Full version: En matteövning
Gossen Ruda
Nån som inte kan sova? smile.gif Jag kokade saft idag och började fundera lite. Jag tager 2 kg vardera av röda och svarta vinbär. Av detta blir det drygt 4 liter saft men här räknar vi med 4 liter. Till detta tager jag 2 kg strösocker. Resultatet blir 5 liter smaskig saft. Denna späder jag sedan med vatten i förhållandet 1+6. Frågor: Vad blir sockerhalten i den drickbara saften och hur mycket socker finns det i ett stort glas saft på 2 dl?
Pia L
Om mina matematiska kunskaper inte sviker mig så får jag det till ca 11,43g. Men har man väl tänkt fel så kan det slå ordentligt fel i sluttampen också så det är nog kanske inte att lita på direkt ;-)
Gossen Ruda
CITAT (Pia L @ 24-10-2012, 09:29) *
Om mina matematiska kunskaper inte sviker mig så får jag det till ca 11,43g. Men har man väl tänkt fel så kan det slå ordentligt fel i sluttampen också så det är nog kanske inte att lita på direkt ;-)

Jag får samma. 5 liter koncentrat blir 35 liter utspätt. Detta blir sen 175 glas på 2 dl. 2 kg socker fördelat på 175 glas blir 11,428571 gram per glas eller ca 5,7 gram per dl. Ca 6 % socker då. Låter inte mycket.
kerstinbern
Om en sockerbit väger 3.5g så är det 3.3 sockerbitar per glas, men sedan lär ju bären innehålla en hel del socker också, vinbär innehåller ca 4% fruktos & 3% glukos
Gossen Ruda
Hmm, det tål att funderas på. Hemkört är kanske inte så nyttigt ändå? Eftersom jag använder natriumbensoat också kan jag kanske dra ner lite på sockret men knappast märkbart. Jag blandar sen till en liter åt gången och har i en bringare i kylskåpet så det kan stå där en vecka. Späda lite mer är en utväg också. Glukosen är inget problem, hela kroppens energiförsörjning är baserad på glukos. Fruktosen däremot blir till fett i levern.
hattstugan

För att minska sockermängden kan du frysa saften i stället!

Då behövs ju inte så mycket socker för den konserverande anledningen!

Frys då lagom portioner till 1 liter färdig saft!
Gossen Ruda
CITAT (hattstugan @ 24-10-2012, 15:54) *
För att minska sockermängden kan du frysa saften i stället!

Då behövs ju inte så mycket socker för den konserverande anledningen!

Frys då lagom portioner till 1 liter färdig saft!

För bökigt, jag har funderat på det. Det blir nog så att jag drar ner på sockret tills det blir problem. Kanske jag höjer mängden natriumbensoat lite också.
Huggorm
Coca-cola har ju en sockerhalt på 10-11%, så det hemkörda är i alla fall lite bättre i det hänseendet
Peztis
Citronsyra är väl också lite konserverande?

Hur som helst, gör du saft själv så lär det alltid bli bättre än det köpta med allsköns tillsatser!

Har precis kommit på att jag ska göra egen oboy till sonen i st f att köpa färdig. 1 del kakao av bra kvalitet, två delar socker och lite riktig vaniljsocker... Et voilá! Inga tillsatser!
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 24-10-2012, 15:32) *
Hmm, det tål att funderas på. Hemkört är kanske inte så nyttigt ändå? Eftersom jag använder natriumbensoat också kan jag kanske dra ner lite på sockret men knappast märkbart. Jag blandar sen till en liter åt gången och har i en bringare i kylskåpet så det kan stå där en vecka. Späda lite mer är en utväg också. Glukosen är inget problem, hela kroppens energiförsörjning är baserad på glukos. Fruktosen däremot blir till fett i levern.


Hur stor andel av sockret är då glukos respektive fruktos? Varför skulle för övrigt fruktosen bli fett i levern? Överskott på glukos borde för övrigt också kunna bli fett.
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 25-10-2012, 21:00) *
Hur stor andel av sockret är då glukos respektive fruktos? Varför skulle för övrigt fruktosen bli fett i levern? Överskott på glukos borde för övrigt också kunna bli fett.

Hälften av varje. Rörsocker består av en del fruktos och en del glukos. Rörsockret klipps itu i tarmen av enzymer och sen tas delarna upp till blodet. Glukosen går direkt in i kroppens energisystem och förbrukas direkt eller lagras i depåer. Kroppen kan dock inte på något sätt tillgodogöra sig fruktosen så den hamnar i levern som gör om den till fett. Fett som sen kan förbrännas eller lagras.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2012, 21:34) *
Hälften av varje. Rörsocker består av en del fruktos och en del glukos. Rörsockret klipps itu i tarmen av enzymer och sen tas delarna upp till blodet. Glukosen går direkt in i kroppens energisystem och förbrukas direkt eller lagras i depåer. Kroppen kan dock inte på något sätt tillgodogöra sig fruktosen så den hamnar i levern som gör om den till fett. Fett som sen kan förbrännas eller lagras.


Hm, jag har ju läst något om att fruktos lättare omvandlas till fett men jag tycker det låter konstigt. Hade för mig från biologin i skolan att allt socker bryts ner till druvsocker innan det hamnar i blodet. Känner du till om druvsocker är samma sak som glukos?

Om det inte stämmer och fruktos faktiskt hamnar i blodet så kan man ju undra vad som händer om man äter fruktos under en löprunda. Skulle det verkligen inte förbrukas direkt då?

Varför i hela friden skulle kroppen omvandla socker till fett om det fanns ett omedelbart behov av energi? Kroppen brukar ju vara ganska smart.

Får nog rota fram någon biologibok och se vad det står där.

När du skriver "rörsocker" har det samma sammansättning som socker från betor?
Gossen Ruda
Strösocker=rörsocker=sukros=glukos+fruktos. Glukos=druvsocker är kroppens bränsle. Fruktos=fruktsocker kan bara tas om hand av levern som gör om det till fett. Fettet lagras i levern eller förs ut i blodet där det kan bli till kolesterol eller lagras runt våra inre organ. Kroppen är van vid att hantera glukosen men eftersom fruktosen är ovanlig i vår mat kan den bara omsättas i levern.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 26-10-2012, 10:04) *
Strösocker=rörsocker=sukros=glukos+fruktos. Glukos=druvsocker är kroppens bränsle. Fruktos=fruktsocker kan bara tas om hand av levern som gör om det till fett. Fettet lagras i levern eller förs ut i blodet där det kan bli till kolesterol eller lagras runt våra inre organ. Kroppen är van vid att hantera glukosen men eftersom fruktosen är ovanlig i vår mat kan den bara omsättas i levern.


Var har du läst att det är på det sättet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon