Brittan
Hej alla djurvänner !

Har fått ett litet bekymmer och skulle behöva råd. Vi har bokat utlandsresa, 14 dagar och vår utlovade kattpassare har lämnat återbud. Vi står nu i valet mellan att låta vår älskade Majsan vara hemma och att någon kommer och sköter om henne, mat o låda, en till två gånger per dag eller att boka kattpensionat. Maken och jag är inte riktigt överens vilket som är bäst. Maken menar att på ett kattpensionat så sitter katten ensam där också och får samma passning som hemma och att katten mår bäst av att vara i sin hemmiljö. Någon som har erfarenhet eller kan säga vilket som katten mår bäst av.

Majsan är en innekatt av rasen Ragdoll.

confused.gif

Brittan
mamamaggan
Om jag vore som er skulle jag lämna Majsan hemma . Har dålig erfarenhet av kattpensionat, våran katt vägrade äta när den var på pensionat och blev så sjuk att den fick läggas in på djursjukhus efteråt.

Vi lämnade honom en gång på pensionat men aldrig mer.
malarmaster
håller nog med mamamaggan. katter är ju vanedjur och ombyte av både miljö och människor kan bli stressande,är katten dessutom inte van vid andra katter i närheten blir det ytterligare ett moment.
dock behöver katten nog lite social samvaro mer än mat o vatten,lite lek o kel med kattvakten skadar aldrig.
var själv "kattvakt" på ett jobb,jag skulle renovera en lägenhet och ägaren åkte på semester under tiden.
överenskommelsen var att utöver renoveringen skulle jag se till att ägarens katt hade mat o vatten o ren låda.första dagarna såg jag knappt katten men efter 1 vecka var vi bästisar.han satt innanför dörren på mornarna och väntade.så lite social samvaro vill de ha. Ulf
Bengalow
Det lät väldigt rart, ulf! Att ha tid för ett husdjur i arbetet, ger inte bara djuret en fin tillvaro, även människan. Bra gjort!
Vi lämnar nästan alltid vår hund, en pudel, på pensionat. Det är mest praktisk för oss, men Ouzo vill inte vara där. Han känner igen vägen dit, och ylar så fort vi kommer in på deras grusvägt, och för att inte tala om, hur han beter sig när vi lämnar honom. Nej, kan dom vara hemma i sin egen miljö, så är det absolut bäst för dom!
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 02-08-2012, 13:13) *
Det lät väldigt rart, ulf! Att ha tid för ett husdjur i arbetet, ger inte bara djuret en fin tillvaro, även människan. Bra gjort!
Vi lämnar nästan alltid vår hund, en pudel, på pensionat. Det är mest praktisk för oss, men Ouzo vill inte vara där. Han känner igen vägen dit, och ylar så fort vi kommer in på deras grusvägt, och för att inte tala om, hur han beter sig när vi lämnar honom. Nej, kan dom vara hemma i sin egen miljö, så är det absolut bäst för dom!

jo,bengalow,jag gillar djur,särskilt katter.det förekommer då och då att man får umgås med både hundar och katter ute hos folk.det har jag ingenting emot.men roligt att vi kan vara eniga i pensionatsfrågan,även om jag hört hundägare som varit nöjda med sina pensionat,antar att det hänger mycket på huruvida pensionatet kan erbjuda sällskap för att stimulera djuret. ulf
*Stintan*
Jag håller med mamamaggan, katten mår säkert bäst om den får vara hemma och någon kommer hem till den varje dag en stund.
Whiskuchi
Absolut att katten får vara hemma! Lagen säger dock två besök per dygn.
Bengalow
Inte bara det...det får inte gå hur många timmar som helst emellan besöken. 4 tror jag har nämnts...
Hjortronsylt
Avboka resan och stanna hemma är väl det absolut bästa för kattens skull. smile.gif
Nä skoja bara. Ordna upp med en vän som ni vet själv har katt och som tar hand om djur bra, då lär allt gå bra ska du se.
*Stintan*
CITAT (Bengalow @ 02-08-2012, 21:41) *
Inte bara det...det får inte gå hur många timmar som helst emellan besöken. 4 tror jag har nämnts...


Sägs inget i Djurskyddslagen om antal timmar när det gäller katter bara att det ska vara tillsyn 2 ggr/dag.

Däremot att hundar ska rastas minst var 6:e timma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon