Full version: Lumpen
ryss_борис
Ja, är folk som väljer att göra lumpen helt enkelt dumma i huvudet? Om man absolut måste leka krig kan man väl spela Call of duty eller något...


Nej, men diskutera lumpen och andra militära påfund här...

Piccante
Förr gjorde man ju lumpen under tvång så jag vill döma någon för det. Pacifist som jag är kan jag däremot tycka det är onödigt att utbilda folk till att bli kanonmat när krig idag inte förs så mkt i skyttegravar med bössor.
Huggorm
Jag skulle göra tio månader i Halmstad, men det hade ju ingen lust med. Att lyda blint på kommando, lära sig döda och bo tätt ihop med en massa andra män var inget för mig. Så jag blev plötsligt vapenvägrare, och då blev de tvungna att låta mig slippa. Men jag kom inte undan helt, de skickade upp mig till en by norr om Jokkmokk där jag fick göra fyra månaders civilplikt rolleyes.gif
Hjortronsylt
CITAT (Huggorm @ 06-10-2012, 23:37) *
Jag skulle göra tio månader i Halmstad, men det hade ju ingen lust med. Att lyda blint på kommando, lära sig döda och bo tätt ihop med en massa andra män var inget för mig. Så jag blev plötsligt vapenvägrare, och då blev de tvungna att låta mig slippa. Men jag kom inte undan helt, de skickade upp mig till en by norr om Jokkmokk där jag fick göra fyra månaders civilplikt rolleyes.gif

Och vad innebar det att göra civilplikt?
Huggorm
CITAT (Hjortronsylt @ 06-10-2012, 23:40) *
Och vad innebar det att göra civilplikt?

I mitt fall att lära sig reparera ställverk, alltså fördelningspunkter för högspänningsnätet. De är ju strategiskt viktiga mål i krig. Andra civilister får göra annat liknande.
EKLO
Utan att vara superkunnig skulle jag säga att de som idag gör lumpen antingen har nbehov av ledning och struktur, inte klarar självdisciplin och vill bli bättre, eller också är de ute efter en erkänt bra ledarskapsutbildning, och slutar efter den.
Motti
Vår son gjorde 11 månaders Befälsutbilding på Gudhems Kompani i Skövde =Stridsvangsdivitsionen !han älskade varje dag där :)vi föräldrar belv inbjudna på Regementets dag då låg de i tält ute i skogen mitt i vintern och vi fick prova på att åka Stridsvagn med V12 motorer bla och så fick vi världens gott käk fick träffa deras befäl osv ,vår son stortrivdes alla 11 månaderna och ville efter det åka till Bostnien ,men när man gör lumpen samlar man poäng han hade gud ske lov inte nog för att söka .Att göra militärtjänst är fostrande plus att man får lära sig leva i grupp och lära sig grundläggande saker som samarbete disiplin mm .Tror många svenska unga män skulle må bra av att göra lumpen i dag .Att göra värnplikt handlar ju inte bara om att lära sig döda .Sedan väljer du ju själv om du vill söka till FNstyrkor eller Isfor osv .Har själ varit med i Lottakåren och varit ungdomsledare i Unlottorna .Anser att värnplikt är fostrande för livet i många hänsenden .
Aqvakul
Ångrade inte att jag gjorde lumpen, gott kamratskap och utvecklande att komma hemifrån ett slag. En del utbildningsmoment var intressanta men mycket var onödigt eller dumt. Tror ingen kan trivas varje stund i en så speciell miljö.
Piccante
CITAT (Aqvakul @ 07-10-2012, 00:43) *
Ångrade inte att jag gjorde lumpen, gott kamratskap och utvecklande att komma hemifrån ett slag. En del utbildningsmoment var intressanta men mycket var onödigt eller dumt. Tror ingen kan trivas varje stund i en så speciell miljö.

Får lite associationer av internatskola när jag hör om lumpen och fostran bland kamrater i en annan ,miljö... -fear-.gif
Hjortronsylt
CITAT (Huggorm @ 07-10-2012, 00:08) *
I mitt fall att lära sig reparera ställverk, alltså fördelningspunkter för högspänningsnätet. De är ju strategiskt viktiga mål i krig. Andra civilister får göra annat liknande.

Okaj!
Jag är glad att jag fått slippa allt som har med civilplikt, mönstring och lumpen att göra iaf. biggrin.gif


Har personligen väldigt svårt för allt som man kan förknippa med krig.
RibesRubusVitis
När jag ryckte in till min första grundutbildning hade Sovjet just invaderat Tjeckoslovakien. Det var ingen konst alls att känna sig motiverad. Ovanstående diskussion var rätt överflödig…
hattstugan

Är nog tokig men hade kunnat tänka mig att göra Lumpen men då var inte kvinnlig värnplikt uppfunnen än!

När det kom hade jag barn och var placerad inom vården och ej aktuell på något sätt!

Är lite avundsjuk på de som gjort lumpen för (åtminstonde förr) var det en fostring!
kerstin z5-6
Vår son gjorde 11 månaders Befälsutbilding på I 19.Han blev en man efter det.GRK kompaniet.Jag var där o sköt kpist jag med.En utmärkt utbildning.Gjorde honom till en bättre människa på alla sätt.
Högvakten var speciell förstås men även det andra.Efter det jobbade han som yrkesmilitär men arbetar nu som assistent till en ung pojke med respirator.Han har nytta av sin utbildning varje dag.
Hjortronsylt
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-10-2012, 01:41) *
Vår son gjorde 11 månaders Befälsutbilding på I 19.Han blev en man efter det.GRK kompaniet.Jag var där o sköt kpist jag med.En utmärkt utbildning.Gjorde honom till en bättre människa på alla sätt.
Högvakten var speciell förstås men även det andra.Efter det jobbade han som yrkesmilitär men arbetar nu som assistent till en ung pojke med respirator.Han har nytta av sin utbildning varje dag.

Jo för vissa killar passar det nog alldeles utmärkt!

CITAT (hattstugan @ 07-10-2012, 01:25) *
Är nog tokig men hade kunnat tänka mig att göra Lumpen men då var inte kvinnlig värnplikt uppfunnen än!

När det kom hade jag barn och var placerad inom vården och ej aktuell på något sätt!

Är lite avundsjuk på de som gjort lumpen för (åtminstonde förr) var det en fostring!

Jag tror du hade ångrat dig om du väl hade deltagit wink.gif
Eva i Skåne
Jag är glad att mina tre söner sluppit!
Cacki
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-10-2012, 01:41) *
Vår son gjorde 11 månaders Befälsutbilding på I 19.Han blev en man efter det.GRK kompaniet.Jag var där o sköt kpist jag med.En utmärkt utbildning.Gjorde honom till en bättre människa på alla sätt.
Högvakten var speciell förstås men även det andra.Efter det jobbade han som yrkesmilitär men arbetar nu som assistent till en ung pojke med respirator.Han har nytta av sin utbildning varje dag.


Man brukar ju säga så, men det får en faktiskt att undra om det verkligen ska behövas för att kunna "klippa navelsträngen till mamma".
Tjejer lyckas ju alldeles utmärkt med det på egen hand, menar jag...
gnon49
Lästa att Finland måste rusta upp bl.a för att Sverige rustar ner. Men dom har ju ryssen som granne och vågar nog inte sänka garden.
ryss_борис
Syftar förstås på de som väjer att frivligt göra lumpen. Visst kan jag förstå att många gör det för att få minnen, samt kanske få vänner för livet etc. men tycker ändå sjäva krigslekarna är löjliga så att säga...
malcolm
<<<<<jag gjorde lumpen ocdh det var iget jag undead över 10 månader som tråd/radio-telefonist.Tyckkt dt var helt okej odch jag ick många kompisAR. Skulle göra om lumpem igen.
kerstin z5-6
Kul Malcolm;) Min svärfar var sjöofficer ute på Hårsfjärden och arbetade just med tråd/radio,.
Själv är jag som alla sjuksköterskor krigsplacerad.Fast man får väl hoppas att man slipper uppleva det.
omk
Jag är också krigsplacerad, iaf tills telefonerna slutar fungera wink.gif

Maken gjorde sin värnplikt under 80-talet (riktig "stridis" rolleyes.gif ) och jag önskar (faktiskt) att sonen kunde blivit antagen också, men han ville INTE göra utlandstjänst, så därför fick han nej.

Jag tror att man får ett helt otroligt SJÄLVFÖRTROENDE om man gjort lumpen !!

Man får lära sig att hålla ordning på sina egna prylar, ingen annan gör det åt dig. Har du tappat dina vantar; tough luck !! Då får du frysa !! Är sockorna otvättade / blöta, ja, du har ingen annan att "skylla på", mer än dig själv.

Man vet hur ens kropp funkar i olika situationer, utan mat, värme, sömn. Man har provat ute i naturen med att t ex göra upp eld med våt ved, sova i snö, fixa fötterna och man inser att man kan klara nästan ALLT och speciellt civila svårigheter (t ex snöstorm, träd-över-väg, längre elavbrott)

Jag tror att det är nyttigt med en slags "lump-period", både för killar och tjejer, speciellt vid unga år (16-22), sen behöver det inte vara just Lumpen, men nåt liknande.




Edit; egentligen skulle man bara låta dessa ungdomar leva utan el i 3-4 månader ... cool.gif
kerstin z5-6
wink.gif ja
Och det är lite kul att han är med på foto i en massa japaners album:) tydligen var det fint att fotografera högvakten smile.gif
Håller med om lump period" det var jättebra:)särskilt för en curlad 18 åring:)
Aqvakul
Jag har gjort tre högvakter (på gamle kungens tid), lite kul minnen...
Hjortronsylt
CITAT (omk @ 07-10-2012, 21:50) *
Man får lära sig att hålla ordning på sina egna prylar, ingen annan gör det åt dig. Har du tappat dina vantar; tough luck !! Då får du frysa !! Är sockorna otvättade / blöta, ja, du har ingen annan att "skylla på", mer än dig själv.

Man vet hur ens kropp funkar i olika situationer, utan mat, värme, sömn. Man har provat ute i naturen med att t ex göra upp eld med våt ved, sova i snö, fixa fötterna och man inser att man kan klara nästan ALLT och speciellt civila svårigheter (t ex snöstorm, träd-över-väg, längre elavbrott)

Sådant där kommer med tiden förr eller senare ändå smile.gif
Monaxe
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-10-2012, 20:12) *
Själv är jag som alla sjuksköterskor krigsplacerad.Fast man får väl hoppas att man slipper uppleva det.


Är ju också krigplacerad iom att jag är sjuksköterska. Hoppas verkligen inte att man ska behöva uppleva den dagen att man blir beordrad att inställa sig pga krig! (vet du Kerstin hur länge detta gäller? Tills man går i pension?)

CITAT (Aqvakul @ 08-10-2012, 01:52) *
Jag har gjort tre högvakter (på gamle kungens tid), lite kul minnen...



Högvakt måste väl ändå vara en speciell känsla ! Alla som tittar och fotograferar, gillar lite historiens vingslag med det...
tomas99
Är bra.
kerstin z5-6
Förr gällde krigsplacering "så länge man var i stånd att upprätthålla tjänsten" numer har ju mkt ändrats men gissar fram till pension.smile.gif
tomas99
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-10-2012, 11:15) *
Förr gällde krigsplacering "så länge man var i stånd att upprätthålla tjänsten" numer har ju mkt ändrats men gissar fram till pension.smile.gif



Nja inte krigsplacering vill minnas att man blev placerad i civilförsvaret efter 47års ålder.
Monaxe
CITAT (tomas99 @ 08-10-2012, 11:21) *
Nja inte krigsplacering vill minnas att man blev placerad i civilförsvaret efter 47års ålder.


Som sjuksköterska?
kerstin z5-6
Nej knappast vi blir placerade på närmsta regionssjukhus oftast eller i fält smile.gif
ryss_борис
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-10-2012, 01:41) *
Vår son gjorde 11 månaders Befälsutbilding på I 19.Han blev en man efter det.GRK kompaniet.Jag var där o sköt kpist jag med.En utmärkt utbildning.Gjorde honom till en bättre människa på alla sätt.
Högvakten var speciell förstås men även det andra.Efter det jobbade han som yrkesmilitär men arbetar nu som assistent till en ung pojke med respirator.Han har nytta av sin utbildning varje dag.

På vilket sätt är det utvecklande att vistas i en fjantig machomiljö, där det hela går ut på att springa runt med vapen och leka krig? Kan dock hålla med om att själva överlevnadsdelen kan vara nyttig, men det är väl inget som hindrar folk att gå andra rena överlevnadskurser? Låter ju i min mening mer utvecklande att backpacka själv i Australien eller något då.
kerstin z5-6
Nej så var det inte.Och det får du faktiskt acceptera,hans far var son till en sjöofficer,han,pappan , var svårt sjuk i cancer men hans sista ork gick till att se sin son gå högvakten.Om du aldrig gjort lumpen fattar du nog inte vad det innebar för honom.Men jag vet vad det innebar.Stolthet-en tradition han,min man inte fört vidare men hans son gjorde det.

Han lekte inte krig i 11 månader och han lekte inte de månader han var i Afganistan heller.Han försökte göra livet bättre för de människor som bodde där.Tror inte att "backpacka i australien i 4 v ger den livserfarenheten ,sorry.Du,har inte en susning om, vad du pratar om.
ryss_борис
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-10-2012, 23:51) *
Du,har inte en susning om, vad du pratar om.

Har inte du heller om du utgår från att Lumpen ser precis likadan ut för alla, samt alla resor i Australien ser likadana ut.

Vill man hjälpa folket i Afghanistan bör man för övrigt låta bli att åka dit alls, då västvärlden bara är där för att utnyttja dem. Tragiskt är vad det är. Det kunde ju din son dock inte veta, och HAN gjorde säkerligen inte det, men det är tyvärr det som de flesta västländer gör. Ju mer förtryck och elände för folket - desto enklare att kontrollera dem och ta resurser med mera...
omk
CITAT (Hjortronsylt @ 08-10-2012, 03:31) *
Sådant där kommer med tiden förr eller senare ändå smile.gif

Jag tror faktiskt inte det, Hjortronsylt !! Inte nu längre.
Får man inte lära sig, genom egen erfarenhet, ute i kylan, vad t ex varm mat/dryck eller blöta fötter, VERKLIGEN betyder ...
Man kan ALDRIG lära sig det i en varm o go undervisningslokal, oavsett hur ung / gammal man är !
Man måste ha GJORT felen, för att förstå !!
Hjortronsylt
CITAT (omk @ 09-10-2012, 01:27) *
Jag tror faktiskt inte det, Hjortronsylt !! Inte nu längre.
Får man inte lära sig, genom egen erfarenhet, ute i kylan, vad t ex varm mat/dryck eller blöta fötter, VERKLIGEN betyder ...
Man kan ALDRIG lära sig det i en varm o go undervisningslokal, oavsett hur ung / gammal man är !
Man måste ha GJORT felen, för att förstå !!

Har lärt mig att man alltid ska värma iskalla fötter under en annans armhåla och tvärtom. Det rådet fick jag av en som fick lära sig det i lumpen, och inte behöver man väl va med om en sådan sak för att kunna förstå sig på det? giggle.gif
Vi alla har väl känt att känseln hur fötterna börjat tappa känsel en iskall vinterdag ute på pimpfisket?
omk
CITAT (Hjortronsylt @ 09-10-2012, 02:22) *
Har lärt mig att man alltid ska värma iskalla fötter under en annans armhåla och tvärtom. Det rådet fick jag av en som fick lära sig det i lumpen, och inte behöver man väl va med om en sådan sak för att kunna förstå sig på det? giggle.gif
Vi alla har väl känt att känseln hur fötterna börjat tappa känsel en iskall vinterdag ute på pimpfisket?

Jo, men det är ju det jag skriver ! Man måste UPPLEVA kalla fötter, för att ens ha en aning om hur det är ! Vilken nutida 19-åring vet dessa ting ?? Min bedömning; 1 % ??
Alla 19-åringar har väl inte pimplat ?? De flesta 19-åringar vet inte ens vad "pimpla" BETYDER !!
ryss_борис
CITAT (omk @ 09-10-2012, 01:27) *
Jag tror faktiskt inte det, Hjortronsylt !! Inte nu längre.
Får man inte lära sig, genom egen erfarenhet, ute i kylan, vad t ex varm mat/dryck eller blöta fötter, VERKLIGEN betyder ...
Man kan ALDRIG lära sig det i en varm o go undervisningslokal, oavsett hur ung / gammal man är !
Man måste ha GJORT felen, för att förstå !!

Du lever i vanföreställningen att allting var så mycket jobbigare på din tid, vilket kanske stämmer - om du är född på 60 talet eller tidigare. Från och med 80-talet och fram tills idag är det ingen större skillnad.

Och jo, det kommer visst av sig själv förr eller senare, om inte annat när man flyttar hemifrån.
Hjortronsylt
CITAT (omk @ 09-10-2012, 02:37) *
Jo, men det är ju det jag skriver ! Man måste UPPLEVA kalla fötter, för att ens ha en aning om hur det är ! Vilken nutida 19-åring vet dessa ting ?? Min bedömning; 1 % ??
Alla 19-åringar har väl inte pimplat ??

Så är det nog med allt. Att man måste upplevt det för att till 100% förstå.
Och man behöver inte just ha pimplat för att få iskalla fötter som akut behövs värmas upp. Jag tog det bara som ett random exempel.

CITAT (omk @ 09-10-2012, 02:37) *
De flesta 19-åringar vet inte ens vad "pimpla" BETYDER !!

Källa på det tack.

Nu är det så att jag varken är 19 år, känner heller ingen som är det. Men jag har varit 19 år och DÅ visste nog iaf 99% av alla 19-pringar vad pimpla betyder. Hur skulle en hel generation kunna förändras på bara några få år?????
*Stintan*
De flesta 19-åringar tror nog att pimpla = dricka och det kan nog också ge kalla fötter whist.gif

För övrigt håller jag med om det omk skrev i inlägg #21.
Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 09-10-2012, 18:30) *
De flesta 19-åringar tror nog att pimpla = dricka och det kan nog också ge kalla fötter whist.gif

Och vad grundar du det på?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon