Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Gita
Stjäl ett ämne från ett annat forum.
Är det acceptabelt att förståndshandikappade skaffar barn? Intressant att få veta vad ni tycker!
Gita
dahla
Det är väl en mänsklig rättighet vi har här i Sverige så varför skulle det vara fel?

Sen anser ju jag att man som förälder måste inse att man skaffar barn för resten av livet och att man SKA kunna försörja sin barn till den dag då de flyttar hemifrån...

För övrigt så finns det ju lagar som reglerar det hela. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm
pejori
Beror väl på, typ och grad av förståndshandikapp.
Men varför inte?
Får dom bara stöd och hjälp, klarar dom det utmärkt.

Ska man börja "sålla" vem som ska få bli förälder och vilka som ska "tas ur aveln" är mänskligheten illa ute.
Rosrup
Heter ju att barnen blir klokare än sina föräldrer wink.gif
Eller du menar om det är värt att avla vidare på iloiter?
Människosläktet behöver inte fler iloiter anser jag.
Att sen iloiterna vi behöver minst inte är utvecklingsstörda på det viset jag antar att du menar här är egentligen lite synd.

Ska vi förbjuda några att skaffa barn så är det våldsverkare och empatilösa, om nu detta sprids via generna?
Jag vet inte.
Däremot så brukar talesättet att dottern kommer att likna sin mor i gamla år stämma rätt bra.
Gita
CITAT (dahla @ 23-11-2012, 19:36) *
Det är väl en mänsklig rättighet vi har här i Sverige så varför skulle det vara fel?

Sen anser ju jag att man som förälder måste inse att man skaffar barn för resten av livet och att man SKA kunna försörja sin barn till den dag då de flyttar hemifrån...

För övrigt så finns det ju lagar som reglerar det hela. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm

Är det verkligen en rättighet att få barn?
pejori
CITAT (Rosrup @ 23-11-2012, 19:38) *
Heter ju att barnen blir klokare än sina föräldrer wink.gif
Eller du menar om det är värt att avla vidare på iloiter?
Människosläktet behöver inte fler iloiter anser jag.
Att sen iloiterna vi behöver minst inte är utvecklingsstörda på det viset jag antar att du menar här är egentligen lite synd.

Ska vi förbjuda några att skaffa barn så är det våldsverkare och empatilösa, om nu detta sprids via generna?
Jag vet inte.
Däremot så brukar talesättet att dottern kommer att likna sin mor i gamla år stämma rätt bra.


Förklara gärna vad du menar med det ordet.

CITAT (Gita @ 23-11-2012, 19:39) *
Är det verkligen en rättighet att få barn?


Ja. Visst är det en rättighet än så länge, men inte alla förunnat att få uppleva.
Den rättigheten är också förknippad med en näst intill livslång skyldighet.

Risken är väl stor att aveln utvecklas till elitavlande som enbart sker i provrör och inplanteras i lämpliga "värddjur" i framtiden.
Gita
CITAT (pejori @ 23-11-2012, 19:38) *
Beror väl på, typ och grad av förståndshandikapp.
Men varför inte?
Får dom bara stöd och hjälp, klarar dom det utmärkt.

Ska man börja "sålla" vem som ska få bli förälder och vilka som ska "tas ur aveln" är mänskligheten illa ute.

Onekligen en svår fråga, men bör inte barnets bästa komma före ev. rättighet att skaffa barn.,Har inte alla barn rätt till föräldrar som kan uppfylla deras behov, även intellektuella behov?
Gita
Rosrup
CITAT (pejori @ 23-11-2012, 19:43) *
Förklara gärna vad du menar med det ordet.


Minns lite dåligt både film och skådis nu men ordet kom upp i en film.
Skarsgård och Hasse Alfredsson?
Kanske den hette Idioten?

Är det viktigt kan jag forska i det.

I alla fall så var det så att "idioten" kallade sig själv för "iloit" då han hörde/missförstod/inte ville förstå/ för det skulle låta bättre på film.

Har snöat in på det ordet helt enkelt.
Sätt inget värde på det.
Gita
CITAT (Rosrup @ 23-11-2012, 19:38) *
Heter ju att barnen blir klokare än sina föräldrer wink.gif
Eller du menar om det är värt att avla vidare på iloiter?
Människosläktet behöver inte fler iloiter anser jag.
Att sen iloiterna vi behöver minst inte är utvecklingsstörda på det viset jag antar att du menar här är egentligen lite synd.

Ska vi förbjuda några att skaffa barn så är det våldsverkare och empatilösa, om nu detta sprids via generna?
Jag vet inte.
Däremot så brukar talesättet att dottern kommer att likna sin mor i gamla år stämma rätt bra.

Jag talar överhuvudtaget inte om vad som är värt att avla vidare på: Jag försöker att se det ur ett barnperspektiv.
Hur är det att växa upp med en förståndshandikappad förälder? Hur är det att som åttaåring veta att man intellektuellt är vida överlägsen sin förälder? Hur är det som barn att jämföra med andra familjer?
Gita

CITAT (Rosrup @ 23-11-2012, 19:48) *
Minns lite dåligt både film och skådis nu men ordet kom upp i en film.
Skarsgård och Hasse Alfredsson?
Kanske den hette Idioten?

Är det viktigt kan jag forska i det.

I alla fall så var det så att "idioten" kallade sig själv för "iloit" då han hörde/missförstod/inte ville förstå/ för det skulle låta bättre på film.

Har snöat in på det ordet helt enkelt.
Sätt inget värde på det.

Om du syftar på filmen "En ond man" så kallade han väl sig "indioten"
Gita
kerstin z5-6
Se My name is Sam"

För övrigt måste vi ju nu tala om personer med ett lätt begåvningshandikapp?De med måttlig eller gravt handikapp har sällan sexualpartners pga handikappet,funktionshinder i övrigt samt begåvningsnivån.
Av de med ett lätt begåvningshandikapp på (C nivå) är många inte fertila och kan inte få barn med varandra.Men med en ej begåvnigshandikappad partner är detta möjligt naturligtvis.

Av de som blir föräldrar och de är relativt få,finns nog inga mer övervakade föräldrar än de,med stödfamiljer inkopplade från dag ett osv.

Jag tror inte att jag sover dåligt på nätterna för de barnens skull,däremot för andra från helt "normala familjer.
pejori
CITAT (Gita @ 23-11-2012, 19:48) *
Onekligen en svår fråga, men bör inte barnets bästa komma före ev. rättighet att skaffa barn.,Har inte alla barn rätt till föräldrar som kan uppfylla deras behov, även intellektuella behov?
Gita


Självklart Har barnen den rätten.
Men att vara förståndshandikappad innebär inte per automatik att man inte kan tillgodose barnens behov.
Ett förståndshandikapp innebär inte att man är helt borta inom alla områden.
Att ha en "taskig inlärning" inom ett eller fler områden, behöver inte betyda att man inte kan vara intellektuell.

Att se till dom bästa förutsättningarna,är rätt svårt, då även högutbildade och "välartade" föräldrar både slår och dödar sina barn.
Ingen vet i förväg, hur man blir som förälder.
Huggorm
Det är en rätt svår och kontroversiell fråga. Rent ideologiskt vill jag tillåta det eftersom jag är liberal, men det kräver att föräldrarna kan ta hand om sitt barn på ett bra sätt och de kan det förmodligen inte om de är förståndshandikappade. Men måste ju trots allt sätta barnets bästa först, och om åkomman är ärftlig blir det ännu värre. Det är synd att tidigare generationer skötte grejen med tvångssterilisering så illa att ämnet blivit infekterat och svårt att diskutera på ett bra sätt.
pejori
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2012, 20:07) *
Se My name is Sam"

För övrigt måste vi ju nu tala om personer med ett lätt begåvningshandikapp?De med måttlig eller gravt handikapp har sällan sexualpartners pga handikappet,funktionshinder i övrigt samt begåvningsnivån.
Av de med ett lätt begåvningshandikapp på (C nivå) är många inte fertila och kan inte få barn med varandra.Men med en ej begåvnigshandikappad partner är detta möjligt naturligtvis.

Av de som blir föräldrar och de är relativt få,finns nog inga mer övervakade föräldrar än de,med stödfamiljer inkopplade från dag ett osv.

Jag tror inte att jag sover dåligt på nätterna för de barnens skull,däremot för andra från helt "normala familjer.


Håller med fullt ut. tummenupp.gif

CITAT (Gita @ 23-11-2012, 19:57) *
Jag talar överhuvudtaget inte om vad som är värt att avla vidare på: Jag försöker att se det ur ett barnperspektiv.
Hur är det att växa upp med en förståndshandikappad förälder? Hur är det att som åttaåring veta att man intellektuellt är vida överlägsen sin förälder? Hur är det som barn att jämföra med andra familjer?
Gita


Om du syftar på filmen "En ond man" så kallade han väl sig "indioten"
Gita


Jag tror och vet, att dom barnen inte jämför sina familjer mer än andra barn gör.
Alla barn jämför någon gång, då kompisar "får och har" det dom själva vill ha, t.ex. hörande föräldrar, två föräldrar, syskon, egen trädgård, husdjur. m.m.
kerstin z5-6
Se mitt tidigare inlägg-
Baserat på det är inte heller detta heller något större problem.De flesta ungdomar med begåvingsnedsättande funktionshinder flyttar hemmifrån som alla andra.Till egen i trapphusmodell eller gruppbostad.

Om de inleder ett förhållande och har sexualpartners,ges god rådgivning via ungdomsmottagning i tidigt skede.Många flickor har p stav, för att undvika oönskade ev graviditeter.Precis som andra ungdomar.

(Nu talar jag naturligtvis inte om personer med endast neuropsykiska funktionshinder som ADD ADHD ,Asperger.De har normal begåvningsnivå eller hög.)
CillaM
En bra bok att läsa är 'Kärlek och stålull' av Lisbeth Pipping. Lisbeth växte upp med en utvecklingsstörd mamma som gjorde livet till ett helvete för sina barn. Helt omedvetet. Någon hjälp från samhället fick inte barnen. Jag skulle göra en recension av boken men var alldeles för upprörd efter att ha läst boken att referatet fick utebli.
pejori
CITAT (Rosrup @ 23-11-2012, 19:48) *
/***/
Sätt inget värde på det.


Ska försöka men vänder mig emot att alla "avvikande ifrån normen" kallas idioter eller CP i dagligt tal. dunno.gif
kerstin z5-6
Ja vissa har en förfärlig barndom, de har även barn till drogmissbrukare,alkoholister och sadister.
Dock är de sällan lika övervakade som barn till människor med kända begåvninghandikapp.
pejori
CITAT (CillaM @ 23-11-2012, 20:15) *
En bra bok att läsa är 'Kärlek och stålull' av Lisbeth Pipping. Lisbeth växte upp med en utvecklingsstörd mamma som gjorde livet till ett helvete för sina barn. Helt omedvetet. Någon hjälp från samhället fick inte barnen. Jag skulle göra en recension av boken men var alldeles för upprörd efter att ha läst boken att referatet fick utebli.


Har läst boken för länge sedan, men var hon utvecklingsstörd, var inte hon psykisk sjuk?
Har för mig att hon manipulerade myndigheterna ganska bra.
(kan blanda ihop böckerna)
kerstin z5-6
CITAT (pejori @ 23-11-2012, 20:16) *
Ska försöka men vänder mig emot att alla "avvikande ifrån normen" kallas idioter eller CP i dagligt tal. dunno.gif

tummenupp.gif
varav CP är det mest korkade då dessa till 80% är normalbegåvade med spasticitet.
pejori
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2012, 20:18) *
Ja vissa har en förfärlig barndom, de har även barn till drogmissbrukare,alkoholister och sadister.
Dock är de sällan lika övervakade som barn till människor med kända begåvninghandikapp.


Precis.
Att vara "frisk" är ingen garanti för en fullgod och bra barndom.
Tror dessa människor med hjälp och stöd, är alldeles ypperliga föräldrar som kan tillgodose sina barns behov lika bra som "friska" föräldrar.
CillaM
CITAT (pejori @ 23-11-2012, 20:19) *
Har läst boken för länge sedan, men var hon utvecklingsstörd, var inte hon psykisk sjuk?
Har för mig att hon manipulerade myndigheterna ganska bra.
(kan blanda ihop böckerna)


Då har du nog blandat ihop böckerna, för hennes mor var utvecklingsstörd sedan födseln.
Anma
Dysfunktionella familjer finns det gott om även utan förståndshandikapp.
Människors rätt till egna val i livet innebär väl i allra högsta grad att man har rätten att skaffa barn?
Sen att alla inte kan få barn har inte så mycket med förstånd att göra, det är oftast kroppen som sätter stopp.

Jag ser det som så att har man förmågan att välja och vet vad det innebär ska man ha möjligheten att skaffa barn. Med samhällets stöd.
Alltså tycker jag inte att en gravt förståndshandikappad ska ha rätten att skaffa barn, en gravt förståndshandikappad har inte förmågan att förstå vad det innebär.
kerstin z5-6
Eh..de kan som sagt inte bli gravida om de inte våldtas av någon närstående.
Anma
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2012, 20:38) *
Eh..de kan som sagt inte bli gravida om de inte våldtas av någon närstående.

Har jag aldrig hört faktiskt.
Motti
Att förståndshandikappade skulle få skaffa barn är ju helt befängt !någon stans får gränsen gå .
kerstin z5-6
Tänk dej då Anma att en person på A nivå(grav utvecklingsstörning) är såhär

Den som har en grav utvecklingsstörning har stannat på en tidig utvecklingsnivå och upplever allt på ett mycket konkret sätt. Personer med grav utvecklingsstörning har svårt att föreställa sig och komma ihåg personer, djur och saker som de inte ser framför sig.

De kan också ha svårt att förstå bilder, till exempel sin egen spegelbild, talat språk och de kan inte utveckla ett eget talspråk.


De använder kroppen för att kommunicera.


Personer med grav utvecklingsstörning upplever grundkänslor som glädje, upphetsning, ångest och ilska. De kan ha svårt att hantera intryck med hög intensitet.

Ofta riktas aggressioner mot den egna personen i ett självskadande beteende. Många har ett eller flera funktionshinder utöver utvecklingsstörningen, till exempel rörelsehinder, syn- eller hörselnedsättning. De behöver mycket hjälp av människor de känner väl.

De har ofta grava tilläggshandikapp,dövblind,förlamning med mera
De befinner sig på en 0-20 månaders baby nivå

De kan bara relatera till konkreta ting
som en sked betyder nu är det mat!


Hur stor tror ni den sexuella aktiviteten är hos en sådan person ?
Motti
Jag är faster en till kille på 32 som är förståndshandikappad han skulle aldrig fixa att ta det ansvaret plus att risken är att barnet han skulle få skulle bli ännu mer förståndshandikappat och vem i så fall ska ta hand om honom barnet och hans sambo ?när de inte ens klarar att ta hand om sig själva ?Helt befängt att ens diskutera igentligen .
Huggorm
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2012, 21:32) *
Hur stor tror ni den sexuella aktiviteten är hos en sådan person ?

Jag förmodar att det varierar mycket från fall till fall, men fortplantningsdriften är stark och borde väll påverka utvecklingsstörda också?
kerstin z5-6
En person som når 20 månaders mognad max har inga sådana känslor och kan ofta inte röra sig själv ens..sexuella känslor kommer först när du vet vilket kön du tillhör-även då på ett barn stadium..det händer vid 5 år.Gravt utvecklingsstörda på A nivå når aldrig dit.

När man är 5 år kan man skriva sitt namn ofta..det kan de här personerna aldrig göra

Motti inget är befängt att diskutera.Men en massa fördomar,och okunskap hjälper ingen.
Motti
Men du kan väl inte på allvar påstå att det skulle vara okej att förståndshandikappad skulle få skaffa barn !
Min brorson bor i egen lägenhet och har ett lättare jobb med översyn från min svåger även när det gäller ekonomin ,men att han skulle vara kapabel till att ta hand om ett barn när han inte ens kan ta hand om sig själv är väl befängt !han har ju ingen koll på nu tid eller vad som är viktigt han skulle inte ens kunna ta hand om en katt !och du tycker jag är fördomsfull ?vi kan väl inte göra förståndshandikappade normala genom att låta dom skaffa barn !käre nån då hur tänker du ?
Aqvakul
Självfallet är det så att det finns de som på grund av begränsade förmågor inte klarar av att axla föräldrarollen, ens med stöd. Jag är övertygad om att de som arbetar med dessa människor gör sitt bästa för att dessa inte ska bli föräldrar. Mer kan man väl knappast göra.
Motti
Ja Aqvakul sa det snabbt och vettigt tummenupp.gif Men eftersom jag är faster till en som är förståndshandikappad så har jag ju lite koll på hur verkligheten fungerar .Kan tillägga att jag för jobbade på ett hem för förståndshandikappade också .Ett PS !min mans brorson är helt jäkla underbar kille på alla vis och vi alla älskar honom och skulle inte en dag vilja vara utan honom i våra liv,men han skulle aldrig fixa en familj ej heller kunna ta ansvar för ett litet barn han skulle glömma bort att ge det barnet det väsäntliga som tex mat blöjor mm .
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 23-11-2012, 21:53) *
Men du kan väl inte på allvar påstå att det skulle vara okej att förståndshandikappad skulle få skaffa barn !
Min brorson bor i egen lägenhet och har ett lättare jobb med översyn från min svåger även när det gäller ekonomin ,men att han skulle vara kapabel till att ta hand om ett barn när han inte ens kan ta hand om sig själv är väl befängt !han har ju ingen koll på nu tid eller vad som är viktigt han skulle inte ens kunna ta hand om en katt !och du tycker jag är fördomsfull ?vi kan väl inte göra förståndshandikappade normala genom att låta dom skaffa barn !käre nån då hur tänker du ?

Har du någonsin tänkt tanken att alla förståndshandikappade inte är exakt likadana som din brorson.......
gunsta
CITAT (CillaM @ 23-11-2012, 20:15) *
En bra bok att läsa är 'Kärlek och stålull' av Lisbeth Pipping. Lisbeth växte upp med en utvecklingsstörd mamma som gjorde livet till ett helvete för sina barn. Helt omedvetet. Någon hjälp från samhället fick inte barnen. Jag skulle göra en recension av boken men var alldeles för upprörd efter att ha läst boken att referatet fick utebli.




Rekommenderar alla att läsa denna bok - den säger 'precis allt i denna fråga'. D v s , förståndshandikappade ska inte skaffa barn. Gripande och oerhört stark bok.
kerstin z5-6
Alla är individer men att tala om att gravt utvecklingsstörda inte bör skaffa barn är lite utanför vad som faktiskt är möjligt.
Inom det här området finns tyvärr en hel del fördomar kvar.

Ja man kan bli upprörd över enstaka människoöden.Men det är inte giltigt för allt.
CillaM
CITAT (Anki på Öland @ 23-11-2012, 22:00) *
Har du någonsin tänkt tanken att alla förståndshandikappade inte är exakt likadana som din brorson.......



tummenupp.gif
Motti
Men snälla du jag är snart 60 år så jag har en hel del livserfarenhet och har dessutom jobbat med förståndshandikappade så jag vet en hel del om den biten .De flesta ligger på en interligensnivå på mellan 5 - 12 år ,skulle du låta din tolvåring skaffa barn ?
gnon49
Delvis beror det kanske på vad samhället har att erbjud i stöd. En ren kostnadsfråga helt enkelt. Först o främst måste ju föräldrarna kunna ha, och ta ett huvudansvar, annars placeras väl barnet ut om det gått så långt. Barnet kommer ju alltid först. Men gränsen kan ju inte vara knivskarp när det gäller om man är lämlig att bli förälder eller inte. Men det är minerad mark med tanke på Sveriges mörka förflutna inom rasbiologins område. T.om Hitler fick inspiration från Sverige sägs det.
Anma
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2012, 21:32) *
Tänk dej då Anma att en person på A nivå(grav utvecklingsstörning) är såhär

Den som har en grav utvecklingsstörning har stannat på en tidig utvecklingsnivå och upplever allt på ett mycket konkret sätt. Personer med grav utvecklingsstörning har svårt att föreställa sig och komma ihåg personer, djur och saker som de inte ser framför sig.

De kan också ha svårt att förstå bilder, till exempel sin egen spegelbild, talat språk och de kan inte utveckla ett eget talspråk.
De använder kroppen för att kommunicera.
Personer med grav utvecklingsstörning upplever grundkänslor som glädje, upphetsning, ångest och ilska. De kan ha svårt att hantera intryck med hög intensitet.

Ofta riktas aggressioner mot den egna personen i ett självskadande beteende. Många har ett eller flera funktionshinder utöver utvecklingsstörningen, till exempel rörelsehinder, syn- eller hörselnedsättning. De behöver mycket hjälp av människor de känner väl.

De har ofta grava tilläggshandikapp,dövblind,förlamning med mera
De befinner sig på en 0-20 månaders baby nivå

De kan bara relatera till konkreta ting
som en sked betyder nu är det mat!
Hur stor tror ni den sexuella aktiviteten är hos en sådan person ?

Jag har jobbat ganska många år med gravt utvecklinsstörda och har också utbildning inom området (GPU och PPU + en del kurser).
Så jag vet hur det kan vara.
Jag funderar på om du läste fel på det jag skrev tidigare,

Alltså tycker jag inte att en gravt förståndshandikappad ska ha rätten att skaffa barn, en gravt förståndshandikappad har inte förmågan att förstå vad det innebär.
Cacki
Den här frågan får mej faktiskt att fundera på om motståndare till förståndshandikappades rätt att skaffa barn, ser på samma sätt när det gäller fysiska handikapp?
Ska någon som inte själv kan bära omkring sitt barn verkligen ha rätt att skaffa barn....??
Motti
Så är det ju !vi kan låta förståndshandikappade skaffa barn visst men soss kommer att ta dom direkt !vad är meningen med det ?Vad jag lärt mig av förståndshandikappade är att de har mycket känslor och när de älskar gör de det till 100% men det gör dom inte till bra föräldrar hur gärna vi än vill .Ska vi låta dom skaffa barn som bli ifråntagna dom ?och dessutom barn som i sin tur är sämre menthalt än sina föräldrar .
Anma
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2012, 22:10) *
Alla är individer men att tala om att gravt utvecklingsstörda inte bör skaffa barn är lite utanför vad som faktiskt är möjligt.
Inom det här området finns tyvärr en hel del fördomar kvar.

Ja man kan bli upprörd över enstaka människoöden.Men det är inte giltigt för allt.


Jag tror vi för diskussionen på helt andra grunder.
Du pratar om vad som faktiskt är möjligt, jag pratar om vem som ska ha rätten att skaffa barn.
Rent kroppsligt är det ju så att tex en gravt utvecklingstörd kvinna faktiskt kan bli gravid.
kerstin z5-6
Du har förstås erfarenhet av din brorson men har representerar inte alla med ett begåvningshandikapp.
är han 5-12 år säjer du, är han på B nivå dvs måttligt utvecklingsstörd.
Men min argumentation i de senaste inläggen har varit att klargöra vad gravt utvecklingsstörd innebär.
Dvs Anivå
Och jag vidhåller en person på A nivå kan inte ha en önskan att skaffa barn.Och blir de gravida är det ett övergrepp,vilket har hänt.
CillaM
CITAT (Motti @ 23-11-2012, 22:25) *
Men snälla du jag är snart 60 år så jag har en hel del livserfarenhet och har dessutom jobbat med förståndshandikappade så jag vet en hel del om den biten .De flesta ligger på en interligensnivå på mellan 5 - 12 år ,skulle du låta din tolvåring skaffa barn ?



Om det är genetiskt betingat, och båda föräldrarna kan man kanske rekommendera att de inte skaffar barn för då är risken ganska hög att barnet också får en genetiskt störning. Men, då närmar vi oss nazityskland och deras aktiviteter och det anser jag personligen vara enormt störande och oetiskt. Intelligens har inget med ålder att göra men man brukar säga att mellan 70 och 85 i IQ är "en svag begåvning" och personer under 70 i IQ är mentalt utvecklingsstörda. Detta jämfört med normalt begåvade personer som har ett IQ mellan 90-109.

Man får dessutom aldrig underskatta människor som är fysiskt vuxna. Naturen har sin kurs och människor har sina drifter, och kärleken har inga gränser.
kerstin z5-6
Och normal"begåvning dvs 100 i iq har inget med empati att göra.
Motti
Men man kan väl i all sin da inte blanda in Nazister i den här diskutionen !Nazisterna utrotade ju förståndshandikappade och judar .Tycker det är lågt att dra in den synpunkten här då vi här i Sverige behandlar våra förståndshandikappade med stor värdighet på alla vis kanske det landet i världen som tar störst hänsyn till förståndshandikappade och som behandlar dom männskligt .I andra länder i världen behandlas de som djur och om man är något så när upplyst så har vi sett hur det går till i Öststaterna bla .Så våra förståndshandikappade har det bäst i världen !glöm inte det .Men att låta dom skaffa barn där går gränsen ,tror dom är mer lyckligare för en ny dvd spelare än ett barn .
CillaM
CITAT (Motti @ 23-11-2012, 22:53) *
Men man kan väl i all sin da inte blanda in Nazister i den här diskutionen !Nazisterna utrotade ju förståndshandikappade och judar .Tycker det är lågt att dra in den synpunkten här då vi här i Sverige behandlar våra förståndshandikappade med stor värdighet på alla vis kanske det landet i världen som tar störst hänsyn till förståndshandikappade och som behandlar dom männskligt .I andra länder i världen behandlas de som djur och om man är något så när upplyst så har vi sett hur det går till i Öststaterna bla .Så våra förståndshandikappade har det bäst i världen !glöm inte det .Men att låta dom skaffa barn där går gränsen ,tror dom är mer lyckligare för en ny dvd spelare än ett barn .



Jo, det finns all anledning att dra in nazisterna o deras politik när det gäller utvecklingsstörda och den politik vi har i Sverige. Du kanske kommer ihåg när staten, alla vårdinstanser, kastade ut utvecklingsstörda och andra människor i stort behov hjälp på gatorna för ett antal år sedan? Det var i Sverige det. Och inte alltför länge sedan heller. Vi är INTE världsbäst i att behandla utvecklingsstörda på ett mänskligt sätt. Vi är väldigt bra på att forska i området dock, men det har inte nämnvärt hjälpt de som behöver hjälp i vårt land.

Jag tycker du förminskar de utvecklingsstörda väldigt genom att förneka dom den lycka och den känsla de känner genom att skaffa sina barn.

Men vilken nivå av utvecklingsstörning de ligger på får väl i så fall gå från fall till fall, så som Kerstin skriver.
kerstin z5-6
Ja tyvärr är det så.Även tvångs-sterilseringen har ju reviderats och skadestånd har utbetalats.
Jag vet inte om ni vet det,men personer med ett sk för sexuellt leverna dvs kvinnor som hade många sexuella kontakter kunde steriliseras pga det.För att inte tala om de som låstes in på mentalsjukhus.
Och bedömas som utvecklingsstörda.Mörk tid i vår historia.
Motti
Då vill jag fråga dig Cilla ?har du någon anhörig barn eller syskon som är förståndshandikappade ? Tycker du ska vara väldigt försiktig i dina inlägg för Nazister har inget med nutid att göra .Nazister är för många en förgången tid närmare bestämt på 40 -talet.Om jag hade varit Moderator när du drar in Nazisister i det så hade jag stängt den här tråden direkt ,man måste väl för sjutton förstå vad man skriver om och vad det innebär Nazister har väl för sjutton inget att göra med våra förståndshandikappade att göra år 20012 ?
andersen
Ett kort svar i från mej, nej förståndshandikappade skall ej ha rätt att skaffa barn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon