Full version: Vad åt vi 1967?
Monarda
Hoppas det finns några "gamlingar" här med minnet i behåll. Ska nämligen ha en liten fest och visa en film från just 1967 och det vore skoj att bjuda på tidsenlig mat till detta. Men vad åt och drack vi på den tiden när det skulle vara lite festligt?
Natur liv
Jag skulle kika i någon av Tore Wretmans kokböcker. Han lagade kulinariska måltider under bland annat 1960-talet. Dessvärre har jag ingen kokbok här just nu, så något konkret tips har jag inte. Möjligen att svensk husmanskost var vanligt och att man slapp pizza och hamburgare.
RibesRubusVitis
Om du bortser från det "festliga" och tar fasta på "tidsenligt": FISKPINNAR!!!
*Stintan*
Åhh.... min mamma gjorde ibland vinmarinerad skinka när de skulle ha fest. Jag gör den fortfarande själv ibland. Jättegott och enkelt. Önskas recept så kan jag dra det. Mina egna middagsgäster fick nöja sig med korvgryta på den tiden giggle.gif eller om vi skulle slå på riktigt stort så var det oxfilé, pomfrites och bearnais. Gratinerad kassler med ananas var ju också poppis på 60-talet.

Rödvin drack vi redan på den tiden.
gunsta
Mat från 1967, sök recept hos Märit Huldt d v s Hiram och/eller Pernilla Tunberger (mor till Anna Bergenström).
Hiram har flera kokböcker med klassiska recept, likaså Pernilla Tunberger. Ria Wägner är kanske ett gränsfall och jag har inte 'kläm' på om hon har så mycket kokböcker utgivna som dom andra två. Lycka till - personligen skulle jag satsa på något av Hirams fantastiska recept.
Aqvakul
Kalvstek, kyckling marengo, pajer, landgångar och snittar....
Natur liv
Semlor till efterrätt kanske. Här från Nordiska museets receptsamling:

"Tore Wretman, Svensk husmanskost, 1967

Här följer Tore Wretmans recept på semlor och Fettisdagsbullar:

Semlor
100 g smör
3 dl mjölk
75 g jäst
½ tsk salt
1 dl socker
1 ägg
1 liter vetemjöl (600 g)
½ tsk hjorthornssalt

Av denna sats blir det omkring 12-14 semlor.
Man börjar med att smälta smöret och hälla det i mjölken.
Jästen smulas fint i en degbunke, salt, socker, ägg och degspad tillsätts.
Pudra över hjorthornssaltet och undan för undan mjölet allt under det ni arbetar degen blank och smidig.
Låt degen jäsa 10 minuter.
Arbeta den på nytt och tag sedan upp den på bakbordet och forma jämna bullar som skall jäsa på plåt en gång till och penslas med ägg innan de gräddas i 250 graders ugnsvärme i 5-10 minuter."
andersen
Måndagar rester från helgen, Tisdagar fisk, onsdag, torsdag, fredag, husmanskost så som pölsa, kåldolmar, korv mm, lördag fin mat bla kalv, nötkött och efterrätt ofta inlagd frukt päronhalvor med grädde eller glass, söndag ungefär lika som lördag.

Alla åt tillsammans och ingen fick lämna för en alla var klara, det var mycket viktigt.
Huggorm
Men åt man verkligen så mycket alls? Jag har läst att det ofta var hungersnöd förr i tiden, och att man fick leva på kålrötter rolleyes.gif
Krolliljan
Spagetti och köttfärssås med mellanöl.
xlxl67
CITAT (Monarda @ 03-08-2012, 14:33) *
Hoppas det finns några "gamlingar" här med minnet i behåll. Ska nämligen ha en liten fest och visa en film från just 1967 och det vore skoj att bjuda på tidsenlig mat till detta. Men vad åt och drack vi på den tiden när det skulle vara lite festligt?


67 var ju igår...

När jag var i 10-årsåldern (mitten av 70) åt vi nästan bara fisk o griskött o potatis... Å andra så åt den välbärgade familjen brevid oss lyxmat som köttfärssås, spagetti, pannkakor, kyckling allt som oftast...

Skillnaden var väl mer husmanskost/kött o mindre pasta?

Undrar vad man åt typ 1700-1800 när man "festade" till det hemma i familjen?
Fanns det ngt utrymme att variera maten på den tiden för smakens skull?
gnon49
Svensk husmanskost är väl ungefär samma, då som nu. Skillnaden är kanske att det var mer hemlagat när jag växte upp. Källaren var fylld med saft o sylt o annat inlagt. Söndagsmiddag var ofta kalops kommer jag ihåg. Fryst mat blev det aldrig eftersom vi inte hade frys. Men en jordkällare fylld med potatis hade vi. Den var iskall även på sommaren. Ljuva 60-tal.
malarmaster
CITAT (gnon49 @ 03-08-2012, 21:59) *
Svensk husmanskost är väl ungefär samma, då som nu. Skillnaden är kanske att det var mer hemlagat när jag växte upp. Källaren var fylld med saft o sylt o annat inlagt. Söndagsmiddag var ofta kalops kommer jag ihåg. Fryst mat blev det aldrig eftersom vi inte hade frys. Men en jordkällare fylld med potatis hade vi. Den var iskall även på sommaren. Ljuva 60-tal.

mitt 60-tal var ju skolålder och några festrätter kommer jag inte ihåg,söndagar var ju riktig middag och det var oftast stek med potatis o grönsaker,ibland kalops eller sjömansbiff.
vardagar var oftast fisk(farfar var fiskare),ärtsoppa eller pytt på rester.kassler med ananas kommer jag dock ihåg och levergryta.färsfyllda paprikor gör jag själv fortfarande ibland,mycket gott,eller köttfärslimpa med ärtor o morötter i färsen.
mor köpte oftast en halv gris på hösten och gjorde julmat,syltor och korv.frys fanns inte hemma men vi hade en andel i kvarterets fryshus där det mesta förvarades.
tror att det var bättre mat på den tiden,dagens kebab och pizza som många lever på är ju väldigt enformigt och inte särskilt nyttigt.
tror också att titta i sextiotalets kokböcker ger mer,själv använder jag Bonniers kokbok från sent sextiotal med mycket svensk husmanskost. ulf
Huggorm
När blev det vanligt att äta ris i Sverige, det måste ha varit senare väll?
Anki på Öland
Vi käkade ofta ris på 60-talet. Vår söndagsmiddag var hemgrillad broiler (små kycklingar med mycket kött) ris och sallad med mammas hemmagjorda salladssås.
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 03-08-2012, 22:42) *
När blev det vanligt att äta ris i Sverige, det måste ha varit senare väll?

jag har få minnen av ris annat än gröt och det var ju mest till jul.annars var det havregrynsgröt och mannagrynsgröt som gällde.likaså var det sällan kyckling serverades,mer vanligt var kokt höns,ingen höjdare.ytterst sällan pasta(det var köpemat)annat än i skolan där det serverades stuvade makaroner och falukorv med lingonsylt.däremot på 70-talet var det ju vanligare,ris o currykyckling.
tror att det beror mycket på hur och var man bodde.min barndom var fortfarande mycket självförsörjning med grönsaks/potatisodling,syltning och saftning,blåbär,lingon,jordgubbar,fläder,hallon och hemmagjord nyponsoppa,sovel var mycket fisk,ål,kött oftast gris och höns(sega o trådiga).då det ibland saknades pengar köptes inte så mycket.bröd o kakor/bullar bakades hemma,ägg erhölls billigt från farfar som hade hönsgård.
ack ja,vad nostalgisk man blir,jag o syskonen hade egentligen en bra,sund uppväxt. ulf
EKLO
Jag minns just -67 eftersom vi flyttade då. Min mamma gjorde hemgjord rostbiff med potatisgratäng som festmat, var det riktigt festligt fanns en förrättsconsommé m äggula (blä tyckte vi barn), och en hemgjord efterrättsmarängsviss (stavas?) eller finskuren fruktsallad m gräddklick
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag frågade sambon men vad han åt 1967 men det kommer han inte ihåg. Men när han var barn så åt dom ofta fisk (minst 3 gånger i veckan om inte 4 )

Söndagar kunde det bli kalvstek elller kalops. Och till allt potatis. Pasta och ris hade dom aldrig. Men i skolan fick han också stuvade makkaroner och dom kan han inte äta än idag. Så äckligt tyckte han det var....

Svärmor gjorde också ofta en grönsaksstuvning (mer stuvning än grönsaker), t.ex. purjolöksstuvning. Det tillhörde s.a.s. till steken. Och inlagd gurka/pressgurka

Sen blev det en del grytor. T.ex nåt hon/sambon kallar för slinkan. Är en grönsaks/köttgryta-soppa.
Såg på internet att man gör den också i Blekinge om än lite annorlunda.

Elisabeth
merlin68
Min svenske make fick alltid [b]köttsoppa med klimp hos sin dagmamma.
Ostspäckad falukorv med potatismos, senap, lök och tomater http://luffarnas.blogspot.se/2011/02/midda...d-falukorv.html och som efterrätt chokladpudding är nog också typiska rätter från 60-talet smile.gif
[/b]
mamamaggan
Som " finmat " var det hemma hos oss stek , nötstek oftast ,med gräddsås , presgurka och gelé. Kokt potatis och blomkål till . En vanlig grönsallad med någon sorts majonnäsdressing bredvid.

Det kunde också vara stekt kyckling , med fyllning av t ex äpplen , med ungefär samma tillbehör som till steken. Mamma jobbade ibland extra i en saluhall och då kunde det bli t ex bli fasan ibland.

Efterrätt var oftast glass så vitt jag kommer ihåg. Kanske med chokladsås till.

Så drack man läsk till , iaf om man var barn.
bergvallmo
När jag var lilliten vet jag att mormor ofta gjorde kåldolmar och kålpudding. Även isterband och pölsa.
Farbror Blå
Själv åt/drack jag mest bröstmjölk och sedan också lite välling.. hjälper det ? whistling.gif
*Stintan*
CITAT (Farbror Blå @ 05-08-2012, 20:54) *
Själv åt/drack jag mest bröstmjölk och sedan också lite välling.. hjälper det ? whistling.gif


rotfl.gif
smuleborg
Som jag minns det, till helgen antingen stek med gräddsås, kokta grönsaker, gelé och kokt potatis eller helstekt kyckling i ugn med gräddsås, kokta grönsaker, gelé och kokt potatis. Ingen förrätt. Efterrätten bestod av inlagda päron eller glass.

Till vardags, minns levergryta, fisk och enkel köttgryta. Kåldolmar. Köttbullar. Falukorv i ugn, snittad och fylld. Alltid potatis som tillbehör. Och vad jag minns, lite kokta grönsaker. Efterrätt varje dag (oftast kräm eller soppa på bär eller rabarber).
smuleborg
Jag glömde fläskkotlett med ben (och filé). Hos oss var det "vardagsmat".

Har man "tur" kan man idag köpa "äkta" fläskkotletter hos en KRAV-försäljare. Grymt gott. (Och idag med andra tillbehör, kryddor).
mamamaggan
Köttbullar och makaroner , köttfärssås och spagetti ,pannbiff med lök , kåldolmar , kålpudding , kokt torsk med äggsås , stekt spättafilé med potatismos , stekt torskfilé med kokt potatis , kokt kummel , stekt makrill , stekt strömmingsflundra med mos , pannkaka även ugns- , ärtsoppa , köttsoppa , kalops , stekt lever .
smuleborg
Ja, åsså ärtsoppa och köttsoppa. Inte varje vecka, hos oss. Stekt strömningsflundra, nån gång. Gott.

Idag, jag tycker att det är kul att lära mig (Mannerström bl.a. bl.a.) äldre svensk husmanskost, för att i vissa fall "modernisera den". Den är god i sig självt, men kan utvecklas om man så vill. Det svenska traditionella köket är inte det franska eller italienska, men hur är det med hönan och ägget?
anncharlotte
Vol au vent med krabbstuvning som förrätt minns jag som en typisk festförrätt hemma, varmrätt har jag inte lika tydligt minne av.
Kyckling, fläskotletter och stek var typisk söndagsmat, men festmat vet jag inte direkt om det var, kalvroulader kanske.
mamamaggan
Krustader med klavbrässtuvning var en återkommande förrätt hos oss vid festligare tillfällen.
tomas99
Bruna bönor och fläsk
pejori
Helgmaten var oftast kött och gräddsås.
Plommonspäckad fläskkarre var en riktig hit och äts fortfarande här.
Kåldolmar var det en hel del.
På den tiden var torsk en billig fisk, så kokt med äggsås blev det riktigt bra.
andersen
Kyckling var poppis, morsan lagade den i romargryta? lergryta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon