Full version: Underavdelningar?
Sidor: 1, 2
Katarina Odla.nu
Hej!
Jag ser i era diskussioner här i det allmänna forumet att det finns önskemål om underkatergorier. Kan ni berätta mer! Kom gärna med förslag, mottages tacksamt!

Hej, hej!
Katarina
*Stintan*
Underavdelningar i Allmänt forum - Småprat hoppas jag verkligen att vi slipper då 99% av trådarna är just småprat som inte går att kategorisera.
Hjortronsylt
Eftersom jag hellre föredrar ordning framför kaos så önskar i varje fall jag underavdelningar! tummenupp.gif
Vem var det som kom med detta geniala förslaget föresten?
Gossen Ruda
Nej tack, inga underavdelningar. Skall vi ha en underavdelning för politik, en för Japan, en för bilar, en för cyklar, en för...... Kanske en för personangrepp också? Alla med varsin tråd. sad.gif
Tapio
Halaj!

Jag gillar inte heller tanken på underavdelningar. Möjligtvis med undantag för en med personangrepp. Det skulle vara gott om alla sådana – från alla trådar - kunde styras till denna underavdelning så kunde alla diskussioner fortlöpa vidare utan dem.
Jag har dock ingen tanke på hur detta skulle kunna realiseras i praktiken.

//T
Hjortronsylt
Eller kan man ju döpa om denna kategori Småprat till Hönsgården istället giggle.gif om man nu vill ha kvar nuvarande system vill säga. smile.gif
Vissa av trådarna lever som yra höns...
Flemming
Inga underavdelningar för min del,alldeles lagomt som det är nu...
Kryddan03
Allmänt forum har ju redan fyra underavdelningar: Småprat, Husdjur, Natur och Recept. Fler än så behövs väl inte?
EKLO
Hej,

Jag tycker det finns väldigt många avdelningar, och att de är tydligt och bra avgränsade för alla odlingsrelaterade grejer - lätt att hitta i, och lätt att veta var man ska placera ett inlägg.

(Misstänker att tanken om underavdelningar förmodligen bara gällde avd Småprat? Där har jag inga synpunkter.)
Aqvakul
CITAT (Kryddan03 @ 30-08-2012, 21:48) *
Allmänt forum har ju redan fyra underavdelningar: Småprat, Husdjur, Natur och Recept. Fler än så behövs väl inte?

Absolut! tummenupp.gif
Anki på Öland
CITAT (Kryddan03 @ 30-08-2012, 21:48) *
Allmänt forum har ju redan fyra underavdelningar: Småprat, Husdjur, Natur och Recept. Fler än så behövs väl inte?

Tycker också det räcker gott så!
ninnisky
Möjligtvis en underavdelning för troll dit de kan hoppa direkt och på sätt slippa störa oss andra!?!!!

Kryddan03
CITAT (ninnisky @ 31-08-2012, 01:06) *
Möjligtvis en underavdelning för troll dit de kan hoppa direkt och på sätt slippa störa oss andra!?!!!

Namnförslag: Trollskogen - så blir det ju lite odlingsanknytning i alla fall. giggle.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (ninnisky @ 31-08-2012, 01:06) *
Möjligtvis en underavdelning för troll dit de kan hoppa direkt och på sätt slippa störa oss andra!?!!!


Ninnysky bra förslag. Jag skriver i ett forum och där finns det en trolläng och där hamnar alla inlägg med angrepp.

Annars tycker jag inte att det behövs i småprat underavdelningar. Kankse en för politik för där blir det alltid hårda ord.

Elisabeth
Anma
Inga underavdelningar i småprat tycker jag.
Numera finns det ju bara en endaste tråd som är en renodlad politiktråd. Så himla svårt kan det väl inte vara att undvika att klicka sig in i den om man inte vill läsa/delta i hårda diskussioner?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Anma jag gillar ju politik men förstår inte att man inte kan diskutera, även om man har olika uppfattningar, utan hårda ord.

Jag respekterar andras åsikt men här i politiktråden gäller bara en åsikt. Varför finns då så många olika partier om bara en är den rätta här för många????
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-08-2012, 11:35) *
Anma jag gillar ju politik men förstår inte att man inte kan diskutera, även om man har olika uppfattningar, utan hårda ord.

Jag respekterar andras åsikt men här i politiktråden gäller bara en åsikt. Varför finns då så många olika partier om bara en är den rätta här för många????


Tycker det du skriver är väldigt motsägelsefullt eller så fattar jag inte vad du menar. Å andra sidan har det väl inte så mycket med sakfrågan att göra.
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-08-2012, 11:35) *
Anma jag gillar ju politik men förstår inte att man inte kan diskutera, även om man har olika uppfattningar, utan hårda ord.

Jag respekterar andras åsikt men här i politiktråden gäller bara en åsikt. Varför finns då så många olika partier om bara en är den rätta här för många????

Nu bör vi ju inte diskutera den saken i denna tråden...
Men i alla fall. Jag pratar bara för mig själv nu. Själv tycker jag att jag försöker så långt som möjligt hålla en saklig ton, även om det hänt att jag i ren frustration gått över gränsen. I synnerhet de gånger då min meningsmotståndare gång på gång använt sig av härskarteknik, dumförklarat mina åsikter gång på gång och betett sig allmänt överlägset. Det har till exempel pluppat upp en tråd (inte politiks, men ändå) här i småprat igen där jag blev anklagad för att påstå vissa saker. Med dårens envishet höll jag fast vid att jag aldrig påstått det jag anklagades för. Nu, flera år senare när den tråden ännu en gång hamnade här uppe på de aktuella trådarna läste jag igenom den och kan fortfarande rakryggad säga att jag inte påstått de saker som jag anklagades för.

I politiktrådar finns det några som i princip alltid kommer med personangrepp (Nu menar jag inte mina meningsmotståndare, utan personer som faktiskt rent politiskt står väldigt nära mina egna åsikter) men jag anser mig inte själv tillhöra dem som gör det. Oftast är mina inlägg sakliga, även om jag är väldigt principfast i mina åsikter.

Jag delar inte din åsikt om att det bara finns en politisk åsikt här på odla. Om det var så skulle det inte finnas något att diskutera.

Trots att det är hårda ord i politiken så anser jag att det inte ska bli några underavdelningar i småprat. Det finns redan tillräckligt med sådana, som redan påpekats.

Fast... egentligen, om det blir en politisk underavdelning, det kanske är bara bra. Då kan jag starta hur många politiska trådar som helst utan att människor kan ha några åsikter om den saken, så länge jag startar dem under politik.

Jag tror jag ändrar mig och är för en politisk underavdelning. smile.gif (så var det med den principfastheten)
*Stintan*
CITAT (Anma @ 31-08-2012, 11:55) *
.................

Fast... egentligen, om det blir en politisk underavdelning, det kanske är bara bra. Då kan jag starta hur många politiska trådar som helst utan att människor kan ha några åsikter om den saken, så länge jag startar dem under politik.

Jag tror jag ändrar mig och är för en politisk underavdelning. smile.gif (så var det med den principfastheten)


Men Anma då, så där kan du väl inte göra heller giggle.gif
Förresten finns det säkert folk som skulle ha synpunkter på att det blev för många politiktrådar ändå flirting.gif
Krolliljan
OM man ska dela upp så kommer jag på:
Väder
Kultur
Lek och spel
Hälsningar
Diskussioner
Radio - Tv - internet
Hus och hem
Sport
så där i en hast
abbbe
Hej! Det här är småprat. kompiskram.gif

Men det ni håller på med är ju bara STORPRAT i dess like! flirting.gif

Kanske ändra rubriken småprat?
gunsta
CITAT (Krolliljan @ 31-08-2012, 13:10) *
OM man ska dela upp så kommer jag på:
Väder
Kultur
Lek och spel
Hälsningar
Diskussioner
Radio - Tv - internet
Hus och hem
Sport
så där i en hast


Bra förslag.
Anma
CITAT (Krolliljan @ 31-08-2012, 13:10) *
OM man ska dela upp så kommer jag på:
Väder
Kultur
Lek och spel
Hälsningar
Diskussioner
Radio - Tv - internet
Hus och hem
Sport
så där i en hast

Politik
gunsta
CITAT (Anma @ 31-08-2012, 13:59) *
Politik


När jag såg Krolliljas förslag tänkte jag också att politik fattades - men sedan tänkte jag på rubriken 'diskussioner' - där kanske. Men visst en särskild underavdelning med just politik .. säkert bra.
Anki på Öland
CITAT (Krolliljan @ 31-08-2012, 13:10) *
OM man ska dela upp så kommer jag på:
Väder
Kultur
Lek och spel
Hälsningar
Diskussioner
Radio - Tv - internet
Hus och hem
Sport
så där i en hast

Och vilket himla hoppande om man gillar småpart om alla ämnen - nej, mycket enklare att kolla rubriken vad tråden handlar om!!
Peztis
Jag gillar ju också mappar och kategorier så varför inte...? Kategorierna som Krolliljan skrev var bra.

Men om möjligt kanske man kan få trycka på en Alternativknapp och då välja att få se samtliga under Småprat eller uppmappade?

Religion?
Hälsa?
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 31-08-2012, 14:35) *
Och vilket himla hoppande om man gillar småpart om alla ämnen - nej, mycket enklare att kolla rubriken vad tråden handlar om!!


Håller med. Varför krångla till det när det inte behövs. Det är knappast avsaknad av underavdelningar som varit problemet.
Alba
Inga fler underavdelningar. Det kommer inte att fungera. Det blir bara en ny grund för påhopp och pekfingrar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Anki på Öland @ 31-08-2012, 14:35) *
Och vilket himla hoppande om man gillar småpart om alla ämnen - nej, mycket enklare att kolla rubriken vad tråden handlar om!!


det är det jag också tänker på. Skall det då finnas olika avdelningar för 1 tråd, som t.ex. väder eller sport?

Myosotis
Nej tack!! Det är bra som det är.
Katarina Odla.nu
Tack då här långt. Omedelbar feddback är kanon.
/Katarina
Myosotis
CITAT (Katarina Odla.nu @ 31-08-2012, 17:38) *
Tack då här långt. Omedelbar feddback är kanon.
/Katarina

Att du frågar oss är också kanon kompiskram.gif
andersen
Underavdelningar är svårt, vem skall avgöra vad som skall vara var, tänker på en tråd som handlade om katter i trädgården den blev placerad i skadedjur, vilket liv det blev,många tyckte att den hörde hemma i husdjursavdelningen.
Hjortronsylt
CITAT (Krolliljan @ 31-08-2012, 13:10) *
OM man ska dela upp så kommer jag på:
Väder
Kultur
Lek och spel
Hälsningar
Diskussioner
Radio - Tv - internet
Hus och hem
Sport
så där i en hast

+ Kropp och hälsa
??
Hjortronsylt
CITAT (andersen @ 31-08-2012, 19:10) *
Underavdelningar är svårt, vem skall avgöra vad som skall vara var, tänker på en tråd som handlade om katter i trädgården den blev placerad i skadedjur, vilket liv det blev,många tyckte att den hörde hemma i husdjursavdelningen.

Tror ingen vill ha negativa trådar om katter i husdjurstråden. I varje fall inte jag som är en sann djurvän!
Den gjorde sig förtjänad i Skadedjur tycker jag nog allt, då det i första hand handlade om trädgård...
Katter som skiter i grönsakslandet betraktar jag inte som skadedjur, men man behöver väl inte ta alla kategorier så himla sakligt? Alla som är normalt funtade ser väl ändå inte katter som skadedjur utan just ett djur som fördärvar trädgården på ett och annat sätt. Men det är inte kattens fel utan dess ägare som borde ta ansvaret där. Att gå bärskärkagång på en oskyldig liten katt är inte mer än hjärtklöst och helt på neandertalarnivå.

Och skulle man mot all förmodan ha en granne som skiter/pissar i trädgården, ja, då hade det väl också hamnat i facket Skadedjur!
Kryddan03
CITAT (Anki på Öland @ 31-08-2012, 14:35) *
Och vilket himla hoppande om man gillar småpart om alla ämnen - nej, mycket enklare att kolla rubriken vad tråden handlar om!!

tummenupp.gif
Piccante
Blir det underavdelningar så slutar jag nog läsa i småprat. vill inte ha det rörigare på odla.
*Stintan*
CITAT (Piccante @ 31-08-2012, 23:47) *
Blir det underavdelningar så slutar jag nog läsa i småprat. vill inte ha det rörigare på odla.


Ja kör man över vad majoriteten tycker, dvs de som inte vill ha underavdelningar, så är nog risken stor att småprat självdör.
Krolliljan
Hur vet du att det är majoritet för att inte ha underavdelningar?
andersen
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2012, 08:52) *
Ja kör man över vad majoriteten tycker, dvs de som inte vill ha underavdelningar, så är nog risken stor att småprat självdör.


Fast så var det när odla gick från ett trådat forum till vad det är idag, många hotade med att sluta, inte var det många som ville ha forumet med underavd.
*Stintan*
CITAT (andersen @ 01-09-2012, 09:54) *
Fast så var det när odla gick från ett trådat forum till vad det är idag, många hotade med att sluta, inte var det många som ville ha forumet med underavd.


Nej men nog förstod de flesta att Allmänt forum kom till för att man ville ha bort tjafset i Trädgårdsavdelningen. Jag tycker inte detta är jämförbart. Nu är ju småprat redan en underavdelning i Allmänt forum, precis som husdjur, natur, recept och då får någon för sig att det skulle vara bra med underavdelningar i en underavdelning. I konsekvensens namn skulle man fixa underavdelningar i en massa andra befintliga underavdelningar också då. Ett forum som svämmar över av underavdelningar är knappast användarvänligt eftersom det blir så rörigt.


Krolliljan, det kan du väl lätt se i denna tråden och där det tidigare kommit på tal.
Peztis
Men hur fungerar tekniken? Klarar det av att ha både med och utan underrubriker, så som jag föreslog? Att man kan själv välja om man vill se allt eller under kategorier?
andersen
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2012, 10:33) *
Nej men nog förstod de flesta att Allmänt forum kom till för att man ville ha bort tjafset i Trädgårdsavdelningen. Jag tycker inte detta är jämförbart. Nu är ju småprat redan en underavdelning i Allmänt forum, precis som husdjur, natur, recept och då får någon för sig att det skulle vara bra med underavdelningar i en underavdelning. I konsekvensens namn skulle man fixa underavdelningar i en massa andra befintliga underavdelningar också då. Ett forum som svämmar över av underavdelningar är knappast användarvänligt eftersom det blir så rörigt.
Krolliljan, det kan du väl lätt se i denna tråden och där det tidigare kommit på tal.


Ja håller med.
Krolliljan
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2012, 10:33) *
Nej men nog förstod de flesta att Allmänt forum kom till för att man ville ha bort tjafset i Trädgårdsavdelningen. Jag tycker inte detta är jämförbart. Nu är ju småprat redan en underavdelning i Allmänt forum, precis som husdjur, natur, recept och då får någon för sig att det skulle vara bra med underavdelningar i en underavdelning. I konsekvensens namn skulle man fixa underavdelningar i en massa andra befintliga underavdelningar också då. Ett forum som svämmar över av underavdelningar är knappast användarvänligt eftersom det blir så rörigt.
Krolliljan, det kan du väl lätt se i denna tråden och där det tidigare kommit på tal.


Jag vet inte hur många medlemmar vi är nu kanske 75-76000 fast inte så många aktiva. Vad majoriteten tycker är svårt att veta. Många ger sig inte heller in i diskussionerna. Jag är en sådan som hellre sitter på händerna , eller rättare sagt satt på händerna. Man tar ju en risk när man ger sig in i diskussionen,har man ju sett i vissa trådar.
gunsta
CITAT (Krolliljan @ 01-09-2012, 11:10) *
Jag vet inte hur många medlemmar vi är nu kanske 75-76000 fast inte så många aktiva. Vad majoriteten tycker är svårt att veta. Många ger sig inte heller in i diskussionerna. Jag är en sådan som hellre sitter på händerna , eller rättare sagt satt på händerna. Man tar ju en risk när man ger sig in i diskussionen,har man ju sett i vissa trådar.



Bra inlägg igen Krollilja thanks.gif
herkules
CITAT (Krolliljan @ 01-09-2012, 11:10) *
Jag vet inte hur många medlemmar vi är nu kanske 75-76000 fast inte så många aktiva. Vad majoriteten tycker är svårt att veta. Många ger sig inte heller in i diskussionerna. Jag är en sådan som hellre sitter på händerna , eller rättare sagt satt på händerna. Man tar ju en risk när man ger sig in i diskussionen,har man ju sett i vissa trådar.

majoritet måste väl ändå räknas bland dem som öht säger något? om människor "sitter på händerna" som du säger, så vill de ju inte ta ställning och räknas således inte.


jag tycker inte att man tar ngn risk om man ger sig in i diskussioner, vad kan hända liksom? möjligtvis en verbal käftsmäll här och var men det är ju så det är på forum.

fast visst, pallar man inte en hetsig diskussion så ska man nog sitta på sina händer. eller göra något annat, roligare.

så nej, inga underavdelningar i småprat, det är bra som det är. tack.
*Stintan*
CITAT (Krolliljan @ 01-09-2012, 11:10) *
Jag vet inte hur många medlemmar vi är nu kanske 75-76000 fast inte så många aktiva. Vad majoriteten tycker är svårt att veta. Många ger sig inte heller in i diskussionerna. Jag är en sådan som hellre sitter på händerna , eller rättare sagt satt på händerna. Man tar ju en risk när man ger sig in i diskussionen,har man ju sett i vissa trådar.



Ganska ointressant hur många medlemmar det finns eftersom det stora flertalet är inaktiva, cirka 3/4 har inte skrivit ett enda inlägg, av resten har massor bara skrivit 1 eller 2 inlägg och många har utgått av en eller annan anledning.

Det är väl ändå aktiva medlemmar som deltar och yttrar sig man måste räkna med. Det är ju dom som gör forumet...inte dom som aldrig skriver något eller ens besöker forumet längre. Sitter på händerna gör vi nog alla ibland i vissa trådar men det innebär ju inte att man behöver göra det i alla trådar. Det förekommer inte ens diskussioner i de flesta trådar skulle jag vilja påstå, utan det är i ett fåtal det blir diskussion och kan gå lite hett till. Hur lätt som helst att välja bort det man inte pallar eller är road av.
Det finns risker med allt man gör men valet är vårt eget och det ska vi inte lämpa över på andra.

Sen att det då och då dyker upp en och annan intrigmakare på forumet lär inga underavdelningar sätta stopp för.
silos
Inga underavdelningar!!!
tomas99
CITAT (silos @ 05-09-2012, 12:02) *
Inga underavdelningar!!!



+1
pejori
Är också emot fler underavdelningar egentligen.
Men skulle det behövas någon, är det en underavdelning. "samhällsdebatter" Där allt om samhällsfrågor diskuteras.
(politik, Utförsäkring, hemlöshet, med mera)

Då lyfts de tunga och oftast bråkiga debatterna, ut från "småprat i största allmänhet."

Rättat stavfel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon