Full version: Fruktförmedlingen
Myosotis
Äkta vara

Äntligen! Vilket bra initiativ!! yahoo.gif I många år har jag gått och retat mig på alla importerade äpplen i affären. Och de svenska tar ju slut, man har inte ens något val! Samtidigt ligger fallfrukten och ruttnar bort. Men inte visste jag att det var mycket:

"280 000 ton äpplen årligen, ungefär så stor kapacitet uppskattas den svenska fritidsodlingen ha. Det är ungefär dubbelt så mycket som den inhemska kommersiella odlingen av äpplen och importen tillsammans."

Hoppas många skänker och hämtar frukt!
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns redan en Fruktförmedling på Facebook så det är inget nytt.
Pia L
Grannarna kör hellre ut falläpplena i skogen än skänker bort dom
hattstugan

Tycker det är bra alternativ!

Alla människor har faktiskt inte Face Book!!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det finns tyvärr många människor som inte vill ha fallfrukt. Och att böja sig ner och plocka upp själv är för dom flesta otänkbart. Det är mycket enklare att plocka till sig i affären..........

Så är det tyvärr
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-09-2012, 08:33) *
Det finns tyvärr många människor som inte vill ha fallfrukt. Och att böja sig ner och plocka upp själv är för dom flesta otänkbart. Det är mycket enklare att plocka till sig i affären..........

Så är det tyvärr



Kan hända att det finns många som inte är intresserade men det finns också många som gärna skulle vilja ha möjligheten. Då är det väl jättebra att det kommit igång en sån här förmedling! Jag skulle gärna plocka fallfrukt om jag kunde, har gjort det förr.

Trist att såna här bra initiativ tas emot med sån negativism.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 24-09-2012, 08:51) *
Kan hända att det finns många som inte är intresserade men det finns också många som gärna skulle vilja ha möjligheten. Då är det väl jättebra att det kommit igång en sån här förmedling! Jag skulle gärna plocka fallfrukt om jag kunde, har gjort det förr.

Trist att såna här bra initiativ tas emot med sån negativism.


Stintan att du hittar nåt negativt hos mig, är ju klart.....

Men jag hade tidigare många frukträd och hade varit tacksam om nån hade plockat upp lite.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-09-2012, 08:57) *
Stintan att du hittar nåt negativt hos mig, är ju klart.....

Men jag hade tidigare många frukträd och hade varit tacksam om nån hade plockat upp lite.



Tänk om det då hade funnits en välkänd fruktförmedling vad bra det hade varit.
FruTrädgårdstomte
CITAT (Myosotis @ 23-09-2012, 22:38) *
Äkta vara

Äntligen! Vilket bra initiativ!! yahoo.gif I många år har jag gått och retat mig på alla importerade äpplen i affären. Och de svenska tar ju slut, man har inte ens något val! Samtidigt ligger fallfrukten och ruttnar bort. Men inte visste jag att det var mycket:

"280 000 ton äpplen årligen, ungefär så stor kapacitet uppskattas den svenska fritidsodlingen ha. Det är ungefär dubbelt så mycket som den inhemska kommersiella odlingen av äpplen och importen tillsammans."

Hoppas många skänker och hämtar frukt!



tummenupp.gif

Som du retar jag mig oerhört på att äpplena i affären är mycket mer vittberesta än jag. Blanka är de för all del men har vare sig nån smak eller doft just.
Själv har jag inte (än) nån frukt att dela med mig av, men jag böjer mig gärna efter fallfrukt om jag får nånstans.
Jättebra initiativ detta!
Eva i Skåne
Jag tror det finns lika många som låter sin fallfrukt ligga som det finns de som gärna skulle vilja ha den.
Problemet är att få dessa människor att hitta varandra och då verkar en förmedling vara perfekt.

När jag hade småbarn och var mycket ute och promenerade med barnvagn i villaområden skulle jag så gärna velat ta av fallfrukt för att baka, koka mos mm, men jag tror inte jag mötte villaägarna och var ändå för blyg för att fråga.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 24-09-2012, 09:29) *
Tänk om det då hade funnits en välkänd fruktförmedling vad bra det hade varit.


Det är klart att tanken är bra. Hos mig hade dom t.o.m. fått plocka från trädet om dom ville.
Min ena dotter som har gården nu, kör allt till musteriet nu för hon har gett upp att någon vill plocka frukt.

Men däremot min sambo gick och pallade äpple hos grannen på landet. Jag skvallrade för grannfrun och då kom hon med en stor påse äpplen till honom och han blev jätteglad. Men han tyckte att han hade kunnat själv plocka upp dom, hon hade inte behövd göra det.

Elisabeth
Myosotis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-09-2012, 07:17) *
Det finns redan en Fruktförmedling på Facebook så det är inget nytt.

Kul för dem som har facebook.
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 24-09-2012, 14:57) *
Kul för dem som har facebook.


Det är samma fruktförmedling.
Hjortronsylt
Usch, hur kan man vilja äta frukt som fallit ner på marken confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif
Peztis
CITAT (Hjortronsylt @ 24-09-2012, 15:59) *
Usch, hur kan man vilja äta frukt som fallit ner på marken confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif


Äter du potatis och morötter?
Hu så äckligt! sick.gif
De har ju t o m legat nere i jorden, inte som äpplena som landat mjukt ovanpå gräset.
*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 24-09-2012, 15:59) *
Usch, hur kan man vilja äta frukt som fallit ner på marken confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif


Varför skulle man inte vilja det? Fallfrukt passar ofta väldigt bra att göra mos eller juice av, eller att ha i mat eller bak, bara att skära bort det som eventuellt blivit fult. Ofta finns det ju även äpplen som inte tagit skada av fallet och då är det ju ingen skillnad mellan dom och dom som fortfarande sitter kvar på trädet.
Gita
CITAT (Hjortronsylt @ 24-09-2012, 15:59) *
Usch, hur kan man vilja äta frukt som fallit ner på marken confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif

Är benägen att hålla med. Fallfrukt brukar inte vara särskilt fräsch, vi ger den till våra hästar. Däremot delar jag gärna med mig av överskott från träden
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 24-09-2012, 17:40) *
Är benägen att hålla med. Fallfrukt brukar inte vara särskilt fräsch, vi ger den till våra hästar. Däremot delar jag gärna med mig av överskott från träden
Gita


Det beror ju isåfall på att man inte plockar fallfrukten utan låter den ligga.
Myosotis
Ett nyramlat äpple är väl inget äckligt?! Dessutom får man säkert plocka från träden också hos många som vill ge bort sitt överskott.
Anma
Jag har använt massor med fallfrukt med blåmärken till mos. Funkar hur bra som helst. Blåmärkena har jag i för sig skurit bort först.

Här på min gata lägger flera husägare ut kartonger med äpplen utanför grinden. Bara att ta om man vill ha. Det är väldigt populärt.
Hjortronsylt
CITAT (Peztis @ 24-09-2012, 17:22) *
Äter du potatis och morötter?
Hu så äckligt! sick.gif
De har ju t o m legat nere i jorden, inte som äpplena som landat mjukt ovanpå gräset.

Ja, äpplena har legat öppet på marken varav jag tycker det är osmakligt å äta de.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (*Stintan* @ 24-09-2012, 15:42) *
Det är samma fruktförmedling.



Nej det är inte samma fruktförmedling Victoria Qvarnström startade fruktförmedlingen på Facebook för ca 1år sedan och sidan har runt 4500medlemmar.

Hon ger dock tips på sin sida för fruktförmedling att ifall man inte hittar frukt i sitt eget område på facebooksidan att man kan kolla in äkta varas fruktförmedling och se om det finns nån som lagt in annons där.
*Stintan*
Aha det har jag missat, sorry! blush.gif
EKLO
Detta påminner mig om när min pappa för en del år sedan fyllde en skottkärra med fina äpplen från trädgården, och ställde kärran på garageuppfarten vid gatan med en stor skylt där det stod: Var så goda!

Nästa dag låg alla äpplena på marken och skottkärran var borta.

Som tur var hade han humor - vi skrattade länge åt detta!
Myosotis
CITAT (EKLO @ 25-09-2012, 09:57) *
Nästa dag låg alla äpplena på marken och skottkärran var borta.

duh.gif Det är inte sant!! ranting.gif Jag hade inte kunnat uppbringa någon humor om det hade varit min skottkärra. Vilka idioter det finns.
Peztis
Lite som jag ibland funderat på om man skulle ställa upp ett bord utanför vårt hus och ställa växter på och en burk där folk kan betala själva, sådär som man kan se ute på landsbygden där man kan köpa grönsaker och ägg.
Men då lär väl burk och bord försvinna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon