Full version: Skumgummi
mamamaggan
VAr kan jag köpa skumgummi i stora storlekar så att jag kan skära till mina den i lagom storlek till sittdynor ?

Har letat efter sittdynor till våra nya utemöbler hela sommaren utan att hitta dem och nu kom jag på att jag skulle ju kunna göra dem själv.

Då är det jag allra mest behöver just skumgummi , tyg kan man få tag på överallt.



Är tacksam för alla tips !
FruTrädgårdstomte
Jag ska fixa nya dynor till en rottinggrupp och har hittat fräscha skumgummimadrasser på loppis.
Annars vet jag att Jysk har madrasser till barn/bebissängar för rimlig peng. De är dessutom aningen tunnare än vanliga madrasser och kanske passar bättre till dynor till dina möbler...?
gunsta
Hej - vet inte var du bor men i min stad finns denna affär http://www.uppsalabadden.se/ - Lycka till smile.gif
mamamaggan
Bra idé med babymadrasser , ska kolla det närmare.


Bor i Mälardalen och då har man aldrig långt till Uppsala , har släktingar där dessutom som gärna vill ha en påhälsning .


Ska kolla era förslag närmare så snart jag kan , vintern är lång och då kan man sy sittdynor och få en föraning om utesäsongen under tiden.
Anna-Karin Lundberg
Jag har gjort flera olika madrasser och bäddar till mina hundar (bla formsydda till bilen) och använt skumgummimadrasser från Jysk. Jag vill ha tjocka och "bäriga" madrasser och deras var billigast. Vill man ha tunnare så har även IKEA. Det är inte så svårt som man kanske tror och roligt med egen design!
Eva i Skåne
I Malmö finns Skumplasten AB. För många år sedan beställde jag en madrass till en vagga där och det var otroligt dyrt!
Efter det har jag sytt olika dynor till möbler och då har jag använt "vanliga" madrasser och skurit till.
Vill ge ett varningens ord för att det skämmer knivar/saxar mycket att skära i skumgummit.
Peztis
Har också köpt billiga skummadrasser på Jysk och skurit till efter så som jag ville ha det.
hattstugan

Kan man använda mattkniv vid tillskärning av skumgummimadrasserna?
mamamaggan
Någon som vet ? Vill också veta vad som är smartast att skära/klippa med.
Anna-Karin Lundberg
Eftersom jag skurit i tjocka madrasser så använde jag min brödsåg (från Global) och det gick jättelätt. Med vanlig kniv tycker jag inte det blev så bra "grepp" och därmed inte så snygga snittytor.
FruTrädgårdstomte
Det beror lite på tjockleken på skumgummit. Riktigt tjocka madrasser skärs bäst med brödsåg (tandad förskärare) som Anna-Karin skriver.
Tunnare skumgummi kan skäras med mattkniv förutsatt att den är riktigt vass och har ett blad som räcker igenom.
Man får prova sig lite fram för att se vad som funkar bäst på den tjockleken och kvaliteten skumgummi man har. smile.gif
Bee
Helt OT men tack för tipsen! Jag har en bänk i hallen som behöver kläs om. Köptes innan varken katt eller hund (båda svarthåriga och klösbenägna, ok, katten ngt mer!) var familjemedlemmar så nu behöver den benvita (!) klädseln göras ngt år. Jag har tyg men skumgummit behöver förstärkas. Skall absolut ta mig till Jysk och kolla storlek på babymadrasserna. Jag behöver drygt 140 på längden. Går det bra att skarva?
Den enda specialaffären för sånt här som jag känner till i Göteborgstrakten är Galantplast vid Odinplatsen. Dom är dyyyra!!!
Flemming
CITAT (Bee @ 29-09-2012, 19:23) *
Helt OT men tack för tipsen! Jag har en bänk i hallen som behöver kläs om. Köptes innan varken katt eller hund (båda svarthåriga och klösbenägna, ok, katten ngt mer!) var familjemedlemmar så nu behöver den benvita (!) klädseln göras ngt år. Jag har tyg men skumgummit behöver förstärkas. Skall absolut ta mig till Jysk och kolla storlek på babymadrasserna. Jag behöver drygt 140 på längden. Går det bra att skarva?
Den enda specialaffären för sånt här som jag känner till i Göteborgstrakten är Galantplast vid Odinplatsen. Dom är dyyyra!!!


Göteborgs Madrass & Båtdynor
Victor Hasselblads gata 11
421 31 Västra Frölunda
Tel +46 739 33 54 47
Epost: tomas@madrassfabriken.se
"Vill man "göra det själv" så tillhandahåller vi allt material såsom skumplast, tyg, galon, dragkedjor, knappar, lim, vadd m.m"
http://www.madrassfabriken.se/index.php

Lägger in en länk till Skumplasten i Malmö som Eva i Skåne berättade om http://www.skumplasten.se/

Mamamaggan har redan fått svar av Gunsta så Mälaredalen hoppar jag över...
Bee
Flemming: Tack för tipset! Skall absolut kollas upp! Jag är mest intresserad av att komma billigt undan så jag hoppas deras priser är bra smile.gif (Dom i Högsbo Industriområde menar jag då smile.gif )
Flemming
CITAT (Bee @ 29-09-2012, 22:39) *
Flemming: Tack för tipset! Skall absolut kollas upp! Jag är mest intresserad av att komma billigt undan så jag hoppas deras priser är bra smile.gif (Dom i Högsbo Industriområde menar jag då smile.gif )


Tyvärr står det inga priser men är produkterna av samma kvalitet,då finns det ingen anledning att betala mer...
Bilsadelmakare har ibland försäljning av tillbehör och skumgummi är definitivt är sådan produkt,du får Googla lite...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon