Full version: Finns här
hattstugan

nyss startat eget företag??

Hur 17 bär man sig åt för att göra det?

Har varit inne på Skatteverkets sida men fatta inget ändå!

Kan man få bidrag från någon instans?

Är inte med i A-kassa!

Har en affärside´som jag ännu inte träffat på här i staden iaf!
Wilmer
Inte jag, nej. Men är du arbetslös? Då kan du ev få starta egetbidrag.

Du kan få tips o råd hos Nyföretagarcentrum.

Det finns lite nyttig info på AF´s sida också.

Detta är vad jag mins på rak arm. Är mammaledig och avstängd på rådgivningsfronten några år whistling.gif
hattstugan

Ähh! Du kommer att jobba mer än heltid ngr år framöver men det är det ingen som ser inte!

För övrigt ska jag kolla med Nyföretagarcenter!

Tack för det tipset!
Wilmer
De är väldigt trevliga o bra här, prova! De brukar ha startaegetträffar. Skatteverket också. Bankerna, de har också kolla deras hemsidor!
Anma
CITAT (hattstugan @ 05-10-2012, 00:38) *
nyss startat eget företag??

Hur 17 bär man sig åt för att göra det?

Har varit inne på Skatteverkets sida men fatta inget ändå!

Kan man få bidrag från någon instans?

Är inte med i A-kassa!

Har en affärside´som jag ännu inte träffat på här i staden iaf!

Vi håller på för fullt.
Almi
är bra. Du kan boka tid hos en rådgivare.
Kontakta arbetsförmdlingen, de kan hänvisa dig till olika starta eget kurser.

Det allra svåraste är affärsplan.
Det traglar vi med nu här hemma.
Är den rimlig? Är den realistisk? Är den duglig?
För vår del är den extra viktig då den styr mycket om man ska få starta eget bidrag eller inte.
Numera är starta eget bidraget enbart i 6 månader, men det är trots allt en liten trygghet.
Ugglemormor
En duktig revisor är en bra sak att ha, en med kunskaper hur man börjar med eget.
Vi har haft samme revisor sen urminnes tider och han har beskymmer med att så många nya börjar med ett eget företag utan att ha bättre under fötterna.....
Min make hjälper till i flera av hans fall att se om det går och ge råd, samt att se på vad de gör fel i början..
Han har ju gått den "hårda skolan" och vet fallgroparna, så därför blir han ombedd att se till om aktuell början kommer att kunna bli lönsam eller icke o vad som behövs .... mest hårt arbete i början innan man kanc ens tänka på att skaffa sig en firmabil, maken ber dom att avstå o köpa en begagnad cykel i börja med... wacko.gif .

Revisorfirma här är en stor och anmselig firma och de hinner inte med just dessa "nybörjare" som gör de klassiska felen och sen går det inte mer ......
kanske något att tänka på ???? tummenupp.gif .
Anma
CITAT (Ugglemormor @ 05-10-2012, 10:47) *
En duktig revisor är en bra sak att ha, en med kunskaper hur man börjar med eget.
Vi har haft samme revisor sen urminnes tider och han har beskymmer med att så många nya börjar med ett eget företag utan att ha bättre under fötterna.....
Min make hjälper till i flera av hans fall att se om det går och ge råd, samt att se på vad de gör fel i början..
Han har ju gått den "hårda skolan" och vet fallgroparna, så därför blir han ombedd att se till om aktuell början kommer att kunna bli lönsam eller icke o vad som behövs .... mest hårt arbete i början innan man kanc ens tänka på att skaffa sig en firmabil, maken ber dom att avstå o köpa en begagnad cykel i börja med... wacko.gif .

Revisorfirma här är en stor och anmselig firma och de hinner inte med just dessa "nybörjare" som gör de klassiska felen och sen går det inte mer ......
kanske något att tänka på ???? tummenupp.gif .

Man behöver ingen revisor alls från början. Helt onödig kostnad innan man ens har inkomster från företaget.
Förutsatt att man inte startar Aktiebolag, alltså. Är det AB man ska starta måste man ha revisor. Det är det lag på.
Ugglemormor
Ok, Anma,

Då förstår jag det hela, med det lilla jag är insatt i den världen.
Jag har inte honom hemma just nu, men med ett AB har man väl inte så stor risk att förlora sitt privata kapital än med ett enskilt firma?
Vet du hur det ligger till med den biten?

Jag själv har haft bredvid hans AB, en egen enskild firma, men det skötte han åt mig tills vi satte den med i vårt AB, så jag har inte de sista 10 års erfarenheter av detta alls med en enskilda firmor.
Jag kom på endast att tänka på AB när jag läste tråden o vad jag vet/hört om det gm honom........ tummenupp.gif
*Stintan*
Att registrera eget företag är inte svårt, det kan i princip vem som helst göra. Då ska man också ha F-skattsedel.
Att få startaegetbidrag är däremot inte helt lätt. En väl genomtänkt, hållbar och realistisk affärsidé är förutsättningen.

Sen har du fått bra tips av Anma.
gnon49
Kan bara beundra den som vill starta egen verksamhet trots utsattheten jämfört med en anställning. Sin egen bank, som man säkert behöver anlita, är nog en bra rådgivare. Hålla kostnaderna på en rimlig nivå är nog viktigt i ett inledande skede. Många faktorer spelar in, ingen situation är den andra lik.
Ugglemormor
Det finns goda möjligheter att starta något om man har ett bra "recept" och sakkunniga rådgivare och massor av energi i börja med tills inkomsterna börjar komma in. innan dess är det nog skäl att hålla i utgifterna innan det börjar bära sig.
Det finns många bra ideer att utveckla och många kunniga människor, så jag beundrar dem och önskar all lycka att få igång något som känns rätt ...... så kör på och vet med er att trägen vinner ...... tummenupp.gif
hattstugan

Tack alla för era tips!

Ekonom finns i en av mina nära vänner!

Kommer inte att behöva så värst mycket i början och framför allt inget kontor! Kanske en bättre dator möjligen!
Ugglemormor
smiley_small_hug.gif lycka till det du tänker att göra, kanske med tiden kan du ge lite info om det inte är för personligt för dig själv .........man vill gärna veta hur det går iofs....... tummenupp.gif
Ciczi
Startade eget för snart tre år sedan.
Det är kul men jobbigt ibland också.

Bästa rådet är att tänk igenom din idé mer än en gång.
Gör mycket reaserch. Ring, ring, ring.
Ställ upp siffror och kalkyler i bra dokument. (JAg har fortfarande nytta av dessa dokument. )

och framför allt. Tro på din idé och sätt upp ett mål. Ex inom fem år måste jag kunna plocka ut lön.

Lycka till!


mvh Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon