skånepåg
Det är dessa jag har tänkt tvätta imorgon när man har tvättstugan i 6 timmar biggrin.gif http://www.jalas.fi/index.php?do=productpa...age_id=161&
Går det med att köra nån kalltvätt med tvättmedel eller liknande för få bort oönskad lukt?
Vi fick nya digitala tvätt maskiner för ett halvår sen typ så inte kollat igenom alla funktioner än och Höst/Vintern är snart här.

Och en annan fråga, var kan man köpa Klorin?
Har läst på nätet att Lidl har så ska kolla de i helgen tror jag för är bara 1km härifrån, Willys som många andra har blevit miljövänliga =/
Ica/maxi ska ha har jag läst på nätet?
*Stintan*
Dom där skulle inte jag stoppa i tvättmaskinen! Tror inte tvättmaskinen skulle gilla det och inte kängorna heller. Ta ur innersulan och tvätta dom för hand. Sen skulle jag testa att knöla in ättiksfuktiga trasor i kängorna alternativt spraya dom invändigt med någon antiodör och sen ställa ut dom på vädring mellan varven så dom inte blev så illaluktande.
Hjortronsylt
CITAT (skånepåg @ 17-08-2012, 14:29) *
Det är dessa jag har tänkt tvätta imorgon när man har tvättstugan i 6 timmar biggrin.gif http://www.jalas.fi/index.php?do=productpa...age_id=161&
Går det med att köra nån kalltvätt med tvättmedel eller liknande för få bort oönskad lukt?
Vi fick nya digitala tvätt maskiner för ett halvår sen typ så inte kollat igenom alla funktioner än och Höst/Vintern är snart här.

Och en annan fråga, var kan man köpa Klorin?
Har läst på nätet att Lidl har så ska kolla de i helgen tror jag för är bara 1km härifrån, Willys som många andra har blevit miljövänliga =/
Ica/maxi ska ha har jag läst på nätet?

Om det bara är själva lukten du vill få bort, varför inte bara spruta parfym i de då? smile.gif
Eller sprita av de för att få bort eventuella bakterier som troligtvis förorskar den oönskade odören.
Lägg sedan i tidningspapper och låt de lufttorka utomhus.
Detta rådet är iaf vad jag själv hade använt mig av. Klorin både må lukta gott och vara bakerierdödande, men egentligen, vem brukar lukta i andras kängor??? Kanske skulle vara på sin plats att göra något åt svettiga fötter... wink.gif
skånepåg
Hehe ja innersulorna ska tvättas i alla fall wink.gif
Ättika har jag nånstans får läsa om det med ^^
Klorin är bra för mycket i rengöringsväg om man vill ha kliniskt rent wink.gif
*Stintan*
Klorin bleker också.
skånepåg
CITAT (*Stintan* @ 17-08-2012, 15:09) *
Klorin bleker också.

Jag vet, bra för lakan och vita tjocka kläder ^^
Mest för toa osv. wink.gif
andersen
Det är skyddsskor? det är bara att slänga in i maskin inga problem kör på 60grader låt lufttorka sedan.
Bengalow
Som hyrevärd/maskinägare, så hade jag blivit heligt förbannad, om någin hade tvättat skor i maskinen...
andersen
CITAT (Bengalow @ 17-08-2012, 17:07) *
Som hyrevärd/maskinägare, så hade jag blivit heligt förbannad, om någin hade tvättat skor i maskinen...


Är det värre än att tvätta mattor?Det säjs annars att BH är farligt för maskin och i vårat hus så satte dom upp en lapp om att dom skulle ligga i en påse.
skånepåg
CITAT (andersen @ 17-08-2012, 17:05) *
Det är skyddsskor? det är bara att slänga in i maskin inga problem kör på 60grader låt lufttorka sedan.

60 grader? NJa, försöker vara rädd om dessa wink.gif
Ättika tar bort mycket lukt som man gjort inrökta lägenheter så får testa skonsammare sätt först =)

Och ni skulle bara veta hur vissa misshandlar tvättmaskiner, numera är det mesta på vårat område kameraövervakat så de har vågat renovera lite, men jag vet själv i min ungdum hur man slängde in stora tunga mattor som den knappt orkade snurra runt om man bara knyckla till lite, men nu vet man bättre med åldern wink.gif
Hjortronsylt
CITAT (Bengalow @ 17-08-2012, 17:07) *
Som hyrevärd/maskinägare, så hade jag blivit heligt förbannad, om någin hade tvättat skor i maskinen...

Det är väl ändå pågen som får betala om ngt skulle gå sönder? Så det skulle väl antagligen bara gynna de egentligen. biggrin.gif

CITAT (andersen @ 17-08-2012, 17:22) *
Är det värre än att tvätta mattor?Det säjs annars att BH är farligt för maskin och i vårat hus så satte dom upp en lapp om att dom skulle ligga i en påse.

Ja BH:ar med bygel ska alltid läggas i tvättpåse. Och hårt material som tunga kängor hör inte hemma i en tvättmaskin på ngt sätt. Tycker desutom att det är ohygieniskt att köra gamla galosher i en tvättmaskin som man DESUTOM delar med andra.... Men som ungkarl är det kanske inte lätt att veta tvättstugans alla regler. wink.gif
gnon49
På den tiden jag tvättade i en tvättstuga så fanns det tvättmaskiner för grovtvätt. Rejäla maskiner som tog stora mattor mm. Tvätt o tork fanns i lägenheten, men just grovtvätten i tvättstugan uppskattade jag.
Flemming
Skötselråd från "min" leverantör av skyddsskor/kängor.
http://arbesko.com/se/shoecare/

Personligen tvättar jag iläggssulorna en gång i veckan (60°) låter skorna torka/luftas under helgen och på måndagen sprayas det lite Scholl Deo Skospray i skorna innan sulorna läggs tillbaka...

Skippa Klorinet för det doftar/stinker när kängorna blir uppvärmda av fötterna och har du aldrig fått frågor om din hygien förut... giggle.gif
andersen
CITAT (Hjortronsylt @ 17-08-2012, 20:04) *
Det är väl ändå pågen som får betala om ngt skulle gå sönder? Så det skulle väl antagligen bara gynna de egentligen. biggrin.gif
Ja BH:ar med bygel ska alltid läggas i tvättpåse. Och hårt material som tunga kängor hör inte hemma i en tvättmaskin på ngt sätt. Tycker desutom att det är ohygieniskt att köra gamla galosher i en tvättmaskin som man DESUTOM delar med andra.... Men som ungkarl är det kanske inte lätt att veta tvättstugans alla regler. wink.gif



Vad svamlar du om?ohygieniskt? det är väl inte värre än underkläder eller miljövänliga blöjor. Ungkar har jag inte varit på 25år. Är det inte bättre att du byter tillbaka till något av dina gammla nick?det är jobbigt att "prata" med folk som byter nick.
skånepåg
Där fanns en del nyttigt på den länken, tack smile.gif
Men man vet det mesta redan, mest en undran wink.gif
Men får ta till Ättik behandlingen som är skonsam och verksam som sagts innan ^^

Klorinet var mest för få kläder och lakan som nya och kliniskt rent i lägenhet/toa wink.gif
Man får ju tvätta efter en klorin behandling tongue.gif Hehe

CITAT (Flemming @ 17-08-2012, 20:49) *
Skötselråd från "min" leverantör av skyddsskor/kängor.
http://arbesko.com/se/shoecare/

Personligen tvättar jag iläggssulorna en gång i veckan (60°) låter skorna torka/luftas under helgen och på måndagen sprayas det lite Scholl Deo Skospray i skorna innan sulorna läggs tillbaka...

Skippa Klorinet för det doftar/stinker när kängorna blir uppvärmda av fötterna och har du aldrig fått frågor om din hygien förut... giggle.gif

Flemming
CITAT (skånepåg @ 17-08-2012, 21:44) *
Där fanns en del nyttigt på den länken, tack smile.gif
Men man vet det mesta redan, mest en undran wink.gif
Men får ta till Ättik behandlingen som är skonsam och verksam som sagts innan ^^

Klorinet var mest för få kläder och lakan som nya och kliniskt rent i lägenhet/toa wink.gif
Man får ju tvätta efter en klorin behandling tongue.gif Hehe


Visst,kör du med ättika,då tror dom du har ogräs mellan tårna eller kanske fotsvamp rotfl.gif
Nä,starta lite mjukt och gör som jag,fungerar alldeles utmärkt och jag har skorna på mig c:a 10 timmar per dag,vilket blir 50 i veckan...
Fräscht och ingen odör,endast normal förslitning av läder och sulor.
Det viktigaste är trots allt rena strumpor och en god fothygien !


Klorin är bra till desinfektion men tro inte att du kan skura i det,vanlig smuts så som jord,lera oljesmuts och allt vad vi släppar in löses inte upp av Klorin,där måste du ha tensider eller likvärdigt och naturligtvis varmt vatten.
Hjortronsylt
CITAT (andersen @ 17-08-2012, 20:53) *
Vad svamlar du om?ohygieniskt? det är väl inte värre än underkläder eller miljövänliga blöjor. Ungkar har jag inte varit på 25år. Är det inte bättre att du byter tillbaka till något av dina gammla nick?det är jobbigt att "prata" med folk som byter nick.

Inte för att vara taskig men ditt svar var bara pinsamt. rotfl.gif
För det första, vart har jag nämnt att det skulle vara mer hygieniskt att man tvättar underkläder och miljlövänliga blöjor i delad tvättmaskin? Precis, ingenstans. Snacka om att ha förutfattade meningar...
Föresten var det inte dig jag kallade ungkarl utan skånepågen. slap.gif Och med glimten i ögat.

skånepåg
Ättika är bra på att neutralisera doft partiklar och skonsamt ^^

Allt har sina verkningsområden, kemi är man rätt bemästrad med.
Klorin är enklast och billigast och verksammaste alternativet för just toa som var ett av önskemålen, men ingen större tillgång numera =(
hattstugan

Hrm klorin är inte att rekommendera till toaletter faktiskt!

Finns bättre medel för det!

Ättika är ett naturligt ämne och det dunstar fortare än ex klorin!

Lycka till Skånepåg!
skånepåg
Tänkte på citronsyra sist jag fråga för nån månad sen som är stark frätande och upplöser det mesta men fick som svar att klorin var bättre, jag undrar?
Gamla hederliga medel är skonsammare och löser det mesta även enkla medel som bikarbonat och så vidare, finns mycket som inte kräver så aggressiv kemisk behandling men får testa tongue.gif
hattstugan

Man förespråkar faktiskt naturliga ämnen numera!

Sk Husmorstips! Citron/Askorbinsyra Ättika och Bikarbonat var det som fanns förr och fungerade då och måste väl för 17 fungera nu med eller?
skånepåg
Tycker jag med ^^
hattstugan

Hur går det med kängorna??

Tvättade?
Kryddan03
CITAT (hattstugan @ 18-08-2012, 22:54) *
Hur går det med kängorna??

Tvättade?

giggle.gif
skånepåg
Innersulorna blev tvättade i alla fall, får ta tag i ättiks behandlingen för att få ut varenda doft molekyl för bästa resultat ^^
ryss_борис
Låter spontant som en relativt dålig idé. Inget du bör testa, om nu inte nån skurtant eller annan stortvättare dyker upp och bevisar motsatsen.
Hjortronsylt
Vet inte om ngn här såg Nyhetsmorgon imorse? smile.gif
I varje fall, städtanten sokm brukar besöka studion kom med tips att man kunde använda grillkol att ha i illaluktande skor, tydligen drar kolen till sig allt som inte direkt luktar som hallonbåtar. tongue.gif

Se klippet här:
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/sa-fa...-hemmet-2213959


Peztis
Jag har hört att om man vill få bort fotsvettslukten från skor så kan man lägga dem i frysen. Lukten kanske försvinner men å andra sidan så kanske inte alla skor gillar att blir frysta.

Fast nu var det ju frågan om vinterkängor... så de borde ju klara det.

Undrar om jag inte även har hört något om potatismjöl... g.gif att man skulle hälla det i skon/på sulan. Fast det låter ju lite lagom mysigt om man inte får ur allt och sedan blir svettig. Skulle nog bli rätt rädd om jag drog ur foten ur kängan och den var alldeles geggig! biggrin.gif

Tänkte på det där med klorin och blekning. Jag trodde i min enfald att man kan göra vitt vitare med klorin men så är inte fallet då vissa tyger är färgade till att vara vita. Om man då bleker dem så blir de grådaskiga(-re).
Hjortronsylt
CITAT (Peztis @ 28-08-2012, 22:32) *
Jag har hört att om man vill få bort fotsvettslukten från skor så kan man lägga dem i frysen. Lukten kanske försvinner men å andra sidan så kanske inte alla skor gillar att blir frysta.

Fast nu var det ju frågan om vinterkängor... så de borde ju klara det.

Undrar om jag inte även har hört något om potatismjöl... g.gif att man skulle hälla det i skon/på sulan. Fast det låter ju lite lagom mysigt om man inte får ur allt och sedan blir svettig. Skulle nog bli rätt rädd om jag drog ur foten ur kängan och den var alldeles geggig! biggrin.gif

Tänkte på det där med klorin och blekning. Jag trodde i min enfald att man kan göra vitt vitare med klorin men så är inte fallet då vissa tyger är färgade till att vara vita. Om man då bleker dem så blir de grådaskiga(-re).

Snarare; hur många gillar att ha stinkande galosher i frysen där man har sin glass och frysta bär?
Inte speciellt mysigt imo.
Peztis
Fast om man lägger dem i en sluten plastpåse så blir det ju inte värre än något annat... Jag menar, om folk kan äta surströmming... smile.gif
Hjortronsylt
CITAT (Peztis @ 30-08-2012, 18:38) *
Fast om man lägger dem i en sluten plastpåse så blir det ju inte värre än något annat... Jag menar, om folk kan äta surströmming... smile.gif

Ja, det finns inga gränser för vissa människor. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon