Aqvakul
SVD
hattstugan

Det har ju blåst rätt rejält runt den skolan nu ett tag!

Kanske dags att lägga ned den helt?
Gossen Ruda
Stäng skiten. De bortskämda eleverna kan gå i vanliga skolor.
mamamaggan
CITAT (Gossen Ruda @ 08-11-2012, 08:27) *
Stäng skiten. De bortskämda eleverna kan gå i vanliga skolor.



Det kankse är som på en annan privatskola jag vet om , numera nedlagd , en del kan inte ta sin examen på en vanlig skola utan " får " den på en privatskola.


Klart de inte vill ändra något , det är meningen att " uppfostra " ungdomarna till ett speicellt beteende.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 08-11-2012, 08:27) *
Stäng skiten. De bortskämda eleverna kan gå i vanliga skolor.

Jaha, och varför stänga? De som går på Lundsberg,Grenna eller Sigtuna (eller snarare deras föräldrar) är bereddaJatt betala en bra slant, ca 100 000 kr/termin.
Varför kan inte de som är beredda att betala en del för sina barns framtid få göra det? Ingen är ju tvungen , eller hur?
Gita
Huggorm
Vill man gå i en skola inriktad på studier snarare än flum så kanske man står ut med pennalismen och det andra som det rapporterats om?
Aqvakul
Vad jag vet så finns det ingen undersökning som visar att undervisningen är bättre på riksinternaten. Skollagen och annan svensk lag, typ brottsbalken, gäller också här. Som skolpersonal har man anmälningsplikt vid missstänkt misshandel, vilket Lundsberg först nu börjat uppmärksamma. Om man inte till fullo vill följa svensk lagstiftning kan man ju alltid förlägga undervisningen i något annat land.
Piccante
CITAT (Gita @ 09-11-2012, 20:41) *
Jaha, och varför stänga? De som går på Lundsberg,Grenna eller Sigtuna (eller snarare deras föräldrar) är bereddaJatt betala en bra slant, ca 100 000 kr/termin.
Varför kan inte de som är beredda att betala en del för sina barns framtid få göra det? Ingen är ju tvungen , eller hur?
Gita

Finns det något som tyder på att dessa elever skulle prestera bättre än andra skolor då? Lever dom inte på sina föräldrars meriter o pengar bara?
Eva i Skåne
CITAT (Gita @ 09-11-2012, 20:41) *
Jaha, och varför stänga? De som går på Lundsberg,Grenna eller Sigtuna (eller snarare deras föräldrar) är bereddaJatt betala en bra slant, ca 100 000 kr/termin.
Varför kan inte de som är beredda att betala en del för sina barns framtid få göra det? Ingen är ju tvungen , eller hur?
Gita


Hört talas om jämlikhet nån gång?

------------

Jag är emot att man ska kunna köpa förmåner som dessa skolor är. Rika föräldrar ska inte kunna köpa fina betyg till sina obegåvade eller lata barn.
Att sen pennalismen frodas på dessa ställen gör inte saken bättre.
Bengalow
Lundsberg o.a. ger kurser i översitteri och pennalism. Det behövs för de mesar inom adeln och högreståndet, som inte begripit, att "vanligt folk" skall pryglas till lydnad. Det är en skam att sådana institutioner över hududtaget finns i Sverige, och att de dessutom lögnar sig till statsbidrag. Fuska med ersättningen, det har dom lärt sig, och "flummar" med sin kunskap om reglerna. Dom vet exakt vad dom gör! Åtala dom, fimpa ersättningen och låt dom bli återbetalningsskyldiga för sitt fusk, så som försäkringsbedragare - där finns ingen skillnad. Dom har utnyttjat samhället för vinnings skull! Skäms!!!!
Motti
Men allt det här finns ju på var enda skola i dag !penalism mobbing skillnaden är väl att man får betala för att ens barn ska utstå med det här i ett år eller mer medans deras föräldrar förverkliga sig själva och skiter i hur deras barn mår . sick.gif
Tapio
CITAT (Bengalow @ 09-11-2012, 21:15) *
Lundsberg o.a. ger kurser i översitteri och pennalism. Det behövs för de mesar inom adeln och högreståndet, som inte begripit, att "vanligt folk" skall pryglas till lydnad. Det är en skam att sådana institutioner över hududtaget finns i Sverige, och att de dessutom lögnar sig till statsbidrag. Fuska med ersättningen, det har dom lärt sig, och "flummar" med sin kunskap om reglerna. Dom vet exakt vad dom gör! Åtala dom, fimpa ersättningen och låt dom bli återbetalningsskyldiga för sitt fusk, så som försäkringsbedragare - där finns ingen skillnad. Dom har utnyttjat samhället för vinnings skull! Skäms!!!!



Halaj!

ojj...

//T
Motti
Säkert bra med privatskolor men det gynnar psykopater och sosciopater !Därav kommer ju penalismen och trackaserierna .
Huggorm
CITAT (Motti @ 09-11-2012, 21:42) *
Säkert bra med privatskolor men det gynnar psykopater och sosciopater !Därav kommer ju penalismen och trackaserierna .

Nu får du förklara, på vilket sätt gynnar privatskolor psykopater och sociopater?
Motti
De söker sig dit !Hade aldrig skickat mina barn dit kan jag säga .
mamamaggan
CITAT (Motti @ 09-11-2012, 21:34) *
Men allt det här finns ju på var enda skola i dag !penalism mobbing skillnaden är väl att man får betala för att ens barn ska utstå med det här i ett år eller mer medans deras föräldrar förverkliga sig själva och skiter i hur deras barn mår . sick.gif



Var har du fått de uppgifterna ifrån ? Att alla skolor i dag skulle fungera som Lundsberg ?


Håller helt och fullt med Bengalow , stäng skolan , se till att de betalar tillbaka vartenda öre de fuskat till sig och att de , överklassen , måste inse att de inte längre kan göra såhär. De pratar om att de betalar vad det kostar och inte ligger staten till last men så visar det sig att de gör det mer än andra.

Vad som sker på sådana här skolor är att eleverna lär sig se ner på de som har det sämre ställt , lär sig att lura till sig förmåner/pengar , skaffar sig rika kompisar som de senare kan liera sig med för att få ut mesta möjliga förmåner/pengar ur minsta möjliga ansträngning .

Men vid första bästa tillfälle hugger de varandra i ryggen om de får tillfälle

Citerar John Lennon " you must learn how to smile as you kill ,if you want to be like the folks on the hill " för att kunna ta sig upp till toppen , deras topp , där man inte visar någon som helst medmänsklighet .



Motti
Nu är du som vanligt ute och seglar och misstolkar det jag skriver !man får väl tolka det som man vill ! jag skrev bara hur jag upplever privatskolor och vanliga skolor har samma problem men att just Privatskolor just nu är inne att belysa därför att det kostar pengar att ha sina barn där vilket inte komunal skola gör .Tänker att en del vill dra ner just Privatskolor
mamamaggan
Motti , jag undrade bara var du fått dina uppgifter ifrån !

Hur vet du att det förekommer t ex pennalism på alla skolor i hela Sverige ? Och hur vet du att det inte görs något åt mobbing ?
Motti
Oj mammamagan !om jag skulle berätta allt så skulle det inte få plats här och ingen skulle orka läsa det heller .
..
gnon49
Fusk skall beivras men i övrigt så stänger man ju inte läroanstalter hur som helst, om dom i övrigt uppfyller kraven för att bedriva skolverksamhet. Sedan måste ju en dyr utbildning löna sig annars hade Lundsberg fått stänga för länge sedan. Pennalism o mobbning sker ju på varenda skola i Sverige som en följd av nedmonteringen under lång tid. På Lundsberg bor väl eleverna och får betala för mat o logi. Men att studera är ju inte gratis ens i Sverige. Studieskulder har nog dom flesta högutbildade. Förutom att eleverna kommer från välbärgade familjer så tror jag inte Lundsberg skiljer sig från andra internatskolor eller högskolor. Och uppfyller man inte kraven så är det bara att stänga butiken.
Motti
Men allt det här som beskrivs förekommer på Lundsberg anser jag förekommer på alla skolor ! absolut !Men i form av privatskola för preveligierade så är det helst plötsligt allvarligt ! Verkar om en del inte vet något om verkligheten ! Vi har Lundsberg Gränna och en annan så kallat Privatskola och helt plötsligt så bryr vi oss om mobbing och penalism ?Herre gud det har ju funnits i århundraden !
mamamaggan
Så det är du sa som anser att det förekommer t ex pennalism på varenda skola i Sverige ? OK då får det stå för dig men du har ju inget som bevisar att det är så , eller hur ?

Om det nu har funnits sådant här oskick i hundratals år så kanske det är dags att se till att det upphör ?


Anledningen till att man " ger sig på " Lundsberg är att man fått in anmälningar från personer som blivit utsatta för kriminella handlingar och att ledningen för skolan inte tar det på allvar. Så här har det alltid varit och det är ett bra sätt att uppfostra ungdomar på säger ledningen. De vill inte " lägga sig i " d v s se till att det hela upphör utan ungdomarna ska lösa det hela själva.

Vilken inställning får de som går på Lundsberg till att det är OK att begå kriminella handlingar och att de hålls om ryggen av ledningen ?
Motti
Jag vidhåller att pennalism före kommer i de flesta skolor och inte en jäklel bryr sig för än det är kört för eleven som har blivit utsatt.Sila Mygg osv inte en unge ska behöva känna sig otrygg i någon skola ..
Gita
CITAT (Aqvakul @ 09-11-2012, 20:56) *
Vad jag vet så finns det ingen undersökning som visar att undervisningen är bättre på riksinternaten. Skollagen och annan svensk lag, typ brottsbalken, gäller också här. Som skolpersonal har man anmälningsplikt vid missstänkt misshandel, vilket Lundsberg först nu börjat uppmärksamma. Om man inte till fullo vill följa svensk lagstiftning kan man ju alltid förlägga undervisningen i något annat land.

Gissningsvis så gäller skollagen även för den vanliga offentliga skolan och hur ofta hör du talas om polisanmälningar därifrån.Men man läser ju då och då om föräldrar som anmäler grov mobbing/misshandel. Gita

CITAT (Piccante @ 09-11-2012, 20:58) *
Finns det något som tyder på att dessa elever skulle prestera bättre än andra skolor då? Lever dom inte på sina föräldrars meriter o pengar bara?

Troligen presterar dessa elever varken bättre eller sämre än andra. Ett skäl för många av dessa elever/deras föräldrar att välja ett riksinternat är att föräldrarna tillfälligt bor/arbetar utomlands och kanske tycker att barnen är för unga att bo på egen hand
Gita
Gita
CITAT (Eva i Skåne @ 09-11-2012, 21:01) *
Hört talas om jämlikhet nån gång?

------------

Jag är emot att man ska kunna köpa förmåner som dessa skolor är. Rika föräldrar ska inte kunna köpa fina betyg till sina obegåvade eller lata barn.
Att sen pennalismen frodas på dessa ställen gör inte saken bättre.

Nu är du väl ändå ganska fördomsfull varför skulle dessa barn vara mer lata och obegåvade än andra?
Är det ojämlikhet för dig att låta människor lägga sina pengar där dom finner det bäst? Kanske skall vi förbjuda dyra resor också? Alla har ju inte råd.
Vi har till exempel låtit våra barn studera utomlands (USA och Frankrike) det är inte gratis precis men vi fick dra in på annat så klart. Men enligt din logik skulle det väl också förbjudas i den heliga jämlikhetens namn? Fast nu är vi förstås inte alla lika och vi måste också få göra olika val, eller hur?
Personligen tror ju jag att just utlandsstudier ger barnen större försprång än att studera på t.ex. Lundsberg.
Gita

CITAT (Motti @ 09-11-2012, 21:42) *
Säkert bra med privatskolor men det gynnar psykopater och sosciopater !Därav kommer ju penalismen och trackaserierna .

Och vilka belägg har du för det. Ursäkta mig, men du verkar inte riktigt veta vad du talar om.
Gita
Gita
CITAT (Motti @ 09-11-2012, 21:48) *
De söker sig dit !Hade aldrig skickat mina barn dit kan jag säga .

Många diplomatbarn eller andra familjer som har kringflackande yrken låter sina barn gå på riksinternatskolorna, Tror du att psykopati är varligare i dessa familjer än andra, tror du att dessa barn är latare , mer obegåvade eller har större anlag för pennalism än andra.
Nä du, skälet att man väljer dessa skolor är med största sannolikhet att det innebär ett ordnat boende med vuxna i närheten, samt att man kanske bygger ett nätverk som man har nytta av hela livet.
Gita

CITAT (mamamaggan @ 09-11-2012, 21:56) *
Var har du fått de uppgifterna ifrån ? Att alla skolor i dag skulle fungera som Lundsberg ?
Håller helt och fullt med Bengalow , stäng skolan , se till att de betalar tillbaka vartenda öre de fuskat till sig och att de , överklassen , måste inse att de inte längre kan göra såhär. De pratar om att de betalar vad det kostar och inte ligger staten till last men så visar det sig att de gör det mer än andra.

Vad som sker på sådana här skolor är att eleverna lär sig se ner på de som har det sämre ställt , lär sig att lura till sig förmåner/pengar , skaffar sig rika kompisar som de senare kan liera sig med för att få ut mesta möjliga förmåner/pengar ur minsta möjliga ansträngning .

Men vid första bästa tillfälle hugger de varandra i ryggen om de får tillfälle

Citerar John Lennon " you must learn how to smile as you kill ,if you want to be like the folks on the hill " för att kunna ta sig upp till toppen , deras topp , där man inte visar någon som helst medmänsklighet .

Tycker att hela ditt inlägg andas okunskap och missundsamhet. Vet du något om Lundsberg mer än vad som stått i tidningarna. Känner du några som gått/går där?
Gita

CITAT (gnon49 @ 09-11-2012, 23:38) *
Fusk skall beivras men i övrigt så stänger man ju inte läroanstalter hur som helst, om dom i övrigt uppfyller kraven för att bedriva skolverksamhet. Sedan måste ju en dyr utbildning löna sig annars hade Lundsberg fått stänga för länge sedan. Pennalism o mobbning sker ju på varenda skola i Sverige som en följd av nedmonteringen under lång tid. På Lundsberg bor väl eleverna och får betala för mat o logi. Men att studera är ju inte gratis ens i Sverige. Studieskulder har nog dom flesta högutbildade. Förutom att eleverna kommer från välbärgade familjer så tror jag inte Lundsberg skiljer sig från andra internatskolor eller högskolor. Och uppfyller man inte kraven så är det bara att stänga butiken.

Håller fullständigt med dig! Äntligen ett inlägg i frågan med lite sans och balans!
Gita
Aqvakul
Reportagen i TV och tidningar är enydiga när det gäller Lundsberg. Jag har en kollega (skånsk adel) som har haft sina barn där och allt är absolut inte dåligt på skolan. Observera att jag började denna tråden med att länka till SvD, moderat husorgan, och att de haft ett antal kritiska artiklar i ämnet. Det handlar alltså inte om politisk sensatiionsjournalistik och den grundar sig knappast på stor okunnighet. I reportaget i SVT nu i veckan tillfrågades marknadschefen på skolan umder skolmässan i Göteborg, till lika rektorns hustru, hur man tänker hantera skolinspektionens kritik. Hon hävdade att allt var åtgärdat. En dag senare kom skolinspektionens uppföljning, där man konstaterade att knappast något var åtgärdat och att man krävde snabba insatser mot vite, vilket är väldigt extraordinärt. Frågan är vilken trovärdighet man kan tillmäta skolan och skolledningen?
Gita
CITAT (Aqvakul @ 10-11-2012, 06:31) *
Reportagen i TV och tidningar är enydiga när det gäller Lundsberg. Jag har en kollega (skånsk adel) som har haft sina barn där och allt är absolut inte dåligt på skolan. Observera att jag började denna tråden med att länka till SvD, moderat husorgan, och att de haft ett antal kritiska artiklar i ämnet. Det handlar alltså inte om politisk sensatiionsjournalistik och den grundar sig knappast på stor okunnighet. I reportaget i SVT nu i veckan tillfrågades marknadschefen på skolan umder skolmässan i Göteborg, till lika rektorns hustru, hur man tänker hantera skolinspektionens kritik. Hon hävdade att allt var åtgärdat. En dag senare kom skolinspektionens uppföljning, där man konstaterade att knappast något var åtgärdat och att man krävde snabba insatser mot vite, vilket är väldigt extraordinärt. Frågan är vilken trovärdighet man kan tillmäta skolan och skolledningen?

Det har säkert förekommit mindere bra saker på Lundsberg precis som på de flesta andra skolor.
Det jag i första hand vänder mig mot är dem som i "den heliga jämlikhetens namn" ropar "Lägg ner skiten"
Eventuella problem på Lundsberg berör väl i första hand dem som går där, eller hur? Skulle tro att det positiva överväger annars skulle väl ingen betala en massa pengar för att deras barn skulle studera där.
Gita
Aqvakul
Lundsberg handlar väldigt mycket om att föra ihop en speciell samhällsklass barn och stärka denna grupps kontaktnät framöver. Det är inte många diplomatbarn och utlandssvenskars barn som går här, adelns telningar är vanligare. Det faktum att den är en internatskola, där man i högre grad går in i föräldrars ställe, ställer särskilda krav på att tillse att barnen mår bra. Tar man inte den uppgiften på allvar har man heller inget existensberättigande inom ramen för ett offentligt finansierat skolsystem.
Piccante
CITAT (Aqvakul @ 10-11-2012, 06:51) *
Lundsberg handlar väldigt mycket om att föra ihop en speciell samhällsklass barn och stärka denna grupps kontaktnät framöver. Det är inte många diplomatbarn och utlandssvenskars barn som går här, adelns telningar är vanligare. Det faktum att den är en internatskola, där man i högre grad går in i föräldrars ställe, ställer särskilda krav på att tillse att barnen mår bra. Tar man inte den uppgiften på allvar har man heller inget existensberättigande inom ramen för ett offentligt finansierat skolsystem.

Jag vet elever som gått på Lundsberg som inte står i adelskalendern. De hamnar ofta längst ned i hierarkin eftersom de "blåblodiga" anses stå i högre rang pga sin ärva titel, förmögenhet och sitt sociala nät med tidigare elever inom släkten. Jan Guillou har ju beskrivit hur han direkt blev utfryst pga sin bakgrund och uppträdande på ett riksinternat.
Gita
CITAT (Piccante @ 10-11-2012, 09:35) *
Jag vet elever som gått på Lundsberg som inte står i adelskalendern. De hamnar ofta längst ned i hierarkin eftersom de "blåblodiga" anses stå i högre rang pga sin ärva titel, förmögenhet och sitt sociala nät med tidigare elever inom släkten. Jan Guillou har ju beskrivit hur han direkt blev utfryst pga sin bakgrund och uppträdande på ett riksinternat.

Du tänker på hans roman Ondskan, en bra bok men skönlitteratur är inte detsamma som sanningen. JG gick ju på Solbacka (vilket inte är en riksinternatskola.) När det gäller just Solbacka så känner jag både före detta lärare och elever som ger en helt annan bild än den JG ger. Men verkligheten hade kanske inte blivit en lika bra bok
Gita
Aqvakul
Jag har en nära vän som for riktigt illa på Solbacka. Som tur var är skolan nedlagd sen länge...
Eva i Skåne
CITAT (Gita @ 10-11-2012, 06:03) *
Nu är du väl ändå ganska fördomsfull varför skulle dessa barn vara mer lata och obegåvade än andra?
Är det ojämlikhet för dig att låta människor lägga sina pengar där dom finner det bäst? Kanske skall vi förbjuda dyra resor också? Alla har ju inte råd.
Vi har till exempel låtit våra barn studera utomlands (USA och Frankrike) det är inte gratis precis men vi fick dra in på annat så klart. Men enligt din logik skulle det väl också förbjudas i den heliga jämlikhetens namn? Fast nu är vi förstås inte alla lika och vi måste också få göra olika val, eller hur?
Personligen tror ju jag att just utlandsstudier ger barnen större försprång än att studera på t.ex. Lundsberg.
Gita


Mindre begåvade barn finns såklart i alla samhällsgrupper, men de som inte har pengastarka föräldrar har inte lätt att komma nån vart, men rikemansbarnen kan få all tänkbar hjälp med privatundervisning mm. Jag tror inte heller att lärarna på de dyra privatskolorna är särskilt benägna att underkänna barn till de förnäma familjerna.
Jag har faktiskt också ett barn som studerat utomlands och jag håller med dig om att det ger dom mycket. Tyvärr kunde vi inte finansiera detta med att dra in på annat utan hans studier är finansierade med studielån. Tyvärr får han börja sitt yrkesliv med många hundratusen i studieskulder.
mamamaggan
CITAT (Aqvakul @ 10-11-2012, 10:21) *
Jag har en nära vän som for riktigt illa på Solbacka. Som tur var är skolan nedlagd sen länge...


Den skolan känner jag till och som sagt så är den gudskelov nedlagd.

Har även haft personlig kontakt med ungdomar som gått på LUndsberg och inte är de trevliga inte. Sätter näsan i vädret och tror att de är förmer än " mindre fina " ungdomar med oklandlerliga betyg



Rosrup
Det bästa måste ju vara en kommunal skola i Malmö.
mamamaggan
CITAT (Rosrup @ 10-11-2012, 16:05) *
Det bästa måste ju vara en kommunal skola i Malmö.



confused.gif
Gita
CITAT (Rosrup @ 10-11-2012, 16:05) *
Det bästa måste ju vara en kommunal skola i Malmö.

ja, det verkar så!
Gita
Gita
Jag har faktiskt svårt att förstå denna motvilja mot skolor som Lundsberg. Varför är det upprörande för er om
den "förhatliga, dryga, psykopatiskt lagda överklassen" betalar 100 000-tals kronor per termin för att deras "lata, odrägliga , obegåvade och bortskämda barn" skall få gå på denna typ av skola.

Ni får ursäkta, men för mig luktar det avundsjuka och kanske mest gammalt förlegat, omotiverat klasshat.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 10-11-2012, 18:47) *
Jag har faktiskt svårt att förstå denna motvilja mot skolor som Lundsberg. Varför är det upprörande för er om
den "förhatliga, dryga, psykopatiskt lagda överklassen" betalar 100 000-tals kronor per termin för att deras "lata, odrägliga , obegåvade och bortskämda barn" skall få gå på denna typ av skola.

Ni får ursäkta, men för mig luktar det avundsjuka och kanske mest gammalt förlegat, omotiverat klasshat.
Gita


Fast nu har ju Lundsberg och några andra jämförbara skolor fifflat till sej bidrag från staten för hiskeliga summor. Är det inte först och främst det som folk upprörs över? För min del struntar jag fullkommligt i hur många hundratusentals kronor föräldrarna betalar för att köpa betyg till sina ungar, bara det sker på ett hederligt sätt och att de följer skollagen.
mamamaggan
Gita , har du kanske gått på Lundsberg ?


Det är nog inte så mycket att vi som inte gått där har " gammalt klasshat " i oss utan att Lundsberg inte kan bryta sina gamla vanor .


Där lever man kvar på näst intill medeltiden och vill inte kännas vid att andra , tillhörande vad Lundsberg anser vara " underklass " , bevisar att de kan av alldeles egen maskin .

Dessutom har de fuskat sig till bidrag och vill inte kännas vid att det har begåtts andra brott på skolan. Man ljuger och säger att man rättat till allting när man inte gjort ett dugg.
Gossen Ruda
När man för ihop en massa ungdomar på detta sätt MÅSTE det finnas vuxna tillhands för att styra eleverna rätt, fler än på en vanlig skola. Man måste vara mycket uppmärksam på tendenser som mobbing och liknande och stävja detta snabbt. Annars blir det lätt lite av Flugornas herre över det hela. Uppenbarligen har man misslyckats grovt med detta med tanke på alla polisanmälningar. Att man sen fuskat till sig en massa pengar gör inte saken bättre.
Motti
Som sakt det finns barn i var enda skola oavsett om det är privat eller kommunalt som far illa och blir mobbade !Skillnaden är väl att på tex Lundsberg bor barnen hela tiden och träffar inte sina föräldrar lika ofta som andra barn och ungdomar .Men man måste se till så de får sova i fred på nätterna och känna sig trygga där .Må va att barnen på Lundsberg och Grännaskolan mm har rika föräldrar men det gör ju inte barnen mindre sårbara på något sätt .Själv skulle jag inte valt att sätta våra barn i Privatskola då jag ville ha våra barn hemma hos oss så länge som möjligt .Ibland undrar man vad slags föräldrar det är som sätter sina barn i Privatskola i mitt tycke ganska känslokallt val då man sällan får träffa sina barn och kariären har tagit över ,det kan gå flera månader och halvår innan de här barnen och ungdomarna får träffa sina föräldrar ,kanske de tar ut hämden på de svagare då för de måste känna sig väldigt övergivna på alla sätt .
Tapio
Halaj!

Var tillsammans med en flickvän –för 20 år sen - som gick på Gränna en termin precis då vi umgicks.
Fick inga rapporter (från henne) om pennalism öht.
Och vad gäller övervakandet över barnen (hon var 16-17 år då, jag fyra år äldre), uppfattade jag det som att det var precis lagom: tillräckligt mycket för att förhindra en ”flugornas herresituation”, men också samtidigt inte stor nog att kränka barnens integritet.

//T
gnon49
Att välja skola till sina barn kan nog vara något av ett lotteri. Har man otur kan ju barnen hamna på en skola där varken rektor eller lärare ser eller hör något. Tusentals barn var illa i våra skolor och ingen vågar ingripa. Den skolan slapp jag tack o lov. I Min skola var läraren tryggheten och problem sopades sällan under mattan. Den skyldige fick sitt straff och saken var överstökad. Sedan dess har det gått utför verkar det som. Internationellt har vi väl sjunkit som en gråsten sedan glansdagarna på 60-talet. Mycket här säkert blivit bättre också, men i slutändan är det ju kunskapen och betygen som räknas. Utan det väntar en oviss framtid.
Motti
Så sant gnon 49 !själv blev jag mobbad och slagen i nästan sex år så gott som varje dag utan att någon försökte hjälpa mig inte ens min mor .Det var först i just 6:an som en lärare tycket att ny får det väl vara nog hon tog tag i det som ingen ville ,efter det så fick jag ett bra liv i skolan men skadan var redan skedd för livet,är snart 60 år och lider fortfarande av det som hände då ,när man är ett barn och ingen i hela världen ställer upp för en vem i hela världen ska man lita på då ?Ja så i mitt vuxna liv litar jag inte på någon !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon