Full version: Nya kapningsförsök
Gossen Ruda
Telefonen ringde. En snubbe med dålig engelska på en knastrig telefonlinje började prata om Microsoft och undrade hur datorn mådde. Jag har hört talas om dessa personer som vill komma in och fjärrstyra så jag sa bara att jag inte var intresserad och la på. Om nummerpresentatören stämde så kom samtalet från Förenade Arabemiraten 971. Härligt att veta att nån ända därifrån gör sig besväret att ringa till mig. laugh.gif
Peztis
Hit har de också ringt några gånger men då såg det ut som att det var ifrån England (+44).
Gossen Ruda
Min nrpresentatör har bara plats för 9 siffror så det kan ha varit fler innan.
Huggorm
Man kan ju bara hoppas att de ringde från någonstans där det var dyrt, så de åtminstone förlorade ett par kronor
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 27-11-2012, 16:46) *
Man kan ju bara hoppas att de ringde från någonstans där det var dyrt, så de åtminstone förlorade ett par kronor

Exakt min tanke också. biggrin.gif
Eva i Skåne
Jag fick också ett sådant samtal för nån vecka sedan, men då var det en kvinnoröst, tror jag. Det var bara ett rabblande av ord och det jag uppfattade innan jag lade på var just Microsoft.

Jag funderar på om dom har nåt system med nummer som dom ringer eller om dom bara slår siffror på måfå.
Huggorm
CITAT (Eva i Skåne @ 27-11-2012, 17:09) *
Jag funderar på om dom har nåt system med nummer som dom ringer eller om dom bara slår siffror på måfå.

De sitter på svenska diskussionsforum och väljer ut folk som verkar lättlurade wink.gif
Gossen Ruda
Det brukar vara uppringningsrobotar. Det tog några sekunder efter jag svarat tills nån vaknade i andra änden.
Biggan_
Skulle det funka att lägga luren ifrån sej på bordet? Kan bedragaren ringa upp någon annan så länge jag inte lagt på?....och kostar det pengar för bedragaren så länge jag inte lagt på luren?
Gossen Ruda
De flesta länder har enkel slutsignal, det räcker med att den ena parten lägger på så bryts det. Sverige har dubbel slutsignal.
Biggan_
CITAT (Huggorm @ 27-11-2012, 17:37) *
De sitter på svenska diskussionsforum och väljer ut folk som verkar lättlurade wink.gif

Jag har inte blivit utvald ännu i allafall! smile.gif
CillaM
Efter lektionstid idag såg jag att nån ringt från ett nummer jag inte känner igen. Kollade upp det nu, verkar som om det kom ifrån Rumänien. Troligen samma slags "Microsoft"-samtal
Biggan_
CITAT (Gossen Ruda @ 27-11-2012, 17:43) *
De flesta länder har enkel slutsignal, det räcker med att den ena parten lägger på så bryts det. Sverige har dubbel slutsignal.

Synd! Annars kunde det bli dyrt för dom! devil.gif
Monarda
Fick också ett samtal i förra veckan, en snubbe som talade engelska med stark indisk brytning. Jag lät honom babbla ett tag men sen blev jag så full i skratt att jag måste lägga på. Kom att tänka på Peter Sellers i filmen Oh, vilket party, alla som sett den vet vad jag menar.
Kollade numret och det hörde hemma i Dubai. Såg dagarna efter att dom hade fortsatt att ringa men nu har det varit lugnt.

Här kan man läsa om MASSOR av liknande bedrägeriförsök.

http://www.windowslive.se/mvh/post/2012/02...-oss-forst.aspx
mojan
Har också fått detta samtal. Personen talade riktigt dålig engelska med indisk brytning. Mitt samtal kom från Albanien!
Hur gör de för att så olika landsnummer ska visas eller är det en världsomspännande bedrägerihistoria? blink.gif Svårt att tro det.
Gossen Ruda
CITAT (mojan @ 02-12-2012, 20:11) *
Har också fått detta samtal. Personen talade riktigt dålig engelska med indisk brytning. Mitt samtal kom från Albanien!
Hur gör de för att så olika landsnummer ska visas eller är det en världsomspännande bedrägerihistoria? blink.gif Svårt att tro det.

Kan de på något sätt använda kapade datorer?
gnon49
Jag lär nog klara mig eftersom jag aldrig lyfter luren om numret är obekant. Däremot har jag fått sms via det mobila bredbandet. Går ju inte att värja sig mot. Det mesta av kriminaliteten har ju flyttat in på nätet tyvärr.
Tikka
Dom ringde hem till oss oxå, en kvinna som pratade engelska ingen brytning o sa hon ringde ang vår dator blabla Microsoft .....då la jag på.....
Jubbe063
Sist hade jag lite att göra. Så jag tog mig tid för att prata med dem. Jag spelade otroligt dum och låtsades försöka göra de saker de bad mig om. Men eftersom jag är så "korkad" drog ju samtalet ut på tiden rejält. Till sist gav de upp när de aldrig lyckades få de uppgifter de velade ha ;-)
skånepåg
De använder ju uppringnings robotar med nummer listor de får från andra ställen som de även byter med varandra, så ringer de 5 nummer på en gång och den som svarar bli kopplad direkt till (operatören) tongue.gif
De vill ju att man ska installera nåt program så de får tillgång till allt du gör på datorn i realtid tom. wink.gif
Kan nog även användas för olika ddos attacker om de säljer den koden vidare tongue.gif
Det är bra att detta uppmärksammats under åren så inte folk går på det!!
Ugglemormor
Vi har slutat att svara i telefon om vi inte känner igen den som ringer, alltså alla med "okänd" nr gör sig inte besvär, men det kommer okända samtal lite då o då, men har minskat.
Kanske tur? Inte vet jag, men fortsätter så tv .......
Anki på Öland
Fick ett "lustigt" mail - inte kan väl någon gå på det.... man förstår ju knappast vad det står.

Kära Webmail användare,

Detta för att ta med till ditt meddelande från meddelandecentralen
HelpDesk till alla våra kunder som alla e-post ID bör

uppdateras så snart som möjligt efter den sista siffran i
verksamhet internet bedrägeri, uppdaterar vi vår databas

förbättra spam vakt. Snälla, du förväntas fylla
nedanstående information på länken för att bekräfta din kontoinformation.



Klicka på länken nedan för att verifiera ditt konto
omk
Nu är "bedragarna" även inne på Facebook, läste jag. Där kapar de ett konto och låtsas vara kontots ägare, sen ber de ägarens vänner om hjälp med att logga in på Internetbanken med hjälp av sin bankdosa.
För att riktigt övertyga hjälparen/vännen om att de verkligen ÄR den rättmätige ägaren, läser de ikapp "samtalen" bakåt i historiken och snackar en stund innan.

Snipp, snapp, så var hjälparens bankkonto länsat !

Jag förstår inte att en del mänskor tror, att det bara är deras vänner som kan läsa inläggen de gör på FB (och på bloggar och andra fora, som detta t ex !).
Hela världen har ju åtkomst ! Och inläggen ligger dessutom kvar i "evinnerlig" tid ...


Edit; haha, Anki, vad STÅR där ? Fattar ingenting ... biggrin.gif
Anki på Öland
CITAT (omk @ 11-12-2012, 15:35) *
..... haha, Anki, vad STÅR där ? Fattar ingenting ... biggrin.gif

Inte jag heller.... översättningsprogrammen är inte så duktiga på sitt jobb.....
Piccante
Fick ett spam-mail härom dagen som de påstod kom från FedEx (Federal Express, ett amerikanskt budbolag). De skrev i mailet på mkt dålig engelska att jag inte var hemma när de försökt leverera paket till mig och nu behövde jag bara logga in med min mail mm och betala en hemkörningsavgift med internetbank så skulle de köra ut paketet igen...

Ganska lätt att genomskåda, dels var jag hemma den dagen de påstod att de inte kunde leverera till mig. Paketets ID-nr som stod i mailet gick inte att söka på när jag kollade på deras svenska sajt och varor jag hade köpt på ebay någon dag innan skulle skickas med vanlig post, inte med FedEx. Fedex har ganska liten verksamhet i Sverige vet knappt om de kör ut paketen själva eller om de lämnar dom till posten istället. Idioterna hade dessutom mailat mig med synlig avsändaradress och då var det en epost som såg ut som en privatperson inte som ett företagsnamn och dessutom med .de som landssuffix.
Gossen Ruda
CITAT (omk @ 11-12-2012, 15:35) *
Nu är "bedragarna" även inne på Facebook, läste jag. Där kapar de ett konto och låtsas vara kontots ägare, sen ber de ägarens vänner om hjälp med att logga in på Internetbanken med hjälp av sin bankdosa.
För att riktigt övertyga hjälparen/vännen om att de verkligen ÄR den rättmätige ägaren, läser de ikapp "samtalen" bakåt i historiken och snackar en stund innan.

Snipp, snapp, så var hjälparens bankkonto länsat !


Det där undrar jag om det verkligen stämmer? Hur skulle bedragaren kunna komma åt en annan persons konto även om denne loggar in sig? Det låter mer som ett falskt alarm men om det verkligen stämmer är det underligt.
omk
Jag ska se om jag hittar en länk. Har tydligen hänt iaf 2 ggr och de "drabbade" har gråtit ut i AB ...

Edit; hittade Tommy http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekono...icle15880915.ab

och Malin http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekono...icle15893872.ab

Tydligen är det på chatten som de får förfrågan !
gnon49
Uppgifter om Facebookkonto liksom många andra konto finns väl att köpa till billig penning på vissa sajter har jag för mig. Är visst inte särskilt dyrt heller. T.om jag skulle ha råd. angel_not.gif
Men att man över huvud taget lämnar ut koder till bankdosan till andra är ju helt stolligt. Det ersätter ju inte banken. Och tur är väl det.
skånepåg
Hehe första gången jag läste om facebook scammingen på facebook för nåt år sen skratta jag faktiskt lite ^^
De har olika sätt att försöka lura en men ett sånt enkelt trick även om de är utomlands och blivit rånade på allt finns det ambassader som hjälper en för hur skulle de få ut pengarna utan sina kort id och div. biggrin.gif
Jag har bara mobil numera och ett oregistrerat nummer med fiffiga appar, ringde en försäljare för nån timme sen för första gången och det står ju direkt i appen var och vem som ringer så bara klicka bort och spärra numret på nån sekund wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon