Motti
Ja nu är ju Helge borta vår älskade katt och vän och vi inser att det är nu dax för en hund igen så vi har bokat in oss på en valp i vår ,det är nog bra att vänta ett tag med att skaffa nya husdjur så man hinner sörja färdigt blush.gif Ser fram emot utmaningen att få en valp igen och nu har vi mycket mer tid att fostra och ta hand om ett litet knyt för nu är barnen utflygna för länge sedan plus att vi har mycket större tomt så vi kan träna valpen i lydnad blodspår mm .Vi väntar på en liten Luzernerstövare tik eller hanne wub.gif
omk
Har googlat lite på Luzernstövare och kollat på bilder.

Det verkar finnas 2 huvudfärger, eller vad man ska kalla det ? Spräcklig (svart/vit) kropp med svart/brunt huvud, eller svart kropp med bruna ben och svart/brunt huvud.
Vad hade du tänkt dig, Motti ? Eller spelar det ingen roll, bara lynnet är bra ?
Har du kanske redan tingat en valp ?
Motti
Vi har tänkt oss en så prickig och fläckig som möjligt ,vi var och tittade på två vuxna tikar i höstas men tyckte de var för svarta men båda var helt underbara smile.giflånga gosiga öron !Vi har haft flera hundar innan men mindre raser som Drever och på det tre Beaglar på raken ,nu kännde vi att vi vill ha en lite större hund och det blev en kompromis eftersom min man absolut ska ha en jakthund och jag ville gärna ha en Dalmatiner och då är Luzernerstövaren något som vi föll för båda två ,vi har gjort en hel del efterforskningar om rasen plus att vi har vänner som har och har haft .Han som ska hjälpa oss att hitta en bra hund är kassör här i småland för Luzernerringen och han har stor koll på aveln jaktlust extriör temprament .Men vad man längtar smiley_small_hug.gif villa ha vår nu !
SannaLasso
Åh vad avundsjuk jag blir! Just såna prickiga Luzernstövare är det underbaraste jag vet, både lynnet, storleken, hårlaget och utseendet. Och framför allt de underbara långa mjuka öronen!

Tyvärr jagar jag inte och har därför låtit hjärnan bestämma över hjärtat så någon luzerner blir det tyvärr aldrig - om jag inte lyckas få tag i en kasserad oanvändbar hund utan jaktinstinkt någon gång.
Motti
Sanna Lasso :)precis så där känner jag det också en härlig hund på alla vis plus att de är lättfostrade .Men det är ingen hund för icke Jägare så du har tänkt rätt tummenupp.gif En jakthund hör inte hemma i ett hem där de inte får jaga .Blir bara problem annars och sorgliga omplaseringar .Men du kan ju kolla på tex Blodhund !dom kan du träna på blodspår bla och annmäla som eftersökshund då .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon