Full version: stödkappa form
joulanta
Håller på mycket med att gjuta betongprydnader som man kan ha både i trädgården och inne på bordet.
Men jag har funderat hur man gör en stödforn till en del av mina latexformar som blir föor tunga att bara hänga och torka. En del blir långa och inte alls så fina som dom borde bli. Tycker det är svårt gräva ner i sand.

Hoppas ni fattar vad jag menar

kika gärna på hemsidan

www.betongprydnader.dinstudio.se
RibesRubusVitis
Man kunde kanske tänka sig betong även på utsidan? Om latexformen är i två hälfter, och du smetar på ett lager betong eller gips som stödförband, kunde du lägga dem på sidan i en trä- eller papplåda och gjuta en kraftigare form som passar ihop med en motsvarande för andra sidan. (Idén knyckt från tennsoldater.)
joulanta
Latexformen är inte i två delar utan en hel form
RibesRubusVitis
Jag föreställde mig att du lägger latexformen halvfylld (ev. bara med vatten) på sidan i ett plasttråg eller liknande med betong eller gips i. Då deformeras den inte medan halva "tennsoldatsformen" stelnar. Betong eller gips bör släppa lika lätt från utsidan som inuti. Sedan motsvarande procedur med andra ytterhalvan. När du sedan fyller latexformen upprättstående, ser ytterhalvorna till att den inte trycks ut.

I småskolan gjorde vi något liknande med modellera som fylldes med gips.
Pia L
Fyll latexformen med t.ex papper så att den får den form den ska ha vid gjutningen, lägg ett lager gladpack på och gör en stödform av gipsbindor (kan du göra själv genom att ta gasbinda och doppa i relativt tjockflytande gipsblandning)
När allt torkat så plockar du bara ur pappret ur formen och drar den ur stödformen som du sen klipper eller skär itu. När du sedan ska använda stödformen så fäster du bara ihop den runt latexformen med silvertejp.
Peztis
"Bara"? biggrin.gif

Jag förstår precis hur du menar och det är säkert väldigt lätt och enkelt men vid första anblick är det mycket!

Förstår dock principen och det borde ju funka. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon