anki/ronninge
ja nu stundar snart inköp av julskinka.

Finns många att välja på,

förkokta, färska, frysta, med ben, osv osv

men jag är trött på skinkor som faller isär efter kok.

denna jul blir det en något dyrare variant

ekologisk?

vad tycker ni om julskinkornas kvalitet och vad köper ni för en gobit ? tummenupp.gif thumbdown.gif
Klint
Jag köper en avlång,den är oftast gjord i ett stycke,finns ju även runda som är det man har bara tagit bort benet,men min uppfattning är att det är svårt att se är det flera bitar som pressas ihop där i nätet vill de ju ramla isär,och ä ven om den sitter ihop så kan den falla isär iom att benet är borttaget
Mitt tips avlång skinka och om eko beställ!...Fast de runda är snyggare
omk
Jag har nog aldrig haft en skinka som jag uppfattat "faller isär". Fast jag vill ha min skinka ganska liten, 1-1,5 kg (formen spelar ingen roll). Annars hinner vi inte äta upp den, innan den blir "suspekt" i lukt och smak. Den åker ju trots allt in och ut ur kylen. Hellre två små, i omgångar, än en stor.
Kan det bero på storleken ?

Edit; (*rodnar lite* blush.gif vilket inlägg det blev ... laugh.gif )

Edit 2; brukar köpa den rå och fixa den i ugnen. Men förra året kom det hem en färdigkokt. Jättegod, men föredrar nog ugnsstekt. Blir torrare, men godare, enligt min smak ...
pejori
Har bara råkat ut för det en gång.
Gick tillbaka med den och fick en ny.
Tycker inte formen spelar roll, men väljer en avlång, då skivorna blir lite mindre.
Motti
Köper direkt av en bonde! och här har vi alltid skinka med benet kvar vilket ger mersmak jag saltar den själv och skinkan blir safftigare plus att vi alltid ungsbakar då faller den inte isär i varje fall wink.gif
Motti
Mina föll isär för länge sedan rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon