Full version: Jippie
vickeva
Nu har jag blivit så inspirerad och motiverad av alla era fantastiska pallkragerabatter och odlingar, att jag har handlat 6 st 1200x800-kragar. De ligger i bilen tillsammans med 7 säckar jord, som jag köpt hos en duktig trädgårdsmästare. I helgen ska jag ta ner alltihop till stugan och börja vårbruket...
Nu vill jag ha tips och råd. Jag har läst en massa gamla inlägg, men jag undrar ändå vad ni som brukar odla i pallkragar har för erfarenheter. Ska jag köpa mer av den dyra fina jorden (för mina säckar räcker ju inte långt) eller kan jag blanda med annan (billigare). Ska jag gödsla nu när jag förbereder mina odlingar, eller ska jag vänta...

Jag skulle bra gärna också vilja ha tips på hur nu brukar så i dem. Jag ska ha mina 2 våningar höga, hade jag tänkt. Jag skulle vilja ha sockerärtor, morötter, ruccolasallad, squash, kanske någon annan sallad, kanske purjolök, lite dill och gräslök... Är detta rimligt (jag är novis på området wub.gif ) eller ska jag färre sorter?

Finns det några bra tips på vad man ska sätta tillsammans, hur tätt kan man tänka sig att ha plantorna...

Mina frågor är massor. Kanske någon har en gammal plan över hur ni har haft det, det vore kul att se... Eller kanske någon snäll person gör en liten ritning över hur jag skulle kunna ha det..
gammelnalle
CITAT (vickeva @ 29-03-2004, 19:08)
Nu har jag blivit så inspirerad och motiverad av alla era fantastiska pallkragerabatter och odlingar, att jag har handlat 6 st 1200x800-kragar. De ligger i bilen tillsammans med 7 säckar jord, som jag köpt hos en duktig trädgårdsmästare. I helgen ska jag ta ner alltihop till stugan och börja vårbruket...
Nu vill jag ha tips och råd. Jag har läst en massa gamla inlägg, men jag undrar ändå vad ni som brukar odla i pallkragar har för erfarenheter. Ska jag köpa mer av den dyra fina jorden (för mina säckar räcker ju inte långt) eller kan jag blanda med annan (billigare). Ska jag gödsla nu när jag förbereder mina odlingar, eller ska jag vänta...

Jag skulle bra gärna också vilja ha tips på hur nu brukar så i dem. Jag ska ha mina 2 våningar höga, hade jag tänkt. Jag skulle vilja ha sockerärtor, morötter, ruccolasallad, squash, kanske någon annan sallad, kanske purjolök, lite dill och gräslök... Är detta rimligt (jag är novis på området wub.gif ) eller ska jag färre sorter?

Finns det några bra tips på vad man ska sätta tillsammans, hur tätt kan man tänka sig att ha plantorna...

Mina frågor är massor. Kanske någon har en gammal plan över hur ni har haft det, det vore kul att se... Eller kanske någon snäll person gör en liten ritning över hur jag skulle kunna ha det..

mej me !!!pliis !!!
vickeva
CITAT (gammelnalle @ 29-03-2004, 21:56)
mej me !!!pliis !!!

Har du också handlat pallisar Nalle?
gammelnalle
CITAT (vickeva @ 29-03-2004, 22:43)
CITAT (gammelnalle @ 29-03-2004, 21:56)

mej me !!!pliis !!!

Har du också handlat pallisar Nalle?

nej, men med åldern,,, kommer kunskapen och latmasken !!!

vofför ligga ner och bli blöt om knäna , när man kan stå upp (ja nästan) och bli torr bakom öronen???

Nej men jag vill åxå få tips och råd om detta... Fast jag är nog för SNÅL att köpa , (därför behöver jag RÅD!!!! ) när växthuset blir klart kan man göra sig nåt som iallafall liknar ett pallkrag-system..

när jag först hörde talas om detta.... koko !!!! men som sagt,,, åldern!!!
wacko.gif blink.gif wink.gif
Ingrid på Västkusten
Tips å råd finns i överflöd i gamla inlägg i detta forum så läs på :-) å kör hårt!
Det är ju våååår!


Hälsar Ingrid
vickeva
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 30-03-2004, 10:21)
Tips å råd finns i överflöd i gamla inlägg i detta forum så läs på :-) å kör hårt!
Det är ju våååår!


Hälsar Ingrid

Fast jag tycker att det är jättesvårt att hitta just de svaren jag efterlyser.

Dessutom tycker jag att det är trevligt om vi kan diskutera saker här, kanske någon i samma situation som jag har gjort erfarenheter eller kommit på idéer som inte tidigare varit uppe i forumet... Jag tycker i alla fall ofta att det är roligare att få svar av någon än att läsa gamla inslag (då kan jag ju lika gärna läsa i en bok...).

Och köra hårt ska jag... biggrin.gif Idag är det verkligen vååååår!!!!! rolleyes.gif rolleyes.gif smile.gif smile.gif
gammelnalle
CITAT (vickeva @ 30-03-2004, 15:17)
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 30-03-2004, 10:21)
Tips å råd finns i överflöd i gamla inlägg i detta forum så läs på :-) å kör hårt!
Det är ju våååår!


Hälsar Ingrid

Fast jag tycker att det är jättesvårt att hitta just de svaren jag efterlyser.

Dessutom tycker jag att det är trevligt om vi kan diskutera saker här, kanske någon i samma situation som jag har gjort erfarenheter eller kommit på idéer som inte tidigare varit uppe i forumet... Jag tycker i alla fall ofta att det är roligare att få svar av någon än att läsa gamla inslag (då kan jag ju lika gärna läsa i en bok...).

Och köra hårt ska jag... biggrin.gif Idag är det verkligen vååååår!!!!! rolleyes.gif rolleyes.gif smile.gif smile.gif

ja fråga du vickeva , åt mej me,,,, jag frågar så mycket annars... så de tror nog jag är totalt rudis på ALLT!!!!
sleep.gif sleep.gif sleep.gif smile.gif
MariaS
Hej
Jag fixade ju några pallkragar på tippen.
Dessa har jag travat två på höjden, klätt dem invändigt med geoduk (mot ogräs underifrån) och fyllt med matjord.
I den ena tänkte jag odla buskiga kryddväxter, nästa får de lite större kryddorna, tredje får perenna kryddor och den fjärde blir det minimajs i.
Antalet plantor, blir efter vad som står på fröpåsarna. D.v.s. allt från 10cm mellan plantorna åt alla håll, upp till 40cm.
Hoppas detta hjälper dig i dina planer om vad och hur mycket du kan odla.

MariaS
Eva i Skåne
Man kan så tätare än vad det står på påsarna har jag lärt mig. Vad ska man med tomma rader emellan när man bara har det korta avståndet att sträcka sig över? Man ska ju inte trampa i dem, men givetvis får det inte vara så tätt att morötterna inte får plats att utvecklas.
Jag provade förresten tidiga morötter i min ena låda ifjol, men det tar ändå lång tid. Semestern hinner ta slut. I år blir det mer sallad, dill och sockerärter.
Om ni sätter ärter eller bönor så tänk på att de blir höga och inte ska skugga det andra i kragen utan bönorna längst bak. Jag gjorde tvärtom, men jag hade inte höga ärter så det gick bra ändå. Men varför sätta låga ärtväxter när det finns höga? Bara man kan ge dem stöd att växa mot.
Jag har bara odlat i pallkrage ett år och då mest lite på skoj, men man lär efterhand. Det är onödigt att ha allt i rader. I år ska jag så persiljan i en lite klunga.
Det blir fort torrt i ytterkanterna så ha inget känsligt där.
vickeva
Tack snälla Eva och Maria, jag riktigt längtar efter att sätta igång. Jag körde ner hela härligheten till stugan idag (hela Volvon var full med pallisar och jordsäckar), ville inte alls åka hem... där var så underbart nere. Kände bara för att sätta spaden i jorden och få kragarna på plats (måste gräva bort en liten kulle...).

Vad tror ni om jorden? Ska jag köpa mer av den fina jorden eller kan man blanda i lite sämre, och ska det gödslas, och i så fall när?

Nu ska jag ju ha detta i stugan och där är vi ju bara på helgerna. Jag kan nog få syrran att gå dit om det blir för torrt eller så, men hon kan ju inte vara där varje dag. Ska jag då mest satsa på förodlade grönsaker och plantera ut dem i början av juni? Vilka grönsaker passar att förodla?
Lena N
"Odla i ruta" går fint att tillämpa i pallkragar.

Jag startade min pallkrageodling genom att stapla de tomma pallkragarna på gräsmattan och på så sätt se hur jag ville ha det. Ställde min trädgårdspall bredvid och kollade om arbetshöjden blev bekväm. tongue.gif

Resultatet kan ses i mitt album. Kryddtornet.

Vad tror ni förresen om sådan där bevattningsslang med hål längs sidorna på en längre upphöjd bädd? Vänd med hålen mot jorden. För att undvika uttorkningen längs kanterna. wink.gif
Eva i Skåne
Köper du billiga jordsäckar så ta hälften kogödsel. Grönsakerna tycker om näring.
Förodla behöver du inte på vanliga hederliga svenska sorter. Jo, gurkor, squash och kryddörter, men resten är bara att så direkt.
Rädisor och sallad kan du nog börja med nu. Bönor är nog det man såg senast, inte förrän mitten av maj här nere i Skåne, men de växer så snabbt så det är inga problem. Ärter och bönor och persilja, tror jag, kan gärna blötläggas innan. Jag är som sagt nybörjare själv, men jag tror det stämmer ganska bra vad som står på påsarna, bortsett från det där med raderna.

ett par ärtskidor direkt från odlingen mitt i solen. Mums vad det är gott. Kom inte här och snacka om chokladpraliner wink.gif laugh.gif
vickeva
CITAT (Lena N @ 30-03-2004, 22:13)
"Odla i ruta" går fint att tillämpa i pallkragar.

Jag startade min pallkrageodling genom att stapla de tomma pallkragarna på gräsmattan och på så sätt se hur jag ville ha det. Ställde min trädgårdspall bredvid och kollade om arbetshöjden blev bekväm. tongue.gif

Resultatet kan ses i mitt album. Kryddtornet.

Vad tror ni förresen om sådan där bevattningsslang med hål längs sidorna på en längre upphöjd bädd? Vänd med hålen mot jorden. För att undvika uttorkningen längs kanterna. wink.gif

Fantastiska bilder på ditt torn. Jag har varit inne i ditt album och kikat förr, och det var nog då jar blev frälst...
Bevattningsslang med hål kan man ju fixa själv om inte annat... med en syl och en gammal slang. Men visst, det verkar ju fiffigt, för det är ju många som säger just att kanterna torkar. Måste man vattna mycket i pallkrageodlingar (om man jämför med vanlliga)?
vickeva
CITAT (Eva i Skåne @ 30-03-2004, 23:30)
Köper du billiga jordsäckar så ta hälften kogödsel. Grönsakerna tycker om näring.
Förodla behöver du inte på vanliga hederliga svenska sorter. Jo, gurkor, squash och kryddörter, men resten är bara att så direkt.
Rädisor och sallad kan du nog börja med nu. Bönor är nog det man såg senast, inte förrän mitten av maj här nere i Skåne, men de växer så snabbt så det är inga problem. Ärter och bönor och persilja, tror jag, kan gärna blötläggas innan. Jag är som sagt nybörjare själv, men jag tror det stämmer ganska bra vad som står på påsarna, bortsett från det där med raderna.

ett par ärtskidor direkt från odlingen mitt i solen. Mums vad det är gott. Kom inte här och snacka om chokladpraliner wink.gif laugh.gif

OK, Jag kör mina dyra fina jordäckar så länge de räcker, sedan tar jag billigare och kogödsel och blandar i, tror du att det kan bli ok?

Anledningen till att jag ev. vill förodla är att jag inte kommer att bo hos mina pallisar förrän i juni, och de behöver kanske ses efter lite... vi åker ju dit så gott som varje helg, men räcker det?

Om jag fixar till mina pallisar nu i helgen,med jord och gödsel och allt blandat, är det bara att så direkt sedan? Jag tänkte att det kanskevblir för kraftig jord för nysådda??

Som ni hör är jag supernovis, men jag tycker att det är kul i alla fall...
Eva i Skåne
Jag tror inte jorden kan vara "för bra" när man sår grönsaker, men har jag aldrig tänkt på det förrän jag läste ditt inlägg (gissar att du tänker på blomfröer och såjord)
Blandar du kogödsel med billig jord så tror jag allt kommer upp som det ska. Mitt funkade bra förra sommaren.
Lycka till.
Lena N
Kogödseln i säck behöver inte blandas ut. Den innehåller så mycket torv så gödselinnehållet blir inte för koncentrerat. Däremot kan man behöva blanda med vanlig trädgårdsjord för att få bättre struktur. Torv är inte det bästa till grönsaker. sleep.gif
Ingrid på Västkusten
Todleoo,

Jag ahr lyckats med att få tag i 80% komposterad kogödsel på säck och det fungerar superduper å odla i :-) så läs noga på säcken att det inte är den däringa lågprocentaren som säljs emellanåt :-)
Och jag kör 100% kogödsel - det är den enda påsprodukten värd sina pengar - och grönsaker som odlas tätt tätt tätt i pallkrage behöver detta - nej dte är itne för starkt, det ger KANONSKÖRDAR! Och goda sådana med :-)

Hälsar ingrid
Mina
Tänk på att växel odla, sallad och dyligt behöver mycket näring,medans lök och moröter behöver mindre. Bönor och ärter binder kväve i marken så de är bra att ha innan, man odlar bladgrönsaker.
Det är inte bra att ha förmycket gödsel när man odlar vissa saker t ex mangold eftersom nitrat halten kan bli förhög. (Kan skada barn,äldre eller njursjuka).
Tänk på att man kan så vintersallad,salladssenap e tc i slutet av juli för sen höst/tidig vinter skörd. Så även moröter, persilja, dill och vitlök i höst, för tidig skörd nästa vår, den tidiga späda vitlöken, skördad i maj/juni är underbar i smaken. Lycka till!
Mina
CallEva på Öland
Hej där bland kragarna!
Med dagens "dunderteknik" undrar jag; Viveka har du tillgång till vatten = bevattning?
Det finns kanonbra grejor (som jag fått i födelsedagspresent) för att starta och stoppa bevattning beroende på hur "torrt" det är i marken..
Har precis fått "grönt" i mina första kragar, spenat och rädisor växer så det knakar, men en sak har jag lärt mig under denna korta tid, det "kostar" vatten...
Calle som övergivit Slåneland för Ön
vickeva
CITAT (CallEva på Öland @ 15-04-2004, 22:46)
Hej där bland kragarna!
Med dagens "dunderteknik" undrar jag; Viveka har du tillgång till vatten = bevattning?
Det finns kanonbra grejor (som jag fått i födelsedagspresent) för att starta och stoppa bevattning beroende på hur "torrt" det är i marken..
Har precis fått "grönt" i mina första kragar, spenat och rädisor växer så det knakar, men en sak har jag lärt mig under denna korta tid, det "kostar" vatten...
Calle som övergivit Slåneland för Ön

Egen brunn har vi i stugan, men vad är det för kanonbra grejor du fått? (grattis förresten)
CallEva på Öland
En klockmanick som man kan ställa in så att den startar bevattningen på klockslag och/eller jordfuktighet...
Kanon när man är borta eller som jag glömsk...
Ställer in klockan sen kör maskineriet igång och vips så sprutar det både här och där i trädgården....
Ganska mysigt att i skymningen sitta och lyssna på det "himmagjorda" regnet.
Prylarna kommer från Gardena och fordrar el ..det glömde jag skriva i förra inlägget


Calle på Ön som är under härligt solsken....
netaave
Ska du sätta morötter och andra rotfrukter så kan du blanda lite finsand och kompostjord i plantjord.
Vad beträffar squash, så tänk på att den tar plats, ingefär 1 m i diameter, jag brukar sätta två plantor (frön) direkt i komposthögen, då skuggas den och håller sig fuktigare och jag får så fina squash.
När jag odlade på friland så satte jag sockerärtsfrön mellan raderna på ena ändan, på så vis kunde jag odla dem utan att de tog någon egentlig plats. Stöttade med hönsnät i ram, men det går lika bra med störar man sätter i när plantan visar sig. Detta borde ju funka även i pallkragen. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon