Full version: Hovrätten
zaaritha
Jag blir så upprörd på deras domar!
De sänker straffen för mördare, våldtäkt, allt utom knark o dyl.
Speciellt--sänker de straffen för våldtäkt mot barn...........
Vidrigt!
Huggorm
Det händer ibland att hovrätten eller högsta domstolen höjer straffen också, men visst känns det som om de oftast sänker. Är det fallet med de båda ihjälslagna lantbrukarna i Limmared eller vart det var som du tänker på nu?
Motti
Håller med er !våldtäckt mot barn borde vara livstid !finns inte i mitt förstånd att man kan ha samma straff för tex rån ja man får längre straff för rån än för våldtäckt på mor barn !eller tex mord om det finns två gärningsmän tex så går de ju näst intill fria om båda nekar !Jag förstår mig inte på rättsväsendet och hur de dömmer !I USA är båda dömda till mord om båda var närvarande !borde väl vara samma här ?Ibland tycker man att det är ett jäkla daltande här !Lås in buset för
angry.gif
Myosotis
Jag fattar inte överhuvudtaget hur man kan släppa ut såna igen, de har väl inte mirakulöst blivit ofarliga genom att sitta inlåsta ett tag. Varför släpper man ut mördare, för att de ska mörda fler?
Motti
Det har ju med den Svenska mentaliteten att göra !vi ska ju vara så jäkla gulliduttiga och ha så mycket översende med all brottslighet !och sedan äe de ju så himmla synd om Pedofiler och våldtäcktsmän de har ju hafft det så taskigt bla bla slap.gif Historien säger ju att det inte går att bota sådana !Håller med Leif GW Persson !lås in buset så vi andra kan leva i trygghet och inte tvärt om .
Min dotter jobbar på Domstolsverket och hon är chockad över hur det går till i det så kalat Rätts Sverige !
Huggorm
Glöm inte hur många miljoner det kostar att ha folk inlåsta. Det krävs skatteinbetalning från dussintals arbetare för att hålla var och en av banditerna inlåst. Det bästa vore att skriva avtal med Ryssland och placera dem i ett fängelse någonstans i Sibirien, helst där de kan jobba sig trötta i någon gammal gruva. Det skulle avskräcka samt hålla nere kostnaderna. Men då skulle väll den svenska kulturvänstern skrika sig hes över omänsklig behandling...
kerstinbern
I andra länder sköter de ju det här smidigare, de låter t ex en mobb stena den som allmänheten anser vara skyldig till ett brott.
Piccante
CITAT (kerstinbern @ 22-09-2012, 10:29) *
I andra länder sköter de ju det här smidigare, de låter t ex en mobb stena den som allmänheten anser vara skyldig till ett brott.

Det hade säkert många på odla uppskattat med...
Det är svårt med juridiken. Om man själv skulle bli åtalad för något så vill nog de flesta att det ska finnas en rättssäkerhet så att ingen döms på svaga grunder. Men det som jag tror ofta är fallet när en dom prövas i högre instans och straffet sänks är att de har skärskådat bevisningen och finner att det inte är helt vattentätt. I Långaredsdomen frikändes de visst för ett av två mord, var det pga brist på teknisk bevisning???
Det som gör mig upprörd är när domarna lägger in moraliska aspekter och tycker att en sovande kvinna som blir sexuellt utsatt inte kan vara våldtagen eftersom hon inte gjorde motstånd! Eller när de ska ifrågasätta hur kort kjol kvinnan hade eller om hon har haft många partners innan? ranting.gif
gnon49
Är nog viktigt att samhället markerar från början. Även om förövaren är tonåring eller däromkring. Sedan är det oftast försent. Det skall kännas när man begått brott eftersom nästan alltid finns det ett offer som kanske fått sitt liv förstört. Idag går ju snorvalpar omkring med skjutvapen i Sverige. Skottlossning är vardagsmat i främst storstäderna. Skrämmande med alla dessa gängbildningar som terrar omgivningen och inte drar sig för att använda vapen. Sedan är det alltid rättsväsendet som skall döma, inte allmänheten. Den kan ev. bara fördöma. Grogrunden finns kanske i alla betongförorter med hög arbetslöshet o allmän leda. Ett samhälle i samhället med egna lagar o regler.
Gita
CITAT (Piccante @ 22-09-2012, 11:05) *
Det hade säkert många på odla uppskattat med...
Det är svårt med juridiken. Om man själv skulle bli åtalad för något så vill nog de flesta att det ska finnas en rättssäkerhet så att ingen döms på svaga grunder. Men det som jag tror ofta är fallet när en dom prövas i högre instans och straffet sänks är att de har skärskådat bevisningen och finner att det inte är helt vattentätt. I Långaredsdomen frikändes de visst för ett av två mord, var det pga brist på teknisk bevisning???
Det som gör mig upprörd är när domarna lägger in moraliska aspekter och tycker att en sovande kvinna som blir sexuellt utsatt inte kan vara våldtagen eftersom hon inte gjorde motstånd! Eller när de ska ifrågasätta hur kort kjol kvinnan hade eller om hon har haft många partners innan? ranting.gif

Ja,rättssäkerheten är oerhört viktig och jag tycker nog att det är värre om någon oskyldig blir dömd än att en brottsling går fri.
När det gäller straffsatserna kan jag dock tycka att våldsbrott ger för lindriga straff i alla fall om man jämför med ekonomisk brottslighet.
Gita
Huggorm
Ett annat intressant fall är ju det i Kortedala, där en pensionär misshandlades så svårt att han blev liggande lång tid i koma. Fem av de sju i gänget släpps helt, och två får sjuttio respektive hundra timmars ungdomstjänst. Vad är det för straff för att invalidisera och nästintill döda en människa, och helt oprovocerat dessutom?
Eva i Skåne
CITAT (kerstinbern @ 22-09-2012, 10:29) *
I andra länder sköter de ju det här smidigare, de låter t ex en mobb stena den som allmänheten anser vara skyldig till ett brott.



Seriöst???
Bee
CITAT (Huggorm @ 22-09-2012, 15:08) *
Ett annat intressant fall är ju det i Kortedala, där en pensionär misshandlades så svårt att han blev liggande lång tid i koma. Fem av de sju i gänget släpps helt, och två får sjuttio respektive hundra timmars ungdomstjänst. Vad är det för straff för att invalidisera och nästintill döda en människa, och helt oprovocerat dessutom?


Det där är vi många som reagerat mot! Vem är det man tänker på och tar hänsyn till när "straffen" inte blev mer? Inte är det offret inte. Som mannen själv sa i en radiointervju, hur hade domarna blivit om de slagit ihjäl honom? Nu räcker det tydligen med att få gå till en tant på socialen som lägger huvudet på sne och säger Aja Baja till dom. Sen kan dom leva som vanligt och fortsätta busa. Det dom lärt sig av det här är att det funkar finfint att ljuga, både inför polis och domare thumbdown.gif
Huggorm
Dessutom satt de i domstolen och flinade och hånskrattade
zaaritha
Ja, bl a detta fick mej att bli fly förbannad!
Och de sänkte straffen för morden utanför Alingsås! Hur tänker de?
Det verkar som hovrätten är på brottslingarnas sida.....................
pejori
Hovrätten består av jurister.
Dom går strikt efter lagboken, utan att blanda in personliga åsikter.
Saknas tillräckligt med bevis, Ska dom inte dömas för mordet...
För mig är rättssäkerheten viktig dunno.gif
Gossen Ruda
Rättsväsendet har att fälla domar med utgångspunkt från vad det står i lagen. Är det fel på lagen är det upp till våra politiker att förändra lagen. Skulle rättsväsendet börja döma utan stöd i lagboken för vad man dömer är det fara på färde.
Edit stavfel.
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2012, 20:30) *
Rättsväsendet har att fälla domar med utgångspunkt från vad det står i lagen. Är det fel på lagen är det upp till våra politer att förändra lagen. Skulle rättsväsendet börja döma utan stöd i lagboken för vad man dömer är det fara på färde.


Precis tummenupp.gif
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2012, 20:30) *
Rättsväsendet har att fälla domar med utgångspunkt från vad det står i lagen. Är det fel på lagen är det upp till våra politer att förändra lagen. Skulle rättsväsendet börja döma utan stöd i lagboken för vad man dömer är det fara på färde.

Javisst är det så. Objektivt efter lagen i möjligaste mån, personliga känslor kan ju inte ligga till grund för domslut-. Sen tycker jag förstås fortfarande att påföljden för våldsbrott är allt för lindrig i jämförelse med straffsatserna för ekonomiska brott .
Gita
Huggorm
Det står inte exakt i lagboken vilket straff ett visst brott kan rendera. Det kan exempelvis vara fängelse i två till femton år, och då verkar det alltid som om straffen hamnar väldigt nära två år.
Eva i Skåne
Visst känner man sig förbannad ibland när det man själv är övertygad om inte håller i Hovrätten, men rättssäkerheten är viktig.
Hellre fria än fälla måste gälla för att vi inte ska få oskyldiga i fängelserna. Sen slinker tyvärr en och annan brottsling genom nätet, men det får vi finna oss i. Alternativet är värre.
I tingsrätten sitter lekmän, som vi, men i hovrätten dömer jurister
Gita
CITAT (Eva i Skåne @ 22-09-2012, 20:44) *
Visst känner man sig förbannad ibland när det man själv är övertygad om inte håller i Hovrätten, men rättssäkerheten är viktig.
Hellre fria än fälla måste gälla för att vi inte ska få oskyldiga i fängelserna. Sen slinker tyvärr en och annan brottsling genom nätet, men det får vi finna oss i. Alternativet är värre.
I tingsrätten sitter lekmän, som vi, men i hovrätten dömer jurister

Håller med dig, principen måste vara "HELLRE FRIA EN SKYLDIG ÄN ATT DÖMA EN OSKYLDIG"
GITA
pejori
CITAT (Huggorm @ 22-09-2012, 20:43) *
Det står inte exakt i lagboken vilket straff ett visst brott kan rendera. Det kan exempelvis vara fängelse i två till femton år, och då verkar det alltid som om straffen hamnar väldigt nära två år.


I "Lagboken" Finns utrymmen för något som heter "särskild hänsyn" det gäller både offer och förövare...
Allt som kommer fram i en FU ( Förundersökning) kommer inte ut i media.
En PU (Personundersökning) kan innehålla saker, som pressen aldrig får reda på.
Tingsrätten dömer utifrån ett synsätt, (Tre tillsatta nämndemän som inte är jurister) därför lönar det sig alltid att överklaga en "dålig" dom till hovrätten.
Bäst är, när BÅDA parter överklagar, då blir det i princip en ny rättegång...

CITAT (Eva i Skåne @ 22-09-2012, 20:44) *
Visst känner man sig förbannad ibland när det man själv är övertygad om inte håller i Hovrätten, men rättssäkerheten är viktig.
Hellre fria än fälla måste gälla för att vi inte ska få oskyldiga i fängelserna. Sen slinker tyvärr en och annan brottsling genom nätet, men det får vi finna oss i. Alternativet är värre.
I tingsrätten sitter lekmän, som vi, men i hovrätten dömer jurister


tummenupp.gif Japp. Visst kan jag bli förbannad, (om jag vet fakta) över vissa domar, men har jag inte fakta, andas jag lite och tänker.

(har ett rättsfall som jag blir grinig på, men måste fråga om jag får skriva om det här först)
Aqvakul
CITAT (Gita @ 22-09-2012, 20:47) *
Håller med dig, principen måste vara "HELLRE FRIA EN SKYLDIG ÄN ATT DÖMA EN OSKYLDIG"
GITA

Absolut! tummenupp.gif

CITAT (Huggorm @ 22-09-2012, 20:43) *
Det står inte exakt i lagboken vilket straff ett visst brott kan rendera. Det kan exempelvis vara fängelse i två till femton år, och då verkar det alltid som om straffen hamnar väldigt nära två år.


Så stora spann finns inte!

Men 2-6 år eller 4-10 år är vanliga parametrar...
pejori
Det jag kan tycka är fel är, om du rymmer eller inte inställer dig för att avtjäna ditt straff, får du ingen ytterligare påföljd.
Om du sticker och är i "frihet något år, får du ingen påbackning"
Tycker nog att den tiden du är på frifot ska läggas till straffet...(klockan stannar)
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 22-09-2012, 21:09) *
Så stora spann finns inte!

Men 2-6 år eller 4-10 år är vanliga parametrar...

Straffet för mord är tio år till livstid, vilket i teorin ger ett obegränsat spann...
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 22-09-2012, 21:46) *
Straffet för mord är tio år till livstid, vilket i teorin ger ett obegränsat spann...

10-18 år eller livstid...

Dvs i praktiken 10-30 år brutto, dvs 3x... (jmf 2-6 år....)
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 22-09-2012, 22:12) *
10-18 år eller livstid...

Dvs i praktiken 10-30 år brutto, dvs 3x... (jmf 2-6 år....)

För vissa brott är straffet böter till fängelse i exempelvis två år. Det spannet måste väll bedömas som större än 3x? rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 22-09-2012, 22:20) *
För vissa brott är straffet böter till fängelse i exempelvis två år. Det spannet måste väll bedömas som större än 3x? rolleyes.gif

Om man hårdrar det kanske, men det är ju olika påföljder...

Vad jag polemiserade mot från början var ditt exempel 2-15 år som ju inte finn IRL...
Huggorm
Det var bara ett övertydligt exempel
Motti
Lite Off topick kanske !men jag har alltid tyckt att man kan skicka upp buset långt långt upp i Lappland där det inte finns tåg bilar osv !låt dom jobba röven av sig i skogen som typ lite straffarbete !och långt långt där uppe i norr kan man inte ryma heller !Sätt dom på fjället isolera dom från oss och våra barn o barnbarn .
Huggorm
CITAT (Motti @ 22-09-2012, 22:35) *
Lite Off topick kanske !men jag har alltid tyckt att man kan skicka upp buset långt långt upp i Lappland där det inte finns tåg bilar osv !låt dom jobba röven av sig i skogen som typ lite straffarbete !och långt långt där uppe i norr kan man inte ryma heller !Sätt dom på fjället isolera dom från oss och våra barn o barnbarn .

Vart i Sverige finns det en plats som är så fjärran att man inte kan rymma från den? Folk spenderar ju frivilligt veckor av sina semestrar på att vandra i fjällen, så vad skulle inte någon med en rymlings desperation klara av? Dricksvatten finns i överflöd och bär att äta. Sedan är det bara att traska på så kommer man hem till slut.
Motti
Det finns träskmarker där uppe som kanske inte är så rymlingsbenägna ! det är väl bättre att ha buset där än mitt i smeten här !

Det finns träskmarker där uppe som kanske inte är så rymlingsbenägna ! det är väl bättre att ha buset där än mitt i smeten här !
Huggorm
CITAT (Motti @ 22-09-2012, 23:02) *
Det finns träskmarker där uppe som kanske inte är så rymlingsbenägna ! det är väl bättre att ha buset där än mitt i smeten här !

Jag lovar, det finns ingen norrländsk myr som skulle kunna hålla mig fången om jag hamnade i den situationen...

Eller syftar du på Torne Träsk? I såna fall kan botten vara en bra plats att husera de värsta brottslingarna rolleyes.gif
pejori
CITAT (Motti @ 22-09-2012, 23:02) *
Det finns träskmarker där uppe som kanske inte är så rymlingsbenägna ! det är väl bättre att ha buset där än mitt i smeten här !

Det finns träskmarker där uppe som kanske inte är så rymlingsbenägna ! det är väl bättre att ha buset där än mitt i smeten här !


Dom som bor där uppe, ska stå ut med det, du inte vill ha som grannar då eller???

Tro mig, det bor folk norr om stockholm också...
Alba
CITAT (Motti @ 22-09-2012, 22:35) *
Lite Off topick kanske !men jag har alltid tyckt att man kan skicka upp buset långt långt upp i Lappland där det inte finns tåg bilar osv !låt dom jobba röven av sig i skogen som typ lite straffarbete !och långt långt där uppe i norr kan man inte ryma heller !Sätt dom på fjället isolera dom från oss och våra barn o barnbarn .
.



CITAT (Motti @ 22-09-2012, 23:02) *
Det finns träskmarker där uppe som kanske inte är så rymlingsbenägna ! det är väl bättre att ha buset där än mitt i smeten här !

Det finns träskmarker där uppe som kanske inte är så rymlingsbenägna ! det är väl bättre att ha buset där än mitt i smeten här !


Vilken planet kom du ifrån ?
pejori
CITAT (Alba @ 22-09-2012, 23:23) *
.





Vilken planet kom du ifrån ?


rotfl.gif rotfl.gif
Carl
För att dömas så skall domstolen döma "att det tan all tvilel att någon är skyldig. Vilket är svårt i många fall. Våldstäcktmål är av naturen ett brott som det inte finns många vittnen till. Likaså om grupp männikor slår en person. Så kommer frågan vem gjorde vad.

En person som förklaras oskyldig kan också vara en person som man inte lyckades bevisa att han var skyldig. Vi har inte omvänd bevisning i Sverige att man ska bevisa att man är oskyldig. Utan domstolen ska bevisa att man är skyldig.
kerstinbern
CITAT (Motti @ 22-09-2012, 21:35) *
Lite Off topick kanske !men jag har alltid tyckt att man kan skicka upp buset långt långt upp i Lappland där det inte finns tåg bilar osv !låt dom jobba röven av sig i skogen som typ lite straffarbete !och långt långt där uppe i norr kan man inte ryma heller !Sätt dom på fjället isolera dom från oss och våra barn o barnbarn .



Ett Svenskt Gulag alltså? Det tillämpas ju t ex i Kina, och säkert också i t ex Nordkorea. Och det är ju intressant att det fortfarande finns så många i Sverige som uppskattar dessa diktaturer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon