Full version: har du pelletskamin?
malarmaster
nu kryper kylan på igen,min vedkamin börjar gå upp i limningen (utbränd) och elräkningarna ökar.
funderar på om pelletskamin kan vara ett bra alternativ.
hittat flera i bra prisläge på norrlandsimporten,googlat och hittar bara lovord om företaget.
vill ha en värmekälla som funkar dygnet runt,pelletskamin eller värmepump luft/luft. nackdelen med värmepumpen är begränsningarna om kylan blir sträng,investeringskostnaden är rätt lika.
men så återstår kostnaden för pellets.har hittils legat rätt stilla vad jag förstår men hur blir det i framtiden?
så vänner,kommentarer,råd,tips? ulf
Bengalow
Vad har du för värmesystem idag? Vattenburet? Var bor du?
Luft/luftvärmepump fungerar ner till -15°, men då ganska ineffefktivt. Mitsubishi har ett nytt köldelement, som lär vara effektivare än de gamla. Fråga dom!

kerstin z5-6
Har haft och det var utmärkt ,billigt och bra.God värme känns som vedvärme inte el:)
Lösviktspellets hade vi.Tyvärr är jag för klen för att orka med hanteringen nu sedan jag blev ensam.
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 29-11-2012, 20:11) *
Vad har du för värmesystem idag? Vattenburet? Var bor du?
Luft/luftvärmepump fungerar ner till -15°, men då ganska ineffefktivt. Mitsubishi har ett nytt köldelement, som lär vara effektivare än de gamla. Fråga dom!

södra småland,normalt skall värmepump funka hyfsat men blir vintern kallare än normalt är det knappast lönsamt.
annars en kakelugn under renovering(5-års plan ser det ut som,pga tidsbrist),vedkamin som värmer hela huset med hjälp av värmeflyttare mellan rummen,direktverkande el.
har kollat värmepumpar,de nya modellerna är verkligt effektiva men de kostar.
en pelletskamin går lös på halva kostnaden,nackdelen är just att bägge systemen är elberoende.
kommer stormen sitter man där.vedkaminen ligger bättre till i det avseendet.
mitt problem är att ingen eldar dagtid utan då måste direktel användas. katterna lyssnar inte o vill inte elda laugh.gif kärring är ett alternativ men lär kosta mer än kamin o pump. ulf
Bengalow
Eftersom du inte är hemma på dagarna, så bör du ju ha ett system som värmer måttligt. En luftvärmepump är absolut inget dåligt alternativ. Dessa kan programmeras idag, Att sedan elda i kamin/kakelugn på kvällen låter som en dröm. Dessutom lär ju vedhuggning ge "värmeöverskott"...Lycka till i dina funderingar och investeringar.
CillaM
Har luftvärmepump och en vedeldad kamin. Just nu kör jag pumpen sedan lite över en månad tillbaka. Blir det kallare eldar jag igen samtidigt som jag kör med pumpen.
kerstin z5-6
Har samma som Cilla ,ved kan jag be nån ta in eller långsamt bära in själv.Täljstens ugn + luftvärme
men pellets var bättre o mer stabilt.
Anma
Tar bort!
Läser slarvigt. Har ingen erfarenhet av pelletskamin.
Huggorm
Det värsta med pellets är att man är bunden till pelletstillverkarna, det är ju inget man kan tillverka själv. Man är till och med bunden till en och samma tillverkare, eftersom pannan eller om det var matningen behöver justeras för att passa andras pellets. Men det är möjligt att det är en relativt enkel justering.

Jag skulle hellre satsa på luft-luftvärmepump och så elda i kaminen när det är kallt. Men det är ju inte lika enkelt som en pelletspanna som sköter sig själv om man bara fyller på pelletsförrådet på hösten.
kerstin z5-6
jag bytte tillverkare med pris,i norr finns många kanske det är ovanligare i söder.Alla hade samma storlek?
Huggorm
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-11-2012, 00:15) *
jag bytte tillverkare med pris,i norr finns många kanske det är ovanligare i söder.Alla hade samma storlek?

Jag vet bara att när min ena syster skaffade pelletspanna i somras så frågade installatören henne vems pellets hon skulle köra med så han kunde ställa in maskinen åt henne
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 30-11-2012, 00:25) *
Jag vet bara att när min ena syster skaffade pelletspanna i somras så frågade installatören henne vems pellets hon skulle köra med så han kunde ställa in maskinen åt henne

jo,det är skillnad på pellets och pellets.en del fabrikat är lösare pressat,en del har hög andel gran o fur,ibland bark inblandat och då går det åt mer vilket gör att skruvhastighet m.m måste ökas.
det är inte alltid ett lägre pris är fördelaktigt,ökar förbrukningen tack vare lägre energiinnehåll kan det ju snarare bli dyrare att köpa billigt.
sedan kan det bli andra driftstörningar ,mycket aska,pelletsen är lös och smular sönder i skruven och orsakar stopp,för hård och klämmer fast i skruven och orsakar stopp,för hård och studsar när de faller ner i brännkoppen vilket kan ge resultat att det mesta hamnar utanför o det slocknar.
mycket hänger också på utformning av kopp,skruv m.m.
men med rätt pellets och allt injusterat brukar det funka fint.
min förre boss hade ett antal pelletsbrännare i sina fastigheter och han provade många sorters pellets i jakt på billigaste,han hade också flera olika fabrikat på brännarna vilket inte underlättade för fastighetsskötaren.
elektroniken krånglade ofta på de mer avancerade modellerna. ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon