Full version: Omskärelse
mamamaggan
Är det rätt att den svenska sjukvården sysslar med omskärelse ? Nu syftar jag på när man tar bort förhuden på pojkbebisars penis.

Vem ska få bestämma om den ska göras ? Föräldrarna eller barnet när det har nått vuxen ålder ?


Kvinnlig omskärelse eller könsstympning , ska vi tillåta det ? Visst det är ett mycket större ingrepp men om vi kan tillåta att man tar bort förhuden på pojkar varför kan vi inte tillåta att man "syr ihop " flickor ?
Huggorm
Omskärelse är förstås vansinne. Anledningen sägs vara hygien, men tvättar man sig med jämna mellanrum så behöver inte skinnet skäras bort. Att något sådant skall få ta resurser från nödvändig sjukvård är vansinne. Och att det görs på småbarn är ännu värre.
*Stintan*
Lätt att sitta här och tycka att varken det ena eller det andra borde få förekomma. Men om nu småpojkar ska omskäras så är det ju bättre att det sker inom den svenska sjukvården än hemma på någons köksbord.

Könsstympning tycker jag är en vidrig företeelse och inte jämförbart på något sätt med omskärelse av pojkar.
Hjortronsylt
All form av övergrepp borde vara olagligt.
Kirurgiska "skönhetsingrepp" borde vara något man får välja själv från och med den dagen man blir myndig, dvs 18 år. Bröstförstoring, omskärelse, fettsugning, penisförlängning, blygdläppförminskning ETC ETC ETC.
Cacki
Egentligen gillar jag inte alls rituell omskärelse på gossebarn och tycker egentligen inte heller att sjukvården ska utföra det på föräldrarnas order. Dock finns det ju alltid två sidor av ett mynt. Eftersom det verkar vara en så hårt rotad ritual så lär det göras ändå. Så hellre att en leg. läkare gör det än en klåpare som kanske ger pojken men för livet.

Könsstympning på flickor ser jag som något långt mycket värre, och menar då den sortens stympning där man bl. a. skär bort hela klitoros. Självklart ska man aldrig någonsin legalisera något sådant!!!!
Huggorm
CITAT (Cacki @ 29-09-2012, 22:44) *
Könsstympning på flickor ser jag som något långt mycket värre, och menar då den sortens stympning där man bl. a. skär bort hela klitoros. Självklart ska man aldrig någonsin legalisera något sådant!!!!

Finns det verkligen någon som skär bort hela? Den är ju större än många tror men det mesta finns inne i kroppen, det är bara toppen som sticker fram. Det borde vara ett ganska stort kirurgiskt ingrepp, och inte en ritual som utförts i afrikanska hyddor sedan urminnestider
Piccante
Omskärelse ska visst minska mottagligheten för HIV men jag tycker att det är ett beslut vuxna människor ska ta själva speciellt om det är med religiösa förtecken och inte av medicinska.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 29-09-2012, 22:48) *
Finns det verkligen någon som skär bort hela? Den är ju större än många tror men det mesta finns inne i kroppen, det är bara toppen som sticker fram. Det borde vara ett ganska stort kirurgiskt ingrepp, och inte en ritual som utförts i afrikanska hyddor sedan urminnestider



Det finns tydligen de som , med ett gammalt rostigt rakblad och utan bedövning , tar bort klitoris och blygdläpparna för att sedan sy ihop slidan . De stoppar in en " pinne " för att hålla lite öppet där mensblodet kan komma ut men jag har hört om fall där man inte ens har gjort så och flickan har dött av infektioner som gammalt mensblod har orsakat.

När de sedan gifter sig " sprättar " man upp det ihopsydda för att samlag ska kunna genomföras.


Men , det finns ju de inom svensk sjukvård som står till tjänst med att sy ihop lite för att fejka en mödomshinna. Den existerar inte som en hinna men ändå görs det sådana ingrepp.

Har hört läkare säga till tjejer som kommit till dem för att få sin mödomshinna " rekonstruerad " att fejka att det gör ont. Krävs det blod så stick dig med en nål och se till att det finns blodfläckar på lakanet.

Bruden " måste " blöda på brölloppsnatten för att bevisa att hon är oskuld , horribelt tycker jag , för då har det förekommit våld enligt mig.


Om vi nu tycker att man ska få " bestämma " själv om man vill bli omskuren , man eller kvinna , hur mycket bestämmer de egentligen själva ? En icke stympad kvinna har svårare att bli gift påstås det , hon går emot sin " gud " osv.

Likadant med en man som tillhör en rättrogen familj , hur vet vi varför han egentligen gör det ?

Omgivningens makt är stor !



Cacki
CITAT (Huggorm @ 29-09-2012, 22:48) *
Finns det verkligen någon som skär bort hela? Den är ju större än många tror men det mesta finns inne i kroppen, det är bara toppen som sticker fram. Det borde vara ett ganska stort kirurgiskt ingrepp, och inte en ritual som utförts i afrikanska hyddor sedan urminnestider


Jag tog kanske i, jag har ingen aning om hur mycket eller lite dom lyckas karva bort, men syftet är ju att förhindra allt vad sexuell njutning heter för flickan. Det är ju som att skära bort hela penis på en pojke. Dessutom orsakar oftast skadorna och ärrbildningarna i vävnaderna runt omkring att framtida samlag blir oerhört smärtsamma.
Bee
Hoppsan. Jag skrev ett långt (och säkerligen intressant wink.gif inlägg. Men det försvann nånstans.

Som svar på TS fråga: Ja, omskärelse är lagligt. Vi kan ha meningar om moralen i det men lagligt är det.

Jag har min moraliska mening om det. De som omskär små gossar eller flickebarn tycker inte att Gud har gjort ett gott jobb med att skapa deras barn så som hen gjort! Hur religiösa är de egentligen?
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 29-09-2012, 23:03) *
Det finns tydligen de som , med ett gammalt rostigt rakblad och utan bedövning , tar bort klitoris och blygdläpparna för att sedan sy ihop slidan . De stoppar in en " pinne " för att hålla lite öppet där mensblodet kan komma ut men jag har hört om fall där man inte ens har gjort så och flickan har dött av infektioner som gammalt mensblod har orsakat.

När de sedan gifter sig " sprättar " man upp det ihopsydda för att samlag ska kunna genomföras.

Jag kan tänka mig att det inte direkt underlättar förlossningarna heller...
kerstin z5-6
Omsskärelse på pojkar kan ske i de fal förhuden är trång, i sverige.På Flickor aldrig
Hjortronsylt
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-09-2012, 00:04) *
Omsskärelse på pojkar kan ske i de fal förhuden är trång, i sverige.På Flickor aldrig

Stämmer fint det. Mitt ex fick sin förhud omskuren av det skälet faktiskt. Då var det visserligen hans pappa (allmän läkare) som gjorde ingreppet iofs. Så av medicinska skäl borde det vara lagligt.
skånepåg
Det ger ju mer uthållighet för ollonet med mer exponering osv. säger de wink.gif
I medisinsk väg ser jag inget hinder, känner en som hade för trång förhud tongue.gif
Whats the big deal?
pejori
CITAT (*Stintan* @ 29-09-2012, 22:38) *
Lätt att sitta här och tycka att varken det ena eller det andra borde få förekomma. Men om nu småpojkar ska omskäras så är det ju bättre att det sker inom den svenska sjukvården än hemma på någons köksbord.

Könsstympning tycker jag är en vidrig företeelse och inte jämförbart på något sätt med omskärelse av pojkar.


Japp, om det nu måste göras... tummenupp.gif
herkules
omskärelse av annat än medicinska orsaker ska inte göras på svenska sjukhus. två fel gör inte ett rätt så man kan inte använda köksbordskirurgi som försvar. självklart ska föräldrar som gör illa sina barn åtalas och straffas för barnmisshandel. det är 2012 nu.
Gossen Ruda
Urologer kan vittna om att många vuxna män som blivit omskurna i sin barndom saknar förhuden. De försöker dra över resterna som finns men det går knappast. ALL stympning borde förbjudas, om religionen kräver det är det dags att förbjuda den också.
ryss_борис
Religiös idioti skall givetvis inte accepteras. Annat är det om det är av medicinska skäl.
Motti
Jag har en vännina som är född i Eritrea och som blev omskuren antar i tidig ålder ,nu mer bor hon då i Stockholm och är gift med en god vän till oss och de har fått två barn tillsmans .Efter första barnet blev hon ju naturligtvis inte ihopsyd igen men jag hör när vi pratar att det är trumatsikt för henne ,fast nu är hon ju som vi nertill .Bor man i Eritrea och får barn som könstympad så blir man ihopsyd igen för mannens tillfredställelse och för att undvika otrohet.
Att bli omskuren som man är ju helt naturligt i USA oavset om du är Jude eller inte ,där anses det ju vara en renlighets sak ? confused.gif Men med tiden har det ju visat sig att det kanske inte är det ultimata !
Personligen tror jag på att vi ska vara där nere i underlivet som vi blev skapta av evoltionen !
mamamaggan
Så din vännina blev " bara " ihopsydd ? Då hade hon trots allt tur .

Könsstympning är ju annars vanligt , d v s när man skär bort t ex klitoris och / eller blygdläpparna.

Klitoris tas bort för att kvinnan inte ska kunna njuta av samlag och så skär man bort blygdläpparna och syr igen för att garantera att hon är orörd fram till brölloppsnatten.


Varför har ingen kommit på idén att göra något för att garantera att männen i de där kulturerna är oskulder på brölloppsnatten?

Män kan knulla runt , dra på sig diverse könssjukdomar och komma hem och smitta ner sin fru utan att skämmas.


Förresten , det finns sådana män i alla kulturer . Ta nu inte åt er bara för att ni är män , alla med penis ( utanpåliggande dräneringsrör som jag brukar säga ) är inte sådana . Det finns mängder med bra män det måste vi konstatera.
Motti
Hon är stympad men har clitorius kvar ,men hennes både ytre och innre blygdläppar är bortskurna och hon var ihopsyd från början .Det där är lite olika beroende på vilket land du är född i och vilken Klan .En del stypar allt en del sparar tex Clitorius .men inget av dom är något som vi skulle vilja uppleva !var så säker.
mamamaggan
Stackars människa säger jag bara .


Tänk er själva att bli utsatt för något dylikt .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 02-10-2012, 00:29) *
Jag har en vännina som är född i Eritrea och som blev omskuren antar i tidig ålder ,nu mer bor hon då i Stockholm och är gift med en god vän till oss och de har fått två barn tillsmans .Efter första barnet blev hon ju naturligtvis inte ihopsyd igen men jag hör när vi pratar att det är trumatsikt för henne ,fast nu är hon ju som vi nertill .Bor man i Eritrea och får barn som könstympad så blir man ihopsyd igen för mannens tillfredställelse och för att undvika otrohet.
Att bli omskuren som man är ju helt naturligt i USA oavset om du är Jude eller inte ,där anses det ju vara en renlighets sak ? confused.gif Men med tiden har det ju visat sig att det kanske inte är det ultimata !
Personligen tror jag på att vi ska vara där nere i underlivet som vi blev skapta av evoltionen !


Hur går det ihop att bli ihopsydd för mannens tillfredsställelse och för att undvika otrohet?
pejori
CITAT (herkules @ 01-10-2012, 00:06) *
omskärelse av annat än medicinska orsaker ska inte göras på svenska sjukhus. två fel gör inte ett rätt så man kan inte använda köksbordskirurgi som försvar. självklart ska föräldrar som gör illa sina barn åtalas och straffas för barnmisshandel. det är 2012 nu.


Det gäller att kunna bevisa övergrepp också... dunno.gif
När pojken når den ålder, då allt uppdagas, har presk.tiden redan gått ut. crying.gif
Gossen Ruda
CITAT (pejori @ 02-10-2012, 17:58) *
Det gäller att kunna bevisa övergrepp också... dunno.gif
När pojken når den ålder, då allt uppdagas, har presk.tiden redan gått ut. crying.gif

Nja, preskreptionstiden för underårigt sex är exempelvis ganska lång.
herkules
CITAT (pejori @ 02-10-2012, 17:58)
1578920[/url]']
Det gäller att kunna bevisa övergrepp också... dunno.gif
När pojken når den ålder, då allt uppdagas, har presk.tiden redan gått ut. crying.gif


barnen är väl så små att de förmodas besöka barnavårdscentral eller annan hälsokontroll då och då. det är väl själva fan om man ska kunna hota sig till saker i det här landet, får vi inte det så gör vi så ....
pejori
CITAT (herkules @ 02-10-2012, 18:57) *
barnen är väl så små att de förmodas besöka barnavårdscentral eller annan hälsokontroll då och då. det är väl själva fan om man ska kunna hota sig till saker i det här landet, får vi inte det så gör vi så ....


Håller med dig fullständigt.

Nu är ju BVC-besök helt frivilligt så den vägen hittas dom inte... crying.gif
Söker man för "öroninflammation, kollas nog inte könsorganet direkt.. dunno.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 02-10-2012, 18:33) *
Nja, preskreptionstiden för underårigt sex är exempelvis ganska lång.


Ja. Sex med underårig ja.
Men inte misshandel.
Huggorm
De svenska reglerna för omskärelse är en av de saker som alla invandrare från länder där det praktiseras borde upplysas om vid ankomst hit. Sedan får de fundera på om de kan leva med svenska värderingar, och om de kan det får de signera ett kontrakt där de garanterar att de skall följa reglerna. Vill de inte signera får de söka sig till något land som passar dem bättre. Konstigare borde det inte vara.
Gossen Ruda
CITAT (pejori @ 02-10-2012, 19:48) *
Ja. Sex med underårig ja.
Men inte misshandel.

Jag menar att kan man ha lång tid på ett brott går det att ha det på andra brott också.
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 02-10-2012, 20:22) *
Jag menar att kan man ha lång tid på ett brott går det att ha det på andra brott också.


A nu är jag med.. tummenupp.gif
Presk. tiden för mord är avskaffad.
Så då kan vi avskaffa all presk.tid då...
Ja, kanske...
(lite ironi) giggle.gif
Whiskuchi
Jag funderar på att skära av örsnibbarna på mina ungar, de fyller ju ingen funktion! wink.gif
(och så ingen missuppfattar - det är trots allt odla.nu - jag SKÄMTAR)
Piccante
CITAT (Whiskuchi @ 03-10-2012, 16:35) *
Jag funderar på att skära av örsnibbarna på mina ungar, de fyller ju ingen funktion! wink.gif
(och så ingen missuppfattar - det är trots allt odla.nu - jag SKÄMTAR)

Ingen funktion!!! hur ska du då kunna ta dom i örat när de är olydiga???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon