Full version: googlebooks
Christa
Jag förstår ju det där med upphovsrätt och så men när jag söker böcker så vill jag kunna kopiera en del för att sammanställa vilka böcker som verkar intressanta och varför. Hittar jag 100 fackböcker som berör det jag söker så kan jag ju inte köpa alla utan måste hitta något sätt att sovra.

Har för mig att jag lyckats kopiera en textsnutt tidigare men nu får jag det inte att fungera.

Är det någon som vet hur man kan göra?

kerstinbern
I Firefox kan man installera:

1: Greasemonkey add-on https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/greasemonkey/
2: Därefter installerar man Google book downloader http://userscripts.org/scripts/show/37933

Då kan man sedan spara de tillgängliga sidorna från Google book search som bilder, skall man sedan kopiera från dessa, så måste man köra dem genom OCR-program (finns flera tillgängliga på nätet)
Mollis
Hej Christa, nu vet jag inte om jag förstått rätt, men om du vill kopiera en del av eller hela det som syns på skärmen kan du kanske använda windows egna skärmklippningsverktyg (win7)?
Du kan spara klippen i några olika format.
Christa
CITAT (Mollis @ 14-08-2012, 08:40) *
Hej Christa, nu vet jag inte om jag förstått rätt, men om du vill kopiera en del av eller hela det som syns på skärmen kan du kanske använda windows egna skärmklippningsverktyg (win7)?
Du kan spara klippen i några olika format.


Om du menar en vanlig skärmdump så har jag provat det men det blev så suddigt så det var svårt att läsa.

Tack båda för svar! Jag skall kolla det du skriver Kerstin när min sambo kommer hem. Han är bättre på att fixa med nerladdningar och installationer av program än vad jag är.
Mollis
Nej, jag menar inte en vanlig skärmdump. Under Tillbehör i winmenyn finns ett verktyg som heter "Skärmklippverktyget", med det kan man kopiera hela eller delar av skärmbild och spara, det blir inte alls suddigt.
Alba
CITAT (Mollis @ 14-08-2012, 16:10) *
Nej, jag menar inte en vanlig skärmdump. Under Tillbehör i winmenyn finns ett verktyg som heter "Skärmklippverktyget", med det kan man kopiera hela eller delar av skärmbild och spara, det blir inte alls suddigt.



Om du menar under start > alla program > tillbehör så finns det nog bara i nya windows.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon