Full version: Fångvården
mamamaggan
Ska den se ut som i dag ? Har du några förslag på hur den ska se ut ? Mera straff eller mer vård ?

Hur tror ni att " medelfången " ser ut ? Är personer med taskig uppväxt överrepresenterade ?


gnon49
Jag skulle vilja säga skärpta straff men också bättre vård. Statistik visar väl på att i fattiga förorter är risken större att hamna i kriminalitet. Men det är ju ett val man själv gör och får stå för, om man åker dit. Sysslar man med knark så döms man till långa straff. Borde gälla fler brott.
xlxl67
CITAT (mamamaggan @ 29-09-2012, 21:27) *
Ska den se ut som i dag ? Har du några förslag på hur den ska se ut ? Mera straff eller mer vård ?

Hur tror ni att " medelfången " ser ut ? Är personer med taskig uppväxt överrepresenterade ?


Den svenska tanken är som alltid bäst - att försöka hjälpa o inte ge för stora straff samt inte dömma ngn som är oskyldig.
Mer vård än straff.
Personer med taskig uppväxt överrepresenter säkert.
hattstugan

Tror inte på det där med tasikg uppväxt dominerar!

Har jobbat på Ungdomshem och där fanns alla sorters hemförhållanden representerade!

Far jobbade som plit och säger samma om de äldre!

En del straff skulle vara mycket längre!

Vård där det är nödvändigt! Men alla går inte att rehabilitera!
Huggorm
CITAT (hattstugan @ 01-10-2012, 13:57) *
Tror inte på det där med tasikg uppväxt dominerar!

Har jobbat på Ungdomshem och där fanns alla sorters hemförhållanden representerade!

Far jobbade som plit och säger samma om de äldre!

En del straff skulle vara mycket längre!

Vård där det är nödvändigt! Men alla går inte att rehabilitera!

Jag tror inte heller hemförhållanden och uppväxt är så viktiga som media brukar göra gällande. Jag tror det är en av alla PK-myter som sprids nu för tiden. Snarare tror jag att dålig uppfostran, ADHD och allmänt låg impulskontroll är viktigare faktorer. Att många brottslingar lever i dåliga hemförhållanden kanske snarare beror på att de har en brottslings personlighet och läggning?
pejori
Visst kan taskiga hemförhållanden verka överrepresenterade, men det beror på, vilka brott man kollar upp....
Brott inom vilken åldersgrupp?
Typ av brott, o.s.v.

Tittar man på ekonomisk brottslighet eller skattebrott, finns knappast "taskiga hemförhållanden" (vad som nu menas med det) med särskilt mycket..
Förövrigt håller jag med hattstugan.
Christa
En väldigt stor andel av brottslingarna i svenska fängelser är enligt uppgift invandrare. Dessutom finns utländska brottslingar som åkt till Sverige för att göra brott.

När det gäller invandrare så sammanfaller det ju också med att många bor i områden med mycket kriminalitet och fattigdom.

Kriminalitet börjar ju ofta tidigt med stölder, skadegörelse och bråk. Jag tycker det är viktigt att hjälpa barn och ungdomar att komma på rätt spår redan när de börjar strula.

När det gäller dom som inte är bosatta i Sverige så tycker jag de skall avtjäna sina straff i sitt hemland.

Det är ju också oerhört viktigt att jobba i skolorna för att inte barn och ungdomar skall börja med droger. Även rökning kan vara en inkörsport till drogmissbruk.
Huggorm
CITAT (Christa @ 01-10-2012, 19:52) *
Även rökning kan vara en inkörsport till drogmissbruk.

Fast även där tror jag att det är en viss sorts personer som började både röka och senare ta droger utan att det ena orsakar det andra. Jag minns från min skoltid att jag visste redan innan vilka som skulle börja röka, det var hur enkelt som helst att räkna ut
gnon49
Skolan har en viktig roll att spela. Unga som upplever det som häftigt att bränna bilar eller t.om skolor måste få veta att det är framtiden dom förstör för sig. Tänk att aldrig bli skuldfri för en ploj i unga år. Sedan kan man ju undra över föräldrarnas roll när det går snett. Notiser om skottlossning ser man ju mest varje dag i tidningen. Men man kanske vänjer sig. Vad vet jag. Tänker ändå inte bosätta mig i något problemområde eller storstad.
Motti
Rökning inkörsport till missbruk !men herre gud nu får ni ju ta och tänka till !Jag har rökt sedan jag var 15 år och är nu snart 60 år inte en dag har jag haft en konfrontation med rättvisan inte våra barn heller !Min dotter jobbar på Domnstolsverket för fan !
Det här är för jäkligt .Alltså man blir regält uppriven av sådana komentarer från folk här som inte har någon kol eller verklighetsförankring Det här drevet mot oss som röker har ju tagit vändningar som inte är riktigt kloka nu helt plötslogt är vi lika med knarkare !herre GUD alltså slap.gif Kom just på då att jag måste varit hög sedan jag var 14 år
fear.gif
Motti
PS!jag är en väldigt spontan människa och reagera lite för snabbt ibland ;)men sådana komentarer som att rökare skulle ha närmast till missbruk är ju Bull skitt därav jag skrev att min dotter jobbar på Domstolsverket hon fest rökar liksom min son ,ingen av dom är tunga narkomaner vilket vem som helst kan fatta .Gisses vem i all sin da skrev den dumma komentaren ?Måste vara någon som har blivit mutad av icke Rökare .
Huggorm
Nåja, det finns säkert ett samband mellan rökning och droger trots allt. Att börja röka är vansinnigt, det ger cancer, KOL och diverse andra allvarliga hälsoproblem. Alla vet detta, och att vissa börjar röka i alla fall tyder ju på att de har vissa problem. Och om man tror sig vara immun mot lungcancer kanske man tror att man inte blir beroende av droger heller?
Christa
CITAT (Motti @ 02-10-2012, 00:49) *
Rökning inkörsport till missbruk !men herre gud nu får ni ju ta och tänka till !Jag har rökt sedan jag var 15 år och är nu snart 60 år inte en dag har jag haft en konfrontation med rättvisan inte våra barn heller !Min dotter jobbar på Domnstolsverket för fan !
Det här är för jäkligt .Alltså man blir regält uppriven av sådana komentarer från folk här som inte har någon kol eller verklighetsförankring Det här drevet mot oss som röker har ju tagit vändningar som inte är riktigt kloka nu helt plötslogt är vi lika med knarkare !herre GUD alltså slap.gif Kom just på då att jag måste varit hög sedan jag var 14 år
fear.gif


Bara för att man röker blir man naturligtvis inte missbrukare av andra droger men kan du hitta någon som röker brass och som aldrig rökt en vanlig cigarett så skulle jag bli förvånad. Det jag menar är att den som aldrig rökt vanliga cigaretter sällan provar något annat heller.
Aqvakul
CITAT (Christa @ 02-10-2012, 09:04) *
Bara för att man röker blir man naturligtvis inte missbrukare av andra droger men kan du hitta någon som röker brass och som aldrig rökt en vanlig cigarett så skulle jag bli förvånad. Det jag menar är att den som aldrig rökt vanliga cigaretter sällan provar något annat heller.


Visst är det så! Haschrökning är det överlägset vanligaste narkotikabruket. Tobaksrökning är en ingång. Tobaksrökning i sig är en livsfarlig drog. Livslångt rökande förkortar livet i genomsnitt med fem år.
Även alkohol är en ingång. En undersökning för några år sen visade att nästan 90 % var berusade då de testade narkotika första gången.
Cacki
CITAT (Aqvakul @ 02-10-2012, 09:34) *
Visst är det så! Haschrökning är det överlägset vanligaste narkotikabruket. Tobaksrökning är en ingång. Tobaksrökning i sig är en livsfarlig drog. Livslångt rökande förkortar livet i genomsnitt med fem år.
Även alkohol är en ingång. En undersökning för några år sen visade att nästan 90 % var berusade då de testade narkotika första gången.


Stämmer verkligen den statistiken fortfarande? (Jag frågar för att jag inte har koll själv)
Med tanke på hur många nya drogalternativ som hela tiden dyker upp på marknaden, menar jag. Det är väl långt ifrån enbart rökande ungdomar som börjar dicka alkohol och oftast är det väl därifrån som en del går steget längre? Visst har rökandet en viss koppling till festande men festar gör även ickerökare. Är det inte att göra det för lite enkelt för sej att alltid skylla allting på rökning? Jag förstår verkligen att rökare känner att det bedrivs en hetsjakt på dem i snart sagt alla sammanhang...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Cacki tänk att jag håller med dig yes.gif

Det är så enkelt att skylla alltid på andra. Jag är rökare, tyvärr fortfarande även om det är mycket mindre, men kände aldrig, ja Aldrig att jag ville knarka.

Lika lite känner jag behovet av alkohol när jag röker. Men om jag unnar mig ett glas vin, så tar jag gärna en cigarett också.

Alla som förstår sig på allt, varför löser ni inte alla problem? När man hör ungdomar uttala sig att dom ju måste ha något att göra och sen tänder på bilar och skolor osv, är det rökarens fel?

Alltid hör man att samhället måste ta hand om ungarna, skolan har skul osv, när blev det förbjudet för föräldrar att ta hand om sina barn?????

Jag har 3 barn, sambon har 3 barn och sammanlagd har vi många barnbarn. Jag jobbade och slet 7 dagar i veckan men nog sjutton tog jag hand om mona barn. Dagis hade jag inte heller till hjälp, fanns inte då på landet. Jobbigt var det men trots allt var det vi, min ex och jag som skaffade barn, inte samhället.

Elisabeth
Aqvakul
Ja, hashrökkning är absolut vanligast, inte bara i Sverige utan i hela Västeuropa och i USA: Det är också den dominerande ingångsdrogen (narkotika).
Rökning ökar idag bland ungdomar (vi hade en minskning under ett stort antal år). En mycket liten grupp rökare blir haschmissbrukare, men en stor grupp kommer att pröva på. I Sverige är inte hasch någon utbredd social drog bland vuxna, men i vår närmaste omvärld är den det i allt högre grad.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Här finns många som mussbrukar GHB, även utanför stan.
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-10-2012, 13:19) *
Här finns många som mussbrukar GHB, även utanför stan.

En fruktansvärd drog!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Aqvakul @ 02-10-2012, 13:20) *
En fruktansvärd drog!


Ja det är det. För 1 eller 2 Veckor sedan lyssnade jag på ett radiogram på kvällen eller natten( min walkman är ju min sängkompiss) som hette GHB Lindome eller liknande.
Lindome är en liten by utanför Mölndal/Göteborg

När man hörde ungdomarna så blir man mörkrädd.

När mina barn var mindre så hade jag en himla massa barn hemma hos mig, alla kom till oss. När dom blev ungdoma<r, ja då hade jag en massa ungomar hemma hos mig.
När min Mama kom till mig så tyckte hin ibland varför alla skall vara hos oss...

En granne frågade min en gång hur jag gör aför att nästan alltid ha mina ungdomar hemma? Ka du sa jag, tittar hur många andra jag har här. Inte var det lätt alla gånger, men det var det värd.

Min ädsta dotter har idan 2 pojkar med 18 och 15 år, alla kompissar är välkommna där hemma. Hon ha<r också alltid fullt hus. Men som hon säger, hon tyckte det var så bra hemma att alla fick komma.

Och ni mår tro när hon säge ratt hon uttfostrar sina barn som hon har blivit uppfostrat för det tyckte hon var bra, då suger Mamman åt sig det som en svamp........ gör gott

Elisabeth
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-10-2012, 14:18) *
Ja det är det. För 1 eller 2 Veckor sedan lyssnade jag på ett radiogram på kvällen eller natten( min walkman är ju min sängkompiss) som hette GHB Lindome eller liknande.
Lindome är en liten by utanför Mölndal/Göteborg

När man hörde ungdomarna så blir man mörkrädd.

När mina barn var mindre så hade jag en himla massa barn hemma hos mig, alla kom till oss. När dom blev ungdoma<r, ja då hade jag en massa ungomar hemma hos mig.
När min Mama kom till mig så tyckte hin ibland varför alla skall vara hos oss...

En granne frågade min en gång hur jag gör aför att nästan alltid ha mina ungdomar hemma? Ka du sa jag, tittar hur många andra jag har här. Inte var det lätt alla gånger, men det var det värd.

Min ädsta dotter har idan 2 pojkar med 18 och 15 år, alla kompissar är välkommna där hemma. Hon ha<r också alltid fullt hus. Men som hon säger, hon tyckte det var så bra hemma att alla fick komma.

Och ni mår tro när hon säge ratt hon uttfostrar sina barn som hon har blivit uppfostrat för det tyckte hon var bra, då suger Mamman åt sig det som en svamp........ gör gott

Elisabeth

tummenupp.gif Super bra att inte bara bry sig om sina egna barn, utan också skapa ett välkomnande hem för de som kanske inte har samma trygghet hemme! Vi kan alla hjälpa till att skapa glada och trygga ungdomar. För ett tjugotal år sen skedde i en tragedi i en lite småstökig Malmöstadsdel. Det var en ny kille som försökte ta lite större plats i ungdomsgänget och som blev knivskuren till döds. Ungdomsgänget kartlades och det gjordes en film om det hela. För några år sen gjordes en uppföljning av gänget. De flesta hade etablerat sig väl i samhäller, men i den "inre kärnan# hade många hamnat i missbruk och kriminalitet. En viktig särskiljande upptäkt gjordes i studien. De som klarat sig bra hade åtminstone haft en trygg vuxenkontakt, om inte en förälder så kanske en annan släkting. De andra hade i princip inte haft någon, där de kunde känna sig trygga, gråta ut och vara sig själv.
Christa
CITAT (Cacki @ 02-10-2012, 10:07) *
Stämmer verkligen den statistiken fortfarande? (Jag frågar för att jag inte har koll själv)
Med tanke på hur många nya drogalternativ som hela tiden dyker upp på marknaden, menar jag. Det är väl långt ifrån enbart rökande ungdomar som börjar dicka alkohol och oftast är det väl därifrån som en del går steget längre? Visst har rökandet en viss koppling till festande men festar gör även ickerökare. Är det inte att göra det för lite enkelt för sej att alltid skylla allting på rökning? Jag förstår verkligen att rökare känner att det bedrivs en hetsjakt på dem i snart sagt alla sammanhang...


Det är väl att dra det väääldigt långt att säga att det bedrivs hetsjakt på vuxna rökare bara för att man tycker att det borde jobbas mer med information till barn och ungdomar så att dom inte börjar röka.

Cacki
CITAT (Christa @ 02-10-2012, 17:12) *
Det är väl att dra det väääldigt långt att säga att det bedrivs hetsjakt på vuxna rökare bara för att man tycker att det borde jobbas mer med information till barn och ungdomar så att dom inte börjar röka.


Det var inte så jag menade, men du måste väl också ha märkt hur mycket, vad det än handlar om, det är som just rökning påstås vara den största boven. Det är den generella hetsjakten jag talar om.
Cacki
CITAT (Christa @ 02-10-2012, 17:12) *
Det är väl att dra det väääldigt långt att säga att det bedrivs hetsjakt på vuxna rökare bara för att man tycker att det borde jobbas mer med information till barn och ungdomar så att dom inte börjar röka.


Jag tror faktiskt inte att information om droger har undgått en enda unge av idag. Frågan är väl i så fall varför de inte tar till sej informationen? Kan det rent av vara så att de, precis som oss vuxna, kan bli dödströtta på att bombaderas med domedagspredikningar av alla fanatiska renlevnadsfanatiker och därför stänger öronen?? För mycket och för lite skämmer ju allt, menar jag...
pejori
Rökningen i unga år, tror jag säkert leder till en viss brottslighet.
Ska en tonåring finansiera sin rökning, tror jag nog den kan vara en inkörsport till kriminalitet.

Visst är det en hetsjakt på rökare.
Alla andra missbruk, får man hjälp med...
Rökare straffas istället...
Huggorm
Angående fångvård så kanske systemet med "three strikes law" som många amerikanska delstater har är något att satsa på? När man åkt fast tredje gången för allvarliga brott blir det livstids fängelse. Då är man kvitt oförbätterliga återfallsförbrytare.
Cacki
CITAT (Huggorm @ 02-10-2012, 19:09) *
Angående fångvård så kanske systemet med "three strikes law" som många amerikanska delstater har är något att satsa på? När man åkt fast tredje gången för allvarliga brott blir det livstids fängelse. Då är man kvitt oförbätterliga återfallsförbrytare.


Fast i så fall får vi se till att de blir 100%-igt självförsörjande först och att dom dessutom själva bekostar alla nya framtida "hotell"byggnationer crazy.gif ...för fullt lär det bli, det är då ett som är säkert...
Huggorm
CITAT (Cacki @ 02-10-2012, 19:24) *
Fast i så fall får vi se till att de blir 100%-igt självförsörjande först och att dom dessutom själva bekostar alla nya framtida "hotell"byggnationer...för fullt lär det bli, det är då ett som är säkert...

Om vi även inför "capital punishment" då?
pejori
CITAT (Huggorm @ 02-10-2012, 19:09) *
Angående fångvård så kanske systemet med "three strikes law" som många amerikanska delstater har är något att satsa på? När man åkt fast tredje gången för allvarliga brott blir det livstids fängelse. Då är man kvitt oförbätterliga återfallsförbrytare.


Absolut inte!!!!! nono.gif
Den straffpåföljden hör inte hemma i en rättsstat... crying.gif
Huggorm
CITAT (pejori @ 02-10-2012, 19:51) *
Absolut inte!!!!! nono.gif
Den straffpåföljden hör inte hemma i en rättsstat... crying.gif

Nej, i en rättsstat som Sverige får de prata med en soctant och sedan släpps de ut igen och ger sig på sina hederliga medmänniskor för trettioelfte gången...
pejori
CITAT (Huggorm @ 02-10-2012, 20:15) *
Nej, i en rättsstat som Sverige får de prata med en soctant och sedan släpps de ut igen och ger sig på sina hederliga medmänniskor för trettioelfte gången...


Tänker inte ta den diskussionen med dig, då du tydligen ser allt i svart eller vitt.
Eller rättare sagt, inte vet vad du pratar om... naughty.gif
Huggorm
CITAT (pejori @ 02-10-2012, 20:17) *
Tänker inte ta den diskussionen med dig, då du tydligen ser allt i svart eller vitt.
Eller rättare sagt, inte vet vad du pratar om... naughty.gif
Ta fallet med den näst intill ihjälslagne mannen i Kortedala nyligen, han som fick ett helt ungdomsgäng på sig för att han bad dem sluta bråka med hans hund. Straffet för de två som ens dömdes blev 70 respektive 100 timmars samhällstjänst. De satt och hånskrattade i rättssalen. Tycker du det var en lämplig straffpåföljd för att bland annat ha spräckt skallen på en människa?
hattstugan

Dessutom kom de ungarna inte från Kortedala utan ett annat område!

De straffen är rent skrattretande! Det "gullas" med ungdomarna : Det är såå synd om dem!!

Jaha men mannen då? Som mist minnet för minst 2 av sina år!!
Christa
Här kan man läsa en del från insidan så att säga.

http://www.kris.a.se/

Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 02-10-2012, 20:25) *
Ta fallet med den näst intill ihjälslagne mannen i Kortedala nyligen, han som fick ett helt ungdomsgäng på sig för att han bad dem sluta bråka med hans hund. Straffet för de två som ens dömdes blev 70 respektive 100 timmars samhällstjänst. De satt och hånskrattade i rättssalen. Tycker du det var en lämplig straffpåföljd för att bland annat ha spräckt skallen på en människa?


Skrattretande var det hela. När man sen hör föräldrar att dom var besvikna för att ungarna inte blev frikända så frågar man sig verkligen.

Hörde för ca 1 år sedan ett radioprogram. Då pratade en reporter med några ungar som skulle, som straff, städa på Kortedala Torg. Efter första dagen tyckte dom, nu räcker det. Du förstår väl själv (sa dom till reportern) att om dom vill ha nåt men inte har råd själva att köpa det, ja då tar vi det ifrån folk eller går in i hus och lägenheter.

Eller alla ungdomar som som fördärvar hela stadsdelen Backa.

Elisabeth
Christa
CITAT (Motti @ 02-10-2012, 00:49) *
Rökning inkörsport till missbruk !men herre gud nu får ni ju ta och tänka till !Jag har rökt sedan jag var 15 år och är nu snart 60 år inte en dag har jag haft en konfrontation med rättvisan inte våra barn heller !Min dotter jobbar på Domnstolsverket för fan !
Det här är för jäkligt .Alltså man blir regält uppriven av sådana komentarer från folk här som inte har någon kol eller verklighetsförankring Det här drevet mot oss som röker har ju tagit vändningar som inte är riktigt kloka nu helt plötslogt är vi lika med knarkare !herre GUD alltså slap.gif Kom just på då att jag måste varit hög sedan jag var 14 år
fear.gif


Idag lyssnade jag på Håkan Nessers bok "Berättelsen om herr Roos"

En tjej som var på behandlingshem för narkotikamissbruk tänkte så här:

"Drogmissbruk var ganska otänkbart om man inte först hade börjat använda vanlig tobak. Unga människor som inte började röka började heller aldrig knarka.

Hon tänkte också att det förståss finns massor med människor som röker utan att bli missbrukare.

Det är ju författarens uppfattning men jag hajade till och tyckte det var lite kul att han lät henne tänka exakt det jag skrev i den här tråden. Det är i och för sig min tro och jag var inte så drastisk så jag skrev "aldrig" men det var intressant ändå.
Huggorm
Norge har ett nytt sätt att sänka kostnaderna för sin allt dyrare fångvård. De fångar som skall utvisas efter avtjänat straff behöver ju inte återanpassas för ett normalt liv i samhället. Därför skall de sättas i särskilda fängelser där det inte blir en massa rehab och vård. Dessutom skall man försöka överföra så många som möjligt till hemländerna så de får sitta av straffen där. När skall svenska socialdemokrater komma med ett sådant förslag?
gnon49
CITAT (Huggorm @ 10-10-2012, 19:21) *
Norge har ett nytt sätt att sänka kostnaderna för sin allt dyrare fångvård. De fångar som skall utvisas efter avtjänat straff behöver ju inte återanpassas för ett normalt liv i samhället. Därför skall de sättas i särskilda fängelser där det inte blir en massa rehab och vård. Dessutom skall man försöka överföra så många som möjligt till hemländerna så de får sitta av straffen där. När skall svenska socialdemokrater komma med ett sådant förslag?

Den saken har säkert diskuterats inom S. Men eftersom man så innerligt gärna vill återfå makten o härligheten vid nästa val så får inget sägas som kan uppfattas negativt av väljarna. Inga fler "Juholtsuttalanden". Men Löfven verkar tänka innan han pratar så risken är nog liten.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 10-10-2012, 19:21) *
Norge har ett nytt sätt att sänka kostnaderna för sin allt dyrare fångvård. De fångar som skall utvisas efter avtjänat straff behöver ju inte återanpassas för ett normalt liv i samhället. Därför skall de sättas i särskilda fängelser där det inte blir en massa rehab och vård. Dessutom skall man försöka överföra så många som möjligt till hemländerna så de får sitta av straffen där. När skall svenska socialdemokrater komma med ett sådant förslag?

Vad jag vet så sitter de redan idag på särskilda avdelningar av de skäl du nämner. Intresset från hemländernas sida att ta emot dem i sina fängelser är väl inte alltid överväldigande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon