Full version: Kravbrev
mamamaggan
I dag fick jag fyra !!!! kravbrev från Alektum. Står att det gäller fakturor för böcker som jag inte betalat.

Blev lite fundersam , har inte några obetalda fakturor för böcker vad jag vet.

Läste lite noggrannare och då visar det sig att det gäller fakturor som jag påstås ha låtit bli att betala 2007 !


Jaha , vad säge man ? Någon annan här som råkat ut för samma sak ?

Ringde Alektum för att få veta vilket företag det gällde och vilka böcker.

Företaget heter Företagslitteratur i Sverige AB . Jag känner dem som Pocketbokklubben ( lite osäker på det namnet men något sådant var det ).

Både jag och vår son har blivit uppringda av denna " bokklubb " och de har bett att man ska svara på en fråga så får man en bok gratis. Frågan gäller vilken sorts böcker man tycker bäst om t ex deckare och som tack för det ska man få en bok gratis.

Men , vad som egenltigen händer är att man utan att veta om det blir medlem i en bokklubb som skickar ut pocketböcker under en period , upp mot 12 månader , och de påstår att man kan inte bryta " avtalet " och det hjälper inte heller att man skickar tillbaka böckerna.

Vår son fick böcker och räkningar vid ett tillfälle utan att ens ha blivit uppringd.

Nu ska Alektum som sagt ta reda på närmare vad det är för något jag ska vara skyldig för , vilka boktitlar osv.
Pia L
Jag fick också idag, fast här hade dom gått förbi ett led....nämligen mig!! Brevet var från kronofogden och sökande Alektum som krävde pengar för något som heter homeenter AB och avsåg nogon film som heter kejsares, som jag aldrig har hört talas om eller ägt.
Skulden har dessutom ett förfallodatum 2007-07-18 och jag har aldrig tidigare fått något krav på denna.
Tyvärr är det ju som så att har det gått till kronofogden så måste man kunna bevisa att man faktiskt aldrig har haft någon skuld till företaget vilket man inte kan göra så det är bara att betala skulder man aldrig haft :-(
Alektum verkar dessutom ha satt i system att inkräva fotoskulder för dagisfoton som är dryga 20 år gamla och försök hitta igen kvitton på att dessa är betalda, en dag fick jag 13 brev från Alektum som alla avsåg dagisfoton fast olika förfallodatum varav det yngsta kravet var 20 år och det äldsta 25.
gnon49
Kan man verkligen kräva efter så många år? Ja en sak är säkert, det finns inget som heter gratis numera. Orden gratis o fri får mig alltid att resa ragg. Fria luncher existerar inte och
abonnemang av dom flesta slag blir ofta en dyr fälla. Mobilabonnemang är nog vanligt hos kronkalle. Den vanliga människan är tyvärr ofta i underläge mot företagen.
EKLO
Låter förfärligt. Kanske är ni hjälpta av att gå in på konsumentverkets hemsida och kolla om er kommun har ngn konsumentrådgivare?
herkules
bestrid kravbrevet från inkasso och polisanmäl!
Motti
Vad jag lärt mig är att alltid spara fakturor minst 5 år i en pärm med kvitton !Efter fem år ska en obetald faktura vara presskiberad .Har man inte fakturan med kvitto så är det svårt att bestrida den .
mamamaggan
Tyvärr Motti så är inte 5 år gamla fakturor preskriberade !

Har kollat med konsumentvägledaren och de kan i princip kräva dig för saker som du inte påstås ha betalat efter hur lång tid som helst .

Enda begränsningen är väl i stort sett att du ska ha varit född när skulden uppstod !


Nu är det också så att jag har inte gått på deras " gratis " 4 ggr under 2007 . De har en massa anmälningar hos Konsumentverket och att jag ska betala något som jag aldrig beställt kan företaget glömma.

De måste bevisa att de skickat något till mig och att vi haft ett avtal . Har haft med dem att göra tidigare som sagt var och då vann jag eftersom de inte kunde bevisa något.

Pia , har du kontaktat konsumentvägledare eller Konsumentverket ? Det skulle jag göra om jag var som du , skulle aldrig betala något som jag inte beställt eller fått.

I mitt fall så vill de ha ränta men inte ens den är rätt uträknad så man undrar ju hur fräck man får vara .

Undrar också omkring Alektums roll i det hela . Kolla här http://www.reco.se/alektum-inkasso-ab

Finns lurendrejare i alla led verkar det som . Hepp !
pejori
CITAT (gnon49 @ 15-10-2012, 20:26) *
Kan man verkligen kräva efter så många år? Ja en sak är säkert, det finns inget som heter gratis numera. Orden gratis o fri får mig alltid att resa ragg. Fria luncher existerar inte och
abonnemang av dom flesta slag blir ofta en dyr fälla. Mobilabonnemang är nog vanligt hos kronkalle. Den vanliga människan är tyvärr ofta i underläge mot företagen.


Nej. Har fordringsägaren inte hört av sig, inom en "rimlig tidsperiod" oftast tre år, anses skulden förfallen.
Det är därför fodringsägare/kreditföretag, skickar en påminnelse varje år. tummenupp.gif

CITAT (mamamaggan @ 15-10-2012, 21:09) *
Tyvärr Motti så är inte 5 år gamla fakturor preskriberade !

Har kollat med konsumentvägledaren och de kan i princip kräva dig för saker som du inte påstås ha betalat efter hur lång tid som helst .

Enda begränsningen är väl i stort sett att du ska ha varit född när skulden uppstod !


Nu är det också så att jag har inte gått på deras " gratis " 4 ggr under 2007 . De har en massa anmälningar hos Konsumentverket och att jag ska betala något som jag aldrig beställt kan företaget glömma.

De måste bevisa att de skickat något till mig och att vi haft ett avtal . Har haft med dem att göra tidigare som sagt var och då vann jag eftersom de inte kunde bevisa något.

Pia , har du kontaktat konsumentvägledare eller Konsumentverket ? Det skulle jag göra om jag var som du , skulle aldrig betala något som jag inte beställt eller fått.

I mitt fall så vill de ha ränta men inte ens den är rätt uträknad så man undrar ju hur fräck man får vara .

Undrar också omkring Alektums roll i det hela . Kolla här http://www.reco.se/alektum-inkasso-ab

Finns lurendrejare i alla led verkar det som . Hepp !


Det beror på, vem som är fodringsägare. Är det staten, (skatt och studielån. m. m.) är det tio år som gäller.

Efter att ha läst alla inlägg, tyder det på "gåpr det, så går det" M.A.O. bluffakturor!!!!
Betala dom inte!!!1
Motti
Min gubbe som är företagare säger här att 5 år är presskiberingstiden på dyligt .Men jag tycker det är märkligt att de kommer efter 5 år och kräver betalning confused.gif Det kravet brukar komma inom 14 dagar ju ,så nog låter det väldigt oseriöst och skumt !Jag skulle nog kolla upp företaget hos Konsumentupplysningen i komunen .Vi beställde 3 cd från Ginza samtidigt , inte alla tre på en gång men vi vick alla tre men med en veckas mellanrum ! sedan bara välde det in kravbrev från Inkasso !min man blev fly förbannad och ringde upp både Ginza och inkassobolaget .Verkar som en del internetbolag har satt i system att slänga på en inkassokrav bara efter några dagar !I alla fall sista gången vi skickar efter cd från Ginza .De flesta har ju 14 dagar eller 30 dagar att betala en faktura på men inte Ginza där är det en vecka tydligen .Verkar vara satt i system att skicka ut cd mm med en veckas mellanrum så de kan skicka inkasso direkt efter en vecka .
pejori
CITAT (herkules @ 15-10-2012, 20:32) *
bestrid kravbrevet från inkasso och polisanmäl!


tummenupp.gif
pejori
CITAT (Motti @ 15-10-2012, 21:48) *
Min gubbe som är företagare säger här att 5 år är presskiberingstiden på dyligt .Men jag tycker det är märkligt att de kommer efter 5 år och kräver betalning confused.gif Det kravet brukar komma inom 14 dagar ju ,så nog låter det väldigt oseriöst och skumt !Jag skulle nog kolla upp företaget hos Konsumentupplysningen i komunen .
Lustigt !vi har just alltså inte alla tre på en gång ! sedan bara välde det in kravbrev från Inkasso !min man blev fly förbannad och ringde upp både Ginza och inkassobolaget .Verkar som en del internetbolag har satt i system att slänga på en inkassokrav bara efter några dagar !I alla fall sista gången vi skickar efter cd från Ginza .De flesta har ju 14 dagar eller 30 dagar att betala en faktura på men inte Ginza där är det en vecka tydligen .Verkar vara satt i system att skicka ut cd mm med en veckas mellanrum så de kan skicka inkasso direkt efter en vecka .


Man ska skilja på, enskilda och allmänna skulder.

Enskilda = är kreditföretag och privata lånegivare...= tre år" om ingen påminnelse inkommit under den tidsperioden".
Allmänna mål = Statens indrivning= tio år...(2 gr 5 år Skatt)
Motti
Attans !varför försvinner det tex när man skriver inlägg ?
Aqvakul
CITAT (pejori @ 15-10-2012, 21:55) *
Man ska skilja på, enskilda och allmänna skulder.

Enskilda = är kreditföretag och privata lånegivare...= tre år" om ingen påminnelse inkommit under den tidsperioden".
Allmänna mål = Statens indrivning= tio år...(2 gr 5 år Skatt)

tummenupp.gif
pejori
CITAT (Motti @ 15-10-2012, 21:57) *
Attans !varför försvinner det tex när man skriver inlägg ?


Prova med att klicka på "sänd inlägg"
Skojar lite tummenupp.gif
Anma
Många verkar ha drabbats idag!
Motti
Man kan ju undra vem som skickar kravbrev efter 5 år ? slow living eller naughty.gif Alla som driver företag har ju antingen en vecka 14 dagar eller 30 dagar .Att ha en vecka som Ginza har är ju inte klokt !Betalar man räkninga över internet som de flesta gör så gör man ju det för det mesta i slutet av månaden lika med efter den 25 !Att som Ginza gjort efter vi beställt 3 cd skivor skicka ut dom en och en och sedan bombadera en med inkasso ?det måste vara en vald väg för att få in så mycket pengar som möjligt på fel sätt !Jag antar att flera internettbolag kör samma vals .Jälkligt viktigt att läsa det finstilta !
mamamaggan
Att fakturor skulle avskrivas kan vi ju glömma . Läs det jag länkar till så får ni besked om att Kronofogden försöker driva in en 11,5 år gammal skuld ! Skulle de göra det om fakturan avskrivits ?

Konsumentvägledaren tror jag på och där sägs det att en faktura aldrig preskriberas !


Klart det är bluff alltihop , vilket seriöst företag skulle bete sig såhär ? Och inte skulle väl ett seriöst " indrivningsföretag " driva in för något som aldrig har levererats ?

Både ursprungsföretaget och "indrivningsföretaget " försöker blåsa en masa personer på en massa pengar som de inte är skyldiga ! Sök på nätet får ni se hur det ligger till med dessa företag.

Ska bli intressant att se vad som följer , förra gången så vann jag eftersom de inte kunde bevisa att jag hade haft något avtal med dem och heller inte fått några varor och därmed heller inte några fakturor som jag struntat i att betala.


Motti , är du säker på det du skriver om Ginza ? Har handlat av dem och aldrig varit med om det du beskriver !

Motti
Jag är hundra på det jag skriver om Ginza !vi har inga som helst problem med att betala räkningar och mer där till .Vi har aldrig fått en betalnings annmärkining någonsin !Vi har pengar så vi klarar oss och mer där till !Det här handlöar om att tjäna pengar på¨ oärliga sätt !
pejori
CITAT (mamamaggan @ 15-10-2012, 23:18) *
Att fakturor skulle avskrivas kan vi ju glömma . Läs det jag länkar till så får ni besked om att Kronofogden försöker driva in en 11,5 år gammal skuld ! Skulle de göra det om fakturan avskrivits ?

Konsumentvägledaren tror jag på och där sägs det att en faktura aldrig preskriberas !


Klart det är bluff alltihop , vilket seriöst företag skulle bete sig såhär ? Och inte skulle väl ett seriöst " indrivningsföretag " driva in för något som aldrig har levererats ?

Både ursprungsföretaget och "indrivningsföretaget " försöker blåsa en masa personer på en massa pengar som de inte är skyldiga ! Sök på nätet får ni se hur det ligger till med dessa företag.

Ska bli intressant att se vad som följer , förra gången så vann jag eftersom de inte kunde bevisa att jag hade haft något avtal med dem och heller inte fått några varor och därmed heller inte några fakturor som jag struntat i att betala.


Motti , är du säker på det du skriver om Ginza ? Har handlat av dem och aldrig varit med om det du beskriver !


När du ska reglera en skuld, antingen via en uppgörelse eller via skuldsannering, "ska skulden anses vara påmind inom skälig tid=tre år" Eller omfatta skuld till staten.(böter, skatt och dyl) som innefattar tio år och inte behöver påminnas om, då Kronofogden gör det/ årligen.

Ginza är tre år, om ingen påminnelse har skickats ut.
Motti
Min man vart fly förbannad på Ginza !han har ringt både till dom och deras inkasso .Vi har ett relativt stort företag som jobbar utomlands mycket plus att min man och hans bror har ett stort samarbete med Jönköpings Högskola !skulle vi inte då ha råd att betala ett par barn CD från Ginza ?Förstår ni hur vi tänker ?och så skickar de inkasso på oss det är ju löjligt !Vi beställde tre CD av Gullan Bornemark till våra barnbarn men vi fick dom inte samtidigt utan med en veckas mellanrum alla tre ,efter det kom det inkassokrav på löpande band .
Motti
Var faktiskt inte mening att vara skrytig men va Fan dom CD skivorna kostade väl typ 180 kr plus frakt alla har väl råd med det utan att få inkasso p+å sig efter en vecka !
Aqvakul
Privata skulder "preskriberas" efter tre år om inga krav ställs under denna tid. Genom att ställa återkommande krav kan kravet förlängas i princip hur länge som helst. Motsvarande ´för offentliga skulder är tio år.

Legal betalningstid för fakturor är 30 dagar, om inte annat ömsesidigt avtalats. Leverantör som kräver snabbare betalning gör detta utan juridiskt stöd, Man vet att om man driver på så kommer det i slutändan leda till att fler fakturor blir betalade.Storföretagen kräver ofta att de ska ha 90 dagars betalningsfrist gentemot sina underleverantörer, Dessa slavkontrakt stärker storföretagens likviditet, medan underleverantörerna får stora problem. De tvingas ofta acceptera dessa vilkor, då omställningen till en ny huvuleverantör, om de kan finna en sådan, är mycket dyr och komplicerad.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag vet också det där med 3 år.
jaj-51
CITAT (Aqvakul @ 16-10-2012, 04:51) *
Privata skulder "preskriberas" efter tre år om inga krav ställs under denna tid. Genom att ställa återkommande krav kan kravet förlängas i princip hur länge som helst. Motsvarande ´för offentliga skulder är tio år.


"Företaget" skall kunna visa att brevet är läst och förstått av mottagaren.
Det innebär
- Svar från mottagaren, (bestridande av skulden)
- En avbetalning på skullden
- Ett rekommenderat brev
- Delgivning

Kan inte företaget bevisa att detta sket och privatpersonen bestrider kommer kronofogden att avskriva skulden. Alla "indrivningskostnader" får fodringsägaren själv stå för.

Detta är en av bitarna som används i "skuldsanering" och bortrensning av gamla skulder.

Sen har vi den blufföretagen som tjänar mycket pengar på att skrämmas.


mamamaggan
CITAT (Motti @ 16-10-2012, 00:47) *
Min man vart fly förbannad på Ginza !han har ringt både till dom och deras inkasso .Vi har ett relativt stort företag som jobbar utomlands mycket plus att min man och hans bror har ett stort samarbete med Jönköpings Högskola !skulle vi inte då ha råd att betala ett par barn CD från Ginza ?Förstår ni hur vi tänker ?och så skickar de inkasso på oss det är ju löjligt !Vi beställde tre CD av Gullan Bornemark till våra barnbarn men vi fick dom inte samtidigt utan med en veckas mellanrum alla tre ,efter det kom det inkassokrav på löpande band .



Känner inte alls igen Ginza så som du beskriver dem .

Att man får påminnelse om man inte betalar inom den tid som företaget anger leder till påminnelse oavsett hur rik man är , det påverkar iinte hur man blir behandlad av någon som man handlat av.

Varför betalade ni inte i tid om ni har råd ?
Pia L
Googlar man på som i mitt fall photometric så verkar det vara vanligt med dessa bluffakturor som köpts upp av först Lindorf för att ifrån dom köpas av intrum och senast alektum.
Alla dessa inkassoföretag påstår att man varit i kontakt med personen som påstås ha en skuld och man skulle ha upprättat avbetalningsplan med dom som man brutit.
I mitt fall började fruktansvärt många urgamla skulder ramla in när jag skilde mig och "flyttade hemifrån" och inkassobolagen påstod att dom haft kontakt med mig med jämna mellanrum under alla år som gått och att för varje gång dom påstods ha pratat med mig förlängs preskriberingstiden med 3-5 år.
Nu är det ju som så att jag aldrig tidigare hört av dom och att skicka 13-14 dagisräkningar betyder att jag dessutom borde ha flera barn än jag har (2 stycken) och aldrig någonsin betalat ett foto.
Mina barn gick på dagis i 5 och 6 år, i 5 år så togs syskonbild på dom och sista året var sonen själv på bild, det betyder att det under dessa år varit 6 fototillfällen.
Fast å andra sidan så fick jag en ännu värre räkning när jag flyttade, en påstådd hyresskuld på 33 000:- och ändå var det inom det hyresbolaget jag flyttade flera gånger under 7 år vilket jag inte kunnat göra om jag haft en skuld till dom, enligt kronofogden var det bara att betala och se glad ut.
Får inkassobolagen uppgifter om flyttar så att dom hoppas att folk i flytten kastar/tappar bort sina kvitton och kommer med bluffakturor?
Kan kanske tillägga att hyresskulden avsåg en lägenhet jag flyttade ifrån 1991 och skulden gick direkt till kronofogden efter skilsmässan 2007.
Det ÄR tydligen bara att betala.....men GLAD, det är jag absolut inte :-(
Anma
CITAT (Pia L @ 16-10-2012, 09:20) *
Googlar man på som i mitt fall photometric så verkar det vara vanligt med dessa bluffakturor som köpts upp av först Lindorf för att ifrån dom köpas av intrum och senast alektum.
Alla dessa inkassoföretag påstår att man varit i kontakt med personen som påstås ha en skuld och man skulle ha upprättat avbetalningsplan med dom som man brutit.
I mitt fall började fruktansvärt många urgamla skulder ramla in när jag skilde mig och "flyttade hemifrån" och inkassobolagen påstod att dom haft kontakt med mig med jämna mellanrum under alla år som gått och att för varje gång dom påstods ha pratat med mig förlängs preskriberingstiden med 3-5 år.
Nu är det ju som så att jag aldrig tidigare hört av dom och att skicka 13-14 dagisräkningar betyder att jag dessutom borde ha flera barn än jag har (2 stycken) och aldrig någonsin betalat ett foto.
Mina barn gick på dagis i 5 och 6 år, i 5 år så togs syskonbild på dom och sista året var sonen själv på bild, det betyder att det under dessa år varit 6 fototillfällen.
Fast å andra sidan så fick jag en ännu värre räkning när jag flyttade, en påstådd hyresskuld på 33 000:- och ändå var det inom det hyresbolaget jag flyttade flera gånger under 7 år vilket jag inte kunnat göra om jag haft en skuld till dom, enligt kronofogden var det bara att betala och se glad ut.
Får inkassobolagen uppgifter om flyttar så att dom hoppas att folk i flytten kastar/tappar bort sina kvitton och kommer med bluffakturor?
Kan kanske tillägga att hyresskulden avsåg en lägenhet jag flyttade ifrån 1991 och skulden gick direkt till kronofogden efter skilsmässan 2007.
Det ÄR tydligen bara att betala.....men GLAD, det är jag absolut inte :-(

Preskriptionstiden för hyresskulder är 2 år. Så du skulle ha bestridit. Begärt att hyresbolget bevisar att du fått påminnelser kontinuerligt.



Jag har hjälpt en vän att sanera ekonomin. Jag fick ner skulderna från 750.000:- till 240.000:-.
Många blev preskiberade. Bland annat skulder på kapitalsumma 50.000:- till en stor bank. Den hade skickats påminnelser om med jämna mellanrum, men endast en gång varit hos KF, det var 12 år tidigare.
Hon är snart helt skuldfri. På 4 år har hon lyckats betala över 200.000:-
gnon49
Är nog så att det blivit betydligt hårdare klimat om företagen inte anser sig fått betalt i tid. Företagen är ju dessutom alltid i överläge. Vem vill få en betalningsanmärkning. Många betalar nog bara bara för att komma undan lättvindigt. Det vet företagen, särskilt mindre nogräknade.
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 16-10-2012, 10:37) *
Är nog så att det blivit betydligt hårdare klimat om företagen inte anser sig fått betalt i tid. Företagen är ju dessutom alltid i överläge. Vem vill få en betalningsanmärkning. Många betalar nog bara bara för att komma undan lättvindigt. Det vet företagen, särskilt mindre nogräknade.

Fast om företag som är beroende av kunder börjar missköta sig är de snart borta från marknaden. Jag har beställt från Ginza en gång och det gick utan anmärkning. Skulle de klanta till det nästa gång finns CDON.
jaj-51
CITAT (gnon49 @ 16-10-2012, 10:37) *
Är nog så att det blivit betydligt hårdare klimat om företagen inte anser sig fått betalt i tid. Företagen är ju dessutom alltid i överläge. Vem vill få en betalningsanmärkning. Många betalar nog bara bara för att komma undan lättvindigt. Det vet företagen, särskilt mindre nogräknade.


Det är inte företagen som ger betalningsanmärkningar.

Det blir först när räkningen från kronofogden INTE betalas eller bestrides som kronofogden fixar en betalningsanmärkning.

Bestrides kravet avskrivs ärendet som en tvist och företagets får knalla vidare till tingsrätten. Såvida inte kronofogden fasställer kravet själva.

Inkassoiföretagen tillför inget annat än att upplevas som ett större hot och lyckas ofta driva in mer pengar.

Företagen kan själva gå direkt till kronofogden men missar då det hot som inkasso innebär ...

pejori
CITAT (Aqvakul @ 16-10-2012, 04:51) *
Privata skulder "preskriberas" efter tre år om inga krav ställs under denna tid. Genom att ställa återkommande krav kan kravet förlängas i princip hur länge som helst. Motsvarande ´för offentliga skulder är tio år.

Legal betalningstid för fakturor är 30 dagar, om inte annat ömsesidigt avtalats. Leverantör som kräver snabbare betalning gör detta utan juridiskt stöd, Man vet att om man driver på så kommer det i slutändan leda till att fler fakturor blir betalade.Storföretagen kräver ofta att de ska ha 90 dagars betalningsfrist gentemot sina underleverantörer, Dessa slavkontrakt stärker storföretagens likviditet, medan underleverantörerna får stora problem. De tvingas ofta acceptera dessa vilkor, då omställningen till en ny huvuleverantör, om de kan finna en sådan, är mycket dyr och komplicerad.


tummenupp.gif
mamamaggan
Mitt råd är att man ska ta reda på så mycket som möjligt om skulden , har de rätt att driva in den osv osv.

Kolla på nätet också , där finns det säkert andra som varit i samma situation och som du kan få inspiration av hur du ska göra .

Kontakta konsumentvägledaren i din kommun alternativt Konsumentverket för att få råd och hjälp.
ryss_борис
Mitt råd är att sluta bli blåsta. Så uppenbart att det är bluff.
mamamaggan
CITAT (ryss_бори @ 16-10-2012, 15:58) *
Mitt råd är att sluta bli blåsta. Så uppenbart att det är bluff.



Klart det är bluff ,har aldrig sagt något annat men man måste också kunna bevisa att det är bluff , eller hur ?



Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon