Bee
Har just läst senaste sidorna i boktråden för att få lite tips och konstaterar återigen att många lyssnar på ljudböcker.
Jag har köpt några under årens lopp men det blir inte av att lyssna på dom. På dagarna finns inte riktigt ron att sitta ner och lyssna och när jag provat på kvällen så somnar jag och det är hopplöst att försöka hitta tillbaka till stället jag var på när jag somnade.
Hur gör ni som lyssnar? När lyssnar ni och vad gör ni under tiden? Är det en koncentrationssak?
Huggorm
Perfekt att lyssna på i bilen när man är på långtur. På cykeln också, det är ett sommarnöje av klass att trampa på mil efter mil i stilla takt medan man lyssnar på någon intressant ljudbok och ser på vackra landskap. Har man rätt sorts jobb så kan det också vara ett bra tillfälle att lyssna. Eller när man diskar, lagar mat eller en del andra hushållssysslor.
Myosotis
Jag har inte heller ro att bara sitta och lyssna, när jag ska lyssna på radioföljetongen måste jag alltid hitta på något att göra under tiden. Diska är perfekt, eller blåsa ut ägg (som jag behöver massor av till min konst) eller måla ägg - när det är högsäsong på det brukar jag tröttna på repriserna på P1-programmen och önska att jag hade lånat en ljudbok.
Ett år när det var så vansinnigt mycket svamp lånade jag ljudböcker och satt och rensade svamp halva nätterna och lyssnade på Selma Lagerlöf.
När jag är ute vill jag helst lyssna på fåglarna.
Bee
Förstår att det handlar en hel del om koncentration. Hm. Misstänkte det. Jag skulle inte klara av det på cykeln tex.
Men kanske till disken...
Lyssnar ni med små "pluppar" i öronen eller kommer ljudet från stereon när ni lyssnar hemma?
Myosotis
Undviker pluppar om det går. När jag lyssnar på radio brukar jag bära omkring en liten gammal radio.

Koncentration... nja. Man kan ju inte läsa eller räkna eller något sådant samtidigt förstås, men när man har en lagom automatisk syssla så tycker jag inte att man aktivt behöver koncentrera sig på något sätt, utan det är avslappnande.
Anki på Öland
Försökte lyssna på bok i bilen - efter en liten stund susade ljudet in i ena örat och ut ur det andra som bakgrundsmusik och jag hade ingen aning om vad dom hade läst om. För att verkligen höra var jag tvungen att koncentrera mig och det är inte bra att göra när man kör i trafik så det fick bli radion i stället..... Hemma känns det bättre att ta en riktig bok.
Myosotis
CITAT (Anki på Öland @ 21-09-2012, 23:46) *
Försökte lyssna på bok i bilen - efter en liten stund susade ljudet in i ena örat och ut ur det andra som bakgrundsmusik och jag hade ingen aning om vad dom hade läst om. För att verkligen höra var jag tvungen att koncentrera mig och det är inte bra att göra när man kör i trafik...

Undrar om det är olika för olika människor eller om det kan vara en vanesak? Sen är det ju en annan sak om där är mycket trafik, man ska stanna, svänga, kanske hitta vägen eller så, då går det ju inte. Men om man bara kör rakt fram på motorvägen borde det funka. Har aldrig testat faktiskt, brukar lyssna på musik i bilen vilket jag nästan aldrig gör längre annars.
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 21-09-2012, 23:52) *
Undrar om det är olika för olika människor eller om det kan vara en vanesak? Sen är det ju en annan sak om där är mycket trafik, man ska stanna, svänga, kanske hitta vägen eller så, då går det ju inte. Men om man bara kör rakt fram på motorvägen borde det funka. Har aldrig testat faktiskt, brukar lyssna på musik i bilen vilket jag nästan aldrig gör längre annars.


Tror det är snudd på lika farligt att lyssna på ljudbok som att snacka i mobilen när man kör bil, iallafall om man gör det med pluppar i öronen.
Huggorm
Menar ni att den berömda kvinnliga simultankapaciteten är en myt? ohmy.gif
EKLO
Lyssnar på saker när jag jobbar i trädgården, rensar ogräs, gräver, röjer sly, klipper gräs, hugger ved .... har pluppar i öronen och dessutom hörselskydd ovanpå om jag håller på med bullriga apparater, då hörs inspelningen bra.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 22-09-2012, 02:08) *
Tror det är snudd på lika farligt att lyssna på ljudbok som att snacka i mobilen när man kör bil, iallafall om man gör det med pluppar i öronen.

Och varför skulle det vara farligare att lyssna på en talbok än att t.ex. samtala med en medpassagerare?
Det är väl bara att "pausa" boken när trafiksituationen så kräver.
Jag lyssnar alltid på talböcker när jag kör till och från jobbet, dvs en timme varje vardag, ett sätt för mig att hinna få in lite kultur i ett ganska tätt schema.
Gita
Eva i Skåne
Jag lyssnar också på ljudböcker i bilen, alltid till och från jobb. Sen händer det att det är så spännande att jag tar den med in och lyssnar en stund inne. Då sätter jag den i datorn och eventuellt spelar jag nåt spel samtidigt. Det går utmärkt att spela spel av enklare typ som att skjuta bollar och liknande. Ljud från boken, men inte från spelet såklart. Det går även att lösa sudoko samtidigt.
Så länge det inte är bokstäver verkar det vara olika delar av hjärnan som arbetar och det går att kombinera.
Jag kan inte ligga och lyssna för då somnar jag ofelbart och som någon skrev innan så är det hopplöst att hitta var i berättelsen man somnat. Det är lättare när man kan bläddra i en vanlig bok och skumma texten där man varit halvslumrande.

Huggorms variant med en stillsam cykeltur låter härlig. Även promenader eller joggingturer går säkert utmärkt att kombinera med ljudböcker om man kan med att ha ploppar i öronen
*Stintan*
CITAT (Gita @ 22-09-2012, 09:51) *
Och varför skulle det vara farligare att lyssna på en talbok än att t.ex. samtala med en medpassagerare?
Det är väl bara att "pausa" boken när trafiksituationen så kräver.
Jag lyssnar alltid på talböcker när jag kör till och från jobbet, dvs en timme varje vardag, ett sätt för mig att hinna få in lite kultur i ett ganska tätt schema.
Gita


Konstigt att du ens behöver fråga. Du kanske inte såg att jag skrev "i allafall om man gör det med pluppar i öronen." Antar att du inte pratar med medpassagerare med hjälp av hörlurar.

Precis som Anki skrev så krävs det koncentration för att lyssna på en ljudbok (med eller utan lurar) om det som sägs inte ska gå in genom ena örat och ut genom andra. Knappast jämförbart med att samtala med en medpassagerare eller slölyssna på bilradion och musik t.ex. Jag tycker nog att man ska lägga all koncentration på bilkörningen och inte på andra saker. Annars är man faktiskt en fara för både sig själv och andra i trafiken. Det kan faktiskt redan vara för sent för "att pausa boken när trafiksituationen så kräver".
Gita
CITAT (*Stintan* @ 22-09-2012, 10:59) *
Konstigt att du ens behöver fråga. Du kanske inte såg att jag skrev "i allafall om man gör det med pluppar i öronen." Antar att du inte pratar med medpassagerare med hjälp av hörlurar.

Precis som Anki skrev så krävs det koncentration för att lyssna på en ljudbok (med eller utan lurar) om det som sägs inte ska gå in genom ena örat och ut genom andra. Knappast jämförbart med att samtala med en medpassagerare eller slölyssna på bilradion och musik t.ex. Jag tycker nog att man ska lägga all koncentration på bilkörningen och inte på andra saker. Annars är man faktiskt en fara för både sig själv och andra i trafiken. Det kan faktiskt redan vara för sent för "att pausa boken när trafiksituationen så kräver".

Det har ju förstås också stor betydelse hur säker och van man är som förare. Det finns ju sådana som aldrig skulle tillåtas att sätta sig bakom en ratt, varken med eller utan ljudbok.
gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 22-09-2012, 12:36) *
Det har ju förstås också stor betydelse hur säker och van man är som förare. Det finns ju sådana som aldrig skulle tillåtas att sätta sig bakom en ratt, varken med eller utan ljudbok.
gita


Japp och det brukar vara de som är kaxigast som är värst.
Bee
Bilkörning går bort i sammanhanget. Jag klarar knappt att prata i telefon (och då behöver jag inte hålla i den) när jag kör bil.
Jag är kanske "manlig" då då, verkar sakna simultankapacitet i vissa sammanhang flirting.gif
Att lyssna vid datorn kan nog vara något. Jag brukar ha radion på och då kan jag lika gärna lyssna på bok medan jag spelar Harpan, Kungen och Mahjong.
Tack för era synpunkter/tips!
Gita
CITAT (*Stintan* @ 22-09-2012, 13:26) *
Japp och det brukar vara de som är kaxigast som är värst.

Fast jag undrar om inte de där ovana, ängsliga och veliga "söndagsförarna" är värre.
Gita
FruTrädgårdstomte
Perfekt när man ska köra långt ensam, liksom när man hålls med nåt annat och inte har händerna fria eller tid att sätta sig ner med en bok.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 22-09-2012, 17:39) *
Fast jag undrar om inte de där ovana, ängsliga och veliga "söndagsförarna" är värre.
Gita


Dom sitter förmodligen inte och lyssnar på ljudbökker när dom kör...för det var väl det tråden handlade om.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gita @ 22-09-2012, 17:39) *
Fast jag undrar om inte de där ovana, ängsliga och veliga "söndagsförarna" är värre.
Gita


Nej det är dom som gör annat under körningen. Och oft är det dom som inbillar sig att dom är bra förare.

Men det är lika farligt när cyklister gör det. Dom hör inget och sehr inget
mamamaggan
Här lyssnas det på ljudbok varje kväll i stort sett. Vi lyssnar tillsammans min man och jag när vi går och lägger oss.

Problemet är som sagt att vi måste backa och leta reda på var vi var när vi somnade och/eller att vi somnar på olika ställen. Men så stort problem tycker jag inte det är , det funkar iaf för oss.

Vi tycker det är ett bra sätt att koppla av på när vi ska sova , man lägger undan allt som man annars kanske skulle fundera på , det som hände under dagen eller vad som ska hända i morgon.

Vi har som ni förstår inga lurar eller pluppar utan högtalare.

Jag har tidigare läst mycket medan min man i stort sett aldrig har läst men han gillar att lyssna . I dag har jag svårt att läsa eftersom jag inte kan hålla i böcker så det här funkar bra för oss båda .

Att lyssna medan man stryker , städar , diskar osv tycker jag låter bra , överhuvudtaget när man gör saker som inte kräver så stor koncentration borde det väl gå bra.



Alba
Förr läste jag enbart pappersböcker (eller vad man nu ska kalla det) men jag upptäckte av en tillfällighet kasettböcker och blev fast. Numera är det CD-bok som gäller. Jag lägger upp ett lager då det är bra priser eller fyndar på loppis.

Varje dag lyssnar jag på radioföljetongen på P1 11.35. Jag har där lyssnat på många bra böcker som jag annars aldrig skulle ha trott varit något att lyssna på.

Men.........

jag måste ligga för att kunna koncentrera mig. Jag har försökt lyssna medan jag tex städar eller diskar men det går inte. Tankarna flyger iväg och jag måste backa boken för att lyssna igen.
Om jag ligger är det bara jag och den som läser boken - inget som stör - och det är sååå avkopplande.






Bee
Mamamaggan: Vad mysigt det låter att ni båda lyssnar till en bok innan ni låter er omslutas av Morfei armar wub.gif
Hm. Undrar om jag kunde få maken att lyssna till böcker jag gillar. Han tycker jag läser aptråkiga böcker (hur nu tex en bok om Sissinghurst av Adam Nicholson kan vara tråkig!).
Myosotis
CITAT (Alba @ 22-09-2012, 21:07) *
...jag måste ligga för att kunna koncentrera mig. Jag har försökt lyssna medan jag tex städar eller diskar men det går inte. Tankarna flyger iväg och jag måste backa boken för att lyssna igen.
Om jag ligger är det bara jag och den som läser boken - inget som stör - och det är sååå avkopplande.

Missade ett avsnitt av radioföljetongen och skulle lyssna på det i datorn. Hade inget annat att göra just då så jag försökte att bara lyssna och kom då på att för mig är det precis tvärtom! Blicken och tankarna vandrar ut genom fönstret och jag slutar lyssna, eller så vandrar blicken omkring inne där det nästan står något skrivet överallt, man läser en boktitel eller råkar få syn på en notis man har skrivit och så har man tappat tråden. Och om jag blundar så tänker jag "nu måste jag blunda för annars tittar jag ut genom fönstret och så kanske jag får syn på en fågel och då slutar jag säkert att lyssna, nu måste jag verkligen koncentrera mig..." och så hör jag inte boken för alla tankarna.
Wilmer
Lyssnar i bilen.
När jag klipper gräset (under hörselskydden).
När jag rensar ogräs.
När jag städar.
När jag lagar mat.
När jag målar huset... Närsomhelst! Som sagts tidigare, perfekt att slappna av till istället för att mala annat innan man somnar.
Alba
CITAT (Myosotis @ 26-09-2012, 23:06) *
Missade ett avsnitt av radioföljetongen och skulle lyssna på det i datorn. Hade inget annat att göra just då så jag försökte att bara lyssna och kom då på att för mig är det precis tvärtom! Blicken och tankarna vandrar ut genom fönstret och jag slutar lyssna, eller så vandrar blicken omkring inne där det nästan står något skrivet överallt, man läser en boktitel eller råkar få syn på en notis man har skrivit och så har man tappat tråden. Och om jag blundar så tänker jag "nu måste jag blunda för annars tittar jag ut genom fönstret och så kanske jag får syn på en fågel och då slutar jag säkert att lyssna, nu måste jag verkligen koncentrera mig..." och så hör jag inte boken för alla tankarna.


Jag känner igen det där även om jag inte har några problem med det längre.
Ofta blundar jag då jag ligger och lyssnar. Det är nog en medveten omedvetenhet för att kunna koncentrera mig på boken.
mamamaggan
CITAT (Alba @ 27-09-2012, 16:15) *
Jag känner igen det där även om jag inte har några problem med det längre.
Ofta blundar jag då jag ligger och lyssnar. Det är nog en medveten omedvetenhet för att kunna koncentrera mig på boken.



Hade samma problem i början men det blev bättre efter ett tag.

omk
Jag lyssnar nästan bara i bilen. Har 40 min till jobbet (och naturligtvis 40 min FRÅN jobbet också wink.gif ), så där finns massor med tid till en bok.
Nu i sommar har jag dock mest lyssnat på radion, eftersom jag kört den bilen som bara har en kassettradio (jodå, sådana anordningar finns fortf !!), men jag ska be sonen flytta över en cd-radio från en skrotbil till kassett-bilen, och då !! tummenupp.gif
Christa
Jag lyssnar på ljudböcker när jag diskar och jobbar i köket.

Om jag kommer på mig med att ha glömt att lyssna så konstaterar jag bara att den boken inte var tillräckligt fängslande och så byter jag till en annan. Ibland beror det på uppläsaren.

Jag började lyssna på böcker på 80-talet och har säkert hört tusentals. För mig har det varit ett bra sätt att koppla av från annat som legat och gnagt i skallen. Jag bodde också ensam i 26 år och då var ljudböckerna ett sällskap.

Jag kan rekommendera Håkan Nesser. Han läser oftast själv och jag tycker han är behaglig att höra på och så är det ju spännande.

Marit Paulsens "Liten Ida" och Astrids Lindgrens bok om hennes föräldrar är ljudböcker som etsat sig fast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon