Full version: Odla ekollon
Stefan zon 5
Tänkte kolla om det är nån med erfarenhet att plantera ekollon ? När man ska göra det och hur man går till väga för det bästa resultat rolleyes.gif
gunsta
Hej! - Jag bor i Uppland och har en ekhäck som jag har planterat själv av egna ekollon. Mycket okomplicerat var det, gjorde hål i marken och pillade ner ekollon, ganska tätt. Nu är väl häcken 15 - 20 år och träden är ganska stora (tre - fyra meter). Ekhäcken är inte särskilt vacker eftersom den blir gles nertill. Jag har heller inte brytt mig i att klippa den annat än att 'toppa'. Men jag gillar den ändå, den står också strategiskt på tomten - så den får stå kvar. Lycka till smile.gif.
Stefan zon 5
Ok vad kul att det funkar, kommer du ihåg om ekollonen var gröna eller bruna när du sådde dom? Jag har sått ett 20 tal gröna som jag plockade från grannens ek vet ej om dom kanske ska "mogna" först och ramla ner innan man sår dom.
gunsta
Jag planterade dom som hade trillat ner från våra stora ekar - vissa år är det ju massor av ekollon. Dom ändrar nog färg eftersom tror jag - men det kan väl knappast kvitta vilken färg dom har. Bara dom är mogna - men det vet jag egentligen inte. Det enda jag vet är att tomten är full av små ekplantor - så grobarheten är nog hög.
Huggorm
Det är viktigt att inte ekollonen får ligga och torka för mycket innan man sår dem. Det sägs att ekollon som flyter är döda, men jag vet inte hur väl det stämmer. I övrigt är det inte mycket att tänka på, ekollon är nog bland de lättaste trädfrön man kan plantera. De är ju stora och innehåller mängder med näring för plantan att använda innan den kommit så långt att den kan ta från jord och sol
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon