Full version: Landgång för katt
CillaM
Tips om olika sätt att göra en landgång för katt ut med yttervägg sökes. Pga att en nyare katt, som förra året bosatte sig hos mig har min äldste katt lite problem med sitt mod att gå in vanliga vägen, genom kattluckan. Därför letar jag nu efter ett smidigt sätt att göra en landgång upp till mitt sovrumsfönster, som iaf på sommaren står på glänt, så att han kan komma in.
Eva-Helene
Där jag bodde förut hade jag en landgång från balkongen (lgh låg "en halvtrappa" upp). Jag köpte den längsta och bredaste brädan som fanns på brädgården och 2 st 20x20 mm:s-lister. Listerna kapade jag lika långa som brädan var bred och spikade fast dom med jämna mellanrum på brädan. Klart!
Findus älskade sin "trappa" - när han väl hade vågat testa den wub.gif Usch så jag saknar honom crying.gif
*Stintan*
Ja en lång bred planka som överst är försedd med en "plattform" lagom stor som att passa precis utanför fönstret, alternativt om du kan montera en hylla utanför fönstret som du kan luta brädan mot.
KRT
Beroende på hur vig katten är, hur modig den är och hur högt upp fönstret är så kan det mycket väl räcka med några "hyllor" som katten kan hoppa på....

Annars kan man ju fästa en bräda i väggen med vinkeljärn och låta den löpa längs husväggen till en plattform/hylla utanför fönstret. Tänk bara på att inte bygga för "stadigt", du vill ju inte bjuda in tjuvar....
Monarda
Sonen hade växt ur sin trädkoja och det blev ett utmärkt tillhåll för Bassen. Här är en bild på vår låååånga kattrappa, en enkel men funktionell anordning.

[attachment=71985:DSC_0257.jpg]
CillaM
Tack alla! Mycket bra och tekniskt tänkt smile.gif. Jag kunde se det framför mig men därifrån till att göra det så smart som ni tänkt kunde jag inte. Det är inte så långt ner till marken från fönstret ändå men jag vill inte slita på hans, Moseskatten, leder o ben i onödan. Hans balans är lite si o så ändå. Tack tack! tummenupp.gif
Inga från Närke
CITAT (CillaM @ 16-08-2012, 20:56) *
Tack alla! Mycket bra och tekniskt tänkt smile.gif. Jag kunde se det framför mig men därifrån till att göra det så smart som ni tänkt kunde jag inte. Det är inte så långt ner till marken från fönstret ändå men jag vill inte slita på hans, Moseskatten, leder o ben i onödan. Hans balans är lite si o så ändå. Tack tack! tummenupp.gif

För att underlätta kan du ju spika på en bättre beg. heltäckningsmatta eller köpa någon billig matta och klippa så blir det inte så halkigt för din katt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon