evavad
Hej!

Jag är helt novis i trädgården men är sugen på att anlägga en perenn rabatt. Det är en gammal rabatt där nu där det finns små syrenbuskar, brandlilja, liljekonvalj. Vi har massor med syrenbuskar på tomten så egentligen vill jag rensa denna rabatt och ta bort all syren och behålla brandliljorna och liljekonvaljerna som jag tycker är så fina. Då skulle det bli en rabatt på 150cmx300cm intill ett staket. Då kommer det ändå att finnas syrenbuskar kvar till vänster om rabatten men det tar ont att kasta bort något som lever... sweatingbullets.gif Det jag har funderat på är att sätta en Norrback En längs till vänster och längst in då kommer den att stå i anslutning till syrenerna. Sedan bygga på utåt höger och framåt med Parkovlon i njurform. Sedan bevara brandliljan som står där och gärna komplettera med fler sådana i fortsatt njurform. Sedan bygga på med den blålila toppklockan som redan växer vilt nära intill. Sedan avsluta främre kant och runt höger kant med liljekonvaljer blandat med flikanemon(Annabella rubra)? Jag bor i växtzon 6 och denna rabatt står i sol/halvskugga. Jag skulle vilja bevara gamla växtsorter men samtidigt lägga till lite nytt. En lättskött rabatt som är fin i struktur och färgsprakande. Är tacksam för alla åsikter yes.gif
Aqvakul
Du får mycket vedartat i din perennrabatt. Risken är att det tar över, särskilt de redan etablerade syrenerna... Jag hade grävt ner en "spärr" av beständigt material mot syrenerna och satsat bara på perenner. Förutsättningarna borde dessutom generellt sätt vara bättre för perenner än för vedartade i zon 6.
evavad
Förstår inte riktigt vad du menar men allra helst vill jag ta bort syrenerna i denna rabatt på 150 x300cm så då kommer det inte att vara kvar några syrener där.
mari_tres
Spontana tankar: Liljekonvaljer kan bre ut sig rätt ordentligt så gallra i det beståndet rätt ordentligt medan du rensar. Du kommer att ha kvar dem iallafall wink.gif
Syren kan man behöva ha en rotspärr mot, eller så får man leva med att rycka skott ur rabatten, annars kommer den tillbaks.
Skippa att plantera in toppklocka i rabatten... välj då hellre praktbetonika som också är en gammal växt. Den blommar i ungefär samma tid och är fin tillsammans med brandliljan. Härdig och kraftigväxande.
Och så kanske nåt höstblommande också, kärleksört kanske?
evavad
klart intressant, ska kolla upp!
Aqvakul
CITAT (evavad @ 07-08-2012, 09:25) *
Förstår inte riktigt vad du menar men allra helst vill jag ta bort syrenerna i denna rabatt på 150 x300cm så då kommer det inte att vara kvar några syrener där.


Avstå helt från buskar i eller i närheten av perennrabatten... Rotspätrr mot syrenerna!
evavad
Aha, ok! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon