Motti
Före den 20:de januari ska jag operera min stämband !var på Lasarettet i torsdags och tre läkare var nere med fiberoptik i näsan .Det här med rösten är ju väldigt viktigt utan rösten så är man ju "tyst" .Efter operationen får jag inte säga ett knyst på 3 dagar plus att jag får gå hos en röstpedagog .
Slog mig i dag hur viktig Datorn kommer att vara för mig då ! I datorn behöver man ingen röst bara ord ! thanks.gif
kerstinbern
Men visst kan man använda rösten även i datorn, man kan ju t ex SKRIKA i olika TONLÄGEN.
Cacki
Lycka till med operationen och glöm inte att bunkra upp med anteckningsblock och pennor inför läkningsdagarna så att du kan förmedla dej med din närmaste omgivning också.

Enklaste sättet att beräkna hur många block och pennor som går åt, vore nog om du redan i förväg under 3 högst normala dagar registrerar dels hur många gånger du öppnar truten samt hur länge svadan pågår vid varje tillfälle.... g.gif
Ja, du får vara din egen tidsstudieman....typ... flirting.gif
*Stintan*
Hur svårt kan det vara att vara tyst i tre dagar? Kanske rent av skönt för omgivningen vem vet.
Lycka till med operationen!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tror också att man måste träna lite innan för annars kanske man börjar prata uten att tänka på det
Cacki
ÅH NEJ, vad dum jag är! slap.gif Glöm vad jag skrev i mitt tidigare inlägg Motti!
Du ska naturligtvis införskaffa en griffeltavla istället.....tänkte inte på det... blush.gif
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-11-2012, 10:51) *
Jag tror också att man måste träna lite innan för annars kanske man börjar prata uten att tänka på det


Man får sätta på munkavel whist.gif
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 25-11-2012, 11:02) *
Man får sätta på munkavel whist.gif


...annars är ju förstås silvertejp användbart till det mesta... giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 25-11-2012, 11:36) *
...annars är ju förstås silvertejp användbart till det mesta... giggle.gif


Människans bästa vän. giggle.gif
Peztis
Eller om man har någon skrivplatta man kan ta med sig överallt.

Tror det är jättesvårt att vara tyst om man inte av naturen är lagd åt det hållet. Jag skulle nog lite lätt få spader! Men omgivningen skulle nog tycka det var rätt skönt... biggrin.gif

Glömde ju det viktigaste: Lycka till, Motti!
Biggan_
Lycka Till Motti!......och håll truten! naughty.gif angel_not.gif
gunsta
Lycka till Motti.


En gammal vits: Håll truten så tar jag äggen.
Motti
Tack för alla vitsiga råd giggle.gif Tänkte köpa en griffeltavla och hänga runt halsen när jag går ut här i byn om den nu får rum bredvid Moraklockan som jag redan bär på help.gif Blir inte så svårt att vara tyst eftersom jag knappt träffar någon på dagarna nu på vintern ,gubben kommer väl att få det tyst och lugnt några dagar men det tar jag lätt igen sedan a0a.gif
gunsta
CITAT (Motti @ 26-11-2012, 17:05) *
......... gubben kommer väl att få det tyst och lugnt några dagar men det tar jag lätt igen sedan a0a.gif


biggrin.gif
Motti
Har fått recpit till runt den 20:de januari troligtvis före .Känns skönt då det är mycket helger framöver och jag fyller jämna den 2/1 .Jälkligt jobbigt i alla fall rösten är viktig !de ska även ta en biopsi .
evelina
Lycka till! Jag har ju gjort operationen av ena sidan och har andra kvar. Tyckte det var lätt att vara tyst.

Glöm inte bort att sluta röka!! Annars får du inte operera dig för då hjälper det inte med OP.
Motti
Jag ska göra båda och ska nu in och göra ett typ tandskydd så mina kronor inte lossnar under operationen !Jo man får ta tag i det där med rökningen fast jag tror inte det är den det beror på !
Monaxe
CITAT (Motti @ 05-12-2012, 23:11) *
Jag ska göra båda och ska nu in och göra ett typ tandskydd så mina kronor inte lossnar under operationen !Jo man får ta tag i det där med rökningen fast jag tror inte det är den det beror på !


Rökningen påverkar mer än vad de flesta (ffa rökare) tror. Otroligt mycket i kroppen tjänar på ett rökstopp, bla både hjärta/kärl och lungor.
Motti
Jo jag är snart 60 och har varit med om en hel del i livet och vet precis hur rökning påverkar kroppen !men att sluta röka nu känns som en skillsmässa sorgligt och tungt trots att jag vet att jag har mycket att vinna på det .
evelina
CITAT (Motti @ 06-12-2012, 00:17) *
Jo jag är snart 60 och har varit med om en hel del i livet och vet precis hur rökning påverkar kroppen !men att sluta röka nu känns som en skillsmässa sorgligt och tungt trots att jag vet att jag har mycket att vinna på det .


Fast på Akademiska sjukhuset i Uppsala opererar dom inte om man inte slutat för då kommer du vara lika hes efteråt iaf. Jag var tvungen att sluta och det gick bra.
Motti
Jo men det vet jag ju att jag måste sluta röka !men inte nu det gör jag den dagen jag ska opereras känns enklast så och lättast .
hattstugan

Jag slutade i 2 veckor i samband med en tumörop för 3 år sedan! Inge på Akis ifrågasatte huruvida jag slutat eller inte!

Tumören satt i öronspottkörteln! Är en rätt komplicerad op!

Önskar di Lycka till Motti! Du grejar det här!!!
Motti
Tack för omtänksamheten Hattstugan :)det värmde kompiskram.gif Jo jag måste ju fixa det här så klart och jag har ju mycket att vinna på att sluta röka naturligtvis !men som sakt det känns som man ska gå igenom en skillsmässa typ crazy.gif men jag slutade röka när jag fick våra barn lätt som en plätt då ju ! Snart Nyår och trettondagsafton och mitt i detta fyller jag jämna ,så jag slutar röka operationsdagen känns mer motiverat då smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon