Full version: Mascara
Alba
Ja många konstiga saker har vi pratat om på Odla. Nu gäller det mascara.
Jag kan inte precis påstå att jag är en storförbrukare så det är inte ofta jag behöver köpa nytt.
Nu hade jag i alla fall tänkt piffa upp mig när hösten kommer. Men oj vilket utbud det finns och inte
blir man klokare av att stå där i affären och välja.
Jag hittade en test på Expressen. men jag vill gärna höra era tips.

Jag ska sova min skönhetssömn nu men i morgon hoppas jag kunna läsa några bra tips.
[attachment=72953:sover_o_dr_mmer.gif]


edit - skrev AB men det var ju Expressen
Fjortispower
Egentligen har jag ingen speciell sort jag brukar köpa. Som van sminkare kör jag på med nästan vilken som mina fingrar hamnar på, sen jobbar jag fram looken jag vill ha. Sen beror det på hur mycket man känner att man behöver applicera, alltså hur ögonfransarna ser ut i naturligt skick. Jag förstärker bara topparna på mina fransar med enkla ryck, och då använder jag just nu "The Colossal Volum' Express Mascara", funkar helt okej. Dock ska man verkligen inte förvänta sig att effekten blir som på modellernas, de är överdrivna.
zissi
Min heter visst Max Factor 2000 calorie Dramatic volume. Vet inte om det är den bästa jag haft, men nu har det blivit så några år. Går väl åt 2 per år max till mig. Ska kolla Aftonbladets test som du länkade till i morgon. Nu sovdags.

Sov gott!
Monaxe
Loreals Telescopic är min favorit till vardags. Till lite "festligare" tillfällen unnar jag mig Kanebo 38', den släpper först vid 38 grader vilket innebär att den aldrig sölar eller rinner, lite dyr dock sad.gif
Alba
Ja när man läser / ser reklam är ju alla helt fantastiska. Man blir filmstjärna på ett kick.
Mascaran får inte torrfälla så man blir sotig under ögonen. Den får inte heller klibba som en del gör så fransarna sitetr ihop.
Jag ska kolla på era förslag.
thanks.gif
sqrulan
Max Factor 2000 calorie Dramatic Look har jag använt i många år, den gillar jag.

Jag blir aldrig sotig runt ögonen eller svartprickig av denna mascara det är därför jag gillar den och jag använder den dagligen.
Anma
För mig är borsten viktigast. Sådana där tjocka borstar gör så att jag är svartprickig på ögonlocken hur försiktig jag än är. Så därför köper jag alltid macara med en smal siliconborste. Funkar bäst för mig.
Ugglemormor
Jag blir en anings virrig bland alla märken..... jag har inte sminkat mig så värst mycket under de 3 sista åren, och jag behöver nog köpa nytt av lite av varje framåt nästa år.

Jag har inte lyckats med att hitta en mascara som inte ger mig "mörka ringar" under ögonen..... har korta fransar och inte så täta.
Skulle behöva tips om något som inte smetar sig så. Har även haft vattenfasta mascara, men de funkar inte...
Och när vi är på gång, så finns det tips på en kajalpenna som man kan dutta mellan ögonfransarna så att det inte blir en rand ovanpå? ......... confused.gif
Bee
Jag hör till "sällansminkarna". Senaste åren har jag köpt mascara två gånger om året. Sen har dom använts två-tre gånger per st. Det blir dyyrt! Därför håller jag mig till billigare märken. Max Factor kakmascara var min allra första för en evighet sen smile.gif Tycker nog att MF håller fortfarande (inte kakvarianten då). Den ligger väl i mittfältet pris- o kvalitetsmässigt tror jag.

Apropå smink, lite OT men ändå inte: hur är det med hållbarheten på smink? Mascara vet jag, håller några månader, inte mer. Hur länge kan man ha ögonskugga? Kajal? Rouge? Några av dom jag har är flera år gamla och dom luktar inte illa. Är hållbarheten obegränsad?
Alba
Jag hittade denna



Mascara har en hållbarhet på 3-6 månader. Hur många kastar den efter så kort tid.
Jag undrar om det är företagen som ger denna rekommendation för att få sälja.

Det står att nagellack håller 2 år. Jag förvarar den i kylskåpet och den håller nästan hur länge som helst utan att ändra konsistens.
Anma
Min macara på stugan tror jag att jag haft i 5 år eller nåt. Den används en eller två gånger per säsong och den blir fryst varje vinter. Men ännu fungerade den väl smile.gif
hattstugan

Använder Mary Key den funkar bra till mina känsliga ögon! Lite dyr ja men men.....
Motti
Jag kör fortfarande med min hederliga byggbara kakmascara lite svår att få tag i nu mer men kanonbra inga klumpar av den inte ,men jag använder även roll on för att förstärka längden lite.
Alba
Jag fick reklam från Apoteket i dag. De har en kajalpenna som de säljer med 50 % rabatt.
Märket är IDUN Minerals. Jag har aldrig hört talas om det.
Någon som vet om det är bra produkter?
pejori
CITAT (Alba @ 30-10-2012, 19:14) *
Jag hittade denna



Mascara har en hållbarhet på 3-6 månader. Hur många kastar den efter så kort tid.
Jag undrar om det är företagen som ger denna rekommendation för att få sälja.

Det står att nagellack håller 2 år. Jag förvarar den i kylskåpet och den håller nästan hur länge som helst utan att ändra konsistens.


Ha!! Min mascara har nog en bäst föredatum som gick ut -98 någon gång.. giggle.gif
Anki på Öland
CITAT (pejori @ 31-10-2012, 19:00) *
Ha!! Min mascara har nog en bäst föredatum som gick ut -98 någon gång.. giggle.gif

Hehe... jag köpte min i England 1996.... fast jag har inte använt den på 4-5 år så den är nog helt torr nu smile.gif
gnon49
Hmm, mascara är väl en böjning av maskerad eller maskerad. coolgleam.gif
Cacki
CITAT (gnon49 @ 31-10-2012, 21:21) *
Hmm, mascara är väl en böjning av maskerad eller maskerad. coolgleam.gif


Nej böjningen bör man göra innan man maskerar fransarna annars riskerar man att de går av...har jag hört...
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 31-10-2012, 21:15) *
Hehe... jag köpte min i England 1996.... fast jag har inte använt den på 4-5 år så den är nog helt torr nu smile.gif


Tror den fungerar fortfarande om du inte skruvat av korken på den... tummenupp.gif
Cacki
Att mascara har ett "bäst före-datum" beror förmodligen på hygieniska skäl eftersom infektioner i ögonen kan bli ganska problematiska.
pejori
CITAT (Cacki @ 31-10-2012, 22:22) *
Att mascara har ett "bäst före-datum" beror förmodligen på hygieniska skäl eftersom infektioner i ögonen kan bli ganska problematiska.


Visst är det så. tummenupp.gif
Anki på Öland
CITAT (pejori @ 31-10-2012, 22:13) *
Tror den fungerar fortfarande om du inte skruvat av korken på den... tummenupp.gif

Annars kan jag fukta lite på borsten så går det nog bra whist.gif
Peztis
Använder som flera andra här Max Factor 2000 Calorie Dramatic Look. Köpte den billigt i Spanien i somras.

Använde också kakmascar på 80-talet, det var jättebra!
Motti
En Roll on ska man inte ha mer än högst 3 månader på grund av bakterietillväxten i den .
Biggan_
Det blir väl lika mycket bakterier i en mascaraborste!
Motti
Det blir det om du spottar i din mascara men använder du vatten så är det i stort set riskfritt .Saliven inerhåller en stor mängd bakterier bla stafylikocker streptotokocker mm .
Anma
CITAT (Motti @ 01-11-2012, 22:22) *
En Roll on ska man inte ha mer än högst 3 månader på grund av bakterietillväxten i den .

Beror kanske på hur ofta man använder den också.
Om man sminkar sig en gång i veckan så är det helt galet att kasta mascaran efter 14 användningar. Den lär vara som ny.

CITAT (Motti @ 01-11-2012, 22:30) *
Det blir det om du spottar i din mascara men använder du vatten så är det i stort set riskfritt .Saliven inerhåller en stor mängd bakterier bla stafylikocker streptotokocker mm .


Man spottar ju inte i en rollmascara. Hur skulle den vara värre? Jag tror att det där är bara nåt som sägs för att få människor att köpa nytt smink onödigt ofta.
Däremot ska man ju inte spara på smink man använt när man haft ögoninflammation till exempel.


Biggan_
CITAT (Motti @ 01-11-2012, 22:30) *
Det blir det om du spottar i din mascara men använder du vatten så är det i stort set riskfritt .Saliven inerhåller en stor mängd bakterier bla stafylikocker streptotokocker mm .

Jag skulle aldrig få för mej att spotta i mascaran! Jag vet att man gjorde det när man var tonåring och inte förstod bättre!
Motti
första gången du använder en Roll On så börjar bakterier växa i hylsan. ,du har bakterier i ögonen också .Har jobbat mycket med skönhet genom jobbet = yrket gått på kurser mm bla genom Fleur de Sante mm.Man ska vara vaksam på sina skönhetsmedel,ett bra sätt är att förvara dom i kylen särskillt på sommaren .Man ska alltid tänka på sina makeup grejer som färskvara .
Peztis
Fast det där måste ju vara en sanning med modifikation....

Inte kastar jag en mascara bara för att den ska ha blivit gammal efter tre månader. Den används tills den tar slut el torkar totalt - vilket tar långt mycket längre tid än tre månader. Har ögonskugga som jag fick när jag fyllde 15 och det är bra många år sedan! Använder den emellanåt.

Jag är inte inne och petar i ögat annat än med kajalen som jag stryker utmed insidan av ögonfranskanten.

Har aldrig haft någon ögoninflammation, irritation eller vagel. Har å andra sidan aldrig lånat ut sminket till någon annan heller.
Motti
Peztis !det handlar inte om gammalt ! utan efter tre månader är det så mycket bakterier i din Roll On så du kan få tex ögon infektioner eller andra besvär i dina ögon. Det är fakta och vetenskapligt bevisat !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon