Pia L
Det är olika bud angående rönnbären, det ena är att det är mycket rönnbär för att det blir en kall vinter och fåglarna ska lägga på hullet, det andra är att är det mycket rönnbär så blir det inte så mycket snö för att trädet inte klarar av den stora tyngden 2 gånger.
Finns det några belägg alls för att något utav det skulle stämma eller är det bara gamla skrönor? Eller finns det flera varianter ang. rönnbären?
Tilläggas kan att det är enormt mycket rönnbär på träden......och inte tror jag att vår tomt blir snöfri bara för att vi kapade undan den sista rönnen här ;-)
*Stintan*
Här är det väldigt lite rönnbär i år men återstår att se om det blir en mild vinter.
Jag har bara hört att mycket rönnbär betyder kall vinter. Det där om snön var nytt för mig.
Myosotis
Skrönor. Hur ska träden veta hur vintern blir?
Pia L
Stintan : Jag funderar även på om det kan vara lokala talesätt, beroende på var i landet man är ifrån, ni som svarar får gärna tala om från vilken landsände ni kommer ifrån så kanske man kan se ett mönster i det. ;-)

Myosotis : Tja, enligt någon lappgubbe (tror jag det var) så kunde ju han spå i aborrfenorna hur vädret skulle bli så alldeles otroligt kanske det inte är ;-)
*Stintan*
CITAT (Pia L @ 17-09-2012, 18:27) *
Stintan : Jag funderar även på om det kan vara lokala talesätt, beroende på var i landet man är ifrån, ni som svarar får gärna tala om från vilken landsände ni kommer ifrån så kanske man kan se ett mönster i det. ;-)


Kan säkert vara lokala talesätt vilket ju ännu mer talar för att det bara är humbug.

Det står i min signatur var jag är ifrån.
gunsta
Jag kommer från Dalarna och har hört båda uttrycken - jag struntar i det hela smile.gif


"att rönnbären frodas och enligt den gamla bondepraktikan lär det betyda att det blir en hård vinter.
Men Ulf Sperens, botaniker vid Umeå universitet, som forskat om rönnens reproduktion säger att det istället är så att rönnens bär visar hur förra sommaren var."


Källa: Bloggen Kaela som i sin tur länkade till en artikel i DN
hattstugan

Har hört båda delarna! Men att trädet bara bär börda en gång hörde jag första gången från en Jämte!

Här i Mälardalen är det mycket rönnbär blir vinter kall och snörik! Stämmer faktiskt rätt ofta tycker jag!

Varken förra året eller i år är det så mycket bär! Förra vintern var ju inte direkt snörik eller kall för den delen!
Gossen Ruda
Skrock. Ingen kan sia om framtiden. Jag säger som Yoda: I rörelse framtiden ständigt är.
FruTrädgårdstomte
Enligt den gamla Bondepraktikan så är många rönnbär tecken på en kommande sträng vinter. Det är nog den enda varianten jag har hört. Jag växte upp i norra Västergötland.

Så klart att det är nys, här är (antagligen samma) artikel fast i Ab:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15405810.ab

Likväl så tycker jag att det är ett stycke intressant kulturhistoria. Bondepraktikan säger dessutom:

"Om det regnar Midsommarsdagen, så säges att regnet, därefter vill kontinuera uti 40 dagar." Undra på om inte det har stämt i år iaf. flirting.gif
Myosotis
CITAT (Pia L @ 17-09-2012, 18:29) *
Jag funderar även på om det kan vara lokala talesätt, beroende på var i landet man är ifrån, ni som svarar får gärna tala om från vilken landsände ni kommer ifrån så kanske man kan se ett mönster i det. ;-)

Som talessätt är det ju intressant även om man inte tror på sånt. Här i Skåne har jag nog bara hört det där med att vintern blir kall (snörik?) om det är många rönnbär.
Anki på Öland
Har hört båda talesätten men inte orsaken men tyngd på grenarna.
gnon49
Att mycket rönnbär innebär kalla vintrar är nog en skröna. Däremot så kan ju ett träd berätta om klimatet under sin levnadstid. Det är intressant tycker jag. Finns väl levande träd än idag som frodades under jesu tid.
Pia L
Tack för alla svar, som pekar åt alla håll :-) Det finns alltså inget belägg för något utav det och jag hoppas innerligt trots alla rönnbär att vi får en vinter med 5-10 minusgrader och måttliga mängder snö, för skulle ena skrönan stämma så väntar en vargavinter.
pejori
Tror också det är en gammal skröna, så ta det lugnt, Pia.. whistling.gif
Förra hösten hade vi otroligt mycket rönnbär men en relativt snöfattig vinter.
Året innan där, lite rönnbär och mängder av snö, som skulle fått en eskimå att bli grön av avund... giggle.gif
Pia L
Och här hade jag ju velat haft en gillaknapp också.......attans att dom inte installerar en sådan ;-)
Men du Pejori......så mycket kan det väl inte skilja på snömängder i Göteborgstrakten, sonen hade då väldans mycket snö där han bor.
pejori
CITAT (Pia L @ 18-09-2012, 10:46) *
Och här hade jag ju velat haft en gillaknapp också.......attans att dom inte installerar en sådan ;-)
Men du Pejori......så mycket kan det väl inte skilja på snömängder i Göteborgstrakten, sonen hade då väldans mycket snö där han bor.


He he, vi hade mycket snö i fjol också, men året innan drunknade vi i snö, så dom fick sätta in bandvagnar här.. giggle.gif
Sorry nu blev vi OT igen.. blush.gif
Pia L
Det gör inget Pejori......det är ju "min" tråd ;-)
pejori
CITAT (Pia L @ 18-09-2012, 11:47) *
Det gör inget Pejori......det är ju "min" tråd ;-)


kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon