Sidor: 1, 2, 3
pejori
Hur tänker ni om detta?

Har den sista tiden märkt ett underligt fenomen.
När jag är ute med mina hundar, händer det någon gång varje dag, att folk mer eller mindre går på hundarna.
Håller dom i halsbandet vid nära möten, en på var sida av uppenbara själ, så det kvittar viken sida folk går om mig på.

Är det något "jag ska visa att jag inte är rädd för hundar"syndrom?
Eller är det "strikt hundägaransvar" som gör det? (händer något är det alltid hundarnas/mitt fel)

Varför går folk en dm.förbi hundarna?

Tankar om det?
Hjortronsylt
Det har nog mest med att hundarna ska veta sin plats bland människor varför vissa bara går rakt på utan att ta hänsyn till hundarna, vilket jag tycker är helt ok! Hundarna ska veta att de är i underordning. smile.gif
Däremot hade det varit konstigt om folk avsikligt går mot hundarna enbart för att psyka hunden eller vad det nu kan bero på.
Jag tycker det är irriterande med hundägare som låter Karo springa hur som helst där det går folk, det är respektlöst. En bra hundägare har pli på sin hund, man ska enkelt kunna föra hunden åt sidan när det kommer förbigående folk att rycka i koppel eller dra i halsbandet.
Kanske en lydnadskurs hade varit något för dig och dina hundar? wink.gif Eller ännu bättre: Håll er till skogen, hundar hör inte hemma i stan bladn asfalt och stressande människor!
pejori
Nu vet jag inte om du läste vad jag skrev.
Jag har fullständig pli på mina hundar, så någon hundkurs behöver varken jag eller hundarna.
Hur tycker du jag ska kunna föra hundarna åt sidan, när jag redan håller dom i halsbandet och dom per automatik går vid min sida?
Skulle se lite knepigt ut, om jag kastade upp en collie på var axel, för att folk resonerar som du gör.
Som JAG tolkar ditt svar, är det fråga om att visa SIN MAKT alltså... blink.gif
Hjortronsylt
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 18:04) *
Nu vet jag inte om du läste vad jag skrev.
Jag har fullständig pli på mina hundar, så någon hundkurs behöver varken jag eller hundarna.
Hur tycker du jag ska kunna föra hundarna åt sidan, när jag redan håller dom i halsbandet och dom per automatik går vid min sida?
Skulle se lite knepigt ut, om jag kastade upp en collie på var axel, för att folk resonerar som du gör.
Som JAG tolkar ditt svar, är det fråga om att visa SIN MAKT alltså... blink.gif

Jag glömde ett viktigt ord i en mening. Det skulle stått:
CITAT (Hjortronsylt @ 07-09-2012, 17:54) *
En bra hundägare har pli på sin hund, man ska enkelt kunna föra hunden åt sidan när det kommer förbigående folk UTAN att rycka i koppel eller dra i halsbandet.

När du drar in dina hundar, går personerna verkligen avsikligt mot hundarna då? Alltså, de ändrar riktning mot hunden?

Jo, det kan ha med dominans att göra, hundarna ska veta sin plats, det är dom som ska gå undan, inte människorna de möter, det är så de lär sig. Hundar är stort behov att att lära sig saker så man måste vara tydlig med hur man formar de. Man ska vara vänlig men bestämd!
*Stintan*
Jisses hur läser du Hjortronsylt? Vadå veta sin plats och underordning?

För mig är det helt obegripligt att folk beter sig som Pejori beskriver. Jag har ju bara en hund som jag dessutom lätt kan lyfta upp om det skulle råka vara trångt nånstans, annars är risken stor att hon blev nertrampad.

Tänker många som Hjortronsylt så beror det på att hundarna ska veta sin plats bland människor confused.gif unsure.gif
pejori
CITAT (Hjortronsylt @ 07-09-2012, 18:07) *
Jag glömde ett viktigt ord i en mening. Det skulle stått:

När du drar in dina hundar, går personerna verkligen avsikligt mot hundarna då? Alltså, de ändrar riktning mot hunden?


Håller alltid mina hundar i kort koppel inne i samhällen/bostadsområden, då jag inte vill att dom uträttar sina behov där.
I skogen har dom tillåtelse att gå mer fritt.

Ja. Dom går avsiktligt på och sniker förbi hundarna, gärna på cykel, skateboard eller rollerblades.
Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2012, 18:09) *
Jisses hur läser du Hjortronsylt? Vadå veta sin plats och underordning?

För mig är det helt obegripligt att folk beter sig som Pejori beskriver. Jag har ju bara en hund som jag dessutom lätt kan lyfta upp om det skulle råka vara trångt nånstans, annars är risken stor att hon blev nertrampad.

Tänker många som Hjortronsylt så beror det på att hundarna ska veta sin plats bland människor confused.gif unsure.gif

Hundar har inget i stan att göra. De mår bäst i naturen. Jag tycker det är hemskt att man som hundägare tar med sina hundar i stan än går ute i skogen med de. Tror de skulle må mycket bättre av naturen!!
pejori
CITAT (Hjortronsylt @ 07-09-2012, 18:07) *
"////"

Jo, det kan ha med dominans att göra, hundarna ska veta sin plats, det är dom som ska gå undan, inte människorna de möter, det är så de lär sig. Hundar är stort behov att att lära sig saker så man måste vara tydlig med hur man formar de. Man ska vara vänlig men bestämd!

HurSka dom kunna gå undan, när dom redan går kloss mot min sida?

Vems skulle felet vara, om en hund nafsar till då dom har behov av utrymme, precis som vi har?
(har en granne som råkat ut för detta med sina hundar och blev polisanmäld, trots att personen trampade på hennes hunds tassar)
Hjortronsylt
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 18:11) *
Håller alltid mina hundar i kort koppel inne i samhällen/bostadsområden, då jag inte vill att dom uträttar sina behov där.
I skogen har dom tillåtelse att gå mer fritt.

Ja. Dom går avsiktligt på och sniker förbi hundarna, gärna på cykel, skateboard eller rollerblades.

Att de går på dina hundar med avsiklig illvilja låter lite sjukligt. Får verkligen hoppas att fallet inte är så!
*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 07-09-2012, 18:12) *
Hundar har inget i stan att göra. De mår bäst i naturen. Jag tycker det är hemskt att man som hundägare tar med sina hundar i stan än går ute i skogen med de. Tror de skulle må mycket bättre av naturen!!


Så det ena utesluter det andra då menar du?
Hjortronsylt
En olydig hund blir snabbt ett problem.
Personligen skulle jag aldrig vistas på platser där man passerar mycket människor. Dels för att det kan stressa hunden, men också att det är en så onaturlig miljö för en hund att vistas i.

Känns som ni (Stintan och pejori) försöker få mig till att vara en hundhatare. sleeping.gif men jag hoppas för all del att jag har fel!
Hjortronsylt
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 18:13) *
HurSka dom kunna gå undan, när dom redan går kloss mot min sida?

Vems skulle felet vara, om en hund nafsar till då dom har behov av utrymme, precis som vi har?
(har en granne som råkat ut för detta med sina hundar och blev polisanmäld, trots att personen trampade på hennes hunds tassar)

Personligen har jag blivit nära att bli attackerad av förbigående hundar ett fåtal ggr, blev mer rädd för ägaren än hunden alla de ggr. Tragiskt när det är hunden som får skit fast det egentligen är ägaren som gjort fel.
Eller när folk kliver rakt på fast ägaren håller in hundarna och man märker att de är snälla (som i ditt fall) . Konstigt är nog det enda ordet jag hitta ang. de händelserna.
pejori
CITAT (Hjortronsylt @ 07-09-2012, 18:19) *
En olydig hund blir snabbt ett problem.
Personligen skulle jag aldrig vistas på platser där man passerar mycket människor. Dels för att det kan stressa hunden, men också att det är en så onaturlig miljö för en hund att vistas i.

Känns som ni (Stintan och pejori) försöker få mig till att vara en hundhatare. sleeping.gif men jag hoppas för all del att jag har fel!


Har inte på något vis försökt få dig att framstå som hundhatare. (läs orden jag skriver och tolka inte in något annat)
Försöker precis som jag sa i mitt första inlägg, försöka förstå hur folk tänker, när dom möter hundar.
Därför är dina inlägg av värde för diskussionen.

Nu bor jag så att hyresföretagets slogan är "Bo på landet, mitt i stan" Men jag måste gå igenom mitt bostadsområde för att nå skogen utanför...(läs bakom knuten)

Kan inte tänka mig, att du menar att bara folk i glesbygd bör ha hund?

CITAT (Hjortronsylt @ 07-09-2012, 18:30) *
Personligen har jag blivit nära att bli attackerad av förbigående hundar ett fåtal ggr, blev mer rädd för ägaren än hunden alla de ggr. Tragiskt när det är hunden som får skit fast det egentligen är ägaren som gjort fel.
Eller när folk kliver rakt på fast ägaren håller in hundarna och man märker att de är snälla (som i ditt fall) . Konstigt är nog det enda ordet jag hitta ang. de händelserna.


Där håller jag med dig. Jag som hundägare ska hålla in min hund. Sedan kan man kanske tycka att när jag nästan lyfter mina hundar, så kanske man inte ska gå på/trampa hundarna. unsure.gif

CITAT (*Stintan* @ 07-09-2012, 18:09) *
Jisses hur läser du Hjortronsylt? Vadå veta sin plats och underordning?

För mig är det helt obegripligt att folk beter sig som Pejori beskriver. Jag har ju bara en hund som jag dessutom lätt kan lyfta upp om det skulle råka vara trångt nånstans, annars är risken stor att hon blev nertrampad.

Tänker många som Hjortronsylt så beror det på att hundarna ska veta sin plats bland människor confused.gif unsure.gif


Den tanken har faktiskt inte föresvävat mig innan, att det kan vara så andra tänker. unsure.gif

Eller dömer dom hund efter ras?
Har hört säga "Det är en snäll hund, den kan ni klappa" till sina barn som går förbi oss. crying.gif
Hjortronsylt
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 18:33) *
Har inte på något vis försökt få dig att framstå som hundhatare. (läs orden jag skriver och tolka inte in något annat)
Försöker precis som jag sa i mitt första inlägg, försöka förstå hur folk tänker, när dom möter hundar.
Därför är dina inlägg av värde för diskussionen.

Nu bor jag så att hyresföretagets slogan är "Bo på landet, mitt i stan" Men jag måste gå igenom mitt bostadsområde för att nå skogen utanför...(läs bakom knuten)

Kan inte tänka mig, att du menar att bara folk i glesbygd bör ha hund?

Alla som kan tillfredställa Sin hund så den mår bra är lämpliga som hundägare enligt mig jag. Då spelar det ingen roll vart man bor. Och du bor ju perfekt som har så nära till skog (och park?). Att man som hundägare har nära till grönområde tycker jag är a och o, men man behöver ju inte bo mitt i det. wink.gif
Desutom spelar ju ras och hundens personlighet mycket in hur den ska trivas såklart.
pejori
CITAT (Hjortronsylt @ 07-09-2012, 18:44) *
Alla som kan tillfredställa Sin hund så den mår bra är lämpliga som hundägare enligt mig jag. Då spelar det ingen roll vart man bor. Och du bor ju perfekt som har så nära till skog (och park?). Att man som hundägare har nära till grönområde tycker jag är a och o, men man behöver ju inte bo mitt i det. wink.gif
Desutom spelar ju ras och hundens personlighet mycket in hur den ska trivas såklart.


Då är vi överens i den saken då tummenupp.gif
Hjortronsylt
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 18:40) *
Eller dömer dom hund efter ras?
Har hört säga "Det är en snäll hund, den kan ni klappa" till sina barn som går förbi oss. crying.gif

Tyvärr är det väl smällen man får ta när man har fina hundar som kärvänligt folk vill klappa! Men de flesta med hyfs och sunt förnuft frågar i regel om det går bra. Tror desutom det inte är tillåtet att klappa andras hundar hur som helst. Är ju ingen konstapel så är inte så säker hur det ligger till där egentligen... tongue.gif
Kanske har mer med moral att göra...
Fotograf Johanna
Jag har inte alls funderat på vilket avstånd jag håller till just hundar. Jag tror att jag behandlar dem ungefär på samma sätt som människor som jag möter på stan, dvs jag försöker hålla ett viss avstånd men är det trängsel så kan det givetvis hända att man måste passera ganska nära.

Jag minns en händelse som fortfarande gör mig arg trots att det var flera år sedan. Jag kom bärande på flera stora kassar och paket när jag mötte en kvinna och en stor hund på en bred och i övrigt folktom trottoar. Jag gick i mina egna tankar och utan att ens reflektera över det gick jag lite åt sidan när jag mötte dem varpå kvinnan snäser: "Han tänker inte äta upp dig. Han har fått mat."
pejori
CITAT (Hjortronsylt @ 07-09-2012, 18:51) *
Tyvärr är det väl smällen man får ta när man har fina hundar som kärvänligt folk vill klappa! Men de flesta med hyfs och sunt förnuft frågar i regel om det går bra. Tror desutom det inte är tillåtet att klappa andras hundar hur som helst. Är ju ingen konstapel så är inte så säker hur det ligger till där egentligen... tongue.gif
Kanske har mer med moral att göra...


Kan vara så ja.
Hade jag haft en Rottweiler eller en staff. tror jag inte folk varit lika benägna att "gå på dom"
Kan det vara en rasfråga?

Hur tänker ni andra?
kerstin z5-6
Jag tänker att det är befängt att gå så nära en hund som redan är intill sin matte.Lika befängt är det med att uppmana dem att klappa hunden.Dina hundar är säkert söta och välfostrade och inte en amstaff, därför märker de inte hur nära de är.
Du får ta till något revirtrick:) ta ögonkontakt med de som närmar sig ,se allvarlig ut och se ut som att ni-du och hund "vet var ni ska".

funkar på framrusande gymnasieklasser med:)
pejori
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-09-2012, 19:47) *
Jag tänker att det är befängt att gå så nära en hund som redan är intill sin matte.Lika befängt är det med att uppmana dem att klappa hunden.Dina hundar är säkert söta och välfostrade och inte en amstaff, därför märker de inte hur nära de är.
Du får ta till något revirtrick:) ta ögonkontakt med de som närmar sig ,se allvarlig ut och se ut som att ni-du och hund "vet var ni ska".

funkar på framrusande gymnasieklasser med:)


*Ska lära mig att blänga styggt* tummenupp.gif
kerstin z5-6
Jag funderar just nu själv på en ny hund till våren.Varit så mkt död och elände här och nu sist min kisse som var nästan 24 år.Hunden gick bort hösten 2010 samma hemska sommar som min man dog.
De två katter jag har kvar är bägge 23 år gamla.
Vill ha en liten hund ,en som ryms i en väska på flyget eftersom jag reser så mkt jag kan och vill ha hunden med mej.Vilken ras har du pejori?
*Stintan*
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-09-2012, 20:51) *
Jag funderar just nu själv på en ny hund till våren.Varit så mkt död och elände här och nu sist min kisse som var nästan 24 år.Hunden gick bort hösten 2010 samma hemska sommar som min man dog.
De två katter jag har kvar är bägge 23 år gamla.
Vill ha en liten hund ,en som ryms i en väska på flyget eftersom jag reser så mkt jag kan och vill ha hunden med mej.Vilken ras har du pejori?


Mycket praktiskt och supermysigt med en liten hund wub.gif , snacka om att jag är partisk biggrin.gif
pejori
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-09-2012, 20:51) *
Jag funderar just nu själv på en ny hund till våren.Varit så mkt död och elände här och nu sist min kisse som var nästan 24 år.Hunden gick bort hösten 2010 samma hemska sommar som min man dog.
De två katter jag har kvar är bägge 23 år gamla.
Vill ha en liten hund ,en som ryms i en väska på flyget eftersom jag reser så mkt jag kan och vill ha hunden med mej.Vilken ras har du pejori?


Jag har en collie och en colliemix(blandad med schäfer) tummenupp.gif
Nästa hund blir en Pomeranian. smile.gif Eller kanske en Australian silkyterrier/ yorkshireterrier. g.gif
Gillar ju pälsvård... duh.gif
Pia L
Pejori : Gillar du pälsvård så skaffar du en sån där golvmopp som jag har, när man just tagit borsten från pälsen på henne så är hon så fin så, men sen ruskar hon på sig och ser ut som ett övervintrat mods ;-)
Kryddan03
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 19:55) *
*Ska lära mig att blänga styggt* tummenupp.gif

Eller också får du bli gammal och bitter som jag. wink.gif
Kommer ihåg när jag bara hade gamla hunden, som var både söt och klappvänlig, och flera gånger råkade ut för småbarnsföräldrar som säger till sina runt två-tre-åriga barn: "Å titta på vovven! Gå fram och klappa!"
Då kunde jag utbrista: "Vill ni klappa djur får ni gå till barnzoot i Slottskogen!" eller "Det är en långhårig Pitbull!" eller "Kolla Kryddan! Middag!"

Det var naturligtvis av omtanke om barnet. Även om Kryddan var världens goaste vovve och inte skulle göra ett barn illa så kunde hon naturligtvis lätt välta barnet i sin iver att hälsa och då hade jag fått skulden förstås (hände en gång - aldrig mer).
pejori
CITAT (Kryddan03 @ 07-09-2012, 23:06) *
Eller också får du bli gammal och bitter som jag. wink.gif
Kommer ihåg när jag bara hade gamla hunden, som var både söt och klappvänlig, och flera gånger råkade ut för småbarnsföräldrar som säger till sina runt två-tre-åriga barn: "Å titta på vovven! Gå fram och klappa!"
Då kunde jag utbrista: "Vill ni klappa djur får ni gå till barnzoot i Slottskogen!" eller "Det är en långhårig Pitbull!" eller "Kolla Kryddan! Middag!"

Det var naturligtvis av omtanke om barnet. Även om Kryddan var världens goaste vovve och inte skulle göra ett barn illa så kunde hon naturligtvis lätt välta barnet i sin iver att hälsa och då hade jag fått skulden förstås (hände en gång - aldrig mer).


rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif "Vill ni klappa djur får ni gå till barnzoot i Slottskogen!" eller "Det är en långhårig Pitbull!" eller "Kolla Kryddan! Middag!" a0a.gif a0a.gif rotfl.gif
Det ska jag prova...*skrattar så jag skriker här* bravo.gif
*Stintan*
Undrar om det skulle funka för mig att säga "Det är en långhårig Pitbull" rotfl.gif
Kryddan03
pejori och Stintan:
Kryddan var ju min älskade, sedan snart två år bortgångna, vovve som syns på min avatar. Så, för min del, tror jag säkert att några gick på det. Kommer särskilt ihåg en pappa vars ca två år gamla dotter befann sig ett par hundra meter från honom och var på väg i full fart mot min Kryddan. Han ropar till dottern: "Åh, vilken söt hund! Vill du klappa?" När jag ropade att hon var en långhårig pitbull som inte fått sin middag blev det fart på honom minsann! rotfl.gif
pejori
* Härmed har jag fluffiga pitbulls* thanks.gif
Får lägga till "dom har rabies" för säkerhets skull. whist.gif
Hjortronsylt
Gör ni hundägare skillnad på folk som frågar om lov att klappa, och de som bara går fram å tar för sig?
Jag menar, brukar ni neka till klappande även från de som frågar vänligt?
Kryddan03
CITAT (Hjortronsylt @ 08-09-2012, 00:02) *
Gör ni hundägare skillnad på folk som frågar om lov att klappa, och de som bara går fram å tar för sig?
Jag menar, brukar ni neka till klappande även från de som frågar vänligt?

Ja.
Trampendal
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 18:40) *
Eller dömer dom hund efter ras?
Har hört säga "Det är en snäll hund, den kan ni klappa" till sina barn som går förbi oss. crying.gif


Folk dömer definitivt efter ras. Skaffa dig en shäfer så får du erfara att avståndet ökar markant.
Kommentaren ovan kommer du absolut slippa. smile.gif
(Vilket naturligtvis är enbart fånigt, den "farligaste" hund jag haft var en bichon frisé)
Motti
Om man är ute och går med sin hund så ska ingen gå "på dom" utan ägarens godtjänande !man går inte på andras hundar hur som helst ,då får man säga ifrån som hundägare: att jag tycker inte om att du går på min eller mina hundar lämna dom ifred !Sen är det ju en sak om hunden är lös och går fram till folk .Men i stort set ska hunda vara kopplade i storstäder om man inte har fullständig kontroll på dom och kan kalla in dom .och sedan så är det ju så att alla älskar inte hundar !man får ta hänsyn som hundägare.
*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 08-09-2012, 00:02) *
Gör ni hundägare skillnad på folk som frågar om lov att klappa, och de som bara går fram å tar för sig?
Jag menar, brukar ni neka till klappande även från de som frågar vänligt?


Ja.
silos
Visst händer det att människor går på mina hundar,men oftast är det att de går i sina tankar eller pratar i mobil.
Jag undviker att gå på stan när det är mycket folk.


Jag tillåter inte någon att klappa mina hundar!
pejori
CITAT (Hjortronsylt @ 08-09-2012, 00:02) *
Gör ni hundägare skillnad på folk som frågar om lov att klappa, och de som bara går fram å tar för sig?
Jag menar, brukar ni neka till klappande även från de som frågar vänligt?


Nekar alla att klappa mina hundar.

CITAT (Trampendal @ 08-09-2012, 00:11) *
Folk dömer definitivt efter ras. Skaffa dig en shäfer så får du erfara att avståndet ökar markant.
Kommentaren ovan kommer du absolut slippa. smile.gif
(Vilket naturligtvis är enbart fånigt, den "farligaste" hund jag haft var en bichon frisé)


Suck, det är nog så ja.
Lassiesyndromet som lever vidare... unsure.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi bor i en stadsdel med många hundar, även i vårt bostadsrättshus finns det en hel del hunder.

Själv har jag varit hundägare i många år men inte nu längre. Men klar är ju att det finns många hundägare som inte skulle ha hund, ser man dagligen.

Jag går aldrig fram till en främmande hund, hunden får komma till mig (som många här gör)

Förut gillade jag ju stora hundar, älskade Schäfer. Men här i huset finns nu också några småhundar som är goa. Speciell en liten gosig sak finns här. Henne får jag bara inte gå förbi utan att klappa lite för då puttar hon på mig på benet.

Det vore nåt för dig Kerstin, passar nog in i en väska (men inte handväskan)

Elisabeth
Ugglemormor
Har nekat ungarna/folk att klappa på min hund, mest av den orsaken att hunden kände sig rädd och ville vara ifred. Gör det inte själv heller, de är sina ägarnas hundar, inte menade för mig......... tummenupp.gif

Det kunde bli sura miner o ord från föräldrar när deras ungar inte fick klappa på "den lilla Söta hunden", men bet ifrån att hunden gillar inte bli petat överallt........

Numera samma sak, hon slipper det, men inte grannens katt, den sprutar jag med vattenslangen...... ofog att släppa den obevakad så den river upp i rabatter, anfaller min hund och pissar i växthuset osv ........ ranting.gif
kerstin z5-6
Pomeranian/ yorkshireterrier /Coton de tulear är de jag fundrar på mest nu
Rihane
Att du håller dom i halsbandet anser jag vara en markering från din sida att den som du möter bör hålla lämpligt avstånd från hundarna, att du skyddar hundarna och den du möter. Jag skulle även ha en svag misstanke om att hundarna skulle hoppa på mig om du inte höll in dom på det viset.

Skulle aldrig klappa en hund om jag inte blev erbjuden att göra det
pejori
CITAT (Rihane @ 08-09-2012, 12:10) *
Att du håller dom i halsbandet anser jag vara en markering från din sida att den som du möter bör hålla lämpligt avstånd från hundarna, att du skyddar hundarna och den du möter. Jag skulle även ha en svag misstanke om att hundarna skulle hoppa på mig om du inte höll in dom på det viset.

Skulle aldrig klappa en hund om jag inte blev erbjuden att göra det


Ungefär så tänker jag med...
Tar gärna ut avståndet, om jag ser att ägaren markerar "mer space tack"
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (pejori @ 08-09-2012, 14:21) *
Ungefär så tänker jag med...
Tar gärna ut avståndet, om jag ser att ägaren markerar "mer space tack"


Men pejori om jag går fram till torget och har rollatorn med mig och jag möter 2 hundägare som går i bred, vad skall jag göra då?

Tittade igår ner från balkongen och då såg jag 2 kvinnor från grannhuset med sina hundar. Dom tog upp hela gångvägen och dom flyttade sog inte heller när någon kom emot dom utan hon fick gå ut igräset (slänten) eftersom det kom bilar på gatan. Varför kann man då inte gå efter varandra?

Elisabeth
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-09-2012, 14:30) *
Men pejori om jag går fram till torget och har rollatorn med mig och jag möter 2 hundägare som går i bred, vad skall jag göra då?

Tittade igår ner från balkongen och då såg jag 2 kvinnor från grannhuset med sina hundar. Dom tog upp hela gångvägen och dom flyttade sog inte heller när någon kom emot dom utan hon fick gå ut igräset (slänten) eftersom det kom bilar på gatan. Varför kann man då inte gå efter varandra?

Elisabeth


Håller med där.
Det är ju så kort tid man behöver, för att släppa förbi någon.
Oförnuftiga människor finns överallt.
Självklart tar man inte upp hela gångbanan och går i bredd, varken med hundar eller mammor med barnvagnar... tummenupp.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Pejori mammor med barnvagnar går alltid i bredd, även inne i affären.
Tyvärr finns det alldeles för många människor som inte längre känner till innebörden av ordet hänsyn
*Stintan*
CITAT (pejori @ 08-09-2012, 14:34) *
Håller med där.
Det är ju så kort tid man behöver, för att släppa förbi någon.
Oförnuftiga människor finns överallt.
Självklart tar man inte upp hela gångbanan och går i bredd, varken med hundar eller mammor med barnvagnar... tummenupp.gif


Precis, dom där konstiga människorna finns överallt..med eller utan hundar. Jag går alltid åt sidan så mycket det går om någon ska förbi eller jag möter någon. En del verkar tycka att det bara är andra som ska flytta på sig.
Hjortronsylt
CITAT (Ugglemormor @ 08-09-2012, 10:48) *
Numera samma sak, hon slipper det, men inte grannens katt, den sprutar jag med vattenslangen...... ofog att släppa den obevakad så den river upp i rabatter, anfaller min hund och pissar i växthuset osv ........ ranting.gif

Låter som att du överdriver lite här. Hur ofta inträffar dessa händelser egentligen?
Men bra att du sprutar vatten på dne med slangen om den gör "dumheter". Finns ju de psykfall som tar till värre metoder för att få bort andras katter från sin gård...

CITAT (*Stintan* @ 08-09-2012, 15:04) *
Precis, dom där konstiga människorna finns överallt..med eller utan hundar. Jag går alltid åt sidan så mycket det går om någon ska förbi eller jag möter någon. En del verkar tycka att det bara är andra som ska flytta på sig.

Dominans hos människor. Eller bara upplåsta egoister.
Motti
Här där jag bor har vi torgdag varje torsdag !här är det nog så att alla får vika undan för dom som har rullator både folk och fä ! Att ha rullator innebär ju inte att det är fritt fram att plöja och att alla andra ska maka på sig .
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Motti @ 08-09-2012, 22:27) *
Här där jag bor har vi torgdag varje torsdag !här är det nog så att alla får vika undan för dom som har rullator både folk och fä ! Att ha rullator innebär ju inte att det är fritt fram att plöja och att alla andra ska maka på sig .


Motti här har jag aldrig sett en med rollator att "plöja" men du vill väl att alla handikappade och äldre försvinner ur det offentliga livet??????

När t.ex. min 97 åriga svärmor orkar någon gång gå till affären och möter 2 mammor med barnvagnar och som går bredvid varandra och den ena säger till den gamla tanten att "du kan väl gå en annan väg" det skulle du säkert tycker det är rätt eller hur?
Enligt mig så har även handikappade och gamla rätt att finnas till

Elisabeth
*Stintan*
CITAT (Motti @ 08-09-2012, 22:27) *
Här där jag bor har vi torgdag varje torsdag !här är det nog så att alla får vika undan för dom som har rullator både folk och fä ! Att ha rullator innebär ju inte att det är fritt fram att plöja och att alla andra ska maka på sig .


Vet du var man kan köpa plog som tillbehör till rollatorn? Jag skulle behöva en...en spetsig sak som slår undan smalbenen på hänsynslösa människor. angel_not.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2012, 08:22) *
Vet du var man kan köpa plog som tillbehör till rollatorn? Jag skulle behöva en...en spetsig sak som slår undan smalbenen på hänsynslösa människor. angel_not.gif


tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon