Full version: matpriser i sverige
Sidor: 1, 2
gammelnalle
Det pågår en debatt här på odla.nu om div "lågpris-varujättars" sätt att sköta sig och sina anställda....
Intressant !!!

Läs den!!! Följ den !! kommentera.

I den pratas även priser på främst mat och den diskusionen vill jag separera.... (Rätt eller fel.....)

Jag menar att MAT- priserna i Sverige INTE är fullt så höga som det hävdas, när man jämför pris OCH kvalitet.
20-30% LÄGRE hävdar vissa att priserna är ute i Europa.

ÄR DET SÅ???

Hur mycket spenderar en "normalfamilj" på livsmedel i Sverige?
Vad är en normalfamilj? 2 vuxna 2 barn? 1 vuxen ensamstående mamma med 1 barn??

Vad kostar en "normal" matkasse i Sverige kontra resten av Europa!!! Vad ingår i den kassen?
Vilken kvalitet? Är det bara priset som gäller?? Djurhållning? Kravmärkning?
vickeva
Heja Nalle,
Exakt så tycker jag. Man får vä ha lite samvete när man handlar också. Det är ju enda riktiga sättet att påverka.
Jag kan bli så arg när jag hör folk diskkutera ifall äggen från frigående höns verligen smakar bättre än de som sitter i en liten trång bur. Det är väl för farao inte därför man köper "sprättägg". Det är väl för att man tycker synd om hönsen, och att det enda sättet att få till en förändring är att ingen köper "burägg".
Tänk på Sydafrika!! Ingen handlade sydafrikanska viner innan (och inte många handlar väl israeliska apelsiner nu???!!!)
gammelnalle
CITAT (vickeva @ 22-03-2004, 21:23)
Heja Nalle,
Exakt så tycker jag.

Hej Viveka!!!

Vadå EXAKT så!!! (Roligt ifall vi för en gångs skull tycker lika!!!)

smile.gif huh.gif wacko.gif blink.gif wink.gif

att Sverige kanske inte har den dyraste matkassen??
MRLINDELL
Gammelnalle, 2 vuxna och två barn handlar mat för ca 5.000 i månaden.

Matpriserna i Sverige är höga jämfört med våra sydligare grannländer.
gammelnalle
Jag vill nog gärna att du bevisar detta på något sätt!!! Danmark???
Tyskland??? Belgien??? Holland???


Förvisso var vi bara 2 vuxna och 1 tonåring... men MAT för 3500:-/månad

ALDRIG!!!
(Och det var jag som stod för inköpen..... )

Men TOMATER är GOTT!!!! (Satte mina i går...)
Micke
Kastar in lite mer kött på benen och saxar ett par grejer från tidningen ATL, här kommer den första:

Höga matpriser en myt
ATL Måndag 19 maj 2003

Svenskar betalar inte mer för maten än övriga européer. De höga svenska matpriserna är en myt som skymmer viktigare jordbrukspolitiska frågor, hävdar företagsekonomen Staffan Hultén.
Enligt Staffan Hultén, docent i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm, är den dyra svenska maten en myt som omhuldas av media, myndigheter och ministrar. Felaktiga jämförelser, förhastade slutsatser och rena fördomar upprätthåller illusionen.
Ett sätt som jämförelserna förvridits på enligt Staffan Hultén är att de svenska priserna inte sätts i relation till jämförbara länder. I dag jämför man med Spanien och Portugal, länder som fått allt billigare matpriser medan de svenska legat stilla och priserna i andra länder stigit. De länder som Sverige jämfördes med när frågorna debatterades i slutet på 1980-talet nämns inte längre.
- Att Sverige har kommit ifatt Frankrike och Storbritannien anses självklart och att vi har 15 procent lägre priser än Danmark och 30 procent lägre priser än Norge struntar man i, säger docenten som skrivit flera utredningar om dagligvaruhandeln.

Snedvriden debatt
Snedvridningen i debatten blir inte bättre av att fel saker jämförs. Att produkter som är vardagsmat i ett land är billigare där än i ett land där de äts mer sällan är inte konstigt. I ett uppmärksammat Brysselbeställt försök till prisjämförelse från förra året konstaterades till exempel att icke kolsyrat mineralvatten, som är mycket vanligare på kontinenten, är mycket billigare i Frankrike än i Sverige.
- Prisindexet var 44 i Frankrike och 199 i Sverige. Tänker man sig att alla andra priser är lika så får ju Frankrike mycket lägre matpriser bara på grund av mineralvattnet.
Turistande svenskar gör samma tankefel, tror Staffan Hultén. De ser att tysk öl är billigare i Hamburg än i Hästveda och att gorgonzola är billigare i Milano än i Malmö. De skulle få en bättre bild av hur matpriserna fungerar om de kollade vad knäckebrödet kostar i Amsterdam.

Billig juice
- Man ska kolla på de tunga produkterna i den svenska hushållsbudgeten. Kylhållen juice är jättebilligt i Sverige och det pressar ner priserna även på jämförbara importprodukter.
Även de som har till uppgift att räkna själva och vara kritiska bidrar till prismyten. De höga matpriserna är ett tacksamt ämne för medierna, och för Konkurrensverket är kampen mot dyr mat tradition. Det är ingen slump att jordbruksminister Ann-Christin Nykvist med ett förflutet som generaldirektör på Konkurrensverket sjunger med i höga priser-kören, anser Staffan Hultén.
- Jag kan inte förstå varför hon ska hålla på med det. Det finns väl andra saker att diskutera.
Den allmänna fixeringen vid idén om den dyra maten tror Staffan Hultén till stor del beror på att den är så etablerad. Den som hävdar att Sverige har höga matpriser har ett färdigt arkiv av förklaringar att ta till. LRF:s starka ställning och den svenska geografin är exempel på orsaker som sällan ifrågasätts.

Prisfrågan skymmer andra
Men spelar det någon roll om vad vi tror att maten kostar så länge den inte kostar för mycket? Staffan Hultén anser att det gör det. Myten om matens pris skymmer andra viktiga frågor, som jordbrukets påverkan på miljön och modern djurhållning.
- Det torde gagna Sverige som jordbruksnation om vi talade lite mindre om matpriser och lite mer om andra aspekter av jordbrukspolitiken. Matpriserna är inget stort problem för svenskarna i dag och de få procentenheter man skulle kunna sänka priserna motiverar inte den uppmärksamhet de får i medierna, säger docenten som i egenskap av flerårig Paris-pendlare har direkt plånbokserfarenhet av svensk-franska prisskillnader.

Sara Johansson

Och här kommer den andra:

Holländarna jobbar kortast tid för maten
ATL Fredag 8 november 2002

Holland behåller sin förstaplats i matligan. En förstaplats som de haft sedan starten 1977, men tillfälligt förlorade till Finland 1997 och 2000. För tjugotredje gången jämför Christina Falkengård matpriserna i åtta nordeuropeiska länder. Jämförelsen spänner över 26 år från 1977 till 2002.
I Holland tar det 2 timmar och 49 minuter att arbeta ihop till de 15 varorna i Europa-matkassen och det är 3 minuter snabbare än förra året.
Finland har halkat ner till tredje plats och där behövs det 7 minuter mer för att arbeta ihop till kassens värde. Sverige ligger kvar på fjärde plats tätt ihop med Finland och Norge, men vi får ihop till kassen 2 minuter snabbare än förra året.
Samtliga länder utom Finland, England och Frankrike har fått det bättre. Den stora vinnaren är Danmark som klivit upp från sistaplatsen till sjätte och klarar att få ihop till kassens värde 23 minuter snabbare än förra året. Riktig förlorare är Frankrike som halkat ner två placeringar och på sista plats behöver 17 minuter mer än förra året för att arbeta ihop till kassen.

Närmar sig
Men länderna närmar sig varandra alltmer och nu skiljer det 1 timme och 6 minuter mellan först och sist. Och det är tre minuter mindre än 2001 när skillnaden var 1 timme och 10 minuter. Det allra första året var skillnaden mellan segraren Holland och förloraren England 4 timmar och 39 minuter. Då låg Sverige på andra plats. Som sämst har Sverige haft en sjätte plats.
Holland var billigast i 19 år från 1977 till 1995. Efter EU-inträdet gjorde konkurrensen maten billigare i Finland. Den överraskande förstaplaceringen 1997 befästes 2000, men förra året tog Holland tillbaka sin förstaplats och Finland knuffades ner till andraplatsen och nu har de tappat till tredje. Och priserna har ökat trots att man vid övergången till euro på nyåret lät datorerna göra en exakt omräkning.
Konkurrensen hårdnar och affärsmetoderna slipas. Det är tydligast i Holland där man i vår butik disponerar utrymmet efter vad folk handlar. Mer plats för varor som omsätts snabbt, mindre plats för hyllvärmare.

Sverige näst billigast
I svenska pengar är Matkassen med ett kg vardera av 15 vanliga vardagsvaror billigast i Holland med 583:78 och dyrast i Danmark med 857:58.
Men här ligger Sverige lite sensationellt på andra plats med 605:69 bara 21:91 dyrare än Hollands. En förbättring från förra året när Sverige var fjärde dyrast. Till de billigare hör i tur och ordning Holland, Sverige, England, Finland och Frankrike (653: 97). Tyskland ligger lite för sig själv med 734:46. I en division för sig själva finns Norge och Danmark som båda ligger över 800 kronor.

Gränshandel
Konsumenter både i Danmark och Norge har all anledning att söka sig till Sverige. För norrmännen kryddas tillvaron också av att inte bara maten utan också vin, sprit, tobak, resor och bilreparationer är markant billigare. Danmark har billigare alkohol men på maten kan man tjäna en slant även om resan över Öresundsbron enligt många kostar för mycket.

Jämförbart med timmar och minuter
Maten har blivit allt billigare i Sverige och vi ligger bra till i Europa. men vad maten kostar beror ju på vad man har att betala med.
Eftersom vi tjänar och skattar så olika divideras Matkassens totalpris med respektive lands arbetskraftskostnad och det ger ett värde i timmar och minuter som gör att det går att jämföra länder och år emellan.
---------------------

För egen del tycker jag att maten alltid är värd sitt pris. Om inte annat så blir man inte särskilt mätt av att käka pengar... tongue.gif

Micke
gammelnalle
CITAT (Micke @ 22-03-2004, 22:07)
Kastar in lite mer kött på benen och saxar ett par grejer från tidningen ATL, här kommer den första:

Höga matpriser en myt
ATL Måndag 19  maj 2003

Vågar knappast TACKA för det!!!! Då tror väl alla att jag mutat dig!!! Med en liter Juice kanske????

MER KÖTT!!!!?????



(TACK iallafall !!!)
lavendel
Vickeva.... jag håller med dej...köper alltid KRAV ägg och mjölk...det är självklart att göra det lilla man kan för att våra husdjur ska ha en dräglig tillvaro!
Jag brukar vara förstående när det gäller barnfamiljer som vänder på varje krona....att dom letar efter det billigaste alternativet fär man väl acceptera!
Men för dom flesta av oss...dom få kronor det kostar mer....det är väl värt priset!
Lavendel
vickeva
CITAT (gammelnalle @ 22-03-2004, 21:37)
CITAT (vickeva @ 22-03-2004, 21:23)
Heja Nalle,
Exakt så tycker jag.

Hej Viveka!!!

Vadå EXAKT så!!! (Roligt ifall vi för en gångs skull tycker lika!!!)

smile.gif huh.gif wacko.gif blink.gif wink.gif

att Sverige kanske inte har den dyraste matkassen??

Jo, jag tolkade det som att du menade att man inte alltid kan sätta pris först, utan att andra saker ibland måste styra när man handlar, men det var kanske bara jag som önsketänkte, vi kanske inte alls tycker lika..... wacko.gif sad.gif sleep.gif
gammelnalle
CITAT (vickeva @ 22-03-2004, 22:48)
CITAT (gammelnalle @ 22-03-2004, 21:37)
CITAT (vickeva @ 22-03-2004, 21:23)
Heja Nalle,
Exakt så tycker jag.

Hej Viveka!!!

Vadå EXAKT så!!! (Roligt ifall vi för en gångs skull tycker lika!!!)

smile.gif huh.gif wacko.gif blink.gif wink.gif

att Sverige kanske inte har den dyraste matkassen??

Jo, jag tolkade det som att du menade att man inte alltid kan sätta pris först, utan att andra saker ibland måste styra när man handlar, men det var kanske bara jag som önsketänkte, vi kanske inte alls tycker lika..... wacko.gif sad.gif sleep.gif

Jodå!!! Men jag var INTE helt säker på att det var DET du menade!!!
(jag börjar bli försiktig)

smile.gif smile.gif smile.gif
KURT
Jag tycker INTE att matpriserna är så höga i Sverige . Däremot är det problem med konkurrensen i Sverige. Det ser man på att det är stora prisvariationer inom landet, t o m samma matkedja har mycket olika priser på olika ställen. Men detta är ju inget unikt för matbranchen, även inom andra delar av detaljhandeln är det problem med konkurrensen, få stora kedjor och brist på parallellimport. Men Sverige är ett avlångt land och jag tror att med ökad konkurrens så kommer priserna att sjunka i de större städerna, medan priserna på mindre orter kommer att vara höga. Det finns fortfarande områden där EUs tullmurar och subventionssystem håller priserna uppe på endel varaor bla socker (det skulle inte odlas sockerbetor i Sverige utan EU stöd) och ris.
birgitek
Drygt 20% över EU-genomsnittet ligger våra matpriser enl. vår konsumentminister. Vet inte om hon har rätt, men Tyskland och Spanien är länder som jag känner väl och där är matpriserna väsentligt lägre och det finns enormt mycket större valmöjligheter där. Speciellt i Spanien är det en ren fröjd att handla mat.
*Felix matte*
Min uppfattning är att matpriserna i Sverige sjunkit ordentligt de senaste 8-10 åren.

Och varför får inte mat kosta? Ingen kan leva utan mat.

Boendet är vi bereddd att betala mycket för trots att vi ofta skulle klara oss i mindre, enklare och billigare bostäder.
birgitek
Visst får mat kosta, MEN jag kan ändå inte förstå varför vi skall lägga större del av våra inkomster på mat än vår omvärld gör.
Visst har matpriserna sjunkit , speciellt på kött, sedan EU-inträdet. Min förhoppning är att priserna sjunker rejält när stora jordbruksnationer som
Polen och Ungern blir EU-medlemar.
*Felix matte*
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 09:14)
Visst får mat kosta, MEN jag kan ändå inte förstå varför vi skall lägga större del av våra inkomster på mat än vår omvärld gör.
Visst har matpriserna sjunkit , speciellt på kött, sedan EU-inträdet. Min förhoppning är att priserna sjunker rejält när stora jordbruksnationer som
Polen och Ungern blir EU-medlemar.

Så du vill att de svenska bönderna och livsmedelsproducenterna skall dö ut wink.gif Tror knappast att någon av dem vill eller kan jobba ideellt bara för att konsumenterna skall få ännu billigare mat.

Polacker och Ungrare har inte inkomster som svenskar....därför måste ju också deras matpriser vara lägre... eller hur?
birgitek
Hela EU-prtojektet bygger ju på en fri marknad och det måste ju gälla även livsmedel. Självklart kommer polska och ungerska bönder höja sin levnadsnivå, förmodligen på bekostnad av det svenska lantbruket, men är det alldeles fel. En polsk bonde är väl inte mindre värd än en svensk.
Svenska livsmedelsproducenter får väl agera som alla andra företagare och se till att klara konkurrensen eller försvinna.
*Felix matte*
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 10:15)
Svenska livsmedelsproducenter får väl agera som alla andra företagare och se till att klara konkurrensen eller försvinna.

Nu tror jag att du är ute enbart för att provocera. unsure.gif
Om inte... Ja då är det bara att beklaga..... tycker jag.
Hannele
Tidningen Land har väl snart under 20 år gjort en prisjämförelse vad en vanlig matkasse kostar i olika länder i Europa. Man kan inte räkna exakt per valuta - Land räknar ut hur många timmar man måste jobba för att få ihop till en matkasse. de har använt samma matvaror alla år.

Finsk matkasse billigast
För en finländare tar det 2 timmar och 56 minuter att arbeta ihop till en bestämd mängd mat. För en norrman, en svensk och en dansk tar det nio, fjorton respektive 60 minuter längre tid. Tidningen Fri Köpenskap i Stockholm har låtit undersöka hur länge man behöver arbeta för att köpa 15 vardagsvaror i en europeisk matkasse. Förutom de nordiska länderna ingick också Holland, Tyskland, England och Frankrike i undersökningen.

Enligt detta sätt att mäta matpriserna ligger Finland bäst till med Holland på andra plats och Norge på tredje. Sedan följer Sverige, Tyskland, England, Danmark och sist Frankrike. Sedan en tidigare undersökning från 1997 har Norge flyttat ned Sverige på tredje plats. För norrmannen går det hela 51 minuter snabbare i dag.


Sverige har Europas näst billigaste mat
Det är tjugotredje gången som frilansjournalisten Christina Falkengård jämför matpriserna i åtta nordeuropeiska länder. Läs mer.
Åsa K, zon 1
wink.gif

Det är inte bönderna som är dyra på sina produkter sad.gif

Det är alla omkostnader (transporter, förädling=Arla, butiksägaren) som trissar upp priserna.

Jag tillbringade en vecka på Madeira för ett tag sedan laugh.gif och eftersom vi hade lägenhet så köpte vi både grillat och bröd och frukt några ggr. Priserna var som här i Sverige, inte billigare.
Det enda som var billigt var sprit/vin och cigaretter. Där tjänar svenska staten "storkovan" än så länge.
Posse
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 10:15)
Hela EU-prtojektet bygger ju på en fri marknad...

Lika med ohejdade marknadskrafter... sad.gif
Hannele
Sverige har Europas näst billigaste mat 2002

Svensk familj behöver jobba näst kortast tid för en kasse med 15 vardagsvaror. I Sverige har priserna på vetemjöl och mjölk inte rörts på flera år. Nötkött, ägg och ost har däremot stigit en hel del. Sverige är billigast på potatis.
birgitek
Men Lands beräkning är lite märklig eftersom man räknar in arbetsgivaravgiften i timlönen. Om man räknar nettotimlön så får man ett helt annat resultat.
Hannele
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 10:51)
Men Lands beräkning är lite märklig

Dom har gjort det 26 år, deras sätt att räkna anses vara väldigt rättvis.

Timkostnad
För varje land räknas inköpssumman ihop. Sedan divideras slutsumman med arbetskraftskostnaden, som är den genomsnittliga kostnaden för en industriarbetare per arbetad timme – plus arbetsgivarens kostnader för sociala och andra avgifter. På så vis får man fram vad en timme är värd och kan därmed jämföra länder och år.
birgitek
Felix matte, är inte alls ute för att provocera. Har varit småföretagare större delen av mitt liv och vet att det är tufft och slitigt många gånger.
Jag kan verkligen inte förstå varför lantbrukare skall driva sina företag på
annorlunda villkor än andra. Dom som är bra på det dom gör blir kvar, dom mindre duktiga slås ut. Sån är verkligheten, och varför skulle det vara så hemskt om det även gällde bönder?
Hannele
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 11:02)
varför skulle det vara så hemskt om det även gällde bönder?

Förut fanns det ett försvarsperspektiv, att Sverige skulle vara självförsörjande på mat.
Nu ser världen kanske annorlunda ut...?
Regeringen anser ju att vi inte behöver något försvar alls, att kriget är utrotat i världen.
*Felix matte*
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 11:02)
Felix matte, är inte alls ute för att provocera. Har varit småföretagare större delen av mitt liv och vet att det är tufft och slitigt många gånger.
Jag kan verkligen inte förstå varför lantbrukare skall driva sina företag på
annorlunda villkor än andra. Dom som är bra på det dom gör blir kvar, dom mindre duktiga slås ut. Sån är verkligheten, och varför skulle det vara så hemskt om det även gällde bönder?

Det går inte att i Sverige producera till samma kostnader som t.ex. Ungern.

Våra bönder och lantbrukare jobbar säkert så svetten lackar och det handlar knappast om åttatimmars dagar. De sliter sitt hår med allt pappersarbete som tillkommer utöver arbetet med djur och ägor.

Att då säga som du gör... det tycker jag är att slå ner på en hel yrkeskår.
Jag har aldrig arbetat med jordbruk men är uppvuxen på bondgård och vet att det inte är något "lyxlir" att vara bonde.
Copycat
Felix matte ! Polacker och Ungrare har inte lika höga löner som Svenskar men inte heller lika höga hyror och matkostnader.
andersen
Vill tala om att maten har blivit dyrare sedan vi blev medlem av EU, ris är en sådan vara som blev dubbelt så dyrt, det smugglas ris i från Norge som ej är medlem av EU.
*Felix matte*
CITAT (Copycat @ 23-03-2004, 11:25)
Felix matte ! Polacker och Ungrare har inte lika höga löner som Svenskar men inte heller lika höga hyror och matkostnader.

Just det!
Svenskar.... Högre löner, högre hyror och matpriser men inte om vi jämför arbetad tid för att få sin matkasse biggrin.gif
birgitek
Felix matte, om du tror att det är någon form av "lyxlir" att driva småföretag inom andra sektorer än lantbruk så har du verkligen gått vilse.
Tror nog att arbetsvillkoren är ganska lika för bönder och andra typer av småföretagare och rimligtvis bör även andra villkor vara lika.
Vari ligger "nerklassningen av en yrkeskår genom att tycka att den bör fungera på samma sätt som andra områden på marknaden.

Betr. Lands prisjämförelse så vet jag att den har funnits länge och anses seriös, men jag förstår den inte.
En hög arbetsgivaravgift ger en billigare matkasse, men för konsumenten
ger ju hög arbetsgivaravgift dyrare mat.
Kanske är jämförelsen rättvisade för producenten, men absolut inte för konsumenten.

Om matpriser och livsmedelsproduktion kan man ha hur mycket åsikter som helst, det viktigaste är väl ändå att man har gott om valmöjligheter som konsument.
Själv väljer jag ( kalla mej egoist om ni vill) att handla de varor jag tycker är bra och mest prisvärda.
Fredi
CITAT (Hannele @ 23-03-2004, 10:44)
Sverige har Europas näst billigaste mat 2002

Svensk familj behöver jobba näst kortast tid för en kasse med 15 vardagsvaror. I Sverige har priserna på vetemjöl och mjölk inte rörts på flera år. Nötkött, ägg och ost har däremot stigit en hel del. Sverige är billigast på potatis.

Det hade varit intressant att se vilka varor som jämförts. Det är inte konstigt att potatisen är billig i Sverige eftersom vi är storkonsumenter av potatis. Liknande situationer gäller för mjölk, kaffe och griskött. Vilka 15 matvaror är med i undersökningen? Har man tagit med knäckebröd också? Uppenbarligen kan man välja vilket slutresultat man skall få genom att välja ut olika "basprodukter".

Att sedan Sverige på ett år avancerat från en bottenplacering till en topp-dito kanske kan förklaras med att kronan stärkts mot Euron. Hade vi haft samma valuta hade det varit lättare att jämföra. Men nu har vi ju bestämt oss för att inte kunna göra det...
Micke
Följande varor ingår i den nämnda matkassen: 1 kg av vardera smör, ost, ägg, kyckling, griskotlett, rostbiff, torskfilé, bröd, vetemjöl, potatis, morötter, äpplen, kaffe, socker samt 1 liter mjölk.

Micke

PS. Här ingår allstå inte vin, sprit och tobak som har en tendens att snedvrida jämförelserna i de flesta fall.
Micke
För att komplettera detta ytterligare:

Så här görs matkassen
- I Matkassen ingår 1 kilo respektive 1 liter vardera av 15 vardagsvaror (se föregående inlägg), som köps i mitten av oktober i åtta länder i nordvästra Europa.
- Varorna köps i samma butiker (så långt det går) varje år. Butikerna ingår i privata kedjor och har samma priser i en större region. Det är Albert Heijn i Holland, Karstadt i Tyskland, Kesko i Finland, Ica i Sverige, Meny i Norge, Irma i Danmark, Tesco i England och Monaprix i Frankrike.
- Varorna finns överallt och är med små varianter identiska år från år. Samma märke, samma förpackningsstorlek, samma fetthalt och så vidare. Och det är alltid normalpriserna som gäller.
- Det butiken kallar rostbiff får representera nötkött. Färsk kyckling finns överallt numera, men Finland styckar och lägger det mesta i marinad och tar mer betalt för bröstköttet, mindre för benen. Här används ett medelpris. Djupfryst torskfilé eller kabeljo köps utom i Finland där havsabborre/ kungsfisk får ersätta och Tyskland där det sedan tre år bara finns färsk torskfilé.
- Priserna räknas om till svenska kronor i en vägd valuta enligt en prognosticerad säljkurs (den du betalar när du växlar).
- Inköpssumman räknas ihop för varje land. Och sedan divideras slutsumman med arbetskraftskostnaden, som är den genomsnittliga kostnaden för en industriarbetare per arbetad timme plus arbetsgivarens kostnader för sociala avgifter och andra avgifter. Alltså vad en timme är värd. På så sätt kan länder och år jämföras.
- Timkostnaden har till och med 2001 räknats fram av Saf och bygger på uppgifter från OECD. För 2002 har Christer B Andersson på Svenskt Näringsliv gjort en preliminär beräkning.
- Observera att det inte handlar om pengarna i plånboken utan vad en timmes arbete är värd.
- Moms på maten ingår i priserna och varierar från 0 procent i England till 25 i Danmark.

Micke
Micke
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 10:14)
Min förhoppning är att priserna sjunker rejält när stora jordbruksnationer som Polen och Ungern blir EU-medlemar.

Var inte orolig, chanserna är goda enligt ett klipp från den finlandssvenska bondetidningen Landsbygdens Folk i Finland:

Varuspekulationer stoppar tysk smörimport från Polen
Landsbygdens Folk 19.03.04

Tyska företag som importerar livsmedel från EU:s anslutningsländer har fått finna sig i att de beställda varorna plötsligt uteblir. Förklaringen är enkel. De östeuropeiska exportörerna väljer att sitta på varorna fram till maj då länderna blir medlemmar i unionen. Därefter vill man kassera in det dubbla priset.
EU:s garantipris för smör är 2,95 euro, medan polskt smör nu kostar 1,80 euro. Spekulationer i livsmedel har blivit vardag till stor förargelse för både importörer och EU-kommissionen.
Ett mejeriföretag i sydöstra Bayern har köpt tonvis med polskt smör, men plötsligt har leveranserna upphört. Affärspartnern i Polen lagrar hellre sina varor ett par månader i hopp om att senare fördubbla förtjänsten.
Enligt nyhetsbyrån AFP är det inte bara smör som har blivit spekulationsobjekt. Alla livsmedel från Östeuropa ? bland annat mjölk, kött och spannmål - betingar i dag ett världsmarknadspris. Från och med den första maj träder helt andra priser i kraft.

Struntar i kontrakt
De östeuropeiska livsmedelsexportörerna struntar därför i leveranskontrakt och gällande avtal. De tyska importörerna har blivit tvungna att se sig om efter andra och dyrare leverantörer för att ersätta de uteblivna varorna.
Att stämma leverantörerna för kontraktsbrott lönar sig emellertid inte. Det är bara att svälja förtreten. På sin höjd kan importörerna hota med att välja en pålitligare leverantör i framtiden.
De tyska livsmedelsföretagen räknar med att slussarna öppnas med besked i maj. Då kommer leverantörerna från öst att låta marknaden översvämmas med livsmedel.
Det tyska mejeriförbundets VD Michael Brandl är förtörnad och hotar med Bryssel. Brandl medger att var och en i princip kan bestämma över sin vara, men i detta fall är reglerna entydiga. EU-lagstiftningen förbjuder spekulation av detta slag. Den som bryter mot reglerna får med EU-kommissionen att göra.

Fischler är förargad
Agrarkommissionär Franz Fischlers presstalesman Georg Kreuzhuber konstaterar att kommissionen senaste höst slog fast regler som ska göra varuspekulation olönsam. Genom historiska referenser går det att fastställa om företagen sitter på onaturligt höga lagerbestånd. Så kallade Surplus Stocks beläggs obarmhärtigt med en spekulationsskatt som neutraliserar de olagliga vinsterna.
Enligt Kreuzhuber har de polska myndigheterna förpliktat sig att genomföra kontroller. Det är nu EU-kommissionens sak att kontrollera kontrollörerna. Kreuzhuber understryker diplomatiskt att detta inte är avsett som ett misstroende mot de polska myndigheterna. Kontroller hör till rutinerna precis som i vilket medlemsland som helst.
De tyska företagen följer händelsernas gång med en stor portion skepsis. Det är oklart hur stora lagren är i Östeuropa och vilken inverkan detta får på prisnivån. Flera importörer uppges ha fått löften om nya leveranser. Förutsättningen är att priset förhandlas senare.

-----------


Micke
pejori
sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif
suck vad jag blir trött.
varför alla dessa påhopp till höger och vänster? mad.gif
jag skiter högaktningsfullt i vad maten kostar i andra delar av världen sad.gif
resan dit för att handla skulle äta upp prisskilnaden rätt snabbt smile.gif
vad jag förstår har vi alla på forumet mat för dagen, tak över huvudet och kläder på kroppen rolleyes.gif
tydligen har vi tillgång till internet via bredband eller modem, det är inte gratis, och jag tror inte att alla sitter på jobbet.
vill någon sen handla i närbutik varje dag eller på lidl eller willys så gör det för guds skull. sad.gif sad.gif
varför tjafsa om vem som har rätt eller fel??
Hannele
CITAT (Micke @ 23-03-2004, 12:43)
Tyska företag som importerar livsmedel...

micke, socialist.nu, är det du?
Kan du inte länka...? Då kan du lär dej det...?
Hannele
CITAT (Fredi @ 23-03-2004, 11:49)
Det hade varit intressant att se vilka varor som jämförts.

Tidningen Land finns nog på varje bibliotek.
Det är helt vanliga matvaror. (Dagens nyheter:År 2000.)

I undersökningens europeiska matkasse ingår ett kilo respektive en liter vardera av 15 vardagsvaror. Varorna finns överallt och är i det närmaste identiska år från år. Samma märke, samma förpackningsstorlek, samma fetthalt och så vidare.
Micke
Nä, socialist tror jag inte man kan kalla mig. Och dålig kapitalist är jag också, eftersom banken äger nästan allt jag har i egendomsväg... tongue.gif

Jovisst, kan jag länka, men det var bara bekvämare för mig just nu att klippa in texterna. Förlåt mig för min lättja.

Micke
Posse
CITAT (pejori @ 23-03-2004, 12:48)
sad.gif  :(  :(  :(
suck vad jag blir trött.
varför alla dessa påhopp till höger och vänster? mad.gif
jag skiter högaktningsfullt i vad maten kostar i andra delar av världen sad.gif
resan dit för att handla skulle äta upp prisskilnaden rätt snabbt smile.gif
vad jag förstår har vi alla på forumet mat för dagen, tak över huvudet och kläder på kroppen rolleyes.gif
tydligen har vi tillgång till internet via bredband eller modem, det är inte gratis, och jag tror inte att alla sitter på jobbet.
vill någon sen handla i närbutik varje dag eller på lidl eller willys så gör det för guds skull. sad.gif  :(
varför tjafsa om vem som har rätt eller fel??

Jag tycker också det är tröttsamt och att det känns smått perverst... i grunden handlar det väl om att nyliberalerna här på forumet vill få oss missnöjda med Sverige. Tycker man att det är mycket bättre utomlands så går det väl utmärkt att istället flytta dit.
andreas i uppsala
Det är väl inte maten i sig som är dyr utan skatten som är HÖG.
Det ända jag bryr mig om är att lidl kan öppna nån gång så att man kan gå och löpa läsk för 2kr. I frankrike kostade en läsk 1 franc och chips 4-5 franc och fransmännen dricker och äter tillochmed mindre läsk och chips än vi, fast där är utbudet mycket större,och skatten mycket lägre

Det är det som är fel på sverige.Det måste bli mer fight konkurenter emellan
Tesa
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 11:02)
Felix matte, är inte alls ute för att provocera. Har varit småföretagare större delen av mitt liv och vet att det är tufft och slitigt många gånger.
Jag kan verkligen inte förstå varför lantbrukare skall driva sina företag på
annorlunda villkor än andra. Dom som är bra på det dom gör blir kvar, dom mindre duktiga slås ut. Sån är verkligheten, och varför skulle det vara så hemskt om det även gällde bönder?

Nu är det ju så att vi driver våra företag på andra villkor än andra företagare- vi har SÄMRE villkor...drivmedelsskatt och energiskatt t.ex....
birgitek
Nämen Posse, nu är du väl ändå både elak och onyanserad.
Nyliberalism???? För att man önskar sig lite lägre matpriser och lite större utbud.
För min del tycker jag mycket om Sverige, men även "mina andra länder" dvs Tyskland och Spanien.
När jag om några år blir pensionär hoppas jag att jag kan leva i Sverige på
sommaren och i Spanien under vinterhalvåret.
Nyliberal, inte alls. Men inte "trist nationalist" som vill bygga murar runt Sverige heller.
Posse
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 14:28)
Nämen Posse, nu är du väl ändå både elak och onyanserad.
Nyliberalism???? För att man önskar sig lite lägre matpriser och lite större utbud.
För min del tycker jag mycket om Sverige, men även "mina andra länder" dvs Tyskland och Spanien.
När jag om några år blir pensionär hoppas jag att jag kan leva i Sverige på
sommaren och i Spanien under vinterhalvåret.
Nyliberal, inte alls. Men inte "trist nationalist"  som vill bygga murar runt Sverige heller.

sleep.gif Din kommentar blev till sin art närmast exakt som jag hade förväntat mig...
birgitek
Posse, jag måste säga att jag tycker att det är något trångsynt att genast klistra etiketter på dom som inte delar just din uppfattning.
MRLINDELL
Hej Sossar, några av er tror säkert att Palme lever, men det är värre än så.

Här är en länk från 2004 skriven av LO-ekonomerna, tror ni på dem då?

http://www.lo.se/loekonom/artiklar/1043163300.html
Posse
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 17:16)
Posse, jag måste säga att jag tycker att det är något trångsynt att genast klistra etiketter på dom som inte delar just din uppfattning.

Oh - du menar förstås "trist nationalist".
birgitek
Posse:
Men herregud, läs vad jag skriver istället.
Jag skrev att JAG varken är nyliberal eller trist nationalist, det är inte att sätta etikett på DEJ eller någon annan, det är att tala vad JAG inte är.
Att klassa en meningsmotståndare som nyliberal i ett nedsättande syfte
tycker jag däremot ÄR väldigt TRÅNGSYNT!
Fredi
CITAT (Hannele @ 23-03-2004, 13:04)
CITAT (Fredi @ 23-03-2004, 11:49)
Det hade varit intressant att se vilka varor som jämförts.

Tidningen Land finns nog på varje bibliotek.
Det är helt vanliga matvaror. (Dagens nyheter:År 2000.)

I undersökningens europeiska matkasse ingår ett kilo respektive en liter vardera av 15 vardagsvaror. Varorna finns överallt och är i det närmaste identiska år från år. Samma märke, samma förpackningsstorlek, samma fetthalt och så vidare.

Länken gick till en artikel i Aftobladet som handlade om hur dyr maten är i Sverige:

"Till och med knäckebrödet är dyrare i Sverige än i flera andra länder. 250 gram Wasa delikatess kostar 11,50 här. I Amsterdam är priset 7,91."

Komiskt.
renate
huh.gif Usch,vilken tråkig tråd!Skatt betalar man i alla länder.Här i Sverige är allt inbakat i ett paket,i Tyskland tex.är alla avdrag specifierat dvs.skatt,sjukförsäkring,pensionsförsäkring ect.under strecket blir det samma summan.Så varför förfära sig över de höga skatterna i Sverige.I inget land lever man gratis. rolleyes.gif smile.gif Det är inget påhopp bara min åsikt. unsure.gif sad.gif Jag handlar min mat på orten där jag bor,jag cycklar till butiken!!
Renate
Hannele
CITAT (Fredi @ 23-03-2004, 22:37)
Länken gick till en artikel i Aftobladet som handlade om hur dyr maten är i Sverige

Det var Aftonbaldets referat av en undersökning som Dagens Nyheter gjort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon