Full version: Inredning,mm
Sidor: 1, 2
Klint
Jag drar efter förfrågan i en annan tråd igång en iredningstråd,här visar vi bilder disskuterar allt från golvläggning till taveluppsättning hoppas jag iallafall!

Så mycket inredning vet jag inte men här kommer iallafall lite bilder från vårt hus ifjol!

https://picasaweb.google.com/221.pia/201201...feat=directlink


https://picasaweb.google.com/221.pia/DetSis...feat=directlink

Ber om ursäkt om jag visat bilderna tidigare jag är ju tyvärr ingen ordningsmänniska


Häng på nu så det blir en aktiv tråd!

gunsta
Vilka trevliga bilder och så fint ni verkar ha det - jag som är kattfantast fastnande för bilden med katten på spisen. Annars tycker jag att erat kök är hur mysigt som allra helst, spis som man ser elden i.
Alba
Åh så fint hus ni har och så fint inne. Jag älskar spisen i köket med kåpan.
Jag förstår att ni lagt ner mycket tid i huset men det är det nog värt.
evelina
Jättefint tack för titten! rolleyes.gif
Krolliljan
Så fint tummenupp.gif Mycket jobb förstår jag. yes.gif
(Jag skulle också vilja ha en sådan spiskåpa.)
Peztis
"... allt från golvläggning..."

Precis vad jag har hållit på med idag! Vår lilla toalett har varit helt bedrövlig, särskilt som sonen fick för sig att börja pilla på tapeterna.

Så just nu är allt utrivet och jag har idag agerat mattläggare. Har aldrig lagt en plastmatta förut men någongång ska väl vara den första. Eftersom det endast är toa och handfat är det ingen våtzon så jag kan ju nästan göra som jag vill.

I alla fall så har jag pillrat med detta i 1,5 h och nu får det vara bra för idag. Började känna mig trött och irriterad så då är det bättre att fortsätta nästa dag. Vill inte skära fel i ett hörn eller runt ett av alla rören.

Ska lägga upp före- och efterbilder när det är klart.
Klint
Sovrummet är nöjd med det mesta,bakom sängen hänger ett gammalt lakan sånt där grovt, på det har jag sytt fast en remsa med broderi,det är saker från min släkt så det är jag nöjd med.

Överkastet passar inte riktigt tycker jag,har letat efter nåt i samma stil som bakstycket,inte för tungt och så ska va lätt att tvätta nån som har något tips?? gärna nånstans man kan skicka efter ifrån


[attachment=73420:IMG_0830.JPG]

Sen blev jag väldigt sugen på de här gardinerna,men vad tycker ni? Blir det för mycket med tanke på de blommiga tapeterna


http://www.jotex.se/jotex/no-24-kanallangd...3zdy&Nao=40




Krolliljan
Det tror jag blir jättefint. Men kanske ett enfärgat överkast då.

Glömde skriva att jag gillar verkligen den tapeten wub.gif
Klint
Ja jag skulle vilja ha nåt i grovt linne.
Krolliljan
Något i denna stilen ?
skånepåg
Mitt lilla place, svårt att få bra bilder när det är trångbott men där är de viktigaste.
https://plus.google.com/photos/102817757260...COj58eOS2PyNnQE
Var inte meningen jag skulle bo här så länge så inte orkat ta tag i allt men går att snygga till mycket bättre, sovrummet vill jag inte ens visa som ändras om till odlings utrymme/sovplats/förråd hela tiden så armageddon där inne wink.gif
Motti
Fina bilder Klint !du får ursäkta men din katt var mest intressant naughty.gif
Klint

Krolliljan Javisst det var en jättebra sida,det fanns flera där ska skicka efter prover därifrån,det ska väl gå att sy ett överkast får väl bli en söm i mitten

Va kul att se hur du har det Skånepåg! mycket fint på väggarna,vi får försöka få upp nåt vi med.
Du har visst lyckats fota hela lägenheten utan katt!!

Motti! Du är inte den förste att gilla lilla Tilda! Knepigt att hon la sej på spisen.

Biggan_
Trevligt att få kika in hos dej! Jättemysigt har det blivit.

Jag hade valt ett enfärgat ljust överkast, men kanske inte i linne eftersom jag inbillar mej att det är svårskött. Svårt att få bort skrynklor när man tvättat det.

Massor av överkast hittade jag här!

Jag gillar också Tilda! Bilden där hon sitter i fönstret är ju bedårande! wub.gif
skånepåg
Hehe, ja vid de fototillfällena var hon nog i sin borg wink.gif
Men jäkla tjusigt hus, braskaminen är ett plus tillsammans med nymodigheterna wub.gif
Klint
Jaha mannen har fullt upp med annat,vill ni va smakråd?

http://www.jotex.se/overkast-dena-260x260-...e3|1&Nao=14

1. Fördel enfärgat "vintage" nackdel leveras inte förrän 15dec


http://www.jotex.se/overkast-260x260-cm/34...e3|1&Nao=19

2. Fördel vändbart nackdel ej enfärgat


http://www.jotex.se/jotex/plankan-overkast-dubbelsang/370873?
N=1z13zlrZ1z13zgn&Ns=RankValue3|1&Nao=30

3. ? snyggt

Vore jätteroligt om ni röstade fast denna tråden är ju inte den mest välbesökta,men jag har kollat o kollat vill gärna ha råd!
Krolliljan
Jag röstar för nr 1. enfärgat och vändbart. Värt att vänta på smile.gif
Suz
Jag röstar också på nr 1.
Alltid lättare med enfärgat då man kan ha massor av mönstrade kuddar mm.
EsterM
Hej,
jag tycker du ska välja nr 1 även om du får vänta några veckor.
Klint
Ja tänk de tycker jag också,men det blir nog det beiga.Tack för att ni skriver va ni tycker jag har ingen vännina att tjöta me
Anma
Tycker också ettan!
Biggan_
Jag hade också valt ettan och i den linnebeige färgen.
Anki på Öland
CITAT (Biggan_ @ 12-11-2012, 19:23) *
Jag hade också valt ettan och i den linnebeige färgen.

Jag också!
Klint
Jag har inte beställt än... fick ett förslag


http://www.cellbes.se/hem-badd-overkast-sa...036;1,25?oc=036

4. Snyggt,vändbart,ej enfärgat




http://www.jotex.se/overkast-aliza-250x250...Ns=RankValue3|1

5. Har tittat på detta flera ggr. väldigt fint,men vitt,fanns det i linnefärg blev det detta, men nu med katten..?
Motti
Jag hade valt det grå hade passat hos mig wink.gif och så syns inte allt på det om man har husdjur barnbarn osv ,lite mer oömt än beige smile.gif
Anma
CITAT (Klint @ 12-11-2012, 22:44) *
Jag har inte beställt än... fick ett förslag


http://www.cellbes.se/hem-badd-overkast-sa...036;1,25?oc=036

4. Snyggt,vändbart,ej enfärgat
http://www.jotex.se/overkast-aliza-250x250...Ns=RankValue3|1

5. Har tittat på detta flera ggr. väldigt fint,men vitt,fanns det i linnefärg blev det detta, men nu med katten..?

5 var jättefin! Jag tänkte från början föreslå ett ljust virkat, skulle passa sjukt bra till tapeterna och hela atmosfären i rummet.
Biggan_
Fyran tycker jag blir för mycket. Eftersom du har blommiga tapeter och tänker dej randiga gardiner så behövs det nog något enfärgat diskret som lugnar ner det hela. Femman var fin men det är nog snyggare med beige.
Motti
Vi var och köpte oss en ny skinnsoffa i fredags som vi ska få till jul ! blev en ganska rymlig eftersom familjen växer med barnbarn ;)mysigt om alla kan sitta tillsammans när vi träffas .
Vad föredra du skinn eller tyg ?själv tycker jag att skinn tål mer slitage med småbarn och djur .
Biggan_
CITAT (Anma @ 12-11-2012, 22:54) *

Dom var fina, och passar säkert utmärkt! tummenupp.gif
Krolliljan
Jag har Nr 5
Det är lite "styvt" och inte precis härligt att ligga och vila på men snyggt.
Krolliljan
Här finns också några.
Klint
phu tummenupp.gif jo det är kul med förslag men det blir ju bara svårare o svårare,ska helst ha ett som är 260*260 vitt är ju snyggt förstås men


Soffor har haft båda delar men köpte tyg nu senast det finns väl fördelar och nackdelar med båda har du ingen bild Motti? är det en hörnsoffa ni köpt?
Biggan_
Lite mer att välja på! biggrin.gif

Överkast
Klint

Men Biggan nono.gif vilken sida,här blir man ju aldrig klarfanns ju hur mycket som helst .......av allt!
Gita
CITAT (Anma @ 12-11-2012, 22:50) *
5 var jättefin! Jag tänkte från början föreslå ett ljust virkat, skulle passa sjukt bra till tapeterna och hela atmosfären i rummet.

Ja,ett vitt virkat "mormorsöverkast" passar perfekt i det romantiska sovrummet.
Gita
omk
CITAT (Gita @ 13-11-2012, 18:08) *
Ja,ett vitt virkat "mormorsöverkast" passar perfekt i det romantiska sovrummet.
Gita

Håller med, virkat ELLER grovt linne-liknande (det finns tyger som inte skrynklar sig, som linne gärna gör), men liksom beige-aktigt, antikvitt, smutsvitt, eller vad det kallas. Som tapeten ! Ta ett färgprov därifrån !
Eller ett virkat, ihopsytt ovanpå ett "smutsvitt" linneliknande tyg, kanske ? Det går ju att "tona" tyg / virkningar. T ex med te, i ett badkar.

Har varken du eller din man eller släkt några virkade grejer liggande ? Du kan ju sätta ihop mindre bitar, dukar t ex ?

Skulle satsa på enfärgat, helt klart, och dessutom försöka få samma tyg eller färg i gardinen !
Tapeten räcker gott med sitt fina blom-mönster !


Vad fint du har det, Klint !
omk
CITAT (Motti @ 12-11-2012, 23:00) *
Vi var och köpte oss en ny skinnsoffa i fredags som vi ska få till jul ! blev en ganska rymlig eftersom familjen växer med barnbarn ;)mysigt om alla kan sitta tillsammans när vi träffas .
Vad föredra du skinn eller tyg ?själv tycker jag att skinn tål mer slitage med småbarn och djur .

Jag gillar inte skinnsoffor, tycker att de är hala och kalla. Man "måste" liksom ha filtar/plädar. Och jag föreställer mig att kattklor är "snällare" mot tyg än mot skinn, som fläks upp ganska snabbt ? Men skinn är lättare att göra rent, naturligtvis. Speciellt mot djurhår ...

Har funderat i flera år på att skaffa en soffa, med divan-del, ist f de 2 fåtöljer som nu står i vårt lilla tv-rum, men eftersom jag nästan aldrig sitter därinne (kollar aldrig på tv), så har det liksom inte blivit av. Måste ta tag i detta snart ...
Maken och sonen skulle nog bli glada. Hmmm, kanske en gemensam julklapp ?? tummenupp.gif biggrin.gif
Klint
Ja det är väl en bra julklapp omk!
Vad roligt att du tycker om vårt hus smiley_small_hug.gif
Nu har jag gjort "premiär" på Tradera har bjudit på ett överkast ett hemvirkat,så får vi se.Har inget i släkten jag och min familj har flyttat en del så det har blivit rensat flera ggr.
Margith
CITAT (Klint @ 10-11-2012, 14:09) *
inte för tungt och så ska va lätt att tvätta nån som har något tips?? gärna nånstans man kan skicka efter ifrån
[attachment=73420:IMG_0830.JPG]


Ett handvirkat överkast tycker jag skulle vara ursnyggt i ditt sovrum. MEN ett handvirkat överkast är vare sig lätt att tvätta eller "inte alltför tungt".
Eller... lätt att tvätta, visst , det är bara att slänga in det i tvättmaskinen, men sen börjar bekymrena crying.gif
Jag har 2 st, ett till en dubbelsäng och ett till en enkelsäng, handvirkade av min mormor. Jag har inte använt de på säkert 30 år. Men jag kan inte tänka mig att slänga de heller. De har hängt med i minst 4 flyttar g.gif
Har du verkligen tänkt igenom hur mycket extrajobb det är med ett sånt här överkast? Hade inte du katter?
Klint
Ha-ha Margith,ja hur ska jag kommentera detta?
Visst har jag katt,men vad händer vid tvätt menar du jag tycker det är synd att inte använda dina överkast,men kanske jag ändrar mej när jag testat!

http://www.tradera.com/beige-hemvirkat-ove...42963_167723422

här är det iallafall,fast auktionen håller på tills imorgon.
Margith
CITAT (Klint @ 14-11-2012, 15:26) *
Ha-ha Margith,ja hur ska jag kommentera detta?
Visst har jag katt,men vad händer vid tvätt menar du jag tycker det är synd att inte använda dina överkast,men kanske jag ändrar mej när jag testat!


Ok, jag ska försöka att förklara smile.gif
Ett handvirkat överkast till en dubbelsäng är tungt! Hur tungt tror du att det är när det är nytvättat? Överkastet ska helst ligga ner när det torkar: eftersom det är så tungt "hänger det sig" och blir ojämnt i kanterna om du hänger upp det på t ex ett vädringsställ. Ja, jag har använt vädringsställ för torkningen, men då får du vika om det och hänga det åt andra hållet med några timmars mellanrum, tills det är helt torrt.
Börjar du vara med nu om vad jag menar när jag säger att det är en hel del extrajobb med ett sånt här överkast?

Vad gäller katten/katterna (vi har hundar) : våra hundar har alltid legat i vår säng. Hundhåren är inte helt lätt att få bort från överkastet eftersom det är så tungt att mina axlar och min nacke inte klarar av att damma ett sånt här överkast. Men du kanske har piggare axlar och nacke än jag? smile.gif

Det här gjorde att jag bestämde mig för att mina överkast var inget jag ville använda och sen skyndade jag mig att skylla lite extra på hundarna: de bäddar! Och det kan gå ganska livligt till tongue.gif Fastnar de med en klo i överkastet (ganska lätt hänt eftersom det är ett virkat överkast) så kan överkastet gå sönder.
Katter.. vässar inte de klorna?

Men jag håller fortfarande med dig. Ett virkat överkast är kanonsnyggt och skulle passa utmärkt i ditt sovrum.
Men nu är du iaf lite varnad...
Om inte annat tycker jag att du ska tänka dig för hur mycket du är beredd att betala för överkastet, som jag ser det kan "överlevnadstiden" vara väldigt kort -cry-.gif
Krolliljan
Just hanteringsmässigt är två enkelsängsöverkast i virkat lättare att hantera.
Anma
CITAT (Klint @ 14-11-2012, 15:26) *
Ha-ha Margith,ja hur ska jag kommentera detta?
Visst har jag katt,men vad händer vid tvätt menar du jag tycker det är synd att inte använda dina överkast,men kanske jag ändrar mej när jag testat!

http://www.tradera.com/beige-hemvirkat-ove...42963_167723422

här är det iallafall,fast auktionen håller på tills imorgon.

Grattis till vinsten! smile.gif
Klint
Ja tack Anma! jag vann ju på Tradera det blev 321kr och jag ska åka å hämta det imorgon.

Jag vet inte vart det "spårade ur" som du ser Margith så visste jag vad jag ville ha i början på tråden.
Ja nu är det köpt och hoppas det är fint då är det ju inga jättepengar,finns ju inga nya att få för det.Men det är klart,hamnar det i garderoben (där det inte finns nån plats) är ju allt för dyrt!
Det var vettiga saker du skrev och jag orkar nog bära det än så länge men jag har ju ingen tvättstuga och det rinner väl vatten av det kan jag tänka,men om man bara vädrar det på vintern och tvättar på sommaren är man snuskig då? (Ser framför mej hur det blöta tunga överkastet tynger ner hela tvättlinnan crying.gif
Ja jag förstår vad du menar,men katten ligger nästan aldrig i sängen när den är bäddad, nu testar jag så får vi se kompiskram.gif
Biggan_
Grattis Klint!

Ångrar du dej så kan du ju alltid sälja det vidare!
Margith
CITAT (Klint @ 15-11-2012, 21:48) *
Ja tack Anma! jag vann ju på Tradera det blev 321kr och jag ska åka å hämta det imorgon.

Jag vet inte vart det "spårade ur" som du ser Margith så visste jag vad jag ville ha i början på tråden.
Ja nu är det köpt och hoppas det är fint då är det ju inga jättepengar,finns ju inga nya att få för det.Men det är klart,hamnar det i garderoben (där det inte finns nån plats) är ju allt för dyrt!
Det var vettiga saker du skrev och jag orkar nog bära det än så länge men jag har ju ingen tvättstuga och det rinner väl vatten av det kan jag tänka,men om man bara vädrar det på vintern och tvättar på sommaren är man snuskig då? (Ser framför mej hur det blöta tunga överkastet tynger ner hela tvättlinnan crying.gif
Ja jag förstår vad du menar,men katten ligger nästan aldrig i sängen när den är bäddad, nu testar jag så får vi se kompiskram.gif


Jag säger också grattis till ett överkast som ser jättefint ut och dessutom till ett rimligt pris.
Jag tror att du kommer att bli mer än nöjd med det smiley_small_hug.gif

Har du inte djur i sängen är tvätten inget större bekymmer. Vädra det, jag tycker inte att du är snuskig om du nöjer dig med det smile.gif Men jag skulle vilja rekommendera dig att köpa ett vädringsställ. Förr eller senare kommer du att känna att du behöver tvätta det. Och jag lovar: tvättlina är ingen hit då laugh.gif
Dvs tvättlinan kommer sannolikt inte att hålla och skulle det vara så att den håller får du ett otäckt "torkveck" tvärs över överkastet. Vädringsstället är mycket bättre. Överliggaren är tjockare, torkveck uppstår inte och den är stadig.
Vädringsstället är dessutom perfekt om du vill torka stora dukar, gardiner eller nåt sånt som du inte vill ha torkveck på.
Lycka till och grattis till ett jättefint överkast tummenupp.gif
Klint
[attachment=73587:IMG_0978p.jpg]

Ja såhär blev det!
Är man petig som jag är ibland ska man nog ha enfärgade lakan till!

Nu håller vi på att ladda för att måla trappen,den är brunmålad nu med nån ljusbrun täckande färg tror den var vanlig på 60talet,vi skulle dragit igång idag med lite slipning men sov så länge så ingen hade nån direkt lust.Imorgon blir det väckarklocka!

Jag ska passa på att måla en liten soffa som står i hallen också,den är ok fast helst skulle jag vilja ha en klädskåp där,men det dröjer nog så den får bli vit så länge.

Letar efter ett skåp att ha i matvrån i köket,skulle vilja ha ett halvhögt med 2 dörrar och 2 lådor över dem ganska vanligt förr tror jag men nu hittar jag inget.

Jo jag glömde skriva att jag fått proverna från linnbutiken du tipsade om Krolliljan åh de var så snygga! Måste komma på nånstans att ha
Anma
Jättefint klint! Grattis! smile.gif
Du kan också köpa billigt enfärgat lakansväv och bädda under med, då spelar det ingen roll vad du har för sängkläder. Så har mamma bäddat i alla tider med sina virkade överkast. Jag tror hon har virkat ett tiotal olika genom åren.
Klint
Oj! Jag beundrar din mamma!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon