FruTrädgårdstomte
...det var en högst oplanerad tilldragelse som tog oss med överraskning kan man säga. wink.gif

Jag snubblade nämligen över en konstifik kastrull på loppis i går. Den kostade 40 kr och jag tänkte att det är nog en tryckkokare.
Designen andas 50-tal, på handtaget är metallen märkt i relief: Flex-Seal, AB Moderna Kök Stockholm smile.gif

Som ni förstår har jag aldrig handskats med en sån mackapär, googling berättar att det nog är en bra grej jag har köpt.
Alla delar verkar finnas med, två olika "ventilhylsor" för att variera trycket, och två stycken metallskivor som vi inte vet vad de är till för. Men bruksanvisning saknas.

Så frågan är... öhmm, hur gör man? Hur funkar det?
Finns här nån som har erfarenhet av tryckkokning? Allmänna tips?

g.gif
Eva 33c
Oj, det väcker gamla minnen! Jag hade en sån under många år och kokade ärtsoppa på 20 minuter eller vad det var, och höns gick fort minns jag. Sen blev den otät runt "ångröret" till sist så trycket kunde inte stiga till rätt temperatur. Jag tror det kokar vid 120 grader eller så om jag minns rätt. Det gick åt lite mindre vatten än annars eftersom inget ångar bort. Man gjorde som "vanligt", spände fast locket och sen på spisen och på med hylsan/ventilen på ångröret. Jag hade bara en. Sen när trycket var det rätta så stod den där och pyste ut lite överskotts ånga med trevliga små ljud. Lite spännande var det varje gång på nåt sätt. Sen kan man ju inte lyfta på locket och kolla om maten är klar utan man får chansa. För när man tagit den av värmen måste den få svalna av sig själv och man kan inte ta bort locket förrän man kan lyfta ventilen utan att det pyser ut ånga. Annars riskerar man att få ärtsoppan i taket...
Det är mina minnen i alla fall : )

Jag hittade denna allmänna bruksanvisning för tryckkokning på nätet.
FruTrädgårdstomte
CITAT (Eva 33c @ 04-10-2012, 09:05) *
För när man tagit den av värmen måste den få svalna av sig själv och man kan inte ta bort locket förrän man kan lyfta ventilen utan att det pyser ut ånga. Annars riskerar man att få ärtsoppan i taket...
Det är mina minnen i alla fall : )


Ovärderligt tips för en nyfiken och otålig person som jag. biggrin.gif

Tack! Och tackar för länken.

En annan fråga, du vet kanske vad de runda metallskivorna med hål i är till för?

Eva 33c
Tyvärr, jag hade inga såna metallskivor till min variant. Kanske kan man se om nya tryckkokare som säljs nu har såna och med en förklaring.
Rihane
Jag skaffade en sommaren -11. Men det är en modernare variant som jag inte behöver vara fullt så försiktig pch noga med som med din variant. När jag letade för ett år Sean hade jag nytta av den här länken. http://www.tryckkokning.se.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har en gammal tryckkokare men där behovde man inte vänta. Man tryckete på en knapp på handtaget och sen kom ångan ut. Efter det kunde man öppna. Jag tror det var märket silomatic

Behöver bara en ny gummiring i locket så kunde jag använda den igen.

Elisabeth
Eva 33c
Ja, de borde ha blivit bättre och lättare att hantera. Min var gammal redan när jag fick den 1979 så där fanns minnsann inga bekvämligheter som knappar : ) Man kunde lyfta ventilen förstås, men då fick man vara försiktig så man inte kom ivägen för den ångstrålen. Och det var inte packningen som till sist gav upp, utan själva metallinfästningen av röret i locket började "glappa". Så vi vågade faktiskt inte använda den mer. Och det har inte blivit nån ny heller, fast jag till och från har funderat.
FruTrädgårdstomte
Nån "pysknapp" finns inte på den här heller. Fast det kanske finns nån sån funktion fast jag inte fattar hur det funkar. Hehe.

Gummiringen är iaf jättefin så jag antar att någon måste ha bytt den under årens lopp.
Hittade en bild på nätet på en likadan:

http://img.tradera.com/medium/965/150784965_1.jpg

Där syns också de mystiska metallskivorna. smile.gif (Jag tycker detta är rätt spännande ska jag erkänna!)

Ska göra som du säger, Eva, och googla runt lite till och se om jag hittar nån ledtråd.

Tack för länken, Rihane. Ska kolla den snart för jag måste nog prova att koka nåt i dag. wink.gif
kerstinbern
Jag undrar om metallskivorna kan vara underlag för glasburkar vid konservering? De grytor man använder för traditionell inkokning (som inte sker under tryck!), har i alla fall något att ställa burkarna på, så att de in te står direkt på botten av grytan.

I denna video kan man se en metallplatta med hål i när han stoppat ned burkarna i tryckkokaren:

http://www.youtube.com/watch?v=J0H60jhsTrY&noredirect=1

Ytterligare ett exempel:

http://pantryparatus.com/blog/canning_ground_beef/
FruTrädgårdstomte
CITAT (kerstinbern @ 04-10-2012, 09:58) *
Jag undrar om metallskivorna kan vara underlag för glasburkar vid konservering? De grytor man använder för traditionell inkokning (som inte sker under tryck!), har i alla fall något att ställa burkarna på, så att de in te står direkt på botten av grytan.



Tanken slog mig också, Kerstin. smile.gif Det var tom en sån gryta jag egentligen letade efter. Men den här kastrullen verkar vara för liten för att använda till det och skivorna är helt platta och på bilder jag har sett så verkar insatsen i såna konserveringsgrytor ha nån form av ben.
Fast jag har aldrig sett nån sån i verkligheten så vad vet jag. dunno.gif

kerstinbern
Glasburkarna behöver bara komma upp från botten en liten bit, så att de inte står och slår i bubblorna som bildas när det börjar koka.
*Stintan*
Hittade det här: [attachment=72738:koktider...ckkokare.jpg]
gunsta
Jag goglade på "tillbehör till tryckkokare" - fick många träffar bl a detta lösryckta citat: "Du ställer ställningen i tryckkokaren och placerar den perforerade instatsen ovanpå. På så sätt kan du tex lägga potatisen i botten av kokaren och morötterna i den perforerade insatsen och koka allting på samma gång. Snabbt och enkelt!"
Eva i Skåne
Oj, nu slog det dåliga samvetet till. För ett par år sedan fick vi en sprillans ny av dottern, som blivit förtjust i denna tillagningsmetod. Hon demonstrerade den en gång för oss och sedan har den hamnat längst in i grytskåpet unsure.gif
Jag minns att mamma använde en sån på 60-talet. Tror mig också minnas nåt med bruna bönor i taket... men jag kan ha hört det från något annat håll
FruTrädgårdstomte
CITAT (*Stintan* @ 04-10-2012, 11:51) *
Hittade det här: [attachment=72738:koktider...ckkokare.jpg]


Perfekt! Tack! biggrin.gif






CITAT (gunsta @ 04-10-2012, 12:17) *
Jag goglade på "tillbehör till tryckkokare" - fick många träffar bl a detta lösryckta citat: "Du ställer ställningen i tryckkokaren och placerar den perforerade instatsen ovanpå. På så sätt kan du tex lägga potatisen i botten av kokaren och morötterna i den perforerade insatsen och koka allting på samma gång. Snabbt och enkelt!"



Aha! Fiffigt! Men nån ställning fanns inte med, fast kanske kan man hitta en sån på nån annan loppis eller komma på nån egen lösning... hmmm... g.gif

Tack för hjälpen! smile.gif

"Tror mig också minnas nåt med bruna bönor i taket... men jag kan ha hört det från något annat håll"

Hehehe... jag har en historia om min mamma och kattmat i taket som inte involverar nån tryckkokare. biggrin.gif
Christa
Det finns en insats till min tryckkokare också. Jag brukar använda den till kött så att inte köttet ligger direkt mot botten. Tror det kan bli för varmt då så att proteinerna fastnar i botten.

När jag kokar bönor använder jag inte insatsen.

Det faktum att trycket finns kvar ett tag kan man utnyttja för att spara energi och passning.

När jag kokar sojabönor så kör jag upp i tryck så ventilen börjar pysa sedan stänger jag av plattan och då tar det 30-45 minuter innan trycket gått ner och bönorna blir färdiga utan någon elförbrukning alls.

Att koka sojabönor i en vanlig kastrull tar 1,5 - 2 timmar med påslagen platta och mycket passning eftersom dom gärna vill koka över.

Jag kokar dock upp bönorna en gång och byter vatten innan jag kör upp den i tryck.

När man har en tryckkokare kan man köpa billigt segt framdelskött och förvandla det till det möraste möra. En favorit är kokt höna som efter många års frånvaro nu har börjat dyka upp i affärerna igen. Vi fick dock be dom ta hem och affären kände inte till att det finns med i ICA´s sortiment.

Här finns en del http://www.tryckkokning.se/

kerstinbern
Just kött som annars skall tillagas under lång tid är ju mycket bra att tillaga i tryckkokare. Jamie Olivers 12 timmars kaninbolognese kan säkert tillagas på bara ett par timmar i tryckkokare.


http://www.channel4.com/4food/recipes/chef...olognese-recipe
FruTrädgårdstomte
Tack alla för hjälpsamma länkar! smile.gif

För min del låter det där med bönor väldigt intressant, eftersom just bönor annars ju är energi- och tidskrävande att koka, och därför har jag hittills hemfallit till det miljösämre och dyrare alternativet att köpa på burk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon