Dawn
Jag måste byta bil ganska snart. Men ekonomin är väldigt begränsad så därför letar jag bland billigare begagnat (under 50 000 kr). Jag har hittat en bil som jag är intresserad av, men jag har inte sett den i verkligheten ännu då bilfirman har stängt till måndag. Men jag gillar det jag läser om den och framförallt priset. Men det står att den har automatisk växellåda. Jag har aldrig ens kört en bil med en sådan.

Jag undrar nu om automatisk växellåda är något som jag bör undvika? Jag har hört sägas dom är dyra att laga om dom går sönder. Stämmer detta?

Jag har också hört dom drar mer bensin. Stämmer detta?

Berätta gärna om era erfarenheter. smile.gif
varghem
automatlåda har nog många fördelar, jämnare körning, lättare i stadstrafik,
nackdelen är att anpassa sig till vintertrafik då automatlådan växlar själv vilket kan medföra sladd
det gäller att vänja sig vid bilen innan vintern kommer, helst då man aldrig kört automat
Motti
Nackdelen är väl isgata och uppförsbacke !
Dawn
Åh, sånt är precis vad jag ville höra. Eftersom jag aldrig kört en sån bil ens visste jag inte ens vad som skulle ändras. Vi har en del luriga ställen här där jag bor, där det kan bli halt på vintern, där det är rödljus i uppförsbacke och man måste verkligen veta var man har dragläget på bilen och samtidigt inte få sladd. blink.gif Känner redan nu att jag nog ska fortsätta köra manuellt. smile.gif

Edit: Glömde tacka för svar. Börjar bli sömnig. sleeping.gif
Motti
Japp så är det !automat är bra men inte om man bor i hala backar då är nog manuellt bäst . Nu mer bor vi på landet i en liten by så vi bytte våran BMW till en Honda fyrhjulsdriven disel med automat för min man ska kunna ta sig till jobbet när det är mycket snö och halt här ! BMW är skön bil att åka i men fungerar inte så bra ute på vischan BMW är ju ganska låga också, här blir det ofta mycket snö och inte plogat så ofta och när det behövs wink.gifså då gäller det att ha en bil som tar sig fram i snön !
mosquito
En annan nackdel är väl att om växellådan skulle gå sönder så blir det väldigt kostsamt. Men bekvämt är det nog i alla fall smile.gif
Huggorm
Man bör kolla i serviceboken att automatlådan blivit servad vid rätt intervaller. Man bör även dra upp oljestickan till lådan och se på oljan. Den skall vara röd och fräsch, inte missfärgad och lukta bränt.



CITAT (mosquito @ 05-10-2012, 23:29) *
En annan nackdel är väl att om växellådan skulle gå sönder så blir det väldigt kostsamt. Men bekvämt är det nog i alla fall smile.gif

Är det dyrare än på en modern småbil med manuell växellåda som min suzuki swift? Precis efter att garantin gick ut så fick jag missljud från växellådan. Utbyteslåda skulle kosta 36.000kr plus jobb. Jag fick köpa en begagnad istället för 7500kr och byta själv. Det var inte ett dugg kul.

Man skall komma ihåg att om man har automatlåda så slipper man allt som har med kopplingen att göra. Inga slitna lameller, dåliga urtrampningslager eller läckande kopplingscylindrar.
jaj-51
Största problemet är att vänja sig vid automatbilen.

Som ovan kommer du att trampa ner koplingspedalen som inte fins!
Den breda bromspedalen får en rejäl törn och bilen tvärnitar ...

Som nybörjare på automatbil sätt vänster foten i golvet där kopplingspedalen är nertryckt.

Vinterkörning är bara en träningssak och fungerar minst lika bra med automatlåda.

Bilar med automatväxellåda brukar dra mer bränsle.
En krånglande automatväxellåda är mycket dyr att laga men brukar fungera tils bilen skrotas.
Bilar med vanlig växellåda brukar behöva minst en reperation av lamell, tryckplatta innan bilen skrotas.

Det är mycket bekvämt att köra automatväxlade bilar, många får ett lungnare och "vänligare" körsätt också.

Gillar du bilen så provkör med vänterfoten i GOLVET!
Begangnade automatväxlade bilar brukar vara billigare (=svårsålda)

Lycka till.

Klint
Jag är alls ingen expert,men här är mina erfarenheter och tips!
Ska jag köpa en bil kollar jag upp just det märket modell och årsmodell det finns disskutionsforum och tester på nätet exvis från teknikens värd,oftast har bilarna sina speciella "problem" googla! Kamrems/kedja är det bytt,eller när bör det göras kostnad?

Vad gäller automat eller inte jag gillar ju automat,behöver man inte en 4hjulsdriven bil klarar man sej lika bra med automat i vinterväglag i regel kan man spärra lågväxel vid speciellt besvärliga tillfällen i vår bil V70 kan man även växla manuellt om man vill,det gör jag aldrig.

Det som mest påverkar bensinförbrukning är som alltid föraren! Men moderna bilar drar kanske marginellt mer än en manuell fast jag tror inte det inte i mitt fall! Att köra en automat lär man sej snabbt och har du haft en vill du inte ha nåt annat (såvida du inte är en "rallyförare")men det låter inte så!

Lycka till med köpet det är spännande med bilbyten!
Skriv och berätta hur det blev och om våra råd stämmer med vad du tycker!
EKLO
Hej,

vem hade trott att jag skulle svara i en tråd om bilar, inte jag! Men jag har en synpunkt trots att jag har inte kört bil på 30 år. På den tiden när jag hade bil köpte jag en billig m. automatlåda. Den verkliga nackdelen för mig var att jag efter ett tag kände mig enormt osäker när jag skulle sätta mig i en "vanlig" bil, och eftersom alla andra jag kände hade manuell växling blev det ett problem. Köper man en automat bör man nog med jäömna mellanrum köra en manuell, för att inte förlora handlaget...
Huggorm
Sedan är det skillnad på automatlådor och automatlådor också. Dagens lådor behöver inte öka bränsleförbrukningen, eftersom de kan vara manuella växellådor där växlingen sköts av bilen. De känns heller inte så sega och gummibandsaktiga som vanliga automatlådor, utan det känns som om det är stumt hela vägen mellan motor och hjul. Speciellt folkvagns DSG-lådor är riktigt bra, men andra tillverkare har också bra grejer.
Tapio
Halaj!

Lite modernare a-lådor brukar ha en lockupfunktion som går in vid lite högre fart. Den tar bort sliret i momentomvandlaren och gör att skillnaden i bränsleförbrukningen mot en manuell blir noll. I stan kan den kanske dra något lite mer, men det är ju just i rödljus och köer som en a-låda är guld värd

//T
Ugglemormor
Jag har kört med automatlåda sedan efter jag fick min wiplash pga att jag hade halskrage och handortos o kunde inte vända mig om i bilen.....
Numera är bilarna automater och av den nya typen där man kan lägga i en växel om det skulle behövas. Jag gillar att köra bil och vill ha det bekvämt, så inga växlar här inte!
Pga. att bilarna byts ut ofta, har man inte råkat ut med något trassel med automatväxellådan, så jag har inte vetskap om kostnader, men jag vill inte gå tillbaks till en växlad bil.
Många fler vill ha numera automat, så inga beskymmer att sälja dem längre.......
gnon49
skall man köpa bil i spannet 40-50.000 så är märken typ BMW o Mercedes i regel skrot i den prisklassen. En korean eller japanes i bra skick finns det däremot en uppsjö av i den prisklassen. Sedan har vi ju pålitliga Volvo som som det finns hur många begagnade som helst av. Tror man vänjer sig vid automat och väl skötta håller bilen ut.
Ugglemormor
Rekommenderade inte skrot heller, men om man har tålamod, finns det välskötta bilar som någon äldre haft och ställt undan, så man kan få en bra begagnad bil med det man vill ha.
Känner till flera som gjort "fynd" med en lite äldre bil i bra skick och lite kört. Maken min brukar kolla runt sådant till vänner, själv är jag inte på dom saiterna....., men se upp för importbilar, kan säljas med falska papper........ en liten tanke bara ...... tummenupp.gif vet att det är mer vanligt än man tror......numera åker man inte neråt o köper bil pga att det är kärvt att sälja bilar även i sverige.......och man kan få bra priser....
Dawn
Bilen i det här fallet är en Peugeot som gått drygt 10k mil. smile.gif
Tapio
Halaj!

Hade ju varit bra om du skrivit vilken modell och år.
Peugeot har ju iaf. en automatiserad manuell växellåda och systemet kallar de 2-Tronic.
Bilen släpper alltså gasen, trycker ner kopplingen, petar i nästa växel och gasar igen. Allt sker automagiskt.
Men om bilen du tittar på har detta system går ju inte att veta eftersom du inte specar vilken det är!

//T
malcolm
Jag har haft två automatväxlade bilar, en Volvo 245 från -88 och en SAAB 9000 från 93 och det var stor skillnad på dem. Volvon var hopplös när det var snö och halt medan Saaben skottade sig fram överallt men det berodde säkert på framhjulsdriften medan Volvon var bakhjulsdriven och lätt i bakändan.. Nackdelen med automat låda är att man inte kan smyga igång när det är halt och man kan inte bogsera igång en sådan bil heller, fördelen är dock att det är bättre i bilköer (Stockholm) men annars vat jag inte Just nu hr jag en manuellt växlad SAAB 9000 och måste säga att jag föredrar den. Här talas det om bilar med atomatlådor som inte drar mer bensin men iprisklasse runt 50.000 lär de inte finnas. Jag rekomenderar manuellt växlade lådor, jag skulle inte heller köpa en bil inom den priskategorin hos en bilfirma.
Ugglemormor
Om du vill ha just den bilen (eller vilken som helst) så bruta på för fullt, det är köparnars marknad ......det finns för många bilar hos handlarna än de vill/ha råd med ........
Christa
Vi har automat på båda våra bilar och att det skulle innebära större risk för sladd har ingen av oss märkt. Min sambo har kört enbart automatväxlade bilar i många år och vill absolut inte ha något annat.

Det kan kanske vara idé att söka lite på nätet och kolla i olika forum om just den modellen du funderar på ha haft något problem.

Vi har aldrig haft något krångel med automatlådan på våra bilar och båda har passerat 20.000 mil.
Pirum
CITAT (jaj-51 @ 06-10-2012, 07:06) *
Vinterkörning är bara en träningssak och fungerar minst lika bra med automatlåda.
<klipp>
Det är mycket bekvämt att köra automatväxlade bilar, många får ett lungnare och "vänligare" körsätt också.


Jag har kört manuellt i många år, men senaste bilen är en automat, den är bara ca 10 år gammal och alltså ganska ny, den nyaste bil jag haft åtminstone. Jag är nöjd, men det är några punkter jag inte riktigt förlikat mig med:


* Bilen växlar ner hela tiden, eller så fort man trampar det minsta på gasen åtminstone. Man växlar och varvar som en "biltjuv". Det är inte endast för att min bil är en gammal Volvo, jag tycker det är ganska vanligt att automatväxlade bilar tycks få folk flest att köra mer aggressivt (lättare att gasa eftersom man slipper växla) och varva högre. Min mor skulle aldrig dra upp sin gamla golf i 4000 varv och få hjulspinn vid utkörning på landsväg, på nyare automatgolfen hände det ganska ofta smile.gif

* Bränsleförbrukningen ÄR högre. I praktiken för mig, som hade samma bilmärke men manuell växellåda tidigare, är förbrukningen ca 10% högre - mer i stadstrafik tror jag, i praktiken innebär det att en fulltankning i dagsläget är ca en hundralapp dyrare.

* Har man en äldre bil, utan modernt antisladd, vågar jag påstå att automatlåda ger osäkrare vinterkörning, just pga att man inte kan kontrollera växlingarna på ett enkelt sätt. På Volvo är antisladd standard sedan modell 2005, iaf på V70 och uppåt. Tidigare hade man "antispinn" vilket inte alls är samma sak. Turligt nog är de flesta bilar framhjulsdrivna idag, man vill ju inte ha en bakhjulsdriven bil i en halkig uppförsbacke när automatlådan bestämmer sig för att växla och få hjulen att tappa fästet så man sladdar mot närmsta långtradare.

* Körningen blir ryckigare. Kanske en värstingmercedes växlar mjukt, men överlag tycker åtminstone jag att oförutsägbarheten för när bilen ska växla gör att körningen ofta känns ryckigare, främst i stadstrafik. Landsväg och farthållare funkar ofta bra, förutom när man efter en inbromsning sätter på farthållaren och den med ett vrål och nedväxling(ar) ska acca upp från 97km/t till 110km/t fortast möjligt igen smile.gif

Elisabeth-Västkustkolonisten
Pirum jag känner inte igen det du beskriver

Vi kör automat sedan ca 10 år tillbaka. Ryckigare är det inte men jag tror att det beror på föraren. Likaså om den hela tiden växlar upp och ner.......gasar - bromsar du hela tiden?
jaj-51
Hej Pirum du skal lämna in bilen på service, eller ta en fundering på dit körsätt.

Bilskolorna hjälper till med detta kursen heter "Ekodrive" det är ett obligatoriskt moment i dagens körkortsutbildning.

Mina erfarenheter som provningsingenjör och konstruktör under tjugo år på Volvo är raka motsattsen av din beskrivning.

*Stintan*
Känner inte heller igen det Pirum skriver utan tror det beror på hur man kör. Har haft både automatväxlade och manuella bilar och det kvittar egentligen vilket man har men själv tycker jag att det är roligare att köra med manuell växellåda.
Aqvakul
Jag har bara kört autmatare vid enstaka tillfällen. Jag har då tyckt att det har känts osäkert att utan koppling inte kunna krypköra och känna dragläget. Troligen handlar det mest om ovana...
malcolm
Väljer man en bil med automatlåda skall man se till att den inte är för motorsvag, under 100 hk rekommenderas inte.
Huggorm
CITAT (Pirum @ 09-10-2012, 12:23) *
Turligt nog är de flesta bilar framhjulsdrivna idag, man vill ju inte ha en bakhjulsdriven bil i en halkig uppförsbacke när automatlådan bestämmer sig för att växla och få hjulen att tappa fästet så man sladdar mot närmsta långtradare.

När man accelererar förskjuts tyngdpunkten bakåt, så gasar man bara på i uppförsbacken är det bättre än framhjulsdrift. Problemet är om man kommer i hög fart i en något svängande uppförsbacke och plötsligt släpper gasen. Då motorbromsar bilen på drivhjulen, det blir som att dra handbromsen.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 09-10-2012, 16:26) *
Väljer man en bil med automatlåda skall man se till att den inte är för motorsvag, under 100 hk rekommenderas inte.

Helst inte turbo heller. Jag hade en mercedes med turbodiesel och automat en gång och den var livsfarlig. Ofta när man skall svänga ut på en väg så saktar man ju ner, kollar att kusten är klar och kör sedan ut utan att stanna. Ibland kanske det kommer någon långt bort, men som man hinner före om man gasar på lite. Men gjorde man så med den mercan kom man ett par meter ut på vägen, sedan skulle den växla ner ett eller två steg samtidigt som det tog tid för turbon att börja snurra och leverera kraft. Resultatet blev tvärstopp i några sekunder medan man gasade allt djupare för att bilen kom närmare. Efter ett par väldigt långa sekunder hade bilen växlat färdigt och turbotrycket kommit, då stack bilen plötsligt iväg så det skrek i däcken och man höll på att hamna i diket. Helt livsfarligt att försöka vara snabb med den bilen, i såna fall var man tvungen att växla ner manuellt redan långt innan man var framme vid korsningen.
jaj-51
CITAT (Huggorm @ 09-10-2012, 16:28) *
När man accelererar förskjuts tyngdpunkten bakåt, så gasar man bara på i uppförsbacken är det bättre än framhjulsdrift. Problemet är om man kommer i hög fart i en något svängande uppförsbacke och plötsligt släpper gasen. Då motorbromsar bilen på drivhjulen, det blir som att dra handbromsen.



Nja om tyngdpunkten förskjuts så måste något flytta sig i bilen.
Vätskor och drivmedel flyttar sig lika mycket oavsett om bilen är fram eller bakhjulsdriven.
Aqvakul
CITAT (jaj-51 @ 09-10-2012, 16:42) *
Nja om tyngdpunkten förskjuts så måste något flytta sig i bilen.
Vätskor och drivmedel flyttar sig lika mycket oavsett om bilen är fram eller bakhjulsdriven.

Jo, men med mer tyngd på drivande hjul blir greppet bättre...
Huggorm
CITAT (jaj-51 @ 09-10-2012, 16:42) *
Nja om tyngdpunkten förskjuts så måste något flytta sig i bilen.
Vätskor och drivmedel flyttar sig lika mycket oavsett om bilen är fram eller bakhjulsdriven.
Att tyngdpunkten förflyttar sig vid acceleration har inte att göra med att några vätskor eller annat flyttar sig. Det är en naturlag helt enkelt, det är så det fungerar. Vid inbromsning förflyttas tyngdpunkten framåt, det är därför bromsarna fram är mycket kraftigare dimensionerade än de bak.
jaj-51
CITAT (Huggorm @ 09-10-2012, 16:56) *
Att tyngdpunkten förflyttar sig vid acceleration har inte att göra med att några vätskor eller annat flyttar sig. Det är en naturlag helt enkelt, det är så det fungerar. Vid inbromsning förflyttas tyngdpunkten framåt, det är därför bromsarna fram är mycket kraftigare dimensionerade än de bak.


Nja håller inte med dig om att tyngdpunkten förflyttas utan att någon massa förskjut i bilen.


Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon