Full version: En mus i vårt hus
Christa
Igår vaknade jag halv fyra på morgonen av att det prasslade i sovrummet. Efter en stund började det prassla i andra ändan av sovrummet och då gick jag upp och försökte lokalisera prasslet.

När jag lyfte på ett par skor så flög det ut en lite mus som skjuten ur en kanon och pilade iväg in i nästa rum. Sedan dess är den spårlöst försvunnen.

I natt sov jag med 7 musfällor på övervåningen men alla var tomma i morse. Det enda ställe vi kan komma på där den kan ha tagit sig in är genom ett hål för antensladdarna ut på vinden. Det går först ett plaströr från vinden och in i en garderob och sedan finns ett annat hål från garderoben ut i rummet. Hålen sitter några dm från golvet.

Hur mycket hjärnkapacitet har en mus egentligen? Kan den ha hittat ut igen samma väg som den kom in?

Vi har 3 plastfällor gillrade med kladdiga fikonbitar och 4 vanliga träfällor gillrade med ost. Borde den inte hamnat i någon av dom ifall den är kvar?

Det har inte kommit in en mus i det här huset sedan 70-talet så konstigt är det i vilket fall.
sqrulan
giggle.gif Möss är helt otroliga och kan tydligen bli hur smala som helst! För några år sen så hörde jag hur det krafsade i "kryddskåpet" ovanför fläkten/spisen så jag öppnade dörren och där satt det en liten sötnos på gångjärnet, gissa om jag blev förvånad!? a0a.gif
Den lilla stackaren hoppade ner på golvet och mina 2 kattor satt bara helt förvånade och tittade på då jag föste ut den ur huset!

Det skulle vara intressant att veta hur smala dom verkligen kan bli!
gunsta
"En mus tar sig in genom ett 6–7 mm litet hål. Det är ungefär som diametern på en penna." - källa Anticimex
sqrulan
blink.gif Helt otroligt gunsta!
gnon49
Jag hittade en död mus i en vanlig glasflaska för pommac. Vilken död det måst ha varit. Mössen finns här i huset för jämnan. Men katterna håller beståndet på en rimlig nivå.
sqrulan
unsure.gif Tog den sig in men inte ut?

Jag tror inte att katter gillar att äta möss? Kanske dom smakar dåligt?
Huggorm
CITAT (gunsta @ 04-11-2012, 14:02) *
"En mus tar sig in genom ett 6–7 mm litet hål. Det är ungefär som diametern på en penna." - källa Anticimex

Det måste vara en musunge i såna fall. En vanlig mus har ju ett skallben som är bredare än 6-7mm, och det tro jag inte de viker ihop lika lätt som de drar in magen.

Jag är nästan uppe i trettio fångade möss nu, den här hösten. Jag har tröttnat lite, men det är väll dags att sätta ut fällorna igen. Jag hör hur de gnager inne i väggar och tak, och eftersom det är jag själv som byggt stugan så gör det ont att höra det ljudet -cry-.gif

CITAT (sqrulan @ 04-11-2012, 14:45) *
unsure.gif Tog den sig in men inte ut?

Jag tror inte att katter gillar att äta möss? Kanske dom smakar dåligt?

Vanliga katter älskar möss, men lever de på lyxig kattmat kanske de blivit för kräsna. Näbbmöss däremot gillar de inte, de smakar dåligt. De fångas dock ändå levande och ges till kattungarna att träna jakt på.
gunsta
CITAT (sqrulan @ 04-11-2012, 14:45) *
unsure.gif Tog den sig in men inte ut?

Jag tror inte att katter gillar att äta möss? Kanske dom smakar dåligt?


Katter äter med förtjusning möss - dock inte näbbmöss.
sqrulan
tummenupp.gif Ja näbbmöss var det!
Anki på Öland
Hittade en morgon en mus som stuckit ner huvudet i mitthålet i silen i handfatet och tydligen inte kommit upp igen.... död var den i alla fall nästa morgon när jag kom ut i badrummet....
sqrulan
CITAT (Anki på Öland @ 04-11-2012, 15:39) *
Hittade en morgon en mus som stuckit ner huvudet i mitthålet i silen i handfatet och tydligen inte kommit upp igen.... död var den i alla fall nästa morgon när jag kom ut i badrummet....


Så hemskt! crying.gif
Anki på Öland
CITAT (Anki på Öland @ 04-11-2012, 15:39) *
Hittade en morgon en mus som stuckit ner huvudet i mitthålet i silen i handfatet och tydligen inte kommit upp igen.... död var den i alla fall nästa morgon när jag kom ut i badrummet....


CITAT (sqrulan @ 04-11-2012, 15:54) *
Så hemskt! crying.gif

Ja, särskilt som jag är så där fånigt halvhysteriskt rädd för möss.... sweatingbullets.gif
mamamaggan
Fy för sådana möss !



Har hört att det räcker med ett hål stort som en tioöring för att en mus ska kunna ta sig in.
kerstinbern
CITAT (sqrulan @ 04-11-2012, 15:53) *
tummenupp.gif Ja näbbmöss var det!



Men näbbmöss är inga gnagare och de kommer aldrig inomhus, om de inte bärs in av en katt!

Man måste förebyggande sätta ut fällor på vinden, de kommer ofta in den vägen. Har de väl kommit in så rör de sig längs väggar och längs kanter, så det är där fällorna skall sättas.
Huggorm
CITAT (kerstinbern @ 04-11-2012, 16:50) *
Men näbbmöss är inga gnagare och de kommer aldrig inomhus, om de inte bärs in av en katt!

I fjol fick jag en näbbmus i en vanlig musfälla inomhus. Men det var ett undantag, egentligen håller jag med dig
Christa
CITAT (sqrulan @ 04-11-2012, 13:59) *
giggle.gif Möss är helt otroliga och kan tydligen bli hur smala som helst! För några år sen så hörde jag hur det krafsade i "kryddskåpet" ovanför fläkten/spisen så jag öppnade dörren och där satt det en liten sötnos på gångjärnet, gissa om jag blev förvånad!? a0a.gif
Den lilla stackaren hoppade ner på golvet och mina 2 kattor satt bara helt förvånade och tittade på då jag föste ut den ur huset!

Det skulle vara intressant att veta hur smala dom verkligen kan bli!


Jag kan riktigt se det framför mig giggle.gif

Roligt med alla mushistorier. Jag tycker också dom är söta. Jag är dock lite orolig för att musen här skall tugga sönder något om den är kvar. Kan den minnas var den kom in och medvetet springa ut där igen?

Menar du gnon att dom är inne i bostaden hos dig? Brukar dom i så fall förstöra saker? Jag tog ut dunsovsäcken och mina ryggsäckar ur garderoben igår kväll. Inte kul om den tuggar hål i dom. Jag bor ju provisoriskt i väntan på att vi skall hitta ett hus på landet och det är kartonger överallt. Inget drömläge för musbesök med andra ord.

Vi tänker sätta igen hålet bättre men tyckte det var bäst att vänta lite ifall den skulle springa ut och i natt hördes inte ett ljud.

Borde den inte gått i någon av mina 7 fällor om den är kvar?

Skruttis
CITAT (kerstinbern @ 04-11-2012, 16:50) *
Men näbbmöss är inga gnagare och de kommer aldrig inomhus, om de inte bärs in av en katt!


Även sorkar får man in om man har en katt som vår. wink.gif
Det har försvunnit ett antal inomhus i år som vi inte har en aning om de hittat ut igen. Stella har ingen som helst lust att hjälpa till att leta rätt på dem när hon lekt klart.

Men äter sorkar på sladdar och liknande?

Förlåt Christa att jag hamnar lite OT.
Huggorm
Visst kan de förstöra. De har varit i eluttagen till mina lampor och tuggat på ledningarna så metallen var framme.

Edit: Mössen alltså, sork tror försöker ta sig ut igen fortast möjligt
gunsta
CITAT (kerstinbern @ 04-11-2012, 16:50) *
Men näbbmöss är inga gnagare och de kommer aldrig inomhus, om de inte bärs in av en katt!

Man måste förebyggande sätta ut fällor på vinden, de kommer ofta in den vägen. Har de väl kommit in så rör de sig längs väggar och längs kanter, så det är där fällorna skall sättas.



Det känner inte 'våra' näbbmöss till smile.gif - dom är ofta inne särskilt på vår och sommar - men även andra tider på året.

Andra möss fångar jag på dom mest mystiska ställen, tro det eller ej men 'våra' vanliga möss kan 'nästan' flyga smile.gif - vad jag menar är att möss är överallt, högt som lågt.
Skruttis
CITAT (Huggorm @ 04-11-2012, 17:12) *
Visst kan de förstöra. De har varit i eluttagen till mina lampor och tuggat på ledningarna så metallen var framme.

Edit: Mössen alltså, sork tror försöker ta sig ut igen fortast möjligt


Tack Huggorm.
Det var en lättnad att höra.
Det är ju helt rackarns omöjligt att hitta dem igen när Stella väl släppt taget.
Gossen Ruda
Man kanske skall påpeka att mössen klarar sig igenom väldigt små hål men det måste vara korta hål. De spritsar sig igenom. Ett rör måste däremot ha större diameter.
Christa
Ännu ingen mus i någon av mina 7 fällor och inget prassel heller. Kan den verkligen ha hittat ut igen?

Jag bävar för att hitta en massa söndertuggade prylar. Jag tog ut mina ryggsäckar, sovsäck och tält ur garderoben men hur länge skall jag behöva ha dom liggande i soffan?

Motti
Man får vara vaksam när man vädrar nu och låter dörren stå öppen eller fönster de kilar gärna in i värmen om man inte passar sig .Möss är väldigt duktiga klättrare och har man tex klängväxter spaljer på huset har de ju stege in så att säga .Som någon skrev så kan de pressa sig in i verkligt små hål och öppningar.Igentligen skulle man ju kolla upp huset innan hösten och se till att det inte finns några möjligheter för dom att ta sig in,två cm räcker för en mus att ta sig in i de är mästare på att klämma in sig eftersom deras små kroppar är väldigt elastiska och följsamma .
Mollis
Jag hade "musbestyr" förra året, vi köpte fällor men dom funkade inte alls. Musen gömde sig under kylen och smög sen fram för att äta katternas torrfoder, såg riktigt kul ut när han stod på bakbenen och hängde över kanten på matskålen. Jag lyckades sen få in den i en flyttkartong men hann inte slå igen den förrän den hoppade jämfota rakt upp och försvann, såg den aldrig igen sen så jag antar att den hittade ut. Dom är verkligen luriga di där små liven.
Christa
CITAT (Mollis @ 08-11-2012, 11:07) *
Jag hade "musbestyr" förra året, vi köpte fällor men dom funkade inte alls. Musen gömde sig under kylen och smög sen fram för att äta katternas torrfoder, såg riktigt kul ut när han stod på bakbenen och hängde över kanten på matskålen. Jag lyckades sen få in den i en flyttkartong men hann inte slå igen den förrän den hoppade jämfota rakt upp och försvann, såg den aldrig igen sen så jag antar att den hittade ut. Dom är verkligen luriga di där små liven.


Lustigt att den inte var skyggare än att du kunde få se när den åt ur matskålen.

Fortfarande inga spår av musen här. Vågar jag bära upp mina räddade prylar på ovanvåningen igen tro?

Vad har dom tuggat på hos er som har möss inne ibland? Gnon bl a.
Huggorm
Jag har möss i en gammal husvagn som jag använder som förråd. De äter i princip allt där, särskilt textilier. Men nu har jag fått möss i bilen också, och de hade bitit sönder linan på mitt fiskespö som låg där. En massa musskit i sätena också.
Eva i Skåne
CITAT (Christa @ 15-11-2012, 21:23) *
Vad har dom tuggat på hos er som har möss inne ibland?



För många år sedan hade en mus tagit sig in i en garderob i sommarstugan. Det var medan mina föräldrar fortfarande åkte dit och i garderoben hade min pappa nätundertröjor (brynjor). Jag älskar berättelsen om hans undertröjor smile.gif Musen hade ätit längs med nätmönstret och det återstod nästan bara hängseln och sidsömmar av hans linnen. smile.gif

Sen hade svärmor en stor påse torrfoder åt hunden stående längst ner i skafferiet. När dom väl skulle börja använda detta och lyfte upp påsen var den tom biggrin.gif Mössen hade gnagt hål nedtill och burit iväg allt innehåll.
Uggi
Har i höst tagit 7 st möss, som tur är så finns de bara på vinden. (Hoppas jag)
gunsta
'Våra' möss och sorkar äter det mesta - tvålar, mediciner (vi hade på kvällen för några år sedan lagt fram tabletter på köksbordet, på morgonen efter var allt borta), ja i princip allt äter dom - tuggar sönder lakan, handdukar .... listan kan göras lång. Förra året hade sorkar släpat ut allt innehåll i TRE ganska stora påsar/säckar med hönsgödsel.

Som sagt, dom är om sig och kring sig.
Anki på Öland
"Mina" möss är väldresserade tongue.gif dom håller sig i skåpet under diskbänken där dom ibland käkar lite i skräppåsen men oftast håller sig på golvet och försöker ta hundmaten som ligger i musfällorna.... brukar inte gå så bra....
Motti
Mus i mitt hus också ! i torsdags kväll satt jag och tittade på tv vi 23 tiden när det helst plötsligt blev ett himmla kraffsande och gnagande ovanför för huvudet ,vi har så kallat sadeltak inne och jag hörde hur det rutschade omkring gnagde osv ,Så i går lade vi ut råttgift uppe på vinsloftet och nu är det tyst .Men vad en sådan där liten rackare kan väsnas !Vårt hus är bara 4 år gammalt och det är första gången vi haft möss inne .
Biggan_
CITAT (gunsta @ 16-11-2012, 11:15) *
'Våra' möss och sorkar äter det mesta - tvålar, mediciner (vi hade på kvällen för några år sedan lagt fram tabletter på köksbordet, på morgonen efter var allt borta), ja i princip allt äter dom - tuggar sönder lakan, handdukar .... listan kan göras lång. Förra året hade sorkar släpat ut allt innehåll i TRE ganska stora påsar/säckar med hönsgödsel.

Som sagt, dom är om sig och kring sig.


Hujeda mej! ohmy.gif Jag hade blivit vansinnig! -fear-.gif
Peztis
Idag har jag lagt ut fyra musfällor...

Första året vi bodde här så skaffade vi en fälla modell bur med vippbräda. Den gick vi sedan ut i skogen och släppte lös de möss som fastnat. Men om två möss kommit dit så gav de sig på varandra så det var rena massakern i buren! Hu!

Till slut blir man lite blasé... I år har vi fångat många möss, de springer i väggar och här och där.

Vad jag vet har de hittills förstört för mig följande: sladden till elvispen (fick fixa ny), gnagt sönder kläder som jag sytt (de låg i klädkammaren och mössen hade gnagt en gång igenom), ätit på mina pelargoner i källaren... Och som sagt, gu vet hur mycket de gnagt sönder mellan ytter- och innervägg!

Elvispen stod förresten i ett överskåp i köket. Hittade ett pyttehål som jag satte igen med silikon och sedan har de inte varit där.

Och så kan jag inte ha hushållskompost heller för de invaderar den oavsett märke på komposten.
Motti
Har du inte Antisimex som förmån i ditt försäkringsbolag så du kan få hjälp med "musarna" ? Låter inte kul det där att få så mycket förstört plus att råttlotten inte är något bra att ha inne heller .Här är det tyst på vinden nu i alla fall efter vi lade ut råttgift ,första gången vi haft möss sedan vi byggde för 4 år sedan .
Huggorm
Problemet med råttgift är att man får döda möss inne i väggarna som ligger och luktar lik, men för övrigt är det effektivt. Som barn hjälpte jag och min kompis hans far att stapla om en massa ved i en källare där det lagts ut råttgift. De hade nämligen gömt sig bland veden när de börjat få magknip, och där låg de nu och ruttnade. Och det var stora feta råttor och inte små möss. Jag kommer särskilt ihåg en jag skulle lyfta iväg i svansen, men hela huden lossnade av svansen och följde med, det blev bara det kladdiga skelettet kvar
Motti
Men fy va äckligt då sick.gif Men på Granngården sa det att det här råttgiftet gör dom törstiga så de söker sig ut efter vatten och dör där ,skulle det va att de dör inne så innerhåller giftet sådana ämnen som gör att de torkar bort och inte ligger och luktar eller ruttnar .Det giftet vi köppte var betad Havre .Antar att råttgift utvecklas också ,minns att för var det grönt det här vi köppte var rosarött .
Huggorm
Aha, vad bra, jag visste inte att det fanns sånt nytt smart råttgift. Tror jag skall svänga in på granngården själv och köpa ett paket.
Motti
Jo det finns smarta grejer i dag när det gäller musbekämpning ja sådana möss med fyra ben då förstås giggle.gif Tänkte sätta fram paketet som mussli till gubben fast det är nog ingen bra ide naughty.gif
Huggorm
Så, nu har jag köpt en påse godis rolleyes.gif När man hittar musskit överallt från diskbänken till skafferiet är måttet rågat. Till och med diskborsten hade de ätit på, ingenting får vara ifred
Motti
Vi har inte fått koll på våran husmus här heller fast den håller sig på vinden ! men jäklar vad den väsnas på kvällarna gnager och dunsar runt kraffsar håller mig vaken på nätterna också !tror inte det är en sådan där liten husmus den väsnas för mycket för det !vi har lagt ut råttgift på vinden för en vecka sedan men den här råttan verkar smart för den är ju inte död angry.gif Nu är det KRIG !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon