Ralf
Ja cirka 40 meter Tujua häck har klippts på båda sidorna och Toppen. Som mest tog jag bort ca 1 m på toppen. Nu är det bara ca 3 meter hög.

Jag har två tonårsbarn och frågade om dom kunde hjälpa till med dom hävade att barnarbete var förbjudet enligt nån FN-konvektion. Så jag fick samla in allt "klipp" själv oxå.

En fördel idag var i alla fall att det var kanonväder!
renate
huh.gif Barnarbete?ha,ha,ha,sedan när kallas det för barnarbete när tonåringa skall hjälpa till i trädgården?det dör de inte av,och du som far gick på det.Det gäller att inte bara tar man måste ger också.Du har rätt att ställer krav på dina barn.Nu lade jag mig i kanske,men kunde inte later blir. sad.gif
Hannele
CITAT (Ralf @ 28-03-2004, 16:43)
Jag har två tonårsbarn och frågade om dom kunde hjälpa till med dom hävade att barnarbete var förbjudet enligt nån FN-konvektion. Så jag fick samla in allt "klipp" själv oxå.

Våra tonåringar får betala mej för att få lov
att bära mina tunga jordpåsar och beskära mina träd.
Ändå billigare och nyttigare för dem än gå till dyr träningslokal.
gammelnalle
Har städat runt växthuset... det bidde lite glassplitter efter förra stormen...
Skurit till 2 mindre glasrutor och kittat fast dem....

UNDERBART VÄDER!!! m

men min mat och sovklocka klämtar... har nog inte lärt sig vad sommartid är ÄNNU!!!
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
yla
mina ungar säger att dom sliter ut en generation i taget rolleyes.gif tongue.gif biggrin.gif

fast dom hjälper alltid till då jag behöver så dom skojjar som tur e
rolleyes.gif
TeliaNet
och jag har varit hos en sjuk släkting. sad.gif
men det var inte så tråkigt för jag fick en grapefrukt planta smile.gif och jag har ingen aning om hur de ska skötas.
nån som kan ge lite råd?
efter det tvättade vi bilen och fick senare besök av jehovas vittnen.
Helen i Skåne
Barnarbete!? Pfft! Det räcker med att säga att jag ska fundera på att tvätta deras skitiga strumpor eller laga mat så gör de som jag vill... wub.gif
Jag har packat och packat och packat.... GUUUUD så mycket skit man samlar på sig! wacko.gif
Så nu ska jag äta kryddiga turkiska korvar, ryskt bröd och dricka nåt gott till! Sedan blir det väl bingen... rolleyes.gif
kryddan
Vi har spacklat väggar och rivit lite i rabatterna (vi, läs jag rolleyes.gif ) Men bara lite, för jag litar inte på att det vackra vädret håller i sig och vill ha skydd kvar - men jag hann se att det poppat upp lite strån från lökar här och var..
Almdalen
Här är en som varit på jobb hela dagen, inte roligt att jobba extra på en söndag. men lite ledighet till påsk är kanske inte fel. Kanske är det bättre väder då så jag kan jobba i trädgården bra mycket roligare.
/Ingegerd
Eva i Skåne
Jag har sågat ner 15 småträd, 4-5 m höga björkar och bokar.

Och hittat massor av spirande kirskål och brännässlor mad.gif
Tesa
Jag har krattat löv i mängder- eken hade nog inte släppt ett enda när jag krattade i höstas märkte jag idag... rensat lite ogräs och gått och pôtat i rabatter, plockat pinnar efter mina söners eviga pilbågsbyggande och sett att min julros äääntligen slagit ut, och att min slingerstormhatt lever....på det hela taget har det varit en häääärlig dag....
pejori
jag fick ett nytt akvarium på sex hundra liter, så jag har tvättat sand och möblerat det och tömt ett annat på fiskar och växter smile.gif smile.gif smile.gif
har tagit hela dagen wub.gif wub.gif
Lars-Olof Arvids
Det är en del jobb med att få igång ett stort akvarium, men det blir säkert väldigt fint när det blir färdigt! Vad ska du ha för fiskar i det? Själv har jag mest killis och labyrintfiskar. Igår var jag ute vid dammen och fångade massor av cyklops, som är ett bra yngelfoder. Jag har också planterat ut diverse lökar (guldlök, bollök, porslinshyacint, Tulipa tarda...) som jag köpte för 1 kr/påsen i januari och som har stått i ett par blomlådor nere i källaren fram till nu. Alla utom vintergäcken har tagit sig förvånansvärt bra, och nu när det ska bli mildväder hoppas jag att de ska växa ute också.

Olle
pejori
det ska bli malaviciklidet och olika tetror i det. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
har redan ett 250 liters med papegojciklider och hajmalar i biggrin.gif biggrin.gif
idag fick jag alla lökar jag beställt från odla. det var irisar och liljor huller om buller rolleyes.gif rolleyes.gif
får väl ställa dom på akvarieramparna så dom får undervärme rolleyes.gif tongue.gif tongue.gif
Monica M zon 4
Å jag har legat sjuk i influensa en vecka och är fortfarande inte bra. Fick pallra mig till läkaren idag och det hade inte blivit nån infektion så jag slapp pencillin i alla fall. sad.gif Nu ska jag lägga mig och sova, igen! Bara jag tänker på trädgårdsarbete blir jag dödstrött.
Lars-Olof Arvids
Tyvärr måste jag säga att malawiciklider och tetror inte är någon bra kombination. Förutom att malawicikliderna är för stora och tuffa för att vara lämpligt sällskap till tetrorna, har de helt olika krav på vattnet. Tetror trivs bäst i mjukt, svagt surt vatten, medan malawiciklider vill ha hårt vatten med pH över 8. Dessutom trivs tetrorna med mycket växter i akvariet, något man knappast kan ha i ett malawiakvarium som brukar inredas med stenar, grottor och kanske enstaka kraftiga växter som cikliderna inte bökar upp. Båda fiskgrupperna är dock mycket vackra och intressanta, så det jag skulle rekommendera är att du skaffar ett akvarium till så att det blir ett tetraakvarium och ett malawiakvarium! smile.gif

Olle
pejori
hm sleep.gif jag får väl offra mitt fjärilciklidakvarium till tetrorna rolleyes.gif rolleyes.gif
nu blir det trångt hemma vill jag lova rolleyes.gif rolleyes.gif
får skaffa loftsäng snart laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif smile.gif
Hannele
wub.gif Sönerna bytte till sommardäck och
tvättade och städade bilen - både inne och utanpå.
Lars-Olof Arvids
Ja, fjärilsciklider och tetror är en utmärkt kombination! Tänk på att tetrorna är stimfiskar som vill vara åtminstone 7-8 av samma art för att trivas.

Olle
pejori
ja jag vet det rolleyes.gif rolleyes.gif
hade tängt mej ett femtontal av neon, rio, kilfläck, och rödmunar laugh.gif laugh.gif
Lars-Olof Arvids
Det blir utmärkt! Riotetror hör dessutom till de mest lättodlade tetrorna, så varför inte skaffa ett lekakvarium och försöka föda upp lite yngel också? smile.gif

Olle
pejori
tror du det går? unsure.gif
har ett på hundrafemtio liter jag inte använder smile.gif smile.gif
dom ska väl ha rätt så grov sand för att leka? eller är jag helt fel ute nu?
Lars-Olof Arvids
Det blir nog enklare med ett mindre lekakvarium, kanske 50 liter eller så. Det bör inte ha något filter som ynglen kan fastna i, möjligen ett bottenfilter eller en syresten. Grov sand är ingen nödvändighet för att de ska leka, däremot kan en del rom falla ner i gruset så att de romrövande föräldrarna inte kommer åt den då. Men det går lika bra att ha täta växter (t ex javamossa) utmed botten, eller något konstgjort lekraster. För övrigt vill de ha en del täta växter i lekakvariet, men också plats att simma fritt. Hanen driver honan bland växterna, där de leker av och sprider rommen i hela akvariet. När paret har lekt färdigt flyttas det tillbaka till sällskapsakvariet. När äggen kläcks efter några dagar, hänger ynglen fast på växterna, akvarieglaset m m. Några dagar därefter simmar de fritt och bör ha något smått foder. Bäst är artemia eller micromask som du kan få genom någon akvarieförening, men de tar också smått torrfoder. Egentligen är det inte alls så märkvärdigt att odla fisk, bara man kommer igång!

Som ansvarig för odlingskampanjen i Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund (SARF) vill jag uppmana alla akvarister här på forumet: Odla nu! smile.gif

Olle
pejori
tack för hjälpen biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
ska genast starta ett sådan. det ska bli så spännande att följa dom rolleyes.gif rolleyes.gif wub.gif wub.gif
Eva i Skåne
CITAT (Eva i Skåne @ 28-03-2004, 22:07)
Jag har sågat ner 15 småträd, 4-5 m höga björkar och bokar.

Och idag har jag värk i vänsterarmen och handen sad.gif (vänsterhänt såklart!)
MoniqueÖ
Idag i solens sken har jag grävt och fyllt en 15 skottkärror med sand ur en av planteringslådorna på innergården (bor i flerfamiljshus). Skall rensa syrénrötterna som finns kvar i den men det får bli en annan dag när jag är ledig för nu har jag så ont i hela kroppen av ansträngningen...

Hoppas våren håller i sig nu...åtminstone till torsdag för då är det mässan som gäller och då kan det lika gärna regna eller nåt när man ändå är där. laugh.gif

wub.gif Oavsett om ni håller på med firrar, sågar ner trän eller ligger sjuka Kram till er alla från mig på Sööööder

Monique Ö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon