Full version: Visumregler
Gossen Ruda
Kollade lite på visumregler för bl.a. Japan men blev undrande här: http://www.languagecourse.net/se-sprakkurser/visa/japan.php3 Som jag utläser det behövs inget visum när man kommer som turist men ändå har turistvisumet en giltighetstid på 3 månader. Hur hänger det ihop? Hur är det fö åt andra hållet? Edit: glöm det sista, hittade svaret själv. Edit2: Frågan kvarstår för det är likadant åt andra hållet. japaner tycks slippa visum men måste ändå söka turistvisum. ?????
*Stintan*
Det krävs ju visum om man kommer från andra än de uppräknade länderna och då är giltighetstiden 3 månader för turistvisum. Så tolkar jag det iallafall. Här kan man se från vilka länder det krävs visum om man vill turista i Sverige.
http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/04/45/866fabed.pdf
ninnisky
Om du kommer som turist stannar du i regel inte tre månader och behöver då inget visum utan anger bara passnummer i samband med att du bokar biljett. Om du däremot ska stanna längre än tre månader gäller förlängningen enbart tre månader till. Misstänker att det är så man tänker i din länk!!!!
Gossen Ruda
Det är lite förbistring mellan olika sidor. Kolla migrationsverket: http://www.migrationsverket.se/info/142.html och klicka på länken till höger om vilka länder man kväver visum ifrån. Japan är inte med. Samma sida som stintan länkar till.
ninnisky
CITAT (ninnisky @ 25-09-2012, 10:10) *
Om du kommer som turist stannar du i regel inte tre månader och behöver då inget visum utan anger bara passnummer i samband med att du bokar biljett. Om du däremot ska stanna längre än tre månader gäller förlängningen enbart tre månader till. Misstänker att det är så man tänker i din länk!!!!



Svaret ovan syftar på om du själv åker till Japan - och taget ur verkligenheten!

Det Migrationsverket anger stämmer inte alltid, tyvärr! Kanske delvis föråldrad info. T ex ska man ha med passfoton till vissa länder i bl Asien. Dessa foton behövs aldrig när du väl kommer dit. Gäller bl a i Laos, Kina, Burma, Taiwan, Kambodja. Visumregler ändras snabbt numera.
Gossen Ruda
Hjärnan är trög idag men som jag fattar det behövs inget visum alls när man reser mellan ordentliga länder som Sverige och Japan. Däremot får man inte stanna längre än tre månader utan att ansöka om förlängning. Det är väl så du menar Ninnisky? För andra länder krävs det visum till Sverige och ibland även från Sverige. Till USA behöver man dock något slags inresetillstånd.
Elisabeth-Västkustkolonisten
3 månader gäller ju för alla länder, även om man inte behöver visum.

Men varför inte ringa till ambassaden för att höra hur det är?
ninnisky
CITAT (Gossen Ruda @ 25-09-2012, 11:25) *
Hjärnan är trög idag men som jag fattar det behövs inget visum alls när man reser mellan ordentliga länder som Sverige och Japan. Däremot får man inte stanna längre än tre månader utan att ansöka om förlängning. Det är väl så du menar Ninnisky? För andra länder krävs det visum till Sverige och ibland även från Sverige. Till USA behöver man dock något slags inresetillstånd.


Så menar jag! I USA får du ditt inresetillstånd i passkontrollen.
Gossen Ruda
Tack, då har det klarnat trots alla moln därute. Nu är detta enbart teoretiskt, jag är för djupt rotad i den svenska myllan. biggrin.gif
gnon49
Men det är väl inte bara att resa ut i världen? Man kontrolleras väl innan man får grönt ljus. Finns du i några register kan det vara kört. Har för mig USA är benhårda på den punkten.
Är väl bara inom EU det är i stort sett noll kontroll.
ninnisky
CITAT (gnon49 @ 25-09-2012, 12:12) *
Men det är väl inte bara att resa ut i världen? Man kontrolleras väl innan man får grönt ljus. Finns du i några register kan det vara kört. Har för mig USA är benhårda på den punkten.
Är väl bara inom EU det är i stort sett noll kontroll.


har aldrig visat passet så ofta som jag gör nu inom EU-länder. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon