Motti
Läste Apotekets tidning för läkare i dag !Där fick jag veta att 60 procent av kattbeståndet mellan Skåne och Gästrikland hade fått Salmonella på grund av att de äter fåglar ,det här gäller ju då utekatter först och främst .Symtomen är kräckningar diarre feber avmagring .Hade faktiskt inte en aning om att katter kunde få Salmonella !visste inte att den Salmonellan smitter också till människan .
Tycket det var viktigt att dela med mig av den infon .
*Stintan*
Har du nån länk till artikeln?
Det händer ju varje år och mest på vårvintern vad jag har förstått men att det skulle vara så många som 60% . Skulle vara intressant att få läsa artikeln och få veta när den är skriven.
CillaM
CITAT (*Stintan* @ 14-09-2012, 21:46) *
Har du nån länk till artikeln?
Det händer ju varje år och mest på vårvintern vad jag har förstått men att det skulle vara så många som 60% . Skulle vara intressant att få läsa artikeln och få veta när den är skriven.



http://www.svd.se/nyheter/inrikes/katter-d...lla_6974779.svd


http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyhets...itta-manniskor/

Med vanlig sund hygien klarar man detta utan att drabbas.
Motti
Tror man kan läsa om det på Stv Statens veterinär anstalt !det här gäller ju mest ute katter som äter fågel !Jag läste detta hos min läkare i Apotekets tidningen och den ges bara ut till Läkare och vårdcentraler ! Alltså inte samma Apotekstidning som vi får gratis på Apoteket .Men inte trodde jag att det härjade salmonella bland katter är nog en del som haft sjuka katter utan att veta vad som drabbat dom !helt nya rön för mig som kattägare !
*Stintan*
Att katter drabbas av salmonella är som sagt inget nytt utan det sker i större eller mindre utsträckning varje vårvinter framför allt. Jag var mest intresserad hur dom kommit fram till siffran 60%. Det är ju knappast så att alla utekatter undersöks av veterinär så det låter som en grov överdrift med 60%.
Anki på Öland
..... fel
Motti
Visst kan man undra ?har aldig hört talas om att det ens finns Salmonella bland katter trots att jag haft katter i hela mitt liv !men vad jag läste mig till är att det mest drabbade är utekatter som tar fågel och det smittar också till människor .Det stog att 60% av utekatterna från Skåne till Gästrikland har drabbats av kattSalmonella .Antar att man får gå in på Statens veterinärsmedecinska och läsa mer om det .Det var från dom rapporten kom!
Myosotis
CITAT (Motti @ 15-09-2012, 00:22) *
Antar att man får gå in på Statens veterinärsmedecinska och läsa mer om det .Det var från dom rapporten kom!

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Infek...mar/Salmonella/
*Stintan*
Tack Myo men där står inget om antal smittade utekatter. Jag vill veta hur dom kommit fram till 60% om dom nu gjort det. Eller om siffran är tagen ur luften.
Anki på Öland
Eftersom det står att det var 70 fall i mars (och det verkar vara ovanligt många fall för en månad - om man läser artikeln....) måste det ha varit en farlig mängd dom andra månaderna om man ska komma upp till 60% av kattbeståndet...... Då kan man undra varför dom hänvisade till en månad med så lite fall.... Misstänker att ts inte läst artikeln så noga....
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 15-09-2012, 13:16) *
Eftersom det står att det var 70 fall i mars (och det verkar vara ovanligt många fall för en månad - om man läser artikeln....) måste det ha varit en farlig mängd dom andra månaderna om man ska komma upp till 60% av kattbeståndet...... Då kan man undra varför dom hänvisade till en månad med så lite fall.... Misstänker att ts inte läst artikeln så noga....


giggle.gif precis så min fråga lär nog förbli obesvarad.
Motti
Jag hade väldigt god tid på mig att läsa artikeln en och en halv timma precis !Det var inte jag som skrev den heller ! istället för att ifrågasätta min läskunnighet så kanske man ska ifråga sätta journalisten kunskaper istället och dess trovärdighet !Efter som det var en vetenskaplig diagnostik så trodde jag naturligtvis att den var rätt eftersom den stog i en vetenskaplig läkartidning !Men ni kanske har bättre info ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon