Motti
Min dotter har en vännina som hade en Dvärgspetsvalp som behövde dra ut tre mjölk tänder ,hon åkte till en Veterinär i Lekeryd (Småland) Hennes största intryck var att Veterinären var förvirrad och okonsentrerad ? Först gav han hunden en lungnade spruta vilket borde ha varir nog för att dra ur tre Mjöktänder !men sedan sövde han ner henne också och då hade han satt sin hand på hundens huvud så hårt att hans fingrar blev vita ,hunden dog för tre mjölktänder och troligtvis bröt veterinären nacken på hunden för dotterns vänninna hörde flera kracks när han tryckte ner huvudet på hunden och höll fast henne .Vi har hafft många hundar som vi fått dra mjölktänder på och då har det räckt med lugnande .Kan säga att det här är åt helvete det skulle aldrig hänt ,en Veterinär som öppnar praktik i Lekeryd Småland typ 200 invånare?då är det något som är fel .Går ni till en ny Veterinär så kolla upp hanns status!Sedan skulle jag vilja veta vad man annmäller dyligt för den veterinären borde inte få pracktisera över huvud taget .Är det Statens Veterinärsmedecinska som man annmäller till ?
Aqvakul
Har det gått till som du beskriver, bör det naturligtvis polisanmälas...
Anki på Öland
Läste om det på fb, klart hon ska anmäla det men knappast för att han sövde hunden. Små valptänder som inte ramlar ut av sig själva kan sitta stenhårt och där hjälper det inte med lugnande.
*Stintan*
Håller med Anki. Jag vet flera små vovvar som dom dragit mjölktänderna på och dom har alla sövts.
Tredjehandsuppgifter kanske inte innehåller alla fakta. Veterinären måste väl lämna ett papper om dödsorsaken till försäkringsbolaget. Är det oklart så borde ju vovven ha abducerats.
Att en veterinär öppnar praktik på en så liten ort har ingen som helst betydelse och säger inget om det är en bra eller dålig veterinär. Min gamla veterinär t.ex. har sin praktik långt ute på vischan på en gammal gård med ett par mil till närmsta lilla samhälle och det är en jättebra veterinär.
Whiskuchi
"Troligtvis bröt veterinären nacken på hunden"... troligtvis? Vad säger obduktionen?

Jag har bara varit med om narkos vid tandingrepp. Och krasa kan det göra utan att något går sönder.
Motti
Enligt mitt sätt att tänka ska inte en hundvalp dö av att dra ut tre mjölktänder ! har också haft flera hundar 6 stycken för att vara exakt .
Piccante
Jordbruksverket har iaf ansvar för distriksveterinärerna. Tror man kan anmäla dit?
Aqvakul
CITAT (Motti @ 12-10-2012, 23:53) *
Enligt mitt sätt att tänka ska inte en hundvalp dö av att dra ut tre mjölktänder ! har också haft flera hundar 6 stycken för att vara exakt .

Operationer och inte minst sövning innebär alltid en risk. Ibland inträffar det "onormala" utan att någon varit "oskicklig". Även om det lyckligtvis är sällan, händer det t.ex att mämniskor avlider vi tämligenn enkla och rutinartade operatiomer.
Fenja
Förra sommaren körde jag grannen för att kastrera deras hankatt. Han vaknade aldrig ur narkosen tyvärr. Så visst händer det att det går snett.
Motti
Vi har haft flera jakthundar som vi fått dra ut mjölktänder även på valpkullar !men inte under narkos utan med hjälp av lungnande medel .Man ska inte behöva söva ner en valp för att att dra ut en mjölktand .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 15-10-2012, 23:41) *
Vi har haft flera jakthundar som vi fått dra ut mjölktänder även på valpkullar !men inte under narkos utan med hjälp av lungnande medel .Man ska inte behöva söva ner en valp för att att dra ut en mjölktand .


Det beror kanske på att era hundars mjölktänder inte satt fast så hårt men sitter de som berget så sövs hunden. Veterinärer är säkert kapabla att avgöra om sövning är nödvändigt eller om det räcker med lugnande.

Vad menar du med att du haft valpkullar du fått dra mjölktänder på? Har du haft kennel?
Motti
Nej inte kennel privat uppfödning .
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 15-10-2012, 23:41) *
........fått dra ut mjölktänder även på valpkullar.....

Oj jisses och du har fått dra ut valptänder på dom - jag är glad om mina valpar har fått upp sina mjölktänder när dom är 8 veckor.....
CITAT (Motti @ 17-10-2012, 19:18) *
Nej inte kennel privat uppfödning .

Och vad tror du det är för skillnad på dom!??
HelénE
Tråkig historia. Är ju svårt att svara på om veterinären gjort fel eller ej, vi andra var ju inte med.

Men jag tycker det ska anmälas till veterinära ansvarsnämden: http://www.vetansvar.se

Är det så att veterinären gjort fel så ska det ju uppmärksammas och detta är rätt instans för det hela.

Helén
Motti
Nu var det ju inte det om hur och när man drar ut mjölktänder på valpar !Nu handlade det om att !ska en valp behöva dö för tre mjlöktänder ? Absolut inte !Om någon av er här skulle gått till tandläkaren med ett av era barn för att dra ut ett par Mjölktänder som inte villa lossna hade ni då accepterat att barnet dog på grund av ett par mjölktänder ?Mjölktänder är en skitsak och inte ens en hund ska dö av det ,klar slut .Ni som är seriösa uppfödare skulle nog inte acceptera att era valpar dog på grund av några mjölktänder .
En tanke bara !när vi människor drar ur en mjölktand blir vi nersövda då ?
*Stintan*
CITAT (Motti @ 18-10-2012, 01:58) *
Nu var det ju inte det om hur och när man drar ut mjölktänder på valpar !Nu handlade det om att !ska en valp behöva dö för tre mjlöktänder ? Absolut inte !Om någon av er här skulle gått till tandläkaren med ett av era barn för att dra ut ett par Mjölktänder som inte villa lossna hade ni då accepterat att barnet dog på grund av ett par mjölktänder ?Mjölktänder är en skitsak och inte ens en hund ska dö av det ,klar slut .Ni som är seriösa uppfödare skulle nog inte acceptera att era valpar dog på grund av några mjölktänder .
En tanke bara !när vi människor drar ur en mjölktand blir vi nersövda då ?


Uppfödarna har förhoppningsvis sålt valparna långt innan det är dags för tandömsning. Jag har då aldrig hört talas om någon uppfödare som varit tvungen dra mjölktänder på någon valpkull eftersom detta inte är aktuellt, om det är aktuellt, förrän valparna ä 6 -8 månader. Mjölktänder är ofta en skitsak men långt ifrån alltid och ofta behöver valpen sövas. Ett halvsyskon till min hund har idag dragit 6 mjölktänder under narkos och det gick jättebra. Säkert hade inte alla tänderna krävt narkos men nu bedömdes situationen kräva det men du vet väl bättre än veterinären kanske.



Hundar är inte människor så den jämförelsen är bara fånig.
kerstin z5-6
Hundar av rasen spets,är särskilt känsliga för narkos.Det bör vet vara medveten om ,men om inte skadar det aldrig att påpeka detta.De kan dessutom vara svår sövda vilket komplicerar det ännu mer.
Finsk lapphund är ett exempel på sådana hundar.
Källa är att jag haft flera och de har haft extra sporrar..ej önskade..men haft problem vid narkos alla-
Motti
Tydligen går åsikterna isär här !men inte ska en valp dö av ett par utdragna mjölktänder !låter helt hystersikt i mina öron .
kerstin z5-6
Narkos är inte ofarlig, även en 20 årig människa kan dö under narkos..trots det verkar många tro att det är en mild behandlingsmetod..det är det inte.
HelénE
CITAT (Motti @ 20-10-2012, 00:12) *
Tydligen går åsikterna isär här !men inte ska en valp dö av ett par utdragna mjölktänder !låter helt hystersikt i mina öron .


Nej man tycker inte det, och därför bör det hela anmälas till veterinära ansvarsnämden som har kompetens att avgöra om fel har begåtts eller ej och om så är fallet ge veterinären en varning.

Helén
kerstin z5-6
Om fel har begåtts ja-men det är inte självklart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon