EKLO
Hej,

Jag är totalt okunnig om hundar, men har en nära vän som är sjuk och behöver att jag ett tag tar hand om hennes nyligen skadade hund ett tag. Min väninnas svåra sjukdom gör att jag inte vill stressa henne med mina frågor.

Hunden har en tratt runt halsen pga av att hon fått flera stygn efter en olycka (vet ännu inte var dessa stygn sitter). Hon kan inte gå i trappor på grund av skadan, det handlar väl om att den rörelsen frestar för hårt på stygnen. Konvalecensen ska vara 10-14 dgr. Hon som äger hunden vill inte lämna den på pensionat e d.

En första fråga för mig är: Hur gör en frisk hundägare om hunden behöver tillsyn efter en olycka - tar ni ledigt från jobbet, eller hur löser ni den extra tillsynen?

Om jag ska kunna ta ställning till om jag öht kan ta hand om hunden behöver jag veta lite grundläggande saker, eftersom jag är totalt novis. Frågorna rör en snäll "fyrvägskorsning" i mellanstorlek, ganska gammal, väldigt lugn:

(ni hundägare får försöka ha överseende med dessa korkade frågor)

hur ofta måste hunden gå ut för sina behov?

hur ofta behöver den ny mat och nytt vatten?

jag bor ett par trappor upp utan hiss, och skulle då behöva bära hunden när hon ska ut. Det orkar jag säkert, men jag tänker också att många hundägare som är med om liknande saker säkert inte orkar bära sin hund - och hur gör de då?

ja, se där några frågor från en novis

tacksam för alla erfarenheter och råd
Åsa, mälardalen zon 2
Att ha en hund är ungefär som att ha barn bara det att man ju inte kan ta ledigt för vård av sjuk hund. Tror många som får en sjuk hund tar hjälp av familj och vänner ifall hunden måste ha extra passning, kanske tar ut semesterdagar ifall det går.

Hur ofta en hund måste gå ut beror ju på hunden men jag skulle kanske gå ut med den hunden med runt 4tim mellanrum eller så, ska den bäras ner för trappor är det ju bra ifall det inte är akut.

Angående maten så bör du fråga ägaren en del hundar får mat bara 1gång per dag men vanligast är nog 2ggr om dagen tror det är bäst ifall den får fortsätta så som den är van. Vattnet byts runt 2-3ggr per dag eller oftare ifall det ser äckligt ut.


De flesta hundägare som har svårt bära tungt och har haft hund tidigare tänker sig för innan de skaffar en stor hund de inte kan bära. Mina föräldrar har satsat på mellanhundar nu då de är pensionärer de har inga trappor men de tänkte på ifall man måste lyfta in en sjuk hund i bilen och det är rätt tungt lyfta en Golden eller Labrador.

Och jag tror inte du stressar ägaren med att fråga sånt som om maten. Tror faktiskt att jag som hundägare hade blivit mer stressad inte veta ifall min hund fick den skötseln den var van vid.
EKLO
Tusen tack för snabbt svar, åsa.

En följdfråga: Även om hunden inte är sjuk gör ju rastning var fjärde timme att man inte kan jobba en heldag. Hur löser hundägare den saken? Alla åker väl inte hem på lunchen - eller gör de? Ja, du fattar hur okunnig jag är...
Åsa, mälardalen zon 2
Man får inte enligt lag lämna en hund en hel arbetsdag utan att den kan få rastas. De alternativ en hundägare har är:

Åka hem på rasten
Skaffa en dagmatte/daghusse
Hunddagis
Ha en partner som jobbar andra timmar än man själv gör så att hunden inte måste vara ensam hemma länge.


Har man inte råd ha hunddagis eller vill göra nått av de förslagen ovan bör man inte ha hund för det är verkligen inte djurvänligt låta en hund sitta och hålla sig en hel dag.
EKLO
Tack igen Åsa,

Ja jag kommer då inte att skaffa hund, jag är alldeles för ointresserad av husdjur. Men eftersom också storstäderna vimlar av hundar, och dessa hundar inte sällan ägs av folk som jobbar jättemycket tänker jag ändå att den där fyratimmars"regeln" måste vara ganska frånvarande för de allra flesta hundägare?

Den situation jag/min väninna befinner sig i är ju tillfälligt akut, när hunden är frisk kommer hon att få den omvårdnad hon behöver, i en familj med andra hundar där hon trivs och är van. Men under konvalescensen funkar det tydligen inte att vara ihop med de andra hundarna.

Om man tänker så här kring rastning: Tidig morgon och sen kväll (för att klara nätterna) och två gånger däremellan - skulle det räcka tro?
Åsa, mälardalen zon 2
Jo finns en massa själviska och dåliga hundägare som inte har den minsta tanke på hundens välmående. Själv har jag ingen egen hund eftersom jag ju jobbar heltid och inte tycker jag tjänar så mycket så jag har råd med hunddagis, man måste ju tänka på hundens livskvalite med.

Och jo 4-5ggr promenad per dag brukar funka men man får ju kolla lite på hunden den kanske visar att den vill gå ut oftare och då kan man ju behöva göra det. Vet ju inte om olyckan gjort så hunden får svårare hålla sig el dyl.

Något som kan vara bra att veta är att det kan ta tid för hundar att vänja sig för en ny miljö så ibland äter de rätt dåligt i början innan de accepterat läget.

varghem
Det där låter absolut tillräckligt, min hund säger till när han behöver ut men så har vi ju också fördelen att någon alltid är hemma. men fyra ggr räcker gott och väl.
Är hunden van vid annat så kan det ju hända en eller annan "olycka" till att börja med

har hört någonstans att en hund absolut inte får lämnas ensam mer än 6 timmar, jag brukar gå ut med kompisens hundar en gång mitt på dagen då hon jobbar heltid, då har dom fått en timmes promenad på morgonen och får en likadan på kvällen
EKLO
Tack snälla för era svar, nu känner jag mig en smula klokare.
*Stintan*
Dra dig inte för att fråga hundägaren om hundens rutiner! Nu är den dessutom konvalecent och kanske har ytterligare restriktioner utöver inte gå i trappor, Ska skadan läggas om på särskilt sätt, finns det mer än trappor man ska vara försiktig med. hur långa promenader kan den gå, mattider och vilket foder den äter osv. Om du måste lämna hunden ensam så ta inte för givet att den klarar det lika bra hemma hos dig i en ny miljö som hos ägaren.

Som hundägare skulle jag absolut vilja veta att hundvakten i möjligaste mån följer hundens invanda rutiner och jag hade lämnat med skriven information om dessa, i synnerhet om det är en person utan hundvana som ska ta hand om vovven. Det är ingen hit att behöva oroa sig för hur hunden har det när man själv är sjuk. (inte annars heller för den delen)
herkules
först vill jag säga att du är snäll och en god vän som tar din kompis hund trots att du inte kan eller är speciellt íntresserad av hundar!

eftersom hunden är sydd och ska vara konvalecent några dagar så behöver du förmodligen inte tänka på några långa promenader, man kan gå runt kvarteret och låta hunden nosa runt och det får ta den tid det tar. hundar klarar att ta det lugnt några dagar, har den kanske lite ont så är det ju bara skönt att ta det lugnt.

matrutinerna är så klart bäst att ha de som hunden har hemma, om det går, hunden dör inte av ändrade matrutiner heller smile.gif

vatten byts några gånger per dygn.

rastning/lek/utevistelse ungefär var 4:e timma.

jag har burit hundar upp och ned för trappor (korsbandskador), de jag känner med tyngre större hundar har skaffat speciell bärsele med handtag på ryggen så att, även om de inte orkat bära hela hunden, iaf kunnat ta en del av tyngden. det går bra med en stor handduk också som man lägger under magen på hunden, knyter ihop upptill och "bär".


det kommer att gå bra!
ryss_борис
Är ju snällt att vilja ta hand om hunden, men oavsett så bör du ALLTID fråga, om det är nåt du är osäker över. Hellre fråga en gång för mycket och att din vän blir sur än att du gör misstag så att hunden rymmer, äter nåt skräp och hamnar hos veterinär. Det sista var väl lite i att ta i, men du fattar principen. smile.gif
Hjortronsylt
Det framgår inte vilken ras det rör sig om?
En liten hund behöver mindre motion än en stor.
Och jag har sagt det förr och jag säger det igen:
Ska du rasta hunden, se då till att ta ut den i SKOGEN eller i andra grönområden. Och glöm för all del inte att plocka upp djurets spillning om du går i staden.
varghem
CITAT (Hjortronsylt @ 06-10-2012, 20:45) *
Det framgår inte vilken ras det rör sig om?
En liten hund behöver mindre motion än en stor.
Och jag har sagt det förr och jag säger det igen:
Ska du rasta hunden, se då till att ta ut den i SKOGEN eller i andra grönområden. Och glöm för all del inte att plocka upp djurets spillning om du går i staden.


En liten hund behöver minst lika mycket motion som en stor...
*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 06-10-2012, 20:45) *
Det framgår inte vilken ras det rör sig om?
En liten hund behöver mindre motion än en stor.
Och jag har sagt det förr och jag säger det igen:
Ska du rasta hunden, se då till att ta ut den i SKOGEN eller i andra grönområden. Och glöm för all del inte att plocka upp djurets spillning om du går i staden.



Tyckte att det stod att det var en mellanstor hund. Dessutom en skadad hund så den kanske man inte ger sig ut i skogen med direkt. Det år ju inte ens säkert att den ska motioneras alls just pga skadan.

Varifrån har du fått att en liten hund behöver mindre motion än en stor? Det stämmer nämligen inte alls.
Flemming
Inga snabba råd men massor av fakta...

Svenska Kennelklubben http://www.skk.se/hundagande/

Jordbruksverket http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden...dc80001977.html
EKLO
Varmt tack för tips och råd. Ni som läst hela tråden ser att det inte gäller en liten hund utan en mellanstor snäll "fyrvägskorsning". Och att det gäller en kortare konvalescens, alltså inte en längre tids vardagshundsysslor.

Jag som (vilket jag beskrivit i min grundfråga) verkligen varken är hundägare, hundkunnig eller egentligen det minsta hundintresserad inser att jag med min fråga på något sätt rör mig in i hjärtefrågor för andra, där omsorgen ger väldigt skarpa svar i vissa fall.

Jag har all respekt för det, men vill också poängtera att mina hundfrågor kanske också kunde röra just er: I svåra lägen i livet kan också ni behöva sträcka er mot människor som inte i sig delar den sortens djupa engagemang kring husdjuret, men ändå vill vara till hjälp, kanske finns de som delar ditt djupare djurintresse inte till hands när det verkligen gäller. Då kanske också du måste acceptera den lite mer tafatta hjälp du kan få, och lita till att den som ger den vill ditt eget allra bästa, och att den som hjälper - trots sitt mindre husdjursintresse - faktiskt förstår att husdjuret är lika viktigt som ett barn för den man hjälper, och efter bästa förmåga försöker utifrån det.
hattstugan

Önskar dig lycka till med vovven och känner det som så att du kommer att fixa det till det bästa för den trots allt!
EKLO
Tack ska du ha, hattstugan!
hattstugan

Du är värd mycket för din vän och vovven! Vill att du ska känna det så!
Inte många skulle göra sig besväret att rådfråga så som du gjort!
Du är en sann vän känns det som!
Hjortronsylt
CITAT (varghem @ 06-10-2012, 21:26) *
En liten hund behöver minst lika mycket motion som en stor...

Så du menar att en Chihuahua behöver lika mycket motion som en schäfer?
Dagens skämt rotfl.gif
En sån liten hund som Chihuahuan skulle aldrig orka gå lika långt som en Schäfer, hur bra kondition den än skulle ha. Säger väl sig självt?
Ungefär som att säga att ett litet barn skulle orka gå lika långt som en vuxen människa, det vet vi ju alla att de inte gör!
Anki på Öland
CITAT (Hjortronsylt @ 07-10-2012, 03:22) *
Så du menar att en Chihuahua behöver lika mycket motion som en schäfer?
Dagens skämt rotfl.gif
En sån liten hund som Chihuahuan skulle aldrig orka gå lika långt som en Schäfer, hur bra kondition den än skulle ha. Säger väl sig självt?
Ungefär som att säga att ett litet barn skulle orka gå lika långt som en vuxen människa, det vet vi ju alla att de inte gör!

Kan du inte vara så snäll och starta en egen tråd om hundars motion istället för att förstöra den här tråden också! thumbdown.gif
Hjortronsylt
CITAT (Anki på Öland @ 07-10-2012, 09:10) *
Kan du inte vara så snäll och starta en egen tråd om hundars motion istället för att förstöra den här tråden också! thumbdown.gif


Ledsen att jag gick Off topic.
herkules
funkar det eklo? smile.gif
Whiskuchi
CITAT (Hjortronsylt @ 07-10-2012, 03:22) *
Så du menar att en Chihuahua behöver lika mycket motion som en schäfer?
Dagens skämt rotfl.gif
En sån liten hund som Chihuahuan skulle aldrig orka gå lika långt som en Schäfer, hur bra kondition den än skulle ha. Säger väl sig självt?
Ungefär som att säga att ett litet barn skulle orka gå lika långt som en vuxen människa, det vet vi ju alla att de inte gör!

Min papillon gick utan vidare lika långt som både labradoren och schäfern och när jag släppte dem lösa sprang hon lika långt också. Visst är det många fler steg för en så liten hund men å andra sidan är kroppen mycket lättare. Däremot finns det raser som inte kräver eller orkar så mycket motion men det är inte nödvändigtvis relaterat till storleken.
evelina
CITAT (Hjortronsylt @ 07-10-2012, 03:22) *
Så du menar att en Chihuahua behöver lika mycket motion som en schäfer?
Dagens skämt rotfl.gif
En sån liten hund som Chihuahuan skulle aldrig orka gå lika långt som en Schäfer, hur bra kondition den än skulle ha. Säger väl sig självt?
Ungefär som att säga att ett litet barn skulle orka gå lika långt som en vuxen människa, det vet vi ju alla att de inte gör!


Där har du helt fel jag har goda vänner som har Chihuahua som fjällvandrar med dom i en hel dag. Det är en stor hund i litet format. Jag själv idag två hundar som är små och samma där kan gå hur långt som helst precis som jag gjorde när jag hade Gran Danois
Folk tror att en liten hund behöver man inte motionera.
Hjortronsylt
CITAT (evelina @ 08-10-2012, 12:46) *
Där har du helt fel jag har goda vänner som har Chihuahua som fjällvandrar med dom i en hel dag. Det är en stor hund i litet format. Jag själv idag två hundar som är små och samma där kan gå hur långt som helst precis som jag gjorde när jag hade Gran Danois
Folk tror att en liten hund behöver man inte motionera.

VIll understrycka med att säga att jag aldrig nämnt det. Vad jag skrev var att olika raser kräver olika mycket motion, och det har jag sett bevis på ett flertal gånger!

Och då har de större hundarna krävt mer motion än de mindre vill jag påpeka.

CITAT (evelina @ 08-10-2012, 12:46) *
Där har du helt fel jag har goda vänner som har Chihuahua som fjällvandrar med dom i en hel dag. Det är en stor hund i litet format.

Och då tror du att dom hundarna rör sig hela tiden utan att emellanåt bli uppburna under vandringens gång?
Naivt isf.
*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 08-10-2012, 22:18) *
VIll understrycka med att säga att jag aldrig nämnt det. Vad jag skrev var att olika raser kräver olika mycket motion, och det har jag sett bevis på ett flertal gånger!

Och då har de större hundarna krävt mer motion än de mindre vill jag påpeka.

Och då tror du att dom hundarna rör sig hela tiden utan att emellanåt bli uppburna under vandringens gång?
Naivt isf.


Hur många hundar har du haft Hjortronsylt? Det låter som om du inte har så värst stor hundkännedom.
Monaxe
En eloge till dej EKLO som bryr dej om din vän och ställer upp när du behövs! Fler sådana människor som du behövs! tummenupp.gif

Om hunden blir rastad några gånger för mycket eller för litet tror jag inte är en katastrof, ge den mat enligt instruktioner, och glöm inte att ge den kärlek!
Hunden saknar säkert sin matte också och vill nog gärna känna värme och kärlek från dej nu när du sas är flockledare.
Beoroende på hur länge du skall ha hunden växer era rutiner fram.
Håll koll på det område som hunden varit skadad i så det ser fint ut, ingen rodnad eller annat skall komma nu i efterhand.

Fö tycker jag att det är beklämmande att en tråd med seriös och viktig fråga kapas och skitas ner på detta sätt.
Detta är en av anledningarna till att medlemmarna flyr, ett j*vla tjatter och kapande av trådar. *suck*
Forumvärd
Vissa inlägg har rensats bort i den här tråden

I den här tråden bröt vissa inlägg mot antingen regel nummer 1, 3 eller 4 i trivselreglerna. Dessa inlägg har rensats bort. Dessutom har svarsinlägg till de förstnämnda inläggen tagits bort för logikens skull.

Vi vill betona vikten av att kontakta någon av oss på redaktionen när en tråd spårar ur i stället för att låta problemet bli en del av tråden. Ju snabbare ni kontaktar oss desto lättare och snabbare kan vi styra upp trådar. Vi på redaktionen kommer aldrig ha möjlighet att finnas överallt i forumet utan behöver er hjälp att lokalisera problemen när de dyker upp.

Regel 1, 3 och 4 i Trivselreglerna lyder:

I forumet på Odla.nu…

1. Sysslar vi inte med personangrepp. Vi är alla olika och har olika åsikter. Alla ska respekteras och alla ska visa respekt!

3. Hjälps vi åt att skapa god stämning genom att diskutera på ett respektfullt sätt, genom att lämna trådar som inte tillför oss något eller där vi inte har något konstruktivt att tillföra och genom att bidra med egna trådar i positiv anda.

4. Tar vi inte upp problem med enskilda medlemmar i forumet utan kontaktar då forumvärden.

För att forumet ska kunna vara den intressanta, engagerande och positiva plats som vi vill ha bör alla dra åt samma håll, och en positiv anda sprids lätt om man är många som har den inställningen.

Väl mött i forumet på Odla.nu!

Heléne, forumvärd
Katarina, redaktionschef

Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 08-10-2012, 23:01) *
Hur många hundar har du haft Hjortronsylt? Det låter som om du inte har så värst stor hundkännedom.

Hur trivs din hund att bäras omkring i väska istället för att gå som de stora hundarna?
Den ska väl också motioneras på samma sätt som de stora hundarna?
Varför särbehandla hundarna efter storlek?

Jag har haft en Bordercollie /schäfer mix och Golden retriever.
*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 09-10-2012, 21:35) *
Hur trivs din hund att bäras omkring i väska istället för att gå som de stora hundarna?
Den ska väl också motioneras på samma sätt som de stora hundarna?
Varför särbehandla hundarna efter storlek?


Min hund har aldrig burits omkring i en väska och hon har aldrig behandlats på något annat sätt än de stora hundar jag haft.
Hon har fyra ben att gå med och får lika mycket motion som de stora. Är det något mer du undrar?

Nu har jag svarat på dina frågor så nu är det din tur att svara på mina.
Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 09-10-2012, 21:46) *
Min hund har aldrig burits omkring i en väska och hon har aldrig behandlats på något annat sätt än de stora hundar jag haft.
Hon har fyra ben att gå med och får lika mycket motion som de stora. Är det något mer du undrar?

Nu har jag svarat på dina frågor så nu är det din tur att svara på mina.

Tycker du inte är tillräckligt ärlig nu. I ett inlägg nästan skröt du med att du bar omkring din lilla hund i väska.

Jag har goda hundkunskaper.
Hjortronsylt
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-09-2012, 20:51
Jag funderar just nu själv på en ny hund till våren.Varit så mkt död och elände här och nu sist min kisse som var nästan 24 år.Hunden gick bort hösten 2010 samma hemska sommar som min man dog.
De två katter jag har kvar är bägge 23 år gamla.
Vill ha en liten hund ,en som ryms i en väska på flyget eftersom jag reser så mkt jag kan och vill ha hunden med mej.Vilken ras har du pejori?


CITAT (*Stintan* 07-09-2012, 21:15
Mycket praktiskt och supermysigt med en liten hund , snacka om att jag är partisk


Fy bövelen säger jag bara!
*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 09-10-2012, 21:54) *
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-09-2012, 20:51
Jag funderar just nu själv på en ny hund till våren.Varit så mkt död och elände här och nu sist min kisse som var nästan 24 år.Hunden gick bort hösten 2010 samma hemska sommar som min man dog.
De två katter jag har kvar är bägge 23 år gamla.
Vill ha en liten hund ,en som ryms i en väska på flyget eftersom jag reser så mkt jag kan och vill ha hunden med mej.Vilken ras har du pejori?


CITAT (*Stintan* 07-09-2012, 21:15
Mycket praktiskt och supermysigt med en liten hund , snacka om att jag är partisk

Fy bövelen säger jag bara!


Va??? Du läser ju inlägg som fan läser bibeln! Var har jag skrivit att jag bär hunden i en väska??? Jag svarade att det var praktiskt på Kerstins inlägg där hon ville ha en liten hund som ryms i en väska när man är ute och reser. Om man flyger t.ex. måste hunden vara i en väska och när man åker tåg är det praktiskt med en väska. Jag har dock varken flugit eller åkt tåg med min hund.

Kom inte och påstå att jag ljuger och skryter en gång till eller vill du ha dina inlägg raderade igen?

Min fråga var hur många hundar du haft inget annat och den har du inte svarat på.
kerstin z5-6
Om du läser mitt inlägg igen Hjortronsylt så ser du att jag pratar om resor.
Och då menar jag inte till Säffle,utan längre men inom EU.
Eftersom jag reser minst 3-4 ggr / år är det förstås viktigt att jag, som har reumatiska besvär ,själv kan bära min hund i en väska på,mellan flyg och i transfer.
Det var vad jag frågade om och vad Pejori svarade på.
Du har missuppfattat det mesta.
Jag vill ha en hund som klarar en dag på hjortronmyren och som är hanterlig på flyget.smile.gif


EKLO jag tror du blir en fin extramatte till din väns hund! Det kommer att gå så bra att ha den.
Tänk bara på att en skadad ,nyss sydd hund är långsam o kräver mindre motion, än en frisk hund.
Hjortronsylt
Det jag blev upprörd för var att Stintan blev sur på mig för jag nämnde att olika storlekar på hundar kräver olika mycket motion. Hon hade invändningar mot det, därför såg jag det lite motsägelsefullt av henne då hon tyckte det var ok att bära hundar i väska. En stor hund kan man ju aldrig ha i väska. Och min uppfattning var att hon ville att stora och små hundar ska behandlas lika oavsett.

Stintan, jag har redan svarat på dina frågor så jag får be dig läsa om mina svar igen om du fortf. är intresserad av att veta.
LouiseKW
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-10-2012, 07:53) *
Att ha en hund är ungefär som att ha barn bara det att man ju inte kan ta ledigt för vård av sjuk hund. Tror många som får en sjuk hund tar hjälp av familj och vänner ifall hunden måste ha extra passning, kanske tar ut semesterdagar ifall det går.

Kan också bero på vart man jobbar, både min mamma och mitt jobb så kan vi ta "VAB" om hunden är så pass sjuk eller nyopererad så den inte kan vara själv och man inte har någon som kan ta hand om den under tiden man jobbar. Men vi har nog haft en väldigt tur med djurälskande chefer som har förståelse när något har hänt smile.gif
ingrid fuxwall
Hoppas att du nu lärt dig så mycket att du känner att du kan ta hand om din bekants hund - lycka till! Tror att du gör ett j ätte bra jobb
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon