Motti
Vår kattpojk Helge är snart 12 år han har varit frisk hela sitt liv sedan vi tog hand om honom sedan vi hämtat han på ett katthem 9 månader gammal ungefär.I dag ville han inte gå upp jag var tvungen att gå in och se så han inte var död för han brukar alltid äte frukost med mig och vill alltid gå ut kl:600 när husse går upp sedan brukar han komma in när husse åker ,men inte i dag han har legat och typ sovit till halv fyra i eftermiddag han har inte ätit och inte druckit inte varit ute och gjort sina behov ,han är inte dödssjuk men han är absolut inte sig själv i dag .Han var uppe en stund och vankade runt lite men väldigt loj .Är det samma i morgon så får vi ta han till VET ,mest bekymrad över att han inte druckigt något g.gif Katter dricker i snitt en halv deciliter om dagen .
zissi
trostar.gif Inte roligt när våra husdjur blir sjuka men hoppas på det bästa för lilla Helge. Tror det är första katten som jag hört heter Helge wub.gif .
omk
Åh, Motti ! trostar.gif
Det låter faktiskt, tyvärr, som om han är väldigt dålig, fast min erfarenhet sträcker sig bara så långt som till 7 katter och jag är ABSOLUT ingen expert / veterinär !!

Ta honom till vet imorron, är du snäll, ÄVEN om han börjar dricka innan dess ! Nåt är helt klart galet, kanske åldern, kanske en sjukdom. Fast det låter inte riktigt som det ...
Ingen i området som lagt ut (rått)gift el dyl ? Inget som tyder på att han är påkörd ? För han linkar väl inte ? Han är väl inte heller "sned" i kroppen / svansen (stroke) ?

Det LÅTER som en fysisk (ev neurologisk) skada / förgiftning och inte som en sjukdom (eftersom han inte dricker), MEN jag är som sagt ingen veterinär / expert.

Låt Helge träffa veterinären imorron, oavsett hur han mår då !!
Kommer att tänka på er båda !! trostar.gif
Motti
Tack för era goa och omtänksamma svar smile.gif jo jag har haft många katter och hundar men som matte känner man direkt när något är fel .Helge är snart 12 år men är uppvuxen på blötfoder alltså minimalt med torrfoder så njurarna är det inte ,Vi får helt enkel avackta tills i morgon är han lika passiv då så får vi ringa Vet !han har varken ätit eller druckit i dag inte bra att han inte dricker sad.gif
kerstin z5-6
Forcera vätska i honom nu med vad du har.En spruta är bäst utan kanyl förstås,en sån (barn spruta för hostmedicin )och vet i morron pronto
Biggan_
Så tråkigt Motti! Jag hade absolut följt Kerstins råd!
omk
Nä, det låter inte som någon sjukdom i de inre organen eller diabetes, för då hade Helge druckit massor.
Har han plötsligt blivit "tjock" ? Kan det vara hjärtat och ödem (vätska) i kroppen / lungorna ? Han andas väl okej ?? Om inte, åk meddetsamma !!!
I annat fall, försök, som Kerstin skriver, att ge honom vätska, på vilket sätt som helst !

Som jag skrev förut, ta honom till vet imorron, oavsett hur han mår då !
Motti
Han andas bra och det är inte njurarna det är jag säker på !det kan vara hjärtat eftersom han är snart 12 år och troligtvis hafft ett tufft liv innan han blev familjemedelm här ,han var 9 månader när vi hämtade honom i Flasarp .Är det lika illa i morgon så ringer jag vår veterinär !värsta är att min man åker till Skåne på onsdag så jag har ingen suport och hjälp .Men det finns ju Taxi all sin da och goa grannar .Helge är väldigt omtyckt här i byn smile.gif
Motti
Tack gode gud så ville han ut i dag och när han kom in så drack han vatten vilket är det mest viktiga,hade han inte druckit i dag så hade jag åkt in med han i morgon .När katter och hundar blir sjuka så är vätskan det viktigaste för överlevnad det mest elementära .Mat kan de vara utan några dagar utan problem¨men inte vätska !
kerstin z5-6
Låt honom under inga omständigheter gå ut! katter lägger sig under lador och små utrymmen för att dö om de mår dåligt.Får ingen klar bild av det du skriver..äter o dricker han normalt? Har han svullnader/ödem och varför är han inte hos veterinär ännu?
mamamaggan
Stackars katt !

Finns det ingen veterinär där du bor ?
Motti
I dag fick min älskade katt Helge somna in .Han var min vän och följeslagare i 12 år .
kerstin z5-6
oj så tråkigt! jag vet hur det känns stackars dej....
Motti
Det är alldeles förkrossande och helt plötsligt väldigt ensamt att inte ha sin vän kvar, min lilla pälsboll ,vet inte hur jag ska kunna leva utan honom men jag antar att jag måste .Vi har varit så tajta i 12 år bara han och jag och jag älskar han så mycket och det kommer att göra ont länge länge .Jag kommer att se och känna honom ett bra tagoch han kommer alltid finnas hos mig .Min älskade lille katt
wub.gif

omk
Tänker på dig, Motti ! Det är j-vligt jobbigt !!
Man gråter och sörjer en familjemedlem.
12 år ...
hattstugan
trostar.gif till dig Motti!!

Är tungt men men blir hoppningsvis lite ljusare och alla fina minnen kan hjälpa!
Anki på Öland
Så ledsamt! Alltid så sorgligt när vi måste ta beslutet. Men... det är en förmån våra husdjur har, dom ska slippa gå och lida när dom är sjuka! Det är vi skyldiga dom efter allt dom gett oss!
gunsta
Men vad ledsamt Motti - det är hemskt när en kär vän är borta - vet hur det känns (trots att det drygt ett och halvt år sedan vår sista kisse dog - så tänker jag på henne varje dag). En stor tröstekram till dig
Motti
Tack alla det värmer alla fina inlägg tack wub.gif ja man är absolut skyldig att se till så ens husdjur och älskade vänner inte lider en dag i onödan ,ont gör det ända in i benmärgen men man får leva med det och tänka på alla härliga och goa stunder vi haft Helge och jag för dom har varit många många wub.gif .
Aqvakul
Vad var veterinärens diagnos?
Motti
Han var så allvarligt sjuk och svag så veterinären stöttade oss i att det var bäst att han fick somna in .Han skulle blivit 13 år till våren .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon