Peztis
Håller på att göra om vår lilla toalett.

Satt och funderade på hur man snyggt skulle kunna förvara de extra toalettrullarna där inne sedan när det börjar bli färdigt. Några saker att ta i beaktande:
* Ska synas utan att synas (gäster ska också kunna ta fram en)
* Inte stå på golvet (städaspekten)
* Inte någon dyr lösning (behöver lägga pengarna på annat)
* Snyggt (när vi nu ändå gör om så ska det bli fint)
* Praktiskt

Vi har ett jättelitet toalettutrymme (140x110 cm)så man når liksom allt om man sitter på toan. Funderade på om man skulle bygga en liten smal hög hylla under handfatet, hade ändå tänkt göra något för att dölja rören där.

Hur har ni löst det? Behöver tips och inspiration!
pejori
Ska försöka förklara hur jag hade det.
Köpte ett snyggt tyg och sydde en "remsa" lika bred som toarullarna i dubbelt tyg. Ca. en meter lång.
Vek den dubbel och sydde sömmar rakt över med lagom mellanrum. (mätte med en rulle)
Avslutade längst upp med ett hänge och hängde helt sonika upp dom på väggen, inom räckhåll.
Sex rullar som väntade. tummenupp.gif
pejori
Så här, fast längre typ..
Lånad bild.
[attachment=72948:11561036...c_a97682.jpg]
Peztis
Pejori, det där har jag också tänkt på! Går fortare att sy än att snickra, i alla fall.
Om jag sätter en gardin där inne (har inte gardiner i alla rum) så skulle man kunna använda samma tyg.

Hmmm.... värt att klura på! Tack!
Natur liv
CITAT (Peztis @ 21-10-2012, 13:23) *
Om jag sätter en gardin där inne (har inte gardiner i alla rum) så skulle man kunna använda samma tyg.


... eller sy en gardin/toapappershållare allt-i-ett.
Peztis
Fast då blir det jobbigt att nå då fönstret sitter högt uppe bakom toaletten... Och den som tar sista biten papper brukar ha svårt att sätta dit en ny.
Ja, om det inte är jag då... biggrin.gif
RitRat
En liten rullvagn med tre fack, den rymmer toarullar, några extra handdukar, barnbarnets blöjor och tvättservetter samt några olika flaskor.
Flyttas mycket lätt vid städning. Men man ska ju ha den golvytan förstås.

En sån här: http://sarasally.blogg.se/images/2007/rull...712_5250246.jpg

149 kr på Clas O.
http://www.clasohlson.com/se/Pr348881000/Pr348881000
Anma
Sån här har jag, från IKEA. Det är visserligen inte nåt du är ute efter då det är en golvmojäng, men jag tycker den funkar bra. Plats för 4 rullar.
Peztis
CITAT (RitRat @ 21-10-2012, 15:21) *
...
Men man ska ju ha den golvytan förstås...


Ja, det var just det med golvyta!
Har dock en sådan variant nere i tvättstugan och där funkar det rätt bra.

CITAT (Anma @ 21-10-2012, 16:25) *
Sån här har jag, från IKEA. Det är visserligen inte nåt du är ute efter då det är en golvmojäng, men jag tycker den funkar bra. Plats för 4 rullar.
...


Den var faktiskt rätt snygg. Man skulle ju kanske kunna sätta den högre upp, på en liten hylla eller så.

Planen är att jag ska såga till och måla hyllor som matchar tapeten också så möjligheterna finns.
malcolm
Vad sägs om den här varianten från Biltema.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Forvaring/Va...lan-5-st-16691/
Suz
Hej!
En av mina systrar har en korg på en hylla och så har hon virkat "mössor/hattar" till alla rullarna, jättefint!!
Ska se om jag kan hitta en bild....

Ska be henne skicka en bild på korgen för jag hittar den inte...men hon har gjort typ dessa, alla varianter smile.gif
Jag fick en julmössa med en tomte på.


Mössa

Mössa2

Ängel
Natur liv
Den billigaste lösningen är antagligen att hänga upp toarullarna på ett snöre. Längst ned är en pinne fastknuten på tvärsen och den håller rullarna på plats. När man behöver ta en rulle vrider man bara på pinnen och nedersta rullen kan tas loss. Fast jag vet väl inte om det är en vacker lösning direkt ...
Rosrup
Våra vattenrör till toan är perfekt krökta i hörnet och där går det att stapla upp en 5-8 rullar beroende på hur bra man vill dom ska balansera.
Snyggt? Nej.
Praktiskt? Nja, men fungerar smile.gif
badabing
Vi har också en golvmojäng på ena toaletten, på den andra toaletten så brukar det alltid finnas en extrarulle på själva toletten.
Suz
Här kommer en bild...men nu har hon visst ställt korgen på golvet
[attachment=72952:toarullar.jpg]
Peztis
Haha, hattar på rullarna! Suveränt! Annars brukar man ju se och läsa av allt man kan göra av de tomma rullarna.

Bra idéer ni har och kommer med!
zissi
CITAT (Natur liv @ 21-10-2012, 18:19) *
Den billigaste lösningen är antagligen att hänga upp toarullarna på ett snöre. Längst ned är en pinne fastknuten på tvärsen och den håller rullarna på plats. När man behöver ta en rulle vrider man bara på pinnen och nedersta rullen kan tas loss. Fast jag vet väl inte om det är en vacker lösning direkt ...

Vi hade en likadan lösning på gästtoaletten i villan. Ett grovt läckert rep och sedan en pinne (antingen fixad eller direkt från naturen) längst ner. En liten öglekrok i taket som vi hängde repet i. 8 toarullar fick rum som mest. Fick ofta kommentarer från våra gäster om den praktiska, enkla och roliga hållaren.
Wilmer
CITAT (Natur liv @ 21-10-2012, 18:19) *
Den billigaste lösningen är antagligen att hänga upp toarullarna på ett snöre. Längst ned är en pinne fastknuten på tvärsen och den håller rullarna på plats. När man behöver ta en rulle vrider man bara på pinnen och nedersta rullen kan tas loss. Fast jag vet väl inte om det är en vacker lösning direkt ...
kompiskram.gif
hihi, tänkte jag också. Bra ide du hade tummenupp.gif
Peztis
CITAT (zissi @ 21-10-2012, 23:35) *
Vi hade en likadan lösning på gästtoaletten i villan. Ett grovt läckert rep och sedan en pinne (antingen fixad eller direkt från naturen) längst ner. En liten öglekrok i taket som vi hängde repet i. 8 toarullar fick rum som mest. Fick ofta kommentarer från våra gäster om den praktiska, enkla och roliga hållaren.

Idén är väldigt bra, min bror har den lösningen och där passar den med de ganska naturnära materialen.

I vår "nya" toalett kommer färgerna vara vitt och grått/aluminium/borstad stål. Man skulle kunna lösa det med att hitta en kedja i borstad stål (typ), en vajer (fast det kanske blir lite för hårt och svårt att vika när man ska i eller ur med en rulle) eller ett band/rep i grått.

Ska klura lite till.... Och kul med alla idéer ni har! MER-MER-MER! biggrin.gif
Gossen Ruda
Enkelt och funktionellt: http://www.habo.com/web/Toalettpappershall...e_2229-287.aspx Vanliga på kontor och liknande. Rymmer bara en rulle men så ofta brukar man inte behöva byta. Såvida inte Ali Baba med de 40 rövarna kommer på besök.
Peztis
Haha, ja det måste vara oerhört jobbigt med 40 rövar(e)!

Det var en snygg hållare du hittade!
Peztis
Man måste ju få ha lite tur ibland!!!
Kunde via jobbet köpa ett utställningsex av en toapappershållare för 40:-, skulle jag köpa den ny hade den kostat minst tio gånger så mycket!

http://www.badshop.se/svedbergs-quadra-pappershallare/9441-0

Köpte en hylla, fyra tandborstmugghållare, en handdukshängare och lite annat för knappa 300:-. Åh så snyggt det kommer att bli i vår lilla toalett!

Har dock inte löst extrarulle-situationen än....
Motti
Man kan tydligen göra stor sak av toapapper också giggle.gif Vi har en byrå i vårt badrum med sex backar och den ena backen står mitt framför den som sitter på toa !där ser man genast våran toarulle samling wink.gif
Peztis
Hur stor sak som helst! Och det är ju något som trots allt berör oss alla - tro't eller ej! biggrin.gif
Anma
CITAT (Peztis @ 26-10-2012, 20:54) *
Hur stor sak som helst! Och det är ju något som trots allt berör oss alla - tro't eller ej! biggrin.gif

Så sant!
Glömmer aldrig en tidig vår när vi glömde ta med oss toapapper till ön och det bara fanns kvar en liten remsa sen året innan... Slutade med att vi gjorde inbrott med lov inne hos grannen... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon