Myosotis
Förr brukade jag oftast lyssna till kassettband när jag skulle somna, för det mesta antingen fågelläten eller språkkurser. Det är så jag har lärt mig fågelläten, ett bra sätt att lära sig och så hjälper det mig att släppa jobbiga tankegångar så att jag somnar lättare. Kassettbanden finns kvar, men jag har nästan inga fungerande kassettdäck längre, den enda radion förutom bilradion där jag fortfarande kan lyssna på kassetter har otäcka biljud etc. så jag har fått somna ändå i flera år nu, men jag saknar det så!!

Jag gillar inte att ha hörlurar på mig i sängen så även om jag har mp3-spelare och tom möjlighet att omvandla mina kassetter så vet jag inte hur jag ska lyssna till dem sen. Det går väl att ha små högtalare till? Men jag måste ha helt tyst när jag ska sova sen så något brus från högtalare står jag inte ut med. Kassetten stängde av sig efter 30 resp. 45 minuter och sen var det tyst, allt var så enkelt på den tiden. Jag vill ju inte lyssna hela natten utan kanske ½-1 timme och då måste man programmera en playlist eller nåt sweatingbullets.gif Hur gör man? Några tips? Har funderat på att koppla en timer till högtalarna, så att mp3-spelaren får prata på men strömmen till högtalarna stängs av efter en halvtimme eller så. Förmodligen tänker jag bara gammeldags, lösningen kanske redan finns men jag har inte hört talas om den?

Jag bryr mig inte så mycket om ljudkvalitén bara jag hör vad som sägs.

Kan man ladda ner ljudböcker gratis någonstans? Har laddat ner lite missade radioprogram från P1 men radioföjletongen gick visst inte att ladda ner som mp3, bara att lyssna i datorn. Och nej, jag har ingen sån där konstig telefon eller vad det heter.
Tapio
Halaj!

Jag brukar låna talböcker på biblioteket. Annars, om du inte orkar, finns ju TPB whistling.gif

//T
gnon49
Finns ju klockradio med cd, kanske något. En klockradio kan man ju ställa in så den stängs efter en viss bestämt tid. Är säker på att du hittar något du trivs med. Kolla Claes Olsson, Jula, Kjell o Co, mm.
EKLO
Jag somnar till inspelade radioprogram, jag har en Ipod, tankar ned podcaster från radio, som sen får gå från min lilla högtalarstation vid sängen. Billig högtalare, men inget brus. Jag tycker det är toppen. På dagarna hör jag ipoden med hörlurar, medan jag rensar grönsaksland etc. Podcast är toppen tycker jag, alla möjliga program finns ju att "prenumerera" hos SR och sen föra över till sin apparat. Och gratis är det dessutom.
Piccante
Jag brukade lyssna på musik på MP3-spelare innan jag somnade men då var jag ju tvungen att stänga av den innan jag somnade helt. Undrar om det finns MP3-spelare eller mobiltelefon med sleep-funktion? så att den stängs av automatiskt efter en viss tid...
Sen är det väl ett problem idag att utbudet av MP3-spelare har minskat då de har integrerats i mobiltelefonerna.
Ugglemormor
Det finns inte längre så gott med varken kasettspelare eller kasetter.
De senaste kasettbanden köppte jag fr. Claes Ohlsons o tror att de har kvar ännu sådana.

Jag har kvar mina kasettradion med spelmöjligheter fr. ena kasetten till den andra och det finns en som dottern hade. Jag använde kasetter också för att sova, när jag sov i mitt eget rum vid oroliga nätter.
Fick av maken en stor packe med fågelljud, men har inte öppnat den, så jag minns inte om de var kassetter eller CD.
Jag fick spela in på kassett när jag hade klienter för "läsning" så att de kunde få den med sig och lyssna hemma i lugn och ro, men nu är den tiden förbi.
Måste skaffa en CD spelare som upptar ljudet i rummet och skicka med CD till klienten. Har inte än på allvar sökt detta.
Min gamla M3 la av nyligen, men där fick man ju lyssna hela natten om man inte stängde av dem. Ska kolla efter en ny sådan, men enbart med "godnattmusik" på.

Har du kollat med den äldre generationen om någon har en kassettspelare liggandes någonstans?
Min lilla spelare, både CD och kassett, pajade CD delen, men jag tror att kassett funkar fortf. och den behöver jag inte. Har ju de andra kassettspelarna, modell - "bamse".

Hör av dig om du är intresserad och inte hittar hos någon annan....... tummenupp.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har min gamla walkman med kasettspelare. Även jag måste ha något i örat om jag skall kunna somna. Hörlurar kan jag inte heller ha men dom där små proppar man stoppar i örat. Nackdelen är bara att man måste byta örat eftersom jag kan inte ligga på den. Och den är på hela natten.......

Eva i Skåne
Det finns sov-hörlurar, små platta som man kan lägga under kudden, men du kanske inte vill ha nån sladd alls i sängen även om den är under kudden.
Ugglemormor
Även jag har ett par stycken Sony Walkman, men nämnde inte dem när TS frågade efter en vanlig bandspelare utan lurar, så kan jag kolla dem iof.
Det är ju ett litet helsike det där att sova på natten, perodvis, så jag förstår mer än väl behovet.

Nu för tillfället lyssnar jag fr. YOUTUBE på min bärbara, men jag har massor av relaxmusik som jag tänker köra in i något mingre, MP3 eller liknande.......
Brukar hjälpa mina klienter med smärtor att föra över den lugna musiken för att de kan få ro...... tummenupp.gif
FruTrädgårdstomte
Tycker att EKLO kom med ett bra förslag, med iPod och podsändningar blir utbudet oändligt.

Jag störs också lätt av brus och pip från apparater, men det finns högtalare som är helt tysta. Jag köpte mina för ca 150 kr på Claes Ohlsson.

Ett alternativ är annars att kolla runt på olika loppisar efter en gammal bandare. Pingstkyrkan och Röda Korset t.ex. brukar ha second hand-butiker, där kan du säkert hitta en som funkar för en femtiolapp eller så. smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det var en bra idé att kolla på loppisar. Men då skall man nog ha ett band med sig för att kunna lyssna hur det låter
kerstinbern
Mp3 spelare är det bästa, alternativt om man har en riktigt tyst dator, det finns datorer som inte har någon fläkt och de är tysta.
*Stintan*
Kolla hos Teknikmagasinet http://www.teknikmagasinet.se/ gå in under ljud/radio/bärbar radio där finns en Denver TC-25 som har kasettspelare. Billig var den också.
Alba
Man kan låna böcker på biblioteket utan att ladda ner dem. Man behöver ett lånekort och regar sig sen med det.
Man bestämmer sig för en bok och så lyssnar man på den via datorn.
Myosotis
Tack för alla tips! Jag är väldigt sugen på att köpa kassettbandspelare, det är ett bra alternativ men samtidigt inser jag att det kommer att bli svårare och svårare att hitta sådana stenåldersredskap så jag kan lika gärna lära mig det moderna sättet. De bandspelare som ingår i nyare apparater är tyvärr inte långlivade, den i min relativt nya stereo har redan pajat sad.gif Har liksom inte råd att köpa en ny varje år. Att kunna få eller köpa en begagnad som fungerar som den ska känns inte så sannolikt.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-09-2012, 10:17) *
Det var en bra idé att kolla på loppisar. Men då skall man nog ha ett band med sig för att kunna lyssna hur det låter

Ja det får man göra i så fall.

CITAT (Tapio @ 16-09-2012, 23:16) *
TPB

Vad är det?

Jag har också lånat talböcker på biblioteket, minns inte om det var kassetter eller CD, men att ladda ner hade ju varit smidigt när det är långt till biblioteket. Men att lyssna på datorn funkar bara dagtid (i nödfall), inte på kvällen. Den väsnas.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-09-2012, 06:23) *
...dom där små proppar man stoppar i örat. Nackdelen är bara att man måste byta örat eftersom jag kan inte ligga på den...

Det är såna jag har, jag tycker det är obekvämt.

CITAT (Eva i Skåne @ 17-09-2012, 07:17) *
Det finns sov-hörlurar, små platta som man kan lägga under kudden, men du kanske inte vill ha nån sladd alls i sängen även om den är under kudden.

w00t.gif Finns det? Det hade jag ingen aning om. Sladd under kudden skulle inte störa mig.

CITAT (FruTrädgårdstomte @ 17-09-2012, 08:53) *
...det finns högtalare som är helt tysta. Jag köpte mina för ca 150 kr på Claes Ohlsson...

Det låter hoppfullt smile.gif Då får man ha någon specialsladd antar jag? Det kanske följer med när man köper högtalare?



CITAT (*Stintan* @ 17-09-2012, 10:51) *
Kolla hos Teknikmagasinet http://www.teknikmagasinet.se/ gå in under ljud/radio/bärbar radio där finns en Denver TC-25 som har kasettspelare. Billig var den också.

Den var trevlig smile.gif
skånepåg
Min runt 20 år gamla bandspelare som fortfarande funkar wink.gif
[attachment=72512:D_ckaren2.jpg]

Köp vilken sorts av mp3 spelare som helst om du har/hittar nya skivor att fylla den med och i stort sett vilka små datorhögtalare som helst, finns sladdar och kontakter för allt men där är det den vanliga telepluggen (Vanlig hörlurskontakt) eller är det phono de heter? Annars bara en skarvkontakt för nån 20 lapp tongue.gif
Konvertera från kasettband går ju med extra utrustning men blir inte bästa remastering om du inte använder lite bättre avancerade program för att få bort brus och digitalisera hela låten/låtarna ljudspår för ljudspår sad.gif
Synd du inte hade en smartphone, då hade du kunnat streamat/lyssnat på alla radioprogram på mobilen från nätet eller genom olika program från datorn, även bara göra vissa playlists eller välja att bara spela upp just den filen sen slutar allt direkt efter ^^
Jag somnar ofta i sängen till nån film/serie på mobilen genom medicentern på datorn genom nätverket, går även att se varfrån somhelst bara man har uppkoppling genom wifi/3G som allt annat idag, teknologin idag är man helt frälst för wink.gif
Myosotis
CITAT (skånepåg @ 18-09-2012, 13:24) *
Min runt 20 år gamla bandspelare som fortfarande funkar wink.gif

Ja de gamla grejorna höll längre. Den som fortfarande fungerar hjälpligt är också ca. 20 år gammal.

CITAT (skånepåg @ 18-09-2012, 13:24) *
vilken sorts av mp3 spelare som helst

Spelare har jag.

CITAT (skånepåg @ 18-09-2012, 13:24) *
Konvertera från kasettband går ju

Det kan jag göra, men det blir så tyst att man nästan inte hör något, man bara anar ett svagt ljud långt borta. Har inte kommit på vad det är för fel.
skånepåg
Det gjorde de biggrin.gif Förr var det kvalitet, men även idag om man kostar på sad.gif
Då är det bara att fylla den med avslappnings skivor och böcker och några billiga dator högtalare, men skaffa uppladdningsbara batterier om den inte har uttag för ac/dc laddare, beror vad man har för sak =/
Det krävs lite program för att få bästa ljud sad.gif
kerstinbern
Att prenumerera på podradio program är suveränt, använder man t ex Google Reader kan man sedan samla ihop alla podradioprogram från alla radiostationer man är intresserad av, nya program kommer in helt automatiskt. Sedan laddar man bara ned i sin MP3-spelare, eller använder en app i sin smartphone. Man kan börja lyssna på ett radioprogram och avbryta när man vill, och bara fortsätta senare.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4937246
Myosotis
CITAT (skånepåg @ 19-09-2012, 11:29) *
skaffa uppladdningsbara batterier om den inte har uttag för ac/dc laddare...

Jaha finns det högtalare som går på batterier? Uppladdningsbara batterier har jag.

CITAT (kerstinbern @ 19-09-2012, 11:44) *
Att prenumerera på podradio program är suveränt...

Det kanske man skulle försöka sätta sig in i g.gif
skånepåg
CITAT (Myosotis @ 19-09-2012, 12:14) *
Jaha finns det högtalare som går på batterier? Uppladdningsbara batterier har jag.


Det finns det också, de drivs ju av batterierna i spelaren genom sladden annars, men oftast så lite strömåtgång beroende vilka man köper tongue.gif
Finns en del halv monster om man ska klassa de som bärbara tongue.gif
Myosotis
CITAT (skånepåg @ 19-09-2012, 12:22) *
...de drivs ju av batterierna i spelaren genom sladden annars...

Gör de? Och jag som trodde det bara fanns såna med elanslutning. Då de väl ganska tysta kan jag tänka mig. Pappa har såna små extra högtalare till datorn som låter förfärligt när han stänger av datorn men glömmer att stänga av högtalarna.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Tack och lov köpte jag direkt en Sony walkman när jag märkte att kassettspelarna försvinner. Så nu har jag en ny i reserv.
Lyssnar ju också ofta på radion, inte bara på band. Vill inte ha något som jag måste ladda varje dag.
Myosotis
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-09-2012, 12:33) *
Så nu har jag en ny i reserv.

Jag hörde att de inte mår bra av att inte användas, du kanske bör spela ett band på den någon gång ibland!
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 19-09-2012, 12:14) *
Jaha finns det högtalare som går på batterier? Uppladdningsbara batterier har jag.


Jag har pyttesmå högtalare till min walkman. Bara att plugga in högtalarna, dom har inga batterier.
skånepåg
Högtalar elementen drivs av små elektriska strömmar genom sladdarna där av de får ljud och ström från sin källa wink.gif
Myosotis
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2012, 12:50) *
Jag har pyttesmå högtalare till min walkman. Bara att plugga in högtalarna, dom har inga batterier.

Det låter som den enklaste och billigaste lösningen, tror jag ska börja med att leta efter såna smile.gif
Myosotis
CITAT (Eva i Skåne @ 17-09-2012, 07:17) *
Det finns sov-hörlurar, små platta som man kan lägga under kudden...

De är jättebra tummenupp.gif Tack för att jag får låna dem!! kompiskram.gif



Kudden pratar... unsure.gif

biggrin.gif
malcolm
CITAT (Myosotis @ 19-09-2012, 13:05) *
Det låter som den enklaste och billigaste lösningen, tror jag ska börja med att leta efter såna smile.gif

Du kan få en kasettbandspelare gratis av mig, den är av fabrikatet Mark och knappt använd men den har legat på hyllan några år så jag vet inte hur bra den är numera. Vet att remmar och gummihjul kan torka ihop under åren men jag skall testa hur bra den är så hör jag av mig igen. Vill som sagt inte ha något för den men ett bidrag till frakten tas tacksamt emot. Det är endast Monoljud men den går både på batteri och på 230 V. Hör av mig när jag testat den.
Myosotis
CITAT (malcolm @ 23-09-2012, 23:32) *
Du kan få en kasettbandspelare gratis av mig, den är av fabrikatet Mark och knappt använd men den har legat på hyllan några år så jag vet inte hur bra den är numera. Vet att remmar och gummihjul kan torka ihop under åren men jag skall testa hur bra den är så hör jag av mig igen. Vill som sagt inte ha något för den men ett bidrag till frakten tas tacksamt emot. Det är endast Monoljud men den går både på batteri och på 230 V. Hör av mig när jag testat den.

w00t.gif Vad snäll du är!! smiley_small_hug.gif Ja testa först så den inte har blivit dålig. Synd att du bor så avsides wink.gif ingen odlait här som ska åka söderut? Självklart betalar jag frakten, hoppas den inte blir för dyr.
malcolm
Jag kollar upp imorgon.
Myosotis
thanks.gif kompiskram.gif
Jordgubbe
Jag både saknar och inte saknar kassettband. Mest för att ljudet (beroende på hur slitet bandet är) kan variera kraftigt till skillnad från en LP-skiva.

Det finns dock saker som aldrig givits ut annat än på kassett och gillar man sånt är någon form av kassettdäck ett måste. Det kan ju också vara sånt man spelat in själv, familjeminnen och radioprogram.

Fick själv tag i ett fint kassettdäck förra hösten och medan vissa saker låter bra så låter andra mindre bra.

Här finns lite minnen som bevarats med hjälp av kassettband, om man gillar radio (och annat).

Radiogodis
videofotografen.com
CITAT (Myosotis @ 16-09-2012, 23:01) *
Jag saknar att lyssna på kassettband!, Hur gör man nuförtiden?

Jag går rakt på ursprungsfrågan utan att ha läst hela tråden eftersom jag är "i branschen".

Du saknar de gamla kassettdäcken o har själv mängder med kassettband. OK!??

Förutsatt att du har en stärkare o högtalare. Köp ett kassettdäck. De brukar gå för mindre slantar än en stor stark kostar på puben dvs mellan 50 - 100 kronor. Mitt favoritmärke som ger hyfsat bra kvalityet är TECHNICS. Finns i översjö kvar i Sverige i second hand butikerna typ Röda Korset Kupan, Frälsingsarmén Myrorna, Stadsmissionen m fl samt naturligtvis på nätet typ Tradera. <<< klickbar länk bravo.gif

Själv har jag dryga 4.000 kassettband från den gamla goda kassettiden dvs från 60-, 70-, 80- o 90-tal. coolgleam.gif

Alt lite mer high tech är att du tankar ner musik i FLAC format o ljudböcker i MP3 format o streamar det direkt via datorn till antingen ett par hörlurar eller till ovannämnda stärkare med högtalare.

En varning dock i all välmening - HÅLL DIG BORTA FRÅN MUSIK I MP3 FORMAT EFTERSOM LJUDKVALITETEN HÖR 1900-TALET TILL! Ligger i ljudkvalitet med gamla stenkakor (78-varvare) lite överdrivet.
Wilmer
CITAT (Eva i Skåne @ 17-09-2012, 07:17) *
Det finns sov-hörlurar, små platta som man kan lägga under kudden, men du kanske inte vill ha nån sladd alls i sängen även om den är under kudden.

Var köper man dem?? Jag använder vanliga och får öronsmärta. Lyssnar på cdspelare som jag trycker igång varje gång jag vaknar. Har en MP3 som jag aldrig lärt mig använda, den är liksom tom vet inte hur jag får dit något och varifrån? Vet att det går att låna MP3 från bibblan, men det är en cdskiva och jag får inte plats med en cd i Mp3spelaren. (skojja bara). Fast, jag VET faktiskt inte hur jag får in det från skivan i spelaren, det är sant.
Eva i Skåne
Mina var köpta på Cool stuff (present från barnen, själv skulle jag aldrig hitta en sån affär) men tyvärr verkar dom inte finnas i deras sortiment längre.
sovlurar/kuddhögtalare


Jag hittade en variant på bedphones också när jag googlade
*Stintan*
Jo Coolstuff har dom! http://www.coolstuff.se/Kuddhogtalare
Myosotis
Många bra tips smile.gif Tack!
Wilmer
kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon