, det var alltid kallare en bit därifrån. Så mycket som 10 grader skiljde det dock inte.

Vad är det för mening med prognoser över huvud taget om det kan skilja på 10 grader och ändå vara "rätt"?

Jag tycker prognoserna stämmer ganska bra men man måste tänka själv också. Skall man kontrollera hur prognoserna slår in måste man i så fall kontrollera HELA området man tillhör. Prognoserna görs inte kommunvis, inte de som framförs i radio och TV.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 08-07-2012, 10:25) *
Jag tycker prognoserna stämmer ganska bra men man måste tänka själv också. Skall man kontrollera hur prognoserna slår in måste man i så fall kontrollera HELA området man tillhör. Prognoserna görs inte kommunvis, inte de som framförs i radio och TV.


Det där är ju lite skummelt eftersom prognoserna skiljer sig ganska mycket mellan närliggande kommuner. Hur kan dom ha en helt annan prognos för grannkommunen om det egentligen är samma område och samma prognos?
malcolm
Går man in på SMHI:s sida (http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/landvader-1.8245) så kan man se prognoser för enskilda orter och visst kan vädret skilja sig åt från kommun till kommun. Ofta regnar det i Haninge men inte i Huddinge trots att kommunerna ligger grannar.
andersen
CITAT (malcolm @ 08-07-2012, 13:31) *
Går man in på SMHI:s sida (http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/landvader-1.8245) så kan man se prognoser för enskilda orter och visst kan vädret skilja sig åt från kommun till kommun. Ofta regnar det i Haninge men inte i Huddinge trots att kommunerna ligger grannar.


För att inte tala om hur det kan skilja ifrån samma kommun om vi tar huddinge som är en stor kommun så kan det regna i kungens kurva men vara fint i skogås som ligger i samma kommun. Att då säja att det är SMHI som suger är fel.
malcolm
Jag är övertygad om att vädret struntar fullkomligt i kommungränserna. crazy.gif
kerstinbern
Både i år och förra året vann SMHI överlägset när DN jämför olika vädersiter:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vadersajt...t-varannan-gang

http://www.dn.se/nyheter/sverige/smhi-bast-pa-ratt-vader
Red Top
CITAT (Azur @ 01-07-2012, 11:23) *
Jag blir så trött på SMHI. Jag försöker planera mina trädgårdsaktiviteter utifrån deras prognoser, men det är hopplöst. Tiodagarsprognosen är totalt värdelös, den verkar uteslutande vara baserad på statistik från föregående år, men även tvådagarsprognosen är väldigt, väldigt, dålig. När jag igår kollade vad det skulle bli för väder idag så sa prognosen att det skulle regna hela dagen, totalt skulle det bli cirka 10 mm nederbörd. Alltså inte jobba i trädgården. Idag skiner solen, och SMHI har ändrat sin prognos: SOLSKEN HELA DAGEN, 24 grader varmt, noll nederbörd.

Att tiodagarsprognosen är dålig är en sak, men hur lyckades de få totalt fel till nästa dag?
Försvann regnvädret oväntat? Vände regnvädret? Tog det bussen till Spånga? Vem vet (i alla fall inte SMHI).

Är det bara för att jag använder gratistjänsten på nätet? Får de som betalar för sina prognoser bättre prognoser?

Jag vet, jag vet: jag borde använda yr.no istället för SMHI. Jag tittade in på yr.no igår, och de sa att det skulle bli fint väder. Jag trodde inte på dem. Nej jag fattar inte heller hur jag tänkte, men på nåt vis litar man ändå på SMHI trots att man vet hur kassa de är.

Inte särskilt meningsfullt att ge SMHI skulden för det omväxlande vädret. Vädret är ju nästan lika oberäkneligt, som roulettespel.

Har alla glömt innebörden av ordet prognos? Det betyder "så här KAN det bli", inte "sanningen".

Själv brukar jag inte planera sommaraktiviteter utifrån prognoser/gissningar. Jag tittar ut genom fönstret och klär mig efter vädret. [attachment=71387:puddle3.gif]

Mycket trädgårdsarbete går ju att utföra även om det regnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon