Full version: Mangold
Nymphaea
Jag var ute och inspekterade trädgården häromdan och fick till min fulla förvåning se att fjolårets mangold stod vackert grönt kvar i sin pallkrage!

Fantastiska små frodiga liv wub.gif

Tror ni de kommer att klara sig och växa ytterligare en säsong?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Vilken sort?

Jag gissar att de kommer att gå i blom men det finns 'perenn' mangold också det är itne den 'färggranna' sorten, 'perenn' är den i England då :-) och här har den aldrig överlevt,

Hälsar Ingrid
Nymphaea
ehum.
Om jag inte minns fel var det den vanliga sorten 'Beta vulgaris'.
Zilver tror jag Weibulls kallar den.

Ska den vara perenn? wub.gif
Ingrid på Västkusten
Hmm den har jag aldrig odlat så jag vet inte - men om jag inte missminner mig så är det inte en av de perenna men det är ju kul ändå. Om dne går i blom låt den fröa av sig - gudars skymning så fräckt med självsådd mangold i så fall ;-)

Grattis!

Hälsar Ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Zilver har jag odlat och den brukar övervintra här med, men jag brukar inte låta den gå i blom jag skördar lite primörblad på våren sedan river jag bort plantorna jag behöver oftast odlingsytan till annat. Även spetsmangolden Perpetual Spinach övervintrar bra här. Bright Lights sorterna är känsligare så de brukar oftast inte klara vintern så bra, just iår ser det ut som ganska många plantor har klarat sig men det kan nog bero på att vi har haft ovanligt tjockt snötäcke här.

Mangolden Zilver är ingen F1 hybrid så har du bara den sorten i blom i sommar så borde fröplantorna också bli Zilver.
Nymphaea
Mangoldodlingen gav ganska mycket förra året.

det känns som en liten extra bunus att kunna gå ut tidig vår och skörda mangold...
Åsa, mälardalen zon 2
Japp de kan löna sig att inte städa i köksslandet på hösten.

Mangold tycker jag brukar producera bra oavsett väderlek, huvudsaken är att man inte sår för tidigt (kall jord kan få plantorna att gå i blom) + väljer bra sorter. Den där Ruby chard har aldrig fungerat hos mig den går bara upp i blom, men de andra sorter jag testat fungerar bra.

Mangoldfrön håller också ganska många år så man behöver inte så hela påsen. Själv sår jag ofta runt 3 sorter ca 1m av vardera och det räcker ganska långt.
netaave
Mangold är 2-årig, jag har odlat den i massor av år både vit och rödstjälkig och skördar bladen och stjälkarna för sig. Den får dock aldrig gå i blom.
Stjälkarna kallas i folkmun för fattigmanssparris och är en gudomlig primör med lite smör. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon