Full version: Fruktflugor
Gertie
sos.gif
Har fått in fruktflugor med en ask nektariner. sick.gif
Har placerat ut engångsmuggar med en blandning av vitvinsvinäger, sirap, vatten och en droppe diskmedel.
Jag har fyllt på med lite vitvinsvinäger dagligen.
Flugorna samlas på kanten, men går inte ner i blandningen och drunknar.
Har också hällt kokande vatten i diskhoarna och tvättställen.
Inget resultat.
Idag har jag bytt ut blandningen mot rödvin, men ser ingen större skillnad mot det tidigare.
Hur blir man av med odjuren?
help.gif
hattstugan

Hrm har inget undermedel mot dessa odjur! Se till att det inte finns någon frukt eller grönsak framme!

Men kontrollera också att det inte är fuktigt någonstans då dessa flugor även finns vid fuktskador!

Lycka till!
Gertie
thanks.gif
Har aldrig frukt och grönsaker framme.
Det här med nektarinerna var ett olycksfall i arbetet. innocent.gif
Fuktskador har vi inte.
Någon som vet om rödvinet också ska blandas med vatten?
Har i en droppe diskmedel för att minska ytspänningen.
skånepåg
De är ett he*vete att bli av med men till slut så, av egna erfarenheter så är coca cola eller öl i ett eller två glas stragegiskt utplacerade, har inte märkt nån större skillnad om yes eller diskmedel skulle hjälpa i de blandningarna, de svinen drunkar ändå biggrin.gif
Och städa ur nästan dagligen, numera med våra komposteringar som flesta har inne så gör de en stor del till invasionen om man inte tömmer varje dag sad.gif Ett tips wink.gif
Lite olyckligt men hoppas tipsen hjälper smile.gif
Lokan
Dom gula klisterlapparna brukar vara ganska effektiva....
Christa
Jag brukar lägga lite fruktbitar i en plastpåse som jag lägger ner med öppen öppning i köket. Då flyger flugorna in där och när man ser att dom gjort det så trycker man snabbt ihop öppningen och går ut med påsen.

Hjortronsylt
Jag hade stora bevsär med detta förra sommaren. Hela övervåningen var drabbad av fruktflugor.
Men jag fick bort de genom dessa metoder:

1. Töm sophinkar/Papperskorgar och se till att det EJ står ngn form av mat eller dryck framme. Se till att smutsig disk genast sköljs av.

2. Gillra saftfällor: Stor kopp/glas med okoncentrerad stark saft, häll i lite koncentrerad diskmedel (inga mesiga droppar bara!) Placera ett glas i varje rum.

De kommer dö som flugor naughty.gif
kerstinbern
Det kommer ju in nya hela tiden, om man inte har huset hermetiskt tillslutet så kommer de hela tiden utifrån. Det här att de skulle komma in med frukter är nog mest en myt!
Gertie
TACK för alla svar.
Ska testa alla förslagen.
Nu SKA smådj.....na bort. crazy.gif

Jordgubbe
Ska gärna sitta en bit plastfolie med gummisnodd runt engångsmuggen också med några prickade hål i. Då flyger de lätt in men har svårare att ta sig ut.
Hjortronsylt
Dte bästa av allt med saftfällorna är att de håller ganska länge också. Bara att byta när det samlats lite väl mycket fruktflug i de. Eftersom de sjunker ner på botten kan det vara praktiskt att ha genomskinligt glas så man ser innehållet.


Vanliga husflugor tror jag inte funkar med dessa fällor däremot.
Motti
Häll upp en skål med Vinäger och en klick honung ! det fungerar här och så låt ingen frukt ligga frame eller grönsaker .
Hjortronsylt
CITAT (Gertie @ 22-07-2012, 12:38) *
sos.gif
Har fått in fruktflugor med en ask nektariner. sick.gif
Har placerat ut engångsmuggar med en blandning av vitvinsvinäger, sirap, vatten och en droppe diskmedel.
Jag har fyllt på med lite vitvinsvinäger dagligen.
Flugorna samlas på kanten, men går inte ner i blandningen och drunknar.
Har också hällt kokande vatten i diskhoarna och tvättställen.
Inget resultat.
Idag har jag bytt ut blandningen mot rödvin, men ser ingen större skillnad mot det tidigare.
Hur blir man av med odjuren?
help.gif

Nå, hur gick det? Vilket av alla tips var effektivast?
Motti
Har kommit på att ett Wiskeyprovarglas med Vinäger fungerar bra trång öppning svårt att ta sig ur !men man kan ju inte sticka under stolen med att Radar är bäst naughty.gif
Gertie
CITAT (Jordgubbe @ 22-07-2012, 22:30) *
Ska gärna sitta en bit plastfolie med gummisnodd runt engångsmuggen också med några prickade hål i. Då flyger de lätt in men har svårare att ta sig ut.


Rödvin + ättika + ovanstående förslag gjorde att flugorna försvann.

Tror att det var plastfolien som gjorde susen.

Tack för all hjälp. thanks.gif
Hjortronsylt
CITAT (Gertie @ 10-08-2012, 20:02) *
Rödvin + ättika + ovanstående förslag gjorde att flugorna försvann.

Tror att det var plastfolien som gjorde susen.

Tack för all hjälp. thanks.gif

laugh.gif tummenupp.gif

Personligen har jag aldrig varken rödvin eller ättika eller foiliepappar hemma, så därför kommer jag hålla mig till saft och diskmedel ändå i fortsättningen. tongue.gif
Pia L
Jag har prövat alla upptänkliga saker som finns och inget av dom har fungerat....ända tills vi ville bli av med alla "vanliga" flugor och köpte en elektrisk flugfångare på Rusta för 99:-, där finns alla tänkbara flygare när man tömmer på morgonen. Flugor, knott, svidknott, fruktflugor och andra oidentifierade flygare flyger in och dör :-)
Hjortronsylt
Konstigt nog har alla frukflugor tvärdött de som var i köket (de låg lite var stans på diskbänken, spisen), resten har flockats i badrummet. wacko.gif Fattar inte grejen med det.
Har hitills bara hittat EN fruktfluga i saft-diskglaset. Antar att det var en riktig junkie som inte kunde låta bli sötman trots aromet av giftet från diskmedlet...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon