gammelnalle
Svensk rättvisa

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5272254



"följer bara regelverket" .....

Kom i håg detta i valet nästa år....

b
*Stintan*
Inget nytt tyvärr. Det märkliga är att inget görs åt det.
Anma
Om man ska välja vilket parti man ska rösta på utifrån vilka avgångsvederlag de har så finns nog eventuellt bara ett som passar, om ens det. Tyvärr.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Om man tänker på det, så finns det ingen parti man kan röstar på

Hur många är det inte i S som gör likadant? Tar Göran Persson, Nuder osw. Allihopa är likadana
Ugglemormor
ja, och det är säkerligen dem själva bestämt som har detta. I vissa fall känner jag till hur det har gått tillväga, men i vårt land kan detta bli för magstarkt.
Sedan finns det nog en hel del som inte kommer fram, skulle jag tro........ confused.gif
*Stintan*
Det är statsrådsarvodesnämnden som beslutar om arvodena och avgångsvederlagen för statsråd och statssekreterare.
malarmaster
vad nytt under solen? detta sker oavsett parti eller regering.
politikerna är rörande ense(förutom några få undantag) avseende arvoden och pensioner.
ett regeringsskifte har hittils inte påverkat situationen,sossarna är i det avseendet lika med alliansen.
har det framkommit något annat? ulf
pejori
Tror ur den aspekten att det inte har någon betydelse vad man röstar på. dunno.gif
"Mycket vill ha mer", oavsett politisk tillhörighet.
gnon49
Att vara politiker idag är väl närmast att betrakta som ett yrke. Man anställs, får i uppgift att föra partiets tala och när karriären är över väntar toppjobb inom t.ex näringslivet.
Skulle det sk-ta sig totalt så kan ju en avdankad politiker, om hen skött sina kort väl, leva gott på skattebetalarna. Så är det, sanna mina ord.
Ugglemormor
Ja. är livet underbart, eller?
gammelnalle
så VAD skall vi göra då??

jag tänker inte bara sucka och gå vidare, eller knyta näven i fickan.

Är vi tillräckligt många kan vi försätta berg....

Och: det handlar INTE om partitillhörighet... utan personligt kurage.

b
gnon49
Mardrömmen för ett parti är ju om väljarna sviker. då är sötebrödsdagarna över för många politiker. Att slentrianrösta på ett visst parti tror jag hämmar demokratin. Tror inte heller blockpolitiken är särskilt givande för demokratin. Väljarna har ju sin chans att påverka vart fjärde år. En massiv protest vid valurnorna är ju bättre än demonstrationer, som ofta spårar ur, ute på gator o torg. Sett ur min blickpunkt.
malarmaster
CITAT (gammelnalle @ 17-09-2012, 21:19) *
så VAD skall vi göra då??

jag tänker inte bara sucka och gå vidare, eller knyta näven i fickan.

Är vi tillräckligt många kan vi försätta berg....

Och: det handlar INTE om partitillhörighet... utan personligt kurage.

b

det gäller att väcka opinion för en förändring.
genom insändare,engagera tidningar samt inte minst dina egna politiker.
för att kunna få en förändring till stånd avseende pensioner,avgångsvederlag m.m krävs att någon av de stora partierna tar tag i frågan dvs s eller m.men de brukar vara överens när det gäller egna förmåner.
eftersom jag själv är politiker även om det endast är på lokal nivå vet jag hur det resoneras.
det är lika mycket rävspel i kommuner o landsting avseende förmåner,huvudsaken är att alla håller ihop så inte allmänheten får reda på det.
v och mp håller vi utanför,de är opålitliga.
vill du inte knyta näven i fickan får du själv sätta bollen i rullning,det finns säkert många som håller med dig,däribland jag men jag inser att det går inte att förändra utan något av de stora som pådrivare och de påverkas bara genom ett massivt opinionstryck. v och mp har många gånger motionerat i riksdagen om arvoden m.m. men aldrig fått gehör.
ulf
Blomstertanten
CITAT (malarmaster @ 17-09-2012, 22:00) *
det gäller att väcka opinion för en förändring.
genom insändare,engagera tidningar samt inte minst dina egna politiker.
för att kunna få en förändring till stånd avseende pensioner,avgångsvederlag m.m krävs att någon av de stora partierna tar tag i frågan dvs s eller m.men de brukar vara överens när det gäller egna förmåner.
eftersom jag själv är politiker även om det endast är på lokal nivå vet jag hur det resoneras.
det är lika mycket rävspel i kommuner o landsting avseende förmåner,huvudsaken är att alla håller ihop så inte allmänheten får reda på det.
v och mp håller vi utanför,de är opålitliga.
vill du inte knyta näven i fickan får du själv sätta bollen i rullning,det finns säkert många som håller med dig,däribland jag men jag inser att det går inte att förändra utan något av de stora som pådrivare och de påverkas bara genom ett massivt opinionstryck. v och mp har många gånger motionerat i riksdagen om arvoden m.m. men aldrig fått gehör.
ulf

Vad menar du med att V och MP är opålitliga???? confused.gif Menar du i de andra partiernas ögon?
Motti
Tyvär är det ju så att alla politiker är lika goda "Kålsupare" politisk tillhörighet minskar inte begäret efter pengar arvoden reseersättningar bostadsbidrag eller annat .Genom åren har vi ju set att alla oavset parti vill roffa åt sig allt de kan utan att ha dåligt samvete !jo när någon kommer på dom då har de helt plötsligt dåligt samvete
angry.gif
Blomstertanten
Att säga att alla politiker roffar åt sig är ungefär lika dumt som att säga att alla män våldtar eller att alla kvinnor är hysteriska!

Motti
Men ursäkta !det var det mest ologiska jag läst fear.gif hur tänker du då ?Alla politiker oavset parti sko sig om de har den läggningen .Det har väl inget med våldtäktsmän att göra !hur i all sin da kan du ens gämföra ?
*Stintan*
Hur vet du att ALLA politiker vill roffa åt sig allt de kan? Så är det ju inte även om en del utnyttjar systemet in absurdum.
Det går inte att generalisera som du gör Motti. Vad har läggning med detta att göra?
Motti
Det finns folk i varje parti som försöker fuska sig till resebidrag hyror mm det kan väl inte ha undgått någon sista tiden ?Som politiker har du ett annsvar att leva som du lär sedan förväntar jag mig av mitt parti att de ska leva hederligt ,gör de inte det så ut med dom !
*Stintan*
Men du skrev ALLA och det var det som både Blomstertanden och jag reagerade mot.
malarmaster
CITAT (Blomstertanten @ 17-09-2012, 23:20) *
Vad menar du med att V och MP är opålitliga???? confused.gif Menar du i de andra partiernas ögon?

jäpp,de är betydligt "hederligare" avseende mygel. ulf
Eva i Skåne
CITAT (malarmaster @ 18-09-2012, 08:00) *
jäpp,de är betydligt "hederligare" avseende mygel. ulf



Missförstår jag dig Ulf, eller menar du att M, SD m fl är hederligare än V och MP????
malarmaster
CITAT (Eva i Skåne @ 18-09-2012, 08:17) *
Missförstår jag dig Ulf, eller menar du att M, SD m fl är hederligare än V och MP????

nej,det menar jag inte.generellt är alla politiker glada för olika ersättningar och förmåner,även v och mp,det syns inte minst bland de f.d riksdagsledamöter för dessa partier som gärna tar ersättning/pension istället för att söka jobb.
dock är det just de partierna som utåt säger sig ogilla höga arvoden,hur det är i praktiken är tydligen en annan sak.
sd vet jag inget om,har aldrig haft med dem att göra men övriga partier är ganska ense om att sko sig.
på lokalnivå inte så mycket i pengar men lite asfalt eller byggmaterial till kåken?några praktikanter i trädgården? och ju längre ett parti haft inflytande dessto mer korrupt blir det även bland tjänstemännen,mycket ryggdunk och du fixar det ,va?
vad jag menar är att eftersom v och mp oftast har mindre inflytande så involveras de inte så ofta i den kulturen och där de sitter enbart i opposition så infattas de aldrig i myglet.
själv har jag erfarenhet av en sossekommun på 70-talet där jag engagerade mig i partiet men då jag uppdagade eller rättare sagt blev invigd i kulturen och opponerade mig mot det (jag var ung och med ett rättspatos)slutade det med att jag blev utfryst och fick mer eller mindre fly från kommunen,tidningarna var köpta och vägrade befatta sig med saken.
övriga partier var ju i opposition och svaga (sossarna var mäktiga på den tiden)och höll en låg profil.
nu när jag närmar mig pensionen har jag återigen engagerat mig politiskt,nu för ett annat parti men upptäckt att det finns en liknande kultur även i denna kommun,nu är det s och m i skön förening.
har lite försiktigt börjat forska i landstingsverksamheten och hittils inte hittat så mycket men visst myglas det även här.frågan är skall man bry sig?
eller låta sig innefattas i kulturen och kanske få en dräglig pension? Ulf
Piccante
vänder mig emot att "alla" skor sig på systemet. finns minst ett parti som har partiskatt dvs ingen riksdagsman tar ut mer än 26500kr/ mån resterande belopp går till partiet för att ha råd med internt arbete och att möta sina väljare ute i landet.
Ugglemormor
Då blir det tunnsådd med politiker ........ whistling.gif (försvarar inte de höga lönerna)
skånepåg
Krossa kapitalismen!
Smyger in med en punk låt från Eld Attack Krossa wink.gif Eak - Sådan är kapitalismen
Kom tänka på den för rubrikens namn wink.gif
Rosrup
Jag är demokrat!
Motti
Alla här kan drabbas av pengar hux flux och mycket av dom !undrar just hur en del av er kommer att tänka då ? verkar som de flest tycker det är ett gissel ?men man har ju alltid möjligheten att skänka bort dom .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 21-09-2012, 00:10) *
Alla här kan drabbas av pengar hux flux och mycket av dom !undrar just hur en del av er kommer att tänka då ? verkar som de flest tycker det är ett gissel ?men man har ju alltid möjligheten att skänka bort dom .


Springer genast och köper en lott blink.gif
pejori
CITAT (Motti @ 21-09-2012, 00:10) *
Alla här kan drabbas av pengar hux flux och mycket av dom !undrar just hur en del av er kommer att tänka då ? verkar som de flest tycker det är ett gissel ?men man har ju alltid möjligheten att skänka bort dom .


Precis.
Alla kan bli av med pengar också, hur gör ni då?
Tigger? dunno.gif

CITAT (*Stintan* @ 21-09-2012, 09:57) *
Springer genast och köper en lott blink.gif


EN?? confused.gif
Snåljåp, jag köper två jag... naughty.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 21-09-2012, 12:11) *
Precis.
Alla kan bli av med pengar också, hur gör ni då?
Tigger? dunno.gif



EN?? confused.gif
Snåljåp, jag köper två jag... naughty.gif


Har du så gott om dom? flirting.gif

Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag hade inga problem om jag skulle vinna pengar, dom vore så välkomna......
Motti
Jag tror att alla och en var står sig själv närmast ! vinner man en mille eller har en mille på banken så inte fan ger man bort dom ! men man kan dela med sig av dom !Många bäckar små blir till en stor Å
000.gif
Gita
CITAT (Piccante @ 18-09-2012, 10:05) *
vänder mig emot att "alla" skor sig på systemet. finns minst ett parti som har partiskatt dvs ingen riksdagsman tar ut mer än 26500kr/ mån resterande belopp går till partiet för att ha råd med internt arbete och att möta sina väljare ute i landet.

Jamen visst, det låter ädelt och fint, men den s.k. partiskatten är nu inget tvång och långt ifrån alla betalar.
Inte ens hon som var partiledarkandidat, Dinamarca, betalade .
Gita
Motti
Vad är det för fel man gjort om man har det bra ställt ? ska man skämas då eller !
Gita
CITAT (Motti @ 29-09-2012, 00:54) *
Vad är det för fel man gjort om man har det bra ställt ? ska man skämas då eller !

Javisst, såvida man inte är politiker, popstjärna, framgångsrik idrottare eller vunnit på tips eller lotto.
gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 29-09-2012, 11:50) *
Javisst, såvida man inte är politiker, popstjärna, framgångsrik idrottare eller vunnit på tips eller lotto.
gita


Fast varför måste en del skryta om att dom har det så gott ställt? Det är väl oftast det som sticker i ögonen på folk.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 29-09-2012, 12:03) *
Fast varför måste en del skryta om att dom har det så gott ställt? Det är väl oftast det som sticker i ögonen på folk.

Kanske det som du uppfatta som skryt är ren glädje och stolthet över det man lyckats åstadkomma. Nu är jag väl inte särskilt välbeställd rent ekonomiskt men jag är glad och stolt över vad jag gjort av mitt liv. Och det måste väl alla få rätt att vara och också visa, eller hur?
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 29-09-2012, 13:11) *
Kanske det som du uppfatta som skryt är ren glädje och stolthet över det man lyckats åstadkomma. Nu är jag väl inte särskilt välbeställd rent ekonomiskt men jag är glad och stolt över vad jag gjort av mitt liv. Och det måste väl alla få rätt att vara och också visa, eller hur?
Gita


Nej för mig är det två skilda saker. Skryt är så uppenbart och görs för att visa sig märkvärdig och ofta av nån som bara har åkt på en räkmacka.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag är aldrig avundsjuk om någon har mer än jag så länge dom har tjänat ihop pengar på ett ärligt sätt.

Men skryt här tar jag som önsketänkande.... För den som har något behöver inte gå in i ett trädgårdsfoum och skryter om det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon